hellge: Tyvärr inget namn. Vi börjar närma oss 30 år sedan detta ägde rum, så jag hopas jag är ursäktad om minnet sviker mig. Jag har heller aldrig varit speciellt bra på namn. Siffror är jag däremot mycket bättre på. Som jag sa så höll vi övriga korrekt funtade Timrågrabbar oss efter den väl beprövade Jofa-linjen. Iaf vad gällde hjälmar. Den här killen kom från Ånge, eller Stöde eller nåt annat utsocknes ställe, och då han heller inte blev särskilt gammal i gården så hann han heller aldrig göra något varaktigt intryck på oss andra. Men han var en jävel på att åka skridskor, vill jag minnas.
På tal om det så drar jag mig nu till minnes att det i det här skedet blandades en del vad gäller åldrar. Det hade nog väldigt lite att göra med hur bra man var eller så. Det var nog lite för tidigt att börja tänka i de banorna fullt ut. Vad jag ville komma fram till i mitt tjat var alltså att jag här spelade tillsammans med senare storheter (?) som trav-Robert Berghs bror, Hasse Bergh och Christer Granström. För er som inte minns Christer "filten" Granström så var han som hetast i Timrådressen i slutet av -80 och början av -90-talet. Snacket gick då att Luleå Hockey visst var ute efter honom. Sanningshalten i detta vet jag lite eller inget om. Han blev sedemera mer känd som backen som aldrig kunde slå ett uppspel från egen zon utan att slå icing. Ja, den gamla icing-regeln till trots. Det var kanske den utvecklingen som Luleå förutsåg, och varför intresset sedemera svalnade. Han avrundade väl i Kovland för ett par säsonger sedan.
Torspo 50 måste vara den mjukaste ishockeyklubba som skapats i modern tid. Tillverkas den fortfarande? Det var i vilket fall innebandyklass på mjukheten. Ja, den var alltså klart jämförbar vad gäller mjukhet på skaftet. Övriga Torspo-modeller var väl annars rätt så osmidiga och svåra att hantera som man ville. Eller så var man för vek på den tiden. Bäst slagskott genom alla tider har jag i vilet fall skjutit med en Titan TPM. Ja, i matchsituation, såklart.
Om jag kommer ihåg Smedbergs syrgasfint? Var är jag ifrån och vem tar du mig för? ;-) Självklart gör jag det. Hur kan man glömma den? För tack vare att han spelade för vår lokalkonkurrent Sundsvall Hockey vid den tiden så möttes vi ju vid ett antal tillfällen varje säsong. Det var väl egentligen bara Bulla Berggren som haft en lika lättläst fint som alla ändå blev lika totallurade av. Ja, Bullas fint slår nog något slags rekord vad gäller långsamhet också. Men att motståndarbackarna nu ändå gick på finten kanske säger kanske mer om dem än om den som stod för pausfinterna.
Jag var faktiskt dagbarn hos Anders Vikbergs mor, på klassiska Daggvägen i Timrå Kommun. Hans far, och Timråprofilen Hans-Gösta, gick ur tiden för ett antal år sen, och jag kommer än idag ihåg att idolskapet var enormt stort när Anders kom fram som lovande junior i Timrå mot slutet av -70-talet. När han sedemera fick chansen i A-laget under elitseriesejouren 1981-82 så nådde detta sin absoluta höjd. Tröja # 12 hade han i Timrå. Vilken tröja fick Anders i MoDo? Just en tröja med # 12 bär med sig minnen i garderoben än idag. Före nåt VM där runt mitten av -80-talet så fick Anders chansen i Tre Kronor, han spelade sina två enda A-landskamper vid den här tiden, och givetvis skickades det efter en Tre Kronor-tröja från gamla goda Sportjohan till hans "ära". Det var en sån där halvful modell med vita revärer på både armar och midja, och Trygg Hansa fick skämma ut skapelsen med sin logga. Om ja brukar ha den idag? Jajemen! Nu senast under OS-finalen bar jag denmesd stolthet. För även om den kanske är rätt ful så bär den ju som sagt med sig en historia av en helt annan sort än vad tröjans utseende kanske talar om.
hellge:
1. Det var några grabbar som hade blåa Jofa Lange plastskridskor kan det vara dessa tro?
2. MoDo leasade Vaz från Ryssland.
Dom flesta körde [url=auta5p.car.cz/katalog/vaz/vaz_2103_01.jpg]sedanmodellen[/url] fast nåt exemplar av [url=www.home.no/migreg/Bilder/Signet.gif]kombi (obs nyare modell på bilden)[/url] fanns också.
Även några [url=www.lada.lt/foto/21213b.jpg]Niva-modeller[/url] rullade med MoDo-stjärnor i.
3. M:et stod för M-sport som var en sportaffär i stan. Det var väl Eklund som startade dom tillsammans med MoDo AIK???
Resten går jag bet på men vi bollar dom vidare.
Vad skådar jag. Ett par röda Northland-hjälmar tror jag minsann. Sickna klassiska men ack så fula tingestar.
Fast den gröna en polare har är aningen värre. Nån som vet om en röd så vill han gärna köpa en förresten.
MODOJohan: Äh, det brukar väl gå till som så att föreläsarna babblar på en massa om saker som inte kommer att komma på tentan och sedan råkar de, under en halv minut av en månads föreläsningar, nämna något som man självklart inte lyssnar uppmärksamt på... givetvis kommer detta som en av de fem frågor som utgör tentan.
Annars skulle jag säga att man uttalar de som de utläses...
Paddan:
Självklart har jag dem. Rätt svar på fråga tre är "Urbaniseringsgrad". Ett smakprov. Vill du ha mer kostar det massor.
Sen är det alltid lättare att förlåta en person, trots att den håller på Timrå, om denne har haft Anders Wikbergs mamma som dagmamma.
NÅJA, NU SKA INGEN TRO ATT JAG GILLAR TIMRÅ. JAG VILL ALLTID ATT TIMRÅ NÄSTAN SKA ÅKA UR.
(;