1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

514059 inlägg · 4113 ämnen

2 x Luleå, fredag 4:e och lördag 5:e december

« · 1714432 · » Till forumet

Sv: 2 x Luleå, fredag 4:e och lördag 5:e december
Sedan får folk klaga hur mycket dom vill. Men man måste inse nu att nu handlar det om att slippa kvala denna säsong och låta Freddan och Andreas köra på från start nästa säsong. För vi kommer ej nå slutspel men vi är för bra för att kvala. Och det är bara ren fakta. Jag skulle inge hellre en att Modo tog sig till slutspel men det är bara glömma man måste inse det nu både vi och klubben.
Kommentera

Dundee: man kan ju tycka att man borde lärt sig från gårdagen att tuta o köra o trampa allt man kan o lämna kvar hjärnan o klubbtekniken inte är sättet att vinna mot Luleå.
Kommentera

NuMo: Fört och främst måste vi få igenom puckarna. Sedan ska det givetvis vara trafik framför mål. Men just nu fastnar skotten på första spelaren som täcker. Problemet är att nu gjorde vi en helt ok match igår men att göra det 2 omgångar i rad klarar vi icke.
Kommentera

Robin Ztorken L:
Fast vi får inte ge upp riktigt än,
Dr Alban sjöng ju även Sing Hallelujah

-------------------------
alfredshemstillmodo.wordpress.com/
Kommentera

Robin Ztorken L: Som sagt,. Hoppas vi får möta KHK hemma 10 matcher i rad.
Det är nog vår räddning...
Kommentera

Tarasov:

Ja, vi fokuserar på fel saker, kanske med för optimistisk framtoning. Vi har glömt att det börjar bakifrån.

Framåt irriterar det mig att vi inte gör det svårt för deras målvakt. Vi kommer inte in framför mål vara sig med spelare eller puck. Det är som att vi väger tjugo kilo för lite på varje spelare.
Kommentera

Nieminen: faktum är att Granström gör sin bästa säsong nu i år ..... han har faktiskt varit Luleås bästa spelare ...;
Kommentera

Tarasov: Vilken skillnad det är på försvarsspel och släppa igenom skott. Modo får ju inte ett skott igenom. Vi har ju bättrat oss otroligt mycket i försvaret men vi släpper igenom otroligt enkla skott.
Kommentera

Istället för att fokusera på och tjafsa i början kunde man kanske fokuserat på och spela.......
Kommentera

NuMo: Va är det som händer??? 2 mål på 30 sekunder? .
Kommentera

MODO Hockey - Luleå HF 0-2
Kommentera

Vad fan håller vi på med

--------------
Kommentera

Nieminen: Ja, kanske det.

Nu gör Bjurö nästan en Reideborn.

Man kan ju fortsätta skriva i den här rutan. 0-2!

Modospelarna åker omkring och letar efter huvudena de har tappat. ...
Kommentera

NuMo: Man vet att SHL är en urvattnad serie när en som Granström är förstecenter i sitt lag...
Kommentera

Det tog ju bara trettio sekunder så hade den profetian slagit in.

2+2 på Granström. Det kändes som tur för oss, men det var väl för att han startad det. Lapierre tackade och tog emot.
Kommentera

snowden:

Jag gillar Lapierres inställning till den här matchen, men risken är ju att det blir ett par minuter i utvisningsbåset snart. Förhoppningsvis tillsammans med en luling då.
Kommentera

MODO Hockey - Luleå HF 0-0
Kommentera

Hampie:
Thomas i fjärde också. Hoppas första linan producerar ikväll
Kommentera

J F K: Sedan är det säkert så att om du frågar Frölunda eller Skellefteå vad som är helt rätt så är det säkert skillnader i deras svar. Det är ingen exakt vetenskap, men min uppfattning som lekman av det jag hör är att vi har en del att lära.
Kommentera

snowden: Äntligen, gillar det jag ser av tränarna, här kan det inte lallas på för att få speltid iaf.
Kommentera

Dwyer petad ikväll. Har sagt det tidigare att han inte visat ett piss. Bra AJ
Kommentera

NuMo: Inte helt utan grund. Jag känner en hel del personer i och kring organisationen. Huge däremot saknar all form av grund för sina uttalanden.
Kommentera

J F K: Jag säger som Huge. Har du några "bevis" för att det du har bara är synpunkter? Eller kastar du bara ur dig en åsikt helt utan grund?
Kommentera

NuMo: Jag har inga svar, jag har synpunkter.
Jag tror som många andra att träningen varit för lite hockeyfokuserad.
Kommentera

