1150x200-matchtipsbanner.jpg

Matchtips

22044 inlägg · 1236 ämnen

Matchtipset får egen del på HS

« · 1089344 · » Till forumet

Matchtipset får egen del på HS

Nu har jag gjort så att matchtipset har en egen avdelning här på HS. Ni hittar de länkar som ni behöver för att tippa i vänstermenyn. Och självklart går det bra att diskutera tipset här i forumet.

En berättigad fråga är hur ni upplever tipset? Funkar det bra? Stämmer poängen? Ska vi förändra något i upplägget inför att vi ska köra tävlingen skarpt (med priser)?

Kommentera

Sv: Matchtipset får egen del på HS
Marcus:

Jag skulle ju vilja att resultatet efter ordinarie tid räknas, varför blanda in förlängningar i detta matchtips?

Annars verkar det funka bra tycker jag.
Kommentera

Tubest: Jag kan inte se nöjet i att tippa resultatet efter ordinarie tid. Vad ger det? Det man bryr sig om är väl hur matchen slutar.
Kommentera

Marcus: Jo. Och i allsvenskan slutar ingen match oavgjort. Där går det inte att tjäna någon tvåpoängare.

Ordinarie tid är nog bäst. Som i alla andra tipssammanhang.
Kommentera

Marcus:

I alla matchtips så slutar matchen vid full tid och det är det vi ska tippa. Förlängningar och straffar ska ej inkluderas i det anser jag. Vidare är det ju inte heller möjligt att sätta ett x i allsvenskan, olika förutsättningar där mellan serierna.
Kommentera

Tubest:

Självklart är det resultatet efter 60 spelade minuter som ska gälla.
Kommentera

Tubest: Att alla matchtips har så är inget argument som biter på mig. Varför har dom så? Här har vi möjligheten att göra som vi vill. För mig är det mest logiska att man tippar efter hur man tror att matchen slutar efter full tid. Att det är olika forutsättningar mellan serierna spelar ju inte heller någon roll eftersom att alla påverkas lika av att det är så.
Kommentera

Tubest: I alla tipssammanhang och hos alla spelbolag, så är det resultatet vid full tid som räknas, så det röstar även jag för.
Kommentera

Jag har nu gjort så att man inte felaktigt kan sätta X på allsvenska matcher.
Kommentera

Marcus: Okey, argumenten biter inte på dej, men jag tror att en stor del av oss som tippar vill att det ska vara så. Varför inte låta alla på Matchtipset rösta om saken och låta resultatet av den omröstningen bestämma hur det ska vara.
Kommentera

Marcus:

Visst är det en frihet att göra som man vill, men varför frångå det som funkat klockrent i det gamla matchtipset med resultat efter 60 spelade min.
Jag kan inte se nåt positivt med denna nyordning att förlängning ska inkluderas.
Däremot att båda serierna ingår ser ja bara som positivt, det ställer lite större krav på tipparens kunskap om lagen och serierna.
Kommentera

Visst kan jag ändra, men jag trodde det var så här det fungerade i gamla tipset. Det verkar ju helt bakvänt att man tippar resultat efter 60 minuter då en match pågår i 65 minuter. Kan ingen förklara för mig varför det är så? Att alla andra har så är liksom inget argument.
Kommentera

Marcus:

Svårt att förklara det, det är väl mest så att det alltid varit så att ett matchtips gäller till ordinarie matchtids slut oavsett idrott.

Varför inte göra som SvärdH säger och ta en röstning om det. Då får alla som vill tippa komma till tals och vi får ett svar på vad tipparna anser om saken.
Kommentera

Marcus: Oavgjort är oavgjort. Sen spelar man om en extra poäng.
Kommentera

Hawerchuk: På TV, internet och hemma i stugorna så är extrapoängen lika med vinst och seger.
Kommentera

Marcus: Å fan.
Kommentera

Marcus: Nej. Den poängen är vinst av en extrapoäng. Inte vinst av matchen. Fast jag bor ju inte i stuga.
Kommentera

Frisco: Allvarligt, vart har ni varit de senaste åren. Slå på TV-sporten ikväll så får ni höra. Att det teknsikt sett är som ni säge rhar jag inget problem med. Men om jag snackar med mina kollegor på jobbet så är vinst i sudden en VINST och en förlust i sudden "nästan en förlust" men ändå en poäng.
Kommentera

Vi skulle kunna ändra på reglerna redan ikväll. Men detta innebär en omräkning av allas poäng. Är alla med på att vi gör den ändringen? Detta innebär ju att ni alöa kan få fler eller färre poäng.
Kommentera

Marcus: I min värld så är en extrapoäng i sudden endast en extrapoäng i sudden. Att behöva "lura" sig själv med att säga vinst när det inte är 3 poäng är helt felaktigt tycker jag.
Kommentera

Marcus: Må så vara, men i tips och spel är det alltid resultatet vid full tid som gäller. Övertid och straffar ingår inte i dessa sammanhang.
Kommentera

Marcus: Jag håller med vad du skriver i ditt senaste inlägg. Rent tekniskt är en vinst i sudden inget annat än en extrapoäng. Men känslan som uppstår vid vinstmål i sudden är ju samma som vid seger efter full tid. VINST, således, inte "bara" en extrapoäng.
Kommentera

Om vi nu inför de här gamla reglerna. Är det detta som ska gälla?

