1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506528 inlägg · 4103 ämnen

90-års fest!

« · 1420109 · » Till forumet

Sv: 90-års fest!
Gustafsson: Ja, det har du rätt i. Tror förresten att lagbilden är färglagd manuellt - den är från Rekord-magasinet - och därför är det inte säkert att nyansen är riktig.
Kommentera

Mikael Uhlin: Tycker inte det ser ut som samma byxor, betydligt tjockare revärer på den första. Rent logiskt torde väl även de ha haft en mörkare grön färg än de senare?
Kommentera

Mikael Uhlin: Jag tror även att man fortsatte använda de gröna byxorna efter att denna tröja kasserats, och isåfall fanns det inget rött på byxorna (som på denna bild från 1962)
Uppladdat:

450x300-rekord62.jpgrekord62.jpg

Kommentera

Gustafsson: Ser ut som tre, va?
Uppladdat:

450x300-2_0.jpg2_0.jpg

Kommentera

Mikael Uhlin: Var det två eller tre ränder på damaskerna?
Kommentera

Gustafsson: Låter bra att de fixar till hela matchstället. Tror det kommer det bli riktigt snyggt.
Kommentera

Mikael Uhlin: Snackade lite med Roos igår.

Blir inte bara en tröja utan ett helt nytt matchställ:
- Röda och "vita" damasker.
- Gröna byxor med röda och "vita" revärer.
- Röda eller gröna hjälmar.

Helt och hållet fritt från reklam.
Tröjan blir helt sublimerad men med grövre struktur för ullkänsla.

Jag är lycklig.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett: "Uhlin-vitt" brukar jag säga...
Kommentera

Gustafsson:

Eller "urinvitt" som jag brukar kalla det.

Nåväl, det kvittar egentligen. Jag är övertygad om att tröjan kommer att bli en dunderhit.
Kommentera

Gustafsson: Vintage white, just det! Och visst är originaldesignen ett snäpp snyggare men jag tycker likväl att det här är ett fint initiativ.
Kommentera

Mikael Uhlin: Men det är ju dock märkligt att de inte har kopierat designen rakt av. Hade dessutom blivit betydligt snyggare om man tagit bort den breda bården på baksidan samt flyttat upp siffrorna.

"Vintage white" brukar det förövrigt kallas. ;)

Redigerad kommentar

Kommentera

PontusJ:

Jag glömde att kommentera det, men den biten är också klockren. Dels att man ser en tydlig linje mellan klubben och huvudsponsorn, och dels att Kånken har blivit trendig igen.

Fjällräven har på senare år blivit synonymt med kvalitet och jag är övertygad om att ett samarbete med dem drastiskt skulle höja souvenirförsäljningen.
Kommentera

Petey21: När originalstället var i bruk körde man utan hjälmar. Byxorna var gröna. Och eftersom de här tröjorna verkar gå i den numera så populära gulvita "retrofärgen" ("wheat"?) kanske röda eller gröna hjälmar skulle passa bättre.
Kommentera

Bad_Brett: ...och en spezialdesignad kånken. Hoppas man kan hitta fler samarbeten med fjällräven, de verkar duktiga.
Kommentera

Petey21:

De verkar ha lyssnat på mig, för detta är precis vad jag har predikat om.

1. De är ute i god tid och gör REKLAM för evenemanget.

2. De fokuserar på EN produkt och presenterar den på ett tydligt sätt. 

3. De är tydliga med att det är "Special Edition" och skriver det på en lapp av läder. En sådan liten detalj utstrålar kvalitet.

Jag förutspår att de här tröjorna kommer att sälja som SMÖR, så jag hoppas att de tillverkar tillräckligt många.

Redigerad kommentar

Kommentera

Gustafsson: Jag tycker också det var ett härligt initiativ! Och ska man gå retro är det lika bra att gå "all in" så att säga, visst är tröjorna från 60- och 70-talen och senare också retro men det här var tydligen den första "moderna" tröjan man hade, så varför inte.

Frågan är vad man gör med den övriga utrustningen för denna match? De vanliga byxorna och hjälmarna, eller reklamlösa diton för just denna match, kanske gröna byxor och vita hjälmar utan reklam kunde vara något? Vita hjälmar, eftersom de som använde hjälm i hjälmarnas ungdom oftast hade vita hjälmar då det inte fanns några andra färger?