S-vikaren: Kan du inte fråga JFK då? ;)
Kommentera

Amitiel: Det beror på hur man definierar dåligt tränade. Det har varit mycket snack senaste åren om hur man ska träna som ishockeyspelare. Träna på ett sätt som förbättrar ens spel på isen på bästa sätt. Maximera utvecklingen.
När man ser vilket lag modo har, så funderar man vad det kan bero på. Ser man hur dom spelar så ser dom trötta ut. Man ser inte fokuserade ut alltid. Svårt att passa, ta emot ett pass etc.. Hög utmattning ger låg fokuseringsförmåga. Hur motverkar man utmattning på bästa sätt?
Victor Olofsson är en mycket bättre spelare i år. I början på säsongen var han grym. Starkare, explosivare. Men idag spelar han som ifjol.
Vad har hänt sen början på säsongen? Vatför är han inte lika explosiv i sitt spel. Beror det på Byron? Hans frånvaro. Kan han inte spela utan kaptenen?
Anders Forsberg ville träna sina spelare hårdare under säsongen. Man tränade redan hårt under försäsongen. Men under säsongen blev man bara trötta. Orkade inte spela matcher.
Varför harvar modo i den nedre delen av tabellen? Jag har inga svar. Jag är fundersam. Inte lätt att veta något om man inte är en del av organisationen.
Kommentera

hellge:
Förlust igår, fast jag har en positiv känsla inför dagens match.
Tror minsann att vi vinner med 4 - 2, sista målet i öppen kasse.

-----------------
Kommentera

Amitiel: sen skulle jag vilja lägga till: en aning felbyggt.
Men med Byron tillbaka lär det bli lite bättre.

Själv tycker jag "stanna kvar i shl" låter bra. Då har man möjlighet att byta ut många backar, o de bättre nordamerikanerna har kontrakt.

Jag längtar verkligen efter att igen få en säsong där man hoppas bottenlagen skräller i stället för som de senaste säsongerna hela tiden hoppas topplagen slår våra bottenkollegor.
Kommentera

S-vikaren:

Håller inte med alls, man är inte för dåligt tränade, däremot är man fel tränade.

För mycket maraton för lite sprint.
Kommentera

J F K: Är Modo så mycket sämre tränade eller spelskickligt sämre än dom lag man krigar med om platserna till play-in? Det tror jag inte. Jag tror Modo blir än bättre efter december-uppehållet. Man får då tid att träna bra. Komma igen.

Lindgren är för tunn och behöver matchas smartare. AJ och FO får vara aktiva och plocka av grabben om det inte funkar, som igår.
Kommentera

NuMo:

Johansson-snittet är 12 poäng på 9 matcher = 1,33 p. Vinner vi i full tid är vi tillbaka på 1,5 i poängsnitt. Förlorar vi full tid är vi på 1,2.

Trenden är tydlig. Vi orkar inte upp i ett snitt över 1,5 poäng, vilket vi måste för att fixa play in. Vi kommer gå om Malmö och Rögle och sedan stanna där. Enligt mina beräkningar kommer vi att sluta på 11:e plats.

Med Johansson från början hade precis legat vid play in-strecket

Med Huras kvar skulle vi haft 16 poäng, dvs 6 poäng färre, rent statistiskt, alltså.
Kommentera

J F K: ja nog hoppas man på att det är nedtränade. Speciellt Skröder o Thomas känns totalt under isen och sega som få. Men tycker faktiskt man kan bänka dwyer också. Svårt att finna en mer ointressant spelare. hade gärna sett nån som producerat poäng i Ahl eller tom norska ligan i stället. Eller varför inte mette's son eller Ottosson.
Kommentera

S-vikaren: Tyvärr behöver nog andreas få en rejäl försäsong med spelarna för att ha en realistisk chans. Jag vill fortfarande tro att det kan gå jättefort om vi får igång det tunga gardet. Butler exempelvis såg ruggigt rapp ut ett tag, men nu hinner han inte runt backarna.

Lindgren höll inte. Luleå är för tunga för att Jesper ska klara av det. DP gjorde det däremot helt ok när han fick chansen.
Kommentera

J F K: Jag är helt inne på din linje. Man är för dåligt tränade. Man orkar inte ställa om i slutet av matcherna, till anfallsspel. Laget blir bättre framöver. Verkar som att Andreas kör med laget nu, ställer krav på fysiken.
Det kommer bli bra. Man måste bli bättre tränade först.
Kommentera

snowden:
Vore bra om vi bara mötte Karlskrona ett tag framöver, då kanske vi kunde vinna några i rad.
Kommentera

NuMo:

Sant men vi har så förbaskat svårt att vinna två matcher i rad! Har väl inte hänt i år?
Skulle behöva en vinnst streak på tre matcher iaf, så vi kan gå förbi nåt lag. Just nu är det status que hela tiden när vi och lagen över oss vinner lika mycket i stort sätt.

