1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Banner

« · 714926 · » Till forumet

Sv: Banner
Dream Team: Du verkar vara en riktig supporter trots att du är från Timrå. Det är alltid kul med politisk inkorrekthet i allt det politiskt korrekta. Jag tänker på den fula Tre kronortröjan med schyst historia.

Sen är det alltid lättare att förlåta en person, trots att den håller på Timrå, om denne har haft Anders Wikbergs mamma som dagmamma.

NÅJA, NU SKA INGEN TRO ATT JAG GILLAR TIMRÅ. JAG VILL ALLTID ATT TIMRÅ NÄSTAN SKA ÅKA UR.

(;
Kommentera

Lumber Jack: Lokomotiv Nygatan gör också honnör.
Kommentera

Lumber Jack: Lokomitiv Nygatan gör honnör.
Kommentera

hellge: Pust...
Kommentera

hellge: En fin bild på Lanny McDonald, som tydligen alltid spelade i Northland Stan Mikita-hjälmar, i länken.
Kommentera

Martin S:

"Smedberg spelade för MODO 86/87 och då spelade man i Elitserien :)"

Va bra, förr hade nämligen alltid rätt och aldrig fel. Numera kommer jag ihåg fel ibland, vilket jag ser som ett sundhetstecken, att vara kontrolltorsk är nämligen ett slaveri.

men syrgas gjorde han....
Kommentera

Här är alltså de rätta svaren.

1. Vad hade Mikko, Assar och Nymme för skridskor under perioden då bilden är tagen?
Svar: Orbit, precis som Lumber svarade.

2. MoDo leasade bilar under den här perioden. Jag vill ha märket och landet?
Svar: Vaz och Sovjetunionen, där Salle t.o.m. fick med länkar till kombimodellen.

3. M:et på bröstet symboliserar vad? Vad heter ägaren?
Svar: M-sport och Tommy Nordlund som Gidde och Salle svarade.

4. Den legendariska materialförvaltaren Sven Hörnblad sägs vara en exakt kopia av denna tecknade figur, vilken?
Svar: Lilla fridolf som AM svarade, länkat och snyggt.

5. Nummer 17 i MoDo som ansågs ha denna olja i vänsterhandsken som han mulade motståndarna ansikte med?
Svar: Skunkolja sa man att Lasse Lindgren hade i handsken.

6. Modos kanadensiske back, Jim McMaster hade denna färg och märke på sina plastskridskor?
Svar: Jim hade klarröda helgjutna Titan-skridskor

7. Ato Boldon och Ulf Weinstock hade en gemensam beröringspunkt, vilken?
Svar: Ulf Weinstock är den enda spelare som jag känner till som spelat i Adidas-skridskor. Ato Boldon sprang 100 meter med Adidas skor.

Fotnot 1: Sven Hörnblad hade kvar sin Vaz i 10-15 år.

Fotnot 2: Det är förståligt om Lumber går i spinn när han får veta att MoDo kört Sovjetiska bilar. För att kompensera Lumbers rotation spelade MoDo alltså med de ultracoola Northland Stan Mekita-hjälmarna.
Kommentera

Dream Team: Anders Vikberg hade tröja #19 i MoDo.
Kommentera

hellge: Smedberg spelade för MODO 86/87 och då spelade man i Elitserien :)
Kommentera

hellge: Tyvärr inget namn. Vi börjar närma oss 30 år sedan detta ägde rum, så jag hopas jag är ursäktad om minnet sviker mig. Jag har heller aldrig varit speciellt bra på namn. Siffror är jag däremot mycket bättre på. Som jag sa så höll vi övriga korrekt funtade Timrågrabbar oss efter den väl beprövade Jofa-linjen. Iaf vad gällde hjälmar. Den här killen kom från Ånge, eller Stöde eller nåt annat utsocknes ställe, och då han heller inte blev särskilt gammal i gården så hann han heller aldrig göra något varaktigt intryck på oss andra. Men han var en jävel på att åka skridskor, vill jag minnas.

På tal om det så drar jag mig nu till minnes att det i det här skedet blandades en del vad gäller åldrar. Det hade nog väldigt lite att göra med hur bra man var eller så. Det var nog lite för tidigt att börja tänka i de banorna fullt ut. Vad jag ville komma fram till i mitt tjat var alltså att jag här spelade tillsammans med senare storheter (?) som trav-Robert Berghs bror, Hasse Bergh och Christer Granström. För er som inte minns Christer "filten" Granström så var han som hetast i Timrådressen i slutet av -80 och början av -90-talet. Snacket gick då att Luleå Hockey visst var ute efter honom. Sanningshalten i detta vet jag lite eller inget om. Han blev sedemera mer känd som backen som aldrig kunde slå ett uppspel från egen zon utan att slå icing. Ja, den gamla icing-regeln till trots. Det var kanske den utvecklingen som Luleå förutsåg, och varför intresset sedemera svalnade. Han avrundade väl i Kovland för ett par säsonger sedan.