EDIT: Mikael U hann tydligen före, men nu har du ju två bilder, en i reserv så att säga! ;)

Redigerad kommentar

Kommentera

Petey21: ÄLSKAR initiativet, just det här med en jubileumströja var något som jag tryckte hårt på i mitt mejl till Roos & Näslund. Tröjan är väl dock inte någon personlig favorit bland klubbens alla varianter, men den känns väl mest "retro" kanske och jag kan tänka mig att det är vad man har jobbat för i det här fallet.

Kan någon skanna in/ta kort på hela artikeln?
Kommentera

Frisco: Äsch, då mindes jag fel vad gällde tröjnumret.

Undrar förresten när Wayne Greskys tröjkollektion kommer i produktion. De tshirtarna var ju en fest för hyperaktiva ögon.
Kommentera

Paddan: Ingen aning. Däremot är detta förslaget i vår tröjtävling från 2004 ganska likt.

www.frisco.se/jerseys/modoretro55_5.jpg

Kommentera

Frisco: Är inte den där på pricken lik, till och med vad gäller tröjnumret, ett av bidragen till matchtröjetävlingen för ett par säsonger sedan?
Kommentera

Frisco: Mycket tjusig, måste jag säga.
Kommentera

Frisco: Tack Frisco, det tycker jag absolut! Är bara inte så hemma på hur man lägger in bilder här. :)
Kommentera

Petey21: Den kan väl vara värd att synas här?

Kommentera

Jag kan glädja alla som gillar nostalgi att man kommer att spela med denna tjusiga tröja i 50-talsstil när man möter Brynäs den 28 december. Det ska visst finnas möjlighet att köpa såna här tröjor också om jag förstått saken rätt. Bilden tagen med mobil från Heart of Hockey-bilagan som följde med dagens ÖA (men av någon märklig anledning roterades bilden i uppladdningsprocessen, så ni får rotera tillbaka den själva, alternativt vrida lite på huvudet).

img208.imageshack.us/img208/1830/modojubileum90.jpg
Kommentera

Gustafsson: Skulle kempis klara av säkerhetskraven nu?
Kommentera

zigge: Börjar inte det här med utematcher bara kännas otroligt passé? Särskilt när de återigen använder exakt samma arena som tidigare men ändå marknadsför det som något "nytt", "unikt" och "spännande". En match i en kempis fylld med enbart ståplatser däremot, då snackar vi.
Kommentera

zigge:

Nej, nej, nej, snälla, bort med larvet! Det kostar fruktansvärt mycket pengar att annordna och det ger knappast någon extra publicitet nu när det har blivit vanligt.
Kommentera

Hade det inte varit lämpligt under 90-årsfirandeåret att anordna en utomhusmatch? MoDo - TIK på Öviks-bukten, hela Ö-vikspubliken runt hamnen...
Eller spar man sig i 10 år till? (OM nu de båda klubbarna är i ES då, eller om ES ens finns?)
Kommentera

*Bump*

Jag hade tänkt låta tillverka den här tröjan, vore "Kabben" och #5 på ryggen en bra idé eller bara konstigt?
Kommentera

Lumber Jack: Går de via Näsåker i vanliga fall...
Kommentera

Lumber Jack: Va? Det var dåligt!
Kommentera

bj21: Det gick inga hockeybussar...
Kommentera

Saknades det inte en del representanter från Sollefteå på kalaset igår?
Kommentera

Jag hade tänkt låta tillverka den här tröjan, vore "Kabben" och #5 på ryggen en bra idé eller bara konstigt?
Kommentera

Poffa: Tvärtemot så tyckte jag att det räckte med applåderna. Danne var säkert nöjd med att de tog slut i och med att han - om jag känner honom rätt - inte är en person som trivs med att vara i centrum av allas uppmärksamhet. Dessutom var det Modos dag och inte egentligen Dannes då han inte tillhör Modo - ännu...

Hur som helst så tycker jag verkligen inte att Hasse är bra, men jag tyckte att det var bra igår.
Kommentera

...Tycker lite synd om Eddie Larsson också som faceplantade precis då han äntrat isen och fått sitt namn uppropat.
Kommentera

Bittesehr: Helt rätt. Varför inte bara låta publiken klappa klart innan man börjar intervjua? Vi vill visa vår uppskattning med en lång stående ovation men blir brutalt avbrutna av en pajas.

Frisco: Ja, jag har bestämt mig. Hasse har inte i dessa lägen att göra. Det tycker iofs du också, men du har bestämt dig för att vara tvärsöver. Som vanligt.

Kommentera

J F K: När Daniel får en stående ovation från folket så visar Hasse sin underbara fingertoppskänsla genom att börja intervjua Sedin samtidigt som en stor skara människor klappar sina händer. Varför inte visa lite känsla, ta ett steg tillbaka och låta Danne få de hyllningar som han förtjänar tills jublet "dött ut" en smula?
Nä, Hasse är lika smidig som Mats Lusth och totalförstörde hyllningen. Nä, Hasse är så passé som man kan bli.
Kommentera

Paddan: Jag tycker inte att Hasse är bra på ett enda sätt, men varken han eller Elvy babblade sönder Dannes hyllning. Tvärtom tycker jag att de höll sig föredömligt korta. Det kunde varit mycket sämre.

Samuelsson drog några riktiga syrgasare där. Iofs ser alltid juniorer bra ut på försäsongen, men jag tror att han kommer att ta en plats tillsammans med John Westin.

Dick blir grymt viktig...
Kommentera

Fast Henrik Samuelsson ser ut att kunna bli en intressant bekantskap för många elitseriemotståndare, om han tar en plats i laget.
Kommentera

Poffa: För att vara en 90-årsfest så måste jag säga att jag är besviken. Man hade ju exempelvis kunnat tänka strategiskt och i samband med boksläppet sälja boken för 90kr endast idag. Man hade kunnat presentera årets matchtröjor, istället för att spela med samma försäsongsmatchställ som man använt nu tre säsonger i rad där man alltså måste gissa vilken spelare som är vilken om man inte köpt matchprogram (vilket iofs inte hjälpte ifjol då numren i matchprogrammet var de nummer de skulle ha i seriespelet). Man hade kunnat anordna mer aktiviteter för barnen. Bland mycket annat.

Som det känns så har man lagt ner ungefär lika mycket energi på detta 90-årsfirande som den tid det tar att sätta nyckeln i arenaportarna och vrida om.

Kommentera

Poffa: Babblade sönder? Det verkar som om du bestämt dig.
Kommentera

Gusse: Västerbotten vann TV-puckmatchen med 2-0. Modo vann skills med 8-7, tack vare bra straffskytte (med boll och klubba). Modo vann matchen med 5-1, 4-0 efter hockey-kvarten och Hasse Andersson och Elvy Söderström babblade sönder publikens hyllning till Daniel Sedin.
Kommentera

yngwie: Nån som orkar sammanfatta det som hände i arenan i eftermiddag?
Jag kunde tyvär inte gå själv..
Kommentera

Dirigo:

Kommer det som en chock eller?
Kommentera

Hasse Andersson lyckades spoliera hela firandet av Danne. Skandal!
Kommentera

Icing-Ove:

Precis, han har det mesta i sig, gäller bara att han får ut allt på planen med. Då kan det bli riktigt bra.
Kommentera

yngwie:
Ja, den kedjan kan bli väldigt produktiv och kul att se på. När Detroit (Håkan A.) upptäckte honom lät det så här:

"“He thinks the game very well, has very good hands, and a great playmaking feel,” said Andersson. “He is a great passer. He has all the tools — he works hard; speed is fine; hands are excellent; hockey sense is excellent; size is excellent … needs to fill out.”

"… to me he is great center material,” said Andersson. “He’s a very smart player, and he works hard both ways. When he loses the puck, he really hustles to go get it back. He doesn’t go for big hits, but he really chases it.”

“The coach says the kid is doing some things out there that make the other players go, ‘Wow, how the hell did that happen?’” said Andersson. “Just looking at him so far, it’s very exciting.”

Som sagt, lossnar det, så kan det bli jäkligt bra...
Kommentera

Icing-Ove:

Alltså första linen känns grymt spännande, hoppas verkligen de lossnar för Ryno nu.
Kommentera

« · 1420109 · »