Dom här tre kommande matcherna (Lule,malmö,malmö) måste vi ta 9p om vi ska vara med. Jag håller fortf. fast vid att vi missar play-in. Vi är inte bättre än lagen på plats 7-10, (dock inte så mkt sämre heller). MEN vi har för stort HANDIKAPP !
Kommentera

snowden:

Som jag ser det behöver vi ta 2 segrar och 3 oavgjorda fler än HV71 innan grundserien är slut. Ser man det så verkar det ju inte helt oöverstigligt.

Vinner vi mot Luleå ikväll så är förhållandet till dem likadant.
Kommentera

S-vikaren:

Jag håller med om din analys. Jag misstänker också att JFK har rätt i nedträningen. I alla fall hoppas jag så. Men det är dags att ta lite överraskande vinster snart, innan det blir för jobbigt. Till överraskande vinster kommer jag inte att räkna kvällens. Det är ett par tre bortamatcher vi måste göra något i.
Kommentera

S-vikaren: Jag hävdar ändå med en dåres envishet att våra äldre/tyngre pjäser ser nedtränade ut. Även när vi spelade som sämst defensivt kunde vi göra rätt många mål, men det har sett ut som om vi saknat speed på senare tid. Jag hoppas alltså att sådana som Skröder, Butler, Thomas, Wilson med flera kommer att få upp bättre speed de kommande veckorna tack vare den intensifierade träningen.

Jag har inget problem med att vi fortsätter bygga defensiven och satsar på kontringar, men jag tror alltså att vi kommer att bli bättre offensivt redan om några veckor.
Kommentera

Luleå vann igår för att man var bättre på att hålla motståndarna, dvs Modo, på avstånd från målburen. Modo hade det svårare att komma in på mål. Det har man visserligen haft hela säsongen hittills. Så föga förvånande att se det igår.
Modo ska fortsätta sitt defensiva spel. Fortsätta hålla motståndarna på avstånd från mål. Det blir så mycket enklare för målvakterna då. Sedan kan man trycka in en puck eller två när lägena ges. Tålamodet måste bli Modos styrka den här säsongen. Man är inte bra nog för att kunna dominera matcher likt Skeå och Frölunda.
Nog tror jag att hela spelet kommer se bättre ut framöver. Men grunden i Modos spel måste vara defensivt spel. Lägena kommer ändå..
Kommentera

7428: du bör påpeka spräbruk, kreativa är som putte kock utan puck
Kommentera

J F K: agree min historia är inte vad den borde, men jag kan se skillnad på krativitet o kreatur.
modo har för mkt kreatur
Kommentera

7428: när svartvadet kom tillbaka från NHL var han riktigt bra. Tyvärr skadade han sig rejält (benbrott?) och det tillsammans med sin ulcerös kolit gjorde att han tappade han tempo. Att han fick guldpucken 2007 var jag rätt tveksam till, men visst hade han en topp under slutspelet...
Att kalla honom sega åsnan kan bara en historielös människa göra.
Kommentera

Nucky: Petterssons kedja har varit bäst på slutet givetvis, men de är långt ifrån den enda som man kan luta sig emot. Om man jämför med Växjö blir det rätt tydligt att de inte direkt är som gynge och rosen gällande överlägsenhet.

Jo, jag tror rätt hårt på att flera jänkare upplever en tung period gällande nedträning. Rimligen ska det börja släppa så småningom nu, men visst ser det ut som om många trampar vatten.
Kommentera

J F K: kan bero på omgivning, possler är er klart mest begåvade men om man har sega "åsnan" svarten sportchef (även på isen va de segt) går de åt pipskogen.
Kommentera

Nucky: Såg bara från 3min av första å 5min början andra.
Men extremt slarvigt var intrycket.
Och att vi började bra.

Sen måste man väl nämna Rajalas mustach? Vilket vad har han förlorat?
Kommentera

J F K: dom har varit överlägsen sedan tränarbytet, inget snack om saken.
Kommentera

McFire: ja, framför allt är det enda kedjan med ett bra passningspel och hög fart. De andra dumpar men är oftast på tok för långt efter för att hinna checka fast pucken. Fullständigt uddlöst.

Vad som hänt med t.ex Thomas vetefan, han ser så ruggigt tung ut.
Är kanske den tyngre träningen som ligger bakom, men känns som hans obefintliga(?) sommarträning gör att han omöjligt kan komma ikapp. Han borde bänkas till förmån för Ottosson.

Ritchie snart tillbaka, vilket kan ge en del.
Kommentera

« · 1714432 · »