Nubben: Talang vet vi att han har det har man sett genom åren men han har tappat det där extra som gör han riktigt bra tyärr hoppas för hans skull och för MIFs skull att han vaknar igen. men hoppas inte det för min egen del :)
Man har sett honom spela på en nivå som skulle gära honom till en kandidat för NHL. Men det var ett tag sen nu. Tyvärr så tror jag inte att det vänder snabbt, men allt hänger på hur säsongen börjar. Om han gör en 4-5 bra matcher direkt i inledningen kan det bära hur långt som helst.
MoK GG: på forwardssidan har vi en mycket stark trupp, det är backarna som inte riktigt håller måttet. Vi har 2 backar som är riktigt bra, sen är där för tunnt.
Men vi är mitt inne i en generationsväxling på backsidan, så ge oss nått år så ska du se ;)
MoK GG: Riihijärvi, Hannula, Rydmark, Staal, Jesper Mattsson, Toivo Suursoo, de två sista kan lätt vinna ES skytteliga om de bara får rätt spelare runt omkring sig o slipper skador. Frans Nielsen, en av de mest lovande spelarna i hockeyvärlden om jag får säga min mening. Sen Sundblad (om han kommer).
Nubben: Som du säger så gäller det att dom får rätt spela runt sej men inga spelare man direkt skräms av. O inte Riihijärvi skall läga straffar då :) Skulle vara Hannula då men han kanske föesinner
MoK GG: Asso hur många lag i ES har spelare som inger respekt eller som du säger "blir rädd av". Det är knappt några namn som kommer upp i huvet.
ES har tappat sina stjärnor, NHL plockar över för många, o för många spelare tycker att farmarligor och de övriga länderna i Europa går för ES. Personligen tycker jag det är sjukt men samtidigt förstår jag spelarna.
Det är tragiskt, asso VF hade en bra backuppsättning förra säsongen, men på forwardssidan var iaf inte jag "rädd" för någon heller. Möjligtvis M.Andersson, han ser så farlig ut :P
MoK GG: Asso laget med flest namn var FBK, de har en del "stjärnor" helt klart. Men asso om man tittar tillbaka några år på vilka namn som fanns här då. Sen tittar man på hur det ser ut idag, så är det en enorm skillnad.
Jag tycker att ES håller bra klass, helt klart. Men en uppsjö av stjärnor har vi inte längre.
O nej, jag var inte "rädd" för någon av era forwards, det är ett starkt jobbadne lag, men där är inte en eller 2 som sticker ut så där enormt.
MoK GG: Kallio är en stjärna, helt klart. Men JJ och M.Andersson har inte riktigt sammastatus. M.Andersson nämde jag innan, han hade en enorm säsong förra året. Däremot JJ är en typisk lagspelare som inte alls sticker ut, varken på isen eller utanför.
MoK GG: Man behöver ju inte ha spelare i laget som man "blir rädd för" för att det ska gå bra. Innan säsongen hade då inte Timrå en endaste spelare som jag skulle blivit rädd för om de spelat i Allsvenskan och jag höll på ett annat Allsvenskt lag. Gick ju bra endå. Samma med Djurgården, tyckte att de hade ett makalöst sunkigt lag i fjol, gick bra ändå.
Allt hadlar om lagbygge, då kan Per Persson från Sjöbo bli ett fruktat vapen i ES, lika mycket som N. Andersson kan bli en medlemåtta om laget är en rivningskåk...
anders: Österby är stor (187 cm 97 kilo) och i första hand en defensiv back. Han lyckades ändå med att göra 30 poäng på 42 matcher i vinter. Om utvecklingskurvan håller i sig (9 poäng på 32 matcher säsongen innan) kan han bli något att ha. Jäger var bra i Allsvenskan, men han har visat förr att han suger i ES. I Timrå verkar ju dock vem som helst kunna bli bra så vi får se...
anders: Varför inte söka efter en kombination! När MIF var som bäst så var det få backar under 90 kg! Vilket lag saknar inte en spelare som Tornberg? Faktum kvarstår att när MIF fick de extra kilona och en ledare som Sergei Fokin i våras så förlorade inte laget! Fokin är inte en spelande back...men han är en ledare med tyngd!
Lullovic: Jovisst en kombination vore inte fel. Nu har vi ju nästan bara stridsvagnskolosser med noll rörlighet. Hmm, jag tror att många skärpte till sig när Fokin kom in pågrund av att det kanske blev lite konkurrens bland platserna i laget. Mif hade ju en mycket tunn trupp förra året och de flesta kunde känna sig säkra på sina platser. Och så blev resultatet därefter också=(
Lullovic: Visst vill man ha en liten blandning, det optimala är ju ett backpar som VF har med Sundin - Johansson. En liten offensiv som har grym fart på skridskorna, o en stabil back som rensar upp allt.
Vi har ju ett liknande backpar i Perti - Norgren, men de kan ju inte vara på isen 60 min per match ;)
Så jag hävdar fortfarande att en spelande back är det vi saknar. Sen Fokins korta inhopp, det var mer flyt än nått annat att det gick bra just då.
Svehla kommer aldrig tillbka till MIF, han lägger skridskorna på hyllan o åker hem till Slovakien p.g.a sina barn som ska gå i skolan, tyvärr.
Om Sundblad blir klar, så tycker jag forwardsidan ser mycket bra ut. Bra blandning mellan gammalt och ungt. Det skulle betyda att målvakts- och forwardsidan är klar, men sen behöver vi någon spelande back...
Teus: Mmm, i ett slutspel kan allt hända. Då börjar alla om på noll. Men det gäller att verkligen ta sig dit och inte drömma om det. Många lag har haft goda chanser på papperet. Men det ska göras i praktiken också!=)
hade hellre sett en bra back som värvats istället för Sundblad, och då är Sundblad en mycket bra förstärkning för MIF men backsidan är svag och behöver förstärkas vilket bör vara första prioritet men om nu värvningen av Sundblad är i hamn så lär det inte finnas många kronor kvar till en ev back då Sundblad inte lär vara billig.
En av anledningarna till att Sundblad fick lämna föreningen senast lär ha varit hans lön, en lön som var högre än vad Jussi och Linkan ex. har/haft i MIF.
Stefan: Men då kan han ju knappast ha fått mer i lön nu. Eller är föreningen så dumma en gång till? Precis, en bra spelande back borde vara högsta prioritet nu!!!
Stefan: Precis, det är detta som alltför många miffare verkar glömma. Visst har vi bra forwards. Men när inte backarna klarar av snabba uppspel så kvittar det om vi så har Jagr i anfallet. Backsidan är kass i Mif, så enkelt är det!!!
CoolaKoffe: Inte mycket... Som vanligt värvar klubben nya namn till styrelsen i hopp om att det skall generera förändringar på det sportsliga planet. Backlinjen gör i alla fall mig mörkrädd... Jag är helt inställd på bottenstrid precis som jag var inför den nyss avslutade säsongen...
Hoppet om Svehla är faktiskt inte helt borta, han kommer kanske ändå inte pensionerna sig (länktips). Även om jag inte tror att han kommer spela i MIF något mer, så är det ju alltid kul att chansen finns. :)
CoolaKoffe: Österby kan vi väl ändå inte uttala om oss ännu va? Han var bra i Allsvenskan men det behöver inte innebära att han är bra i Elitserien. Nu tror jag ju i och för sig att han är bättre än både Öhman och Hasselblad men det återstår att bevisa för honom...
Jag tror laget får en kick med nya tränare och når slutspelet denna säsong. Men en back (en bra sådan, inte en som ska spela i sista backparet) till bör nog värvas, för att jag ska vara helt nöjd med truppen. Sen får ju Lillis komma med lite överraskningar om han vill. ;)
Truppen är ju t ex mycket bättre än säsongen 2001/2002, och då kom MIF sexa. Tyvärr så betyder det ju ingeting. :P
Jag räknar med att Hannula finns med i truppen, när jag för dessa tankar. Men om han försvinner, ser ju läget lite annorlunda ut...