1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507868 inlägg · 4106 ämnen

Årsmöte i MoDo Hockey 2007

890759 · » Till forumet

Sv: Årsmöte i MoDo Hockey 2007
Poffa: Då är mailet ivägskickat till Jerry, återstår att se om jag får något svar.
Kommentera

scim: Årsmötet skrattade gott åt felsägningen. Barcelona, Manchester United och Chelsea skulle det naturligtvis vara.
Kommentera

Poffa:

Varför har ingen berättat att man på mötet klargjorde att man har en vision som går ut på att man ska matcha de större fotbollsklubbarna i Europa, t.ex Barcelona och Manchester City?

Det borde komma till allmänhetens kännedom!
Kommentera

knaskamilla: Eftersom det egna kapitalet ökade med samma summa så tar jag förgivet att så är fallet. Men jag förstår inte riktigt hur det går ihop. Eller så har de helt enkelt gjort köpet efter att de lämnade ut infot och då skall köpet dras bort från det egna kapitalet.

Kommentera

Paddan:Tycker man skall köra med den nya även fast den är i 16:9 format. Sen tar man den gamla och sätter de skärmarna i vart och ett av hörnen mellan etagen. Då har man nog så det räcker och blir över.
Kommentera

En sak har jag inte riktigt förstått, kanske någon annan kan reda ut det åt mig? Den här vinsten på 13 mille - är det efter att man köpt ut Forspro ur arenan?
Kommentera

Paddan:

Mail. Denna snabba kommunikationsväg. Särskilt om man mailar med någon på kansl...förlåt, kontoret.
Kommentera

knaskamilla: ...och eftersom man inte fick ställa några övriga frågor som inte var inlämnade i god tid innan årsmötet så fick jag heller aldrig några svar på mina eventuella frågor om sportbarerna (eventuell utbyggnad och/eller utsmyckning), möjligheterna till ett eget "Hall of Hearts" och hur det blir med en ny mediakub.

Frågan är om exempelvis herr Häggström skulle kunna svara på såna saker via mejl, kanske bör undersökas.
Kommentera

yaqop: Jo, jag noterade det. Skulle ju inte vara helt fel med en sån i taket på mina två matcher om året på plats.
Kommentera

Hawerchuk:

HV har iaf bestämt sig för att uppgradera till LED-skärmar i sin mediakub till kommande säsong. Först i norden
Kommentera

Hawerchuk:

Nope.
Kommentera

Nämndes det förresten ingenting om mediakuben?
Kommentera

Poffa: Jag antar att många av dem ligger under koncernens och inte föreningens lönebudget? Det har ju tillkommit lönekostnader på ytterligare 10 milj kr som inte ligger i föreningen. Den totala löneökningen för koncernen var ju 23,5 milj kr.
Kommentera

Wayne Gresky: Det är väl nästan 20 personer till som ska in i den lönebudgeten. Enligt redovisningen igår hade man gått från ca 15 till ca 35 anställda.Ökningen bestod mest av arenapersonal och restaurangpersonal, men även ett antal på kansliet.

Kommentera

hellge: En ökning av personalkostnaderna med nästan 14 miljoner för klubben. Mias lön ska väl in där men annars handlar det väl det mesta spelarlöner. De ökade finansiella musklerna hade mycket stor del i guldet. Skulle vara intressant att jämföra detta med personalkostnader i andra klubbar. Någon av våra vänner i Timrå som sitter på såna siffror t ex?
Kommentera

Kamilla

att årsmötet ska hållas "senast under augusti månad".

Då är alla i laget i tjänst, spelare som tränare. När man byter tränare, så kan man presentera den personen i direkt anslutning till årsmötet.

När man skall dela ut guld och silvernålar så finns det flera på plats.
Heder åt T Enström som fanns med i går kväll.

Annat folk som är inblandade i jobbet runt årsmötet kanske i större utsträckning är tillgänglig i augusti.
Kommentera

Paddan:

Vi ska se om jag kan fjäska lite för honom på officiella, han har ju lovat mig en analys...
Kommentera

Paddan:

Fina siffror, dock skulle jag vilja att Gabba-Alfred analyserade dem. Jag tycker han fattas, vår superekonom.
Kommentera

scim: Buksvåger med Joan och Jackie?
Kommentera

Paddan:

Kusin med John Collins.
Kommentera

Sedan kan jag ju också lämna en länk till den där Jim Collins.
... är han månne bror till Tom och Phil?
Kommentera

hellge: Vi provar med en liten bild med såna där siffror som brukar vara eftertraktade.
Kommentera

knaskamilla:

Man må ju säga att det var en fyllig och mycket bra sammanfattning av mötet. Det tackar vi för.

På Eckes OH-lista stod det att man aldrig ska vara nöjd. Jag hoppas att han inte menar det ordagrant.
Kommentera

Frisco:

Du har förståss rätt.