* Tipstecknet gäller efter ordinarie tid (60 min)
* Slutresultatet gäller för ordinarie tid + förlängning

Kommentera

Marcus:
För mig får du gärna ändra redan nu, det är ju bara en provrunda nu och den var väl till för att räta ut frågetecken.
Kommentera

Marcus:

* Tipstecknet gäller efter ordinarie tid (60 min)

* Slutresultatet gäller för ordinarie tid (60 min)

Det är min åsikt iallafall.
Kommentera

Tubest: ditto
Kommentera

Tubest: HAHA. Jag tänkte tvärtom igen. Hur hade ni tidigare då?
Kommentera

Marcus:
Det var som ja skrev i mitt senaste inlägg i det gamla matchtipset.
Kommentera

När kan man tippa Bajens matcher ^^

Måste jag vänta i flera år tills vi är tillbaka i allsvenskan ;)

Håller annars med bland annat "Tubest". Fast Oskarshamn hade ett bra system när dom hade matchtips på sin sida. Då tippade man slutresultatet efter ordinarie tid sedan om man tippade kryss fick man välja hemma eller bortaseger efter sudden/straffar och fick en bonuspoäng om man tippade det rätt.
Kommentera

Tubest: Hur jag än funderar på detta så kan jag inte förstå intresset för ställningen under ordinarie tid då det inte har något med utfallet att göra. Det kan ju halka in fler mål eftersom matchen inte är klar ännu. Jag tycker det känns som att man tippar halvtidsresultatet i en fotbollsmatch. Vem är intresserad av det?

Det bäste vore väl ändå om man istället för 1-X-2 fick tippa hur många poäng laget tar 3p-2p-1p-0p. Hur som haver så måste vi göra om reglerna på något sätt för så här går det inte att ha det. Det måste gå att göra regler som alla känner är schyssta. Tills vidare kör vi på som tidigare.

Kommentera

Ang det jag skrev gör ett exempel

Borås - Troja Matchen slutar 4-4 och Troja vinner sedan efter sudden.

Korrekt resultat blir 4-4, sedan om man har ett "B" som tillval så får man en extrapoäng. Om man skulle ha ett "H" som tillval så får man ändå poäng för resultatet om man tippat 4-4. Bara det att dom som tippat på bortaseger efter sudden/straffar får en bonuspoäng.
Kommentera

Så jag tycker också att ordinare matchtid ska gälla i första hand.

För tex om en match slutar 5-5 och det sedan blir straffar.

Lag A gör mål på sin första straff

Lag B gör mål på sin första straff

Lag A gör mål på sin andra straff

Lag B gör mål på sin andra straff

Står det då inte egentligen 7-7 i matchen? Även om det sedan i statistiken på riktigt kommer stå 6-5 eller 5-6 när straffavgörandet är avgjort.

Så blir lättare och bättre om ordinarie tid avgör enligt mig också, med kanske tillvalet som jag skrev om längre ner.
Kommentera

Marcus:

Det är då på det viset jag vill ha ett matchtips och det är så det funkar på alla ställen där ja spelar på resultat.
Blir bara rörigt om man ska tänka om när man tippar här på HS.

Ditt andra förslag vet ja inte vad du menar riktigt, ska det bara tippas antal poäng laget tar eller vill du ha med resultatet oxå?

Lägg in en röstning med förslag så kör vi efter det resultatet sdan.
Kommentera

Marcus:

TyrBaj hade ett bra förslag, helt klart.
Men tycker du tar ett klokt beslut och kör efter det "gamla" konceptet.
Kul med diskussionen iallafall.
Kommentera

Tubest: Jag tar tillbaka det där. Jag tycker inte att det gamla konceptet är bra hur jag än vänder på det. Om jag gissar resultat i en match så vill jag ju att det ska spegla siffrorna som står i tidningen dagen efter. Inte det som var ställningen efter 60 min.
Kommentera

Marcus:

Ja, då vet inte ja........tänk ut nåt bra men ja köper inte att ett resultat efter fölängning och straffar ska finnas med.
Kommentera

Problemet är att vi har 1-X-2 i tipset medans det inte finns något sådant resultat i verkligheten utan snarare 1-1X-X-X2-2.
Kommentera

I Allsvenskan som du helt plötsligt lagt till finns bara 1 eller 2 , ingen match får sluta oavgjort där .

Kommentera

Marcus:

Men det är väl självklart att resultatet efter 60 minuter ska gälla för både måltips och teckentips? Något annat har jag aldrig hört talas om!
Kommentera

87bth01: Så om man i kvällens match mellan Västerås och Leksand tippade slutresultatet 4-3 så ska man inte få några poäng alls? Men om man gissade 3-3 ska man få tre poäng?
Kommentera

Nu ändrar jag Matchtipset till de gamla reglerna utan att förstå vad som är bra med dom. Det har väl med tippartradition att göra antar jag. :-) Eftersom ni är så eniga så är det väl inte mycket att orda om. All poäng kommer att omräknas om en stund.
Kommentera

Marcus

Inte säker, men nästan 100% säker!

Om man tippade 3-3 på Leksand - Västerås på oddset så vinner man pengar.

Om man tippade 4-3 på Leksand - Västerås på oddset så vinner man inte pengar.
Kommentera

Marcus:

Kanoners!
Kommentera

Så ja, nu är ordning återställd ;-)
Kommentera

Från och med nu så kan man bara tävla i en klubbtävling. Tidigare så kunde man byta klubbtävling genom att byta favoritlag i sin profil.  Den klubb man väljer att tävla med är den klubb som man har angiven i sin profil vid första tippningen.
Kommentera

Marcus:

Räknars det om man spelar själv i sin klubbtävling?

Kommentera

difzi: Javisst. Du tävlar då i sajttoppen och klubbtoppen som vanligt. Fast klubbtoppen blir kanske lite tråkig om det bara är en tävlande. :-D
Kommentera

Marcus:

Som Djurgårdare har jag väl inte så mycket till val? ;P

Kommentera

difzi: Du är välkommen att bli Lule-siupporter alla dar i veckan :-)
Kommentera

Bolivar: supporter
Kommentera

« · 1089344 · »