Malmö Redhawks

24628 inlägg · 2625 ämnen

Marek Malik

« · 324049 Till forumet

Marek Malik
Sitter och tittar lite slött på NHL.com och vad ser jag? Allas vår Marek Malik leder +/- ligan tillsammans med Markus Näslund i NHL. Minns när jag såg honom i Mifs första match för säsongen 97/98 mot HV. Jag sa direkt att han kommer bli en tillgång för Mif. Otroligt bra passningsspel, orädd och relativt rörlig för sin längd. Men sen lyckades Jortikka förstöra även honom liksom han gjorde med Bosson samma år och Liimatainen 94/95.
Kommentera

Sv: Marek Malik
Magnus: Ja, Hannu Jortikka har mycket på sitt samvete, bl.a. ett förlorat sm-guld säsongen 94/95. Fattar inte att han fick en ny chans 97/98.
Kommentera

nek97raj: Jortikka är säkert en otroligt duktig tränare, det har han bevisat flera gånger i Finland. Men han passar definitivt inte in i Sverige. Det är som du säger, han får ta på sig det missade SM-Guldet 94/95 till 100%.
Kommentera

Magnus: ja, utan den omvittnade misstämning som spred sig den säsongen hade laget, som nog var det bästa mif mönstrat, säkerligen vunnit sm-guld.
De egensinniga spelare MIf haft genom åren (t.ex. Åhlund, Burra) tycks kräva alldeles speciella tränaregenskaper, Timo Lahtinen verkar ha varit rätt man i rätt tid.
Kommentera

nek97raj: Sen hade ju Lahtinen alldeles utmärkta ledarprofiler att luta sig mot i laget också. Näslund, Sundström, Lusth osv. Men du har helt rätt, Mif anno 94/95 var maklöst bra och det var helt sjukt att man lade sig platt efter att ha 2-0 i matcher mot HV. Man förstod nästan att det var något "fel" i laget och det har ju sedermera även bekräftats officiellt i Lindmarks biografi.
Kommentera

Magnus: Precis. Inte minst Näslund och Sundström hade en oerhört proffsig inställning, ytterst laglojala spelare. Sedan hjälpte det ju till att MIF spelade så hårt att många lag var vettskrämda redan före matchstart.
Kommentera

« · 324049