Själv heter ju jag Hellge från Hörnett.
Kommentera

hellge: Om man kommer från Själevad så kommer man väl inte från Örnsköldsvik. Visserligen blev Själevads kommun tillsammans med Örnsköldsviks kommun 1971 men ändå. Jag anser att man kommer från ett ställe som inte ligger bredvid det ställe man kommer ifrån.
Kommentera

knaskamilla: Ja, alltså jag lovade att ta upp det här med kallelsen och så. Men det gick för fort, även för mig som det annars brukar gå fort för (bring on the skämts).

Jag insåg att det var fel läge att ta det i samband med mötets utlysande, då det var gjort enligt stadgarna. När sedan övriga frågor skulle tas upp så tänkte jag räcka upp handen och ta det hela, men då sa man att inga övriga frågor inkommit och att man därför valde att avsluta mötet. Pang.

Och där stod jag med lång näsa.
Kommentera

knaskamilla: Damspelaren hette Hanna i förnamn och MTV utgår, jag får ta pratstunden med Anders vid ett annat tillfälle.
Kommentera

Albert Hall:

4 pipor fick Roger dessutom.

Sen kom jag ihåg att de alltid betonade Själevad fel på radio som TV. Roger Öberg från Själevad. Själle-vad ska man säga, inte Sjäälevad som sörlänningarna sa i TV. Sen var det lite skoj att de sa Själevad och inte Örnsköldsvik då Själevad är ett villasamhälle i Ö-vik.

4 pipor var det, ja.
Kommentera

Jag lägger till lite själv:
Ekonomin är såklart rolig att titta på. Om någon vill se så kan ni få komma hem till mig och läsa min årsredovisning (som året till ära är en riktig flaschig, flerfärgstryckt sak).
Kommentera

Årsmöte igen, ja. Etage 4, Swedbank arena. De ville väl hålla sig nära sektion 401, kan man anta.

När det var dags för fika efter årsmötet (jättegod tårta i stället för inplastade Delicatogrejer!) språkade jag lite med herr Sedin, som frågade "brukar det vara såhär lite folk?" och sen som en kommentar till mitt ansiktsuttryck: "är det ovanligt många här, alltså?". Jag vet inte vad han hade förväntat sig. Det skulle för övrigt bli ett MODO-TV-inslag med Anders Källström, men jag såg Martin lämna arenan samtidigt som mig så jag antar att han kanske inte hittade någon kameraman.

Anders Källström började mötet med att hålla tal. Nämnvärt är att delar av talet var exakt likadant som det på förra årsmötet (hellge, du vet: 2004 - arenabygget - Forspro - blablabla).

För att svara på den intressanta frågan om kallelse till årsmötet så står det tydligen i stadgarna (de kunde man ju ha hoppats hitta på modohockey.se, men inte då) att årsmötet ska utlysas tre veckor innan genom annons i ortstidningen. Kul stadgar. Lördag den 2 juni var det visst en annons i tidningen. Poffa sparade sina åsikter till övriga frågor - där det senare visade sig att man inte fick ställa några övriga frågor om de inte var anmälda innan. Så han sparar dem väl lite till, antar jag.

Den nya styrelsen har redan länkats till. Roger Öberg är the Roger Öberg. Jag tycker att det känns bra med en f.d. domare i styrelsen. Han såg för övrigt ut att ha lagt på sig ett par kilo sen han var aktiv på isen. Anders Källström berättade på frågan varför han valde att ställa upp som ordförande att det är kul att sitta i en styrelse när det går så bra. Jag kan inte låta bli att undra - hoppade han av styrelsen när han gjorde det för att det gick så dåligt då och därmed inte var skoj? Tre gamla styrelseledamöter försvinner, varav Jörgen Schultze hoppar direkt till valberedningen. De tre nya som inte heter Roger Öberg är Tomas Byberg (Byberg & Nordin), Marie Berglund (om jag inte minns fel så jobbar hon åt Botniabanan på något vis) och Catarina Molitor Sjöberg (kul att få se hennes krångliga efternamn i skrift... Hon äger Gålsjö bruk och är tydligen gift med någon gammal hockeyspelare, om jag inte förstod fel).

De priser som delades ut var till årets damspelare Anna Rödström (?), årets ledare Gunnar "istidsläggaren" Lundqvist, årets U16-spelare Leo Engman och årets A-lagsspelare Tobias "misslyckad blekning" Enström (som såg ut att halta?). Foppas stipendium till ledare gick till Gunnar Lundqvist och till spelare till Peter Lundqvist (?). Silvernålen tilldelades i år Tobias Enström, Oscar Hedman och två snubbar som jag inte vet vilka det var. Guldnålen till Peter Öberg.

Två stadgeändringar gjordes. Den ena var att orten för föreningens säte ändrades från Hörnett till Örnsköldsvik, den andra att årsmötet ska hållas "senast under augusti månad". Det senare undrar jag verkligen över. Varför?

Sen var det ju det här med Strategiplan MODO Hockey 2010. En del av den var om jag förstått det rätt den här advisory boarden de bildat (se länk om ni glömt). Jag tror att han sa att de hade börjat med strategiplanen vid jul, kan det stämma? I vilket fall som helst - först fick alla inblandade läsa boken Good to great av Jim Collins. Det ska tydligen vara en snubbe som vet vad han snackar om. Anders Källström lyfte citatet: "Mästarklass är inte resultatet av lyckliga omständigheter. Mästarklass uppnås framförallt av medvetna val och disciplin".

Nu ska vi se om jag förstår mina anteckningar här... Man snackade om att ha en varumärkesstrategi med internationell profil. (Visste ni förresten att det är ngn sorts byrå i Göteborg som tittat på MODO Hockey och kommit fram till att det MODO Hockey har är "the heart of hockey."?) Man ska prioritera och utveckla samarbetspartner som delar föreningens värderingar. Man ska satsa på medlemsskapet i MODO Hockey för att stärka värdegrunden.

Sen listades några framgångsfaktorer (varsågod, här får ni Anders stolpar):
MEDARBETARE
- kompetensutveckling och teambuilding
- attraktiv arbetsplats
- tillvarata och förädla det ideella engagemanget

SPORT
- utveckla plantskolan som helhetskoncept
- göra insatser för utveckling av hockeyn i regionen
- SM-guld varje år (på någon nivå i klubben)

ARENAN
- fler egna arrangemang
- alltid fullsatt (och om det inte är fullsatt ska det ändå kännas som att det är det)
- förstudie kring vidareutveckling av arenan och arenaområdet

EKONOMI
- fortsatt ekonomisk tillväxt, god redovisning, högt ställda etiska krav (det ska inte bli som för Lule)
- 30 mkr i eget kapital
- minska skuldbördan med 25 mkr

Angående insatser för utveckling av hockeyn i regionen så har de bjudit in alla ordföringar och ungdomsledare i regionens klubbar till en träff i Övik den 29 oktober. Får väl se vad som blir av den.

Det var strategin.

Eckes snack då (varsågoda, Poffa, AM och Paddan som smet iväg):
Fystränarna ska se till så att de som inte får spela matcher ändå ska vara lika trötta efter matchen som de som spelat mest. Det är visst något nytt framgångskoncept.

Som Martin redan nämnt tyckte han att det blev lite väl mycket folk med fem femmor hela tiden, så nu har de en något smalare trupp. Detta innebär större möjligheter till spel på försäsongen för de yngre förmågorna, något som bör gynna dem i längden. Victor Hedman jämförde han för övrigt med Tomas Jonsson -79 och Jonasén sa han utklassar de flesta på barmarksträningen, trots sin storlek.

Ecke hade också en fin punktlista på OH. Den såg ut ungefär såhär:
- Lagbyggnad/filosofi (ett bra lag behöver minst en bra målvakt, 2-3 bra backar, 3 riktigt bra centrar/forwards)
- Försöka utmana i toppen (topp fyra)
- Följa ramarna (försök förstå den, ni)
- Laget går alltid före jaget
- Ödmjukhet/vilja/vinnarskalle
- Aldrig vara nöjd
- Uppskatta varandra
- Ha mycket glädje
- Se möjligheterna
- Tålamod (ingen press på nya spelare)
- SM-slutspel
- ECC-slutspel (europamästare smäller högt!)
- Utveckling/framtid

Om nu någon som var där vill fylla på så varsågod.

Oh, förresten - de tog närvaro i år!
Kommentera

hellge: Nä jag ska ingenstans. Ecke avslutade mötet genom att dra igenom truppen och försäsongsprogrammet. Verkar som om föreningen tänker verkligen satsa på att bli Europamästare. Man för en dialog med Justin men tänker börja med en liten mindre trupp än ifjol, det blev lite mycket folk på träningarna från början nämnde han.
Kommentera

hellge: Roger dömde en gång en mycket viktig hockeymatch.
Kommentera

hellge:

Det kommer en längre, hav lite tålamod...
Kommentera

Martin S:

Tack Martin, men ska du iväg eller? (-:

Skapligt jäktad reflektion va?
Kommentera

hellge: Jo det var Zebran som blev invald i styrelsen. Frågan är om inte detta är första gången som en fd elitseriedomare blir invald i någon styrelse för ett elitserielag. Kent tackades också för insatsen som han o Peter gjorde sommaren 2004.
Kommentera

hellge: Anders Källström ny ordförande, tyst minut till minne av Åke, god tårta, Enström årets spelare i a-truppen, guld dvd blir färdig nästa vecka, ca 40-tal personer på plats, målsättning är att vinna ett sm-guld varje år(dam,herr, j20,j18,u16)
Kommentera

Hawerchuk:

Jag skulle tro det.

Han får inte så långt till hans nya arbetsplats då han är ägare av Nordemans som ligger ca 100 meter från Swedbank.

De andra känner jag ej. Jag hade hoppats att några besökare skulle ge oss några reflektioner från mötet. Vi får vänta, det är fest i stan. De flesta är nog där.
Kommentera

hellge: Vilka är egentligen personerna som blev invalda? Är Roger Öberg den gamla elitdomaren månne?
Kommentera

hellge:

stavfels-VM?
Kommentera

Årsmöte i MoDo Hockey 2007
Om jag fick välja bestämma, om jag fick välja, då skulle jag önska en en liten redogörelse från Knaskamilla, Poffa, Paddan Frisco eller nogon som var på årsmötet.
Kommentera

890759 · »