Torspo 50 måste vara den mjukaste ishockeyklubba som skapats i modern tid. Tillverkas den fortfarande? Det var i vilket fall innebandyklass på mjukheten. Ja, den var alltså klart jämförbar vad gäller mjukhet på skaftet. Övriga Torspo-modeller var väl annars rätt så osmidiga och svåra att hantera som man ville. Eller så var man för vek på den tiden. Bäst slagskott genom alla tider har jag i vilet fall skjutit med en Titan TPM. Ja, i matchsituation, såklart.

Om jag kommer ihåg Smedbergs syrgasfint? Var är jag ifrån och vem tar du mig för? ;-) Självklart gör jag det. Hur kan man glömma den? För tack vare att han spelade för vår lokalkonkurrent Sundsvall Hockey vid den tiden så möttes vi ju vid ett antal tillfällen varje säsong. Det var väl egentligen bara Bulla Berggren som haft en lika lättläst fint som alla ändå blev lika totallurade av. Ja, Bullas fint slår nog något slags rekord vad gäller långsamhet också. Men att motståndarbackarna nu ändå gick på finten kanske säger kanske mer om dem än om den som stod för pausfinterna.

Jag var faktiskt dagbarn hos Anders Vikbergs mor, på klassiska Daggvägen i Timrå Kommun. Hans far, och Timråprofilen Hans-Gösta, gick ur tiden för ett antal år sen, och jag kommer än idag ihåg att idolskapet var enormt stort när Anders kom fram som lovande junior i Timrå mot slutet av -70-talet. När han sedemera fick chansen i A-laget under elitseriesejouren 1981-82 så nådde detta sin absoluta höjd. Tröja # 12 hade han i Timrå. Vilken tröja fick Anders i MoDo? Just en tröja med # 12 bär med sig minnen i garderoben än idag. Före nåt VM där runt mitten av -80-talet så fick Anders chansen i Tre Kronor, han spelade sina två enda A-landskamper vid den här tiden, och givetvis skickades det efter en Tre Kronor-tröja från gamla goda Sportjohan till hans "ära". Det var en sån där halvful modell med vita revärer på både armar och midja, och Trygg Hansa fick skämma ut skapelsen med sin logga. Om ja brukar ha den idag? Jajemen! Nu senast under OS-finalen bar jag denmesd stolthet. För även om den kanske är rätt ful så bär den ju som sagt med sig en historia av en helt annan sort än vad tröjans utseende kanske talar om.

Kommentera

Salle: Ikväll, löneslavarna måste få en chans också när de kommer hem från jobbet.

"Ryktet om NuMos död är betydligt överdrivet"
Kommentera

hellge: Kan du inte ge svaren istället för att prata med en NuMo som inte finns. :-)
Kommentera

Men åh, skittråd! GE HIT RYKTEN ISTÄLLET!
Kommentera

NuMo:

"Själv fick jag av någon hjälte en leftklubba. Den använde jag så gott det gick ganska länge tills jag plötsligt fick prova en rightklubba. Det blev något av en renässans."

Fan va vemodigt, det låter nästan som ett sorgligt filmmanus. Jag tror att innerst inne är alla människor rightare.

Klubben börjar utkristallisera sig:

Ångermanlands Stan Mikita-hjälmar, Orbitg-grillor och rightskyttars förening.
Kommentera

hellge: Själv fick jag av någon hjälte en leftklubba. Den använde jag så gott det gick ganska länge tills jag plötsligt fick prova en rightklubba. Det blev något av en renässans.
Kommentera

NuMo: Jag spelar golf och är högerhänt med spelar left där.

Den pro som jag går hos påstår följande:

- I hockey är det den starka handen som ska vara överst, den nedre är mest ett stöd för att hålla ner klubban mot isen när man skjuter. Den starka handen däremot håller ju i klubben överst när man håller den med en hand, precis som du skriver i ditt inlägg.
- Golfare däremot bör ha den starka handen nederst i greppet, vilket jag ju då inte har.

Rätt eller fel, jag har ingen aning, men så fick jag det förklarat en gång i tiden.

En sak till som är lite lustig angående golf och ishockey:
- När jag skulle börja spela så frågade det pro som fanns på banan då, åt vilket håll jag hade lättast med överstegsåkning när jag åkte skridskor.

Det är åt vänster, alltså spelar jag vänster i golf :)

Dessa saker har säkert inga sammanhang med verkligheten, men lite lustigt att både du och hellge nämner det i era inlägg...
Kommentera

NuMo: Att jag är högerhänt och rightskytt beror förmodligen på att jag stod där vid spelaringången intill den där svarta gummimattan och tiggde klubbor av Assar Lundgren och Robert Frestadius. Fan va less de skulle vara. Varje träning i flera års tid stod vi där småungarna och tiggde. Jag kom ihåg att jag i ett huj fick 5 klubbor av Assar.

Jag fick förklarat från en som förmodligen reproducerat dragningen syrgas mest, att det är viktigare att hålla klubban i och styra klubban i den hand som man har mest styrka i, alltså den starkaste handen längst upp. Jag tror att det speciellt i europeisk ishockey finns en påäng med det. Men visst är det som NuMo säger, konstigt att det i Kanada är 50/50 mellan right och left, medan här i Sverige är det bara några få procent.

Jag splade med en kille som sköt lika bra åt bägge hållen. Det var könstigt, men praktiskt.

Bestick, snygg beskrivning!
Kommentera

hellge: "Dessutom är jag något så ovanligt som högerhänt och rightskytt."

Varje logiskt tänkande människa borde inse att det är det bästa sättet att hålla en klubba när man är högerhänt. Starka handen längst ner där den som bäst behövs. Jag själv håller naturligtvis så. (Även min bror, men det tycks inte hjälpa honom.)

Det är ett mysterium varför antalet rightskyttar är en sällsynthet inom hockeyn i sverige, trots att de flesta trots allt är högerhänta. Fördelningen mellan right/leftskyttar i Kanada t.ex. är närmare 50/50.

Ologiken bekräftas när man ser innebandyfolket. Andelen rightskyttar där är mycket högre. Inom långolfen är den av (tillverknings) tradition. Detta förbryllar, men samtidigt så kanske det finns ledtrådar att lära av.

Kan det t.ex. ha att göra med att en innebandyklubba är så lätt att man inte behöver ha starkaste handen högst uppe för att kunna hålla den rakt ut, så att man når långt - mot en boll exempelvis? En hockeyklubba var ju i alla fall förr ett ganska tungt bestick. Därför blev det naturligt att hålla klubbqan left när man är högerhänt ocg tvärtom när man var västerhänt. Kan det vara så att leftövervikten numera är en olycklig traditionell rest från forntiden?
Kommentera

Gidde:

"Överstegsåkning bakåt har väl aldrig varit felfri, men klart bättre åt vänster än åt höger."

Ja, varför är det svårare att åka höger bakåt?

Dessutom är jag något så ovanligt som högerhänt och rightskytt.
Kommentera

Dream Team:

Har du något namn på snubben?

På tal om CCM, i en av Star wars-filmerna (eller kan det vara Star trek?) kommer ett gäng vitklädda individer i någon slags attack. De hade vita CCM-hjälmar.

78/79 spelade MoDo i Stan Mikita. Är du säker på att ni timråbor som vanligt inte bara ville härma MoDo då? Du vet ju hur det är med brödraförhållandet väl? (;

Torspo tycker jag var otäcka. Frestadius Montrealer var bäst. Annars kommer jag också ihåg Sundsvallssonen Peter Smedbergs extremt långa blad. Han är för övrigt inovatör till den kända dragningen SYRGAS. Man kan fortfarande höra kidsen prata om att de gjorde en syrgas. Man kan säga att dragningen fungerar bättre i divisioner under eliten. Han spelade i MoDo det ENDA år vi åkt ur, han var helt grymt bra det året. Sen när han försökte praktisera samma syrgasdragning i elitserien åkte han ständigt på moppo. Jag tror han till sist slutade på bänken.

Anders Vikberg är för övrigt den bäste medelpadingen vi haft här i Nolaskogs, tycker jag. Jag kommer inte ihåg men det fanns en line där han var med som förmodligen rankas som en av Modos bästa någonsin. Föresten var inte Anders med om att spela upp MoDo till eliten igen. Oj då, i så fall har vi en Timråit att tacka. Det kan bli problematiskt (;

Huvva, vilket spretigt inlägg. Nu måste jag göra någon nytta.

Idag är det fredag!!!
Kommentera

hellge:
Haha, undra hur jag kunde gissa på 91:an. Det måste ju vara Lilla Fridolf.
Kommentera

hellge: När jag växte upp i Timrå och började lira hockey så var det C-pojkarna som gällde. Detta hände sig under slutet av -70-talet, en tid då det nog kom väldigt mycket influenser från andra sidan Atlanten. För även om Kanada/USA inte alls var bäst som hockeynationer betraktat, så får man väl förmoda att hockeyns dåvarande storhet Sovjetunionen nog varken valde att, eller hade så mycket att skryta med i materialväg. Det synsättet stämde ju inte så bra ihop med den kommunistiska samhällsstrukturen. I vilket fall så dök det inför en säsong upp en liten parvel som helt körde sin egen linje. Farsgubben hade nog tagit till sig av de influenser vi pratar om här, för det som gällde var mycket riktigt bl.a en Northland-hjälm. Vi andra körde ju enligt svenskmodellen med Jofa-hjälmar. Vad vi hade för grillor eller för klubbor det kommer jag inte ihåg. Mina första skridskor var nog ett par CCM, tror jag. Titan eller Torspo var nog vanligast i klubbväg. 

Om den här killen blev bra, eller t.o.m bättre tack vare sin annorlunda utrustning? Tja, vad jag minns så hörde han helt klart till de bättre i laget den tid han stannade, för han blev inte kvar efter den säsongen i vilket fall. Vad vet jag, han kanske spelade på artistkontrakt eller nåt sånt.
Kommentera

hellge: Aha!

Tommy 'Bjästabacken' Nordlund

Överstegsåkning bakåt har väl aldrig varit felfri, men klart bättre åt vänster än åt höger..
Kommentera

AM:

"4. kan det möjligen vara 91an?"

Han är allt för smal, dessutom ska han ha en bitchig fru, vilket 91:an saknar, tror jag.
Kommentera

Gidde:

"Dom funkar finfint fortfarande :)"

Hur är de med överstegen bakåt åt höger?

Jodu, jag har ett par jag också. Det var för övrigt ägaren i fråga 3 som importerade dem. En ledtråd är att han nu driver en annan nedför-rörelse i en av våra södra förorter.

Alla skulle ha Orbit på den tiden. Kanske kan man bilda en klubb för de med Northland Stan Mikita-hjälmar och Orbit-griller.

Det fanns Northlandklubbor också, träfärgade med svarta bokstäver, rätt sköna. Fast skönaste klubborna var Robert Frestadius Montreal med korta tunna blad.
Kommentera

Lumber Jack: "1. Orbit"

Hehe, jag åker på mina Orbit fortfarande, fick dom i julklapp när jag var 15 år, och numera är jag bra många år äldre...

Dom funkar finfint fortfarande :)
Kommentera

hellge: HONOM SKA VI HA! :>
Kommentera

hellge: 4. kan det möjligen vara 91an?
Kommentera

Gidde:

"5. Nr 17 var ju Lars Lindgren. Men vilken olja det var har jag totalt glömt bort.

Han hade väl även ett hål i handsken så han kunde sticka ut ett finger och peta till folk lite extra i ansiktet?"

Om det inte var för att han la av för 25 år sedan vore han en spelare som vi söker. Jag tror det skulle vara Shinzawai drömvärvning. Stor, stark, landslagsmässig, spelskicklig, ful och elak. Dessutom hade han denna illaluktande olja i handsken som han mulade sina motståndare med.
Kommentera

hellge: 1. Orbit.
Kommentera

hellge:

5. Nr 17 var ju Lars Lindgren. Men vilken olja det var har jag totalt glömt bort.

Han hade väl även ett hål i handsken så han kunde sticka ut ett finger och peta till folk lite extra i ansiktet?
Kommentera

hellge:

1. Det var några grabbar som hade blåa Jofa Lange plastskridskor kan det vara dessa tro? 

2. MoDo leasade Vaz från Ryssland.
Dom flesta körde [url=auta5p.car.cz/katalog/vaz/vaz_2103_01.jpg]sedanmodellen[/url] fast nåt exemplar av [url=www.home.no/migreg/Bilder/Signet.gif]kombi (obs nyare modell på bilden)[/url] fanns också. 
Även några [url=www.lada.lt/foto/21213b.jpg]Niva-modeller[/url] rullade med MoDo-stjärnor i.

3. M:et stod för M-sport som var en sportaffär i stan. Det var väl Eklund som startade dom tillsammans med MoDo AIK???

Resten går jag bet på men vi bollar dom vidare.

Kommentera

Salle: Jag tror mig känna en som äger en sådan hjälm som finns på bilden. Fast vi sa alltid att dessa hjälmar hette Stan Mikita. Kan det ha varit Northland Stan Mikita?

Här kommer lite frågesport för samtliga

1. Vad hade Mikko, Assar och Nymme för skridskor under perioden då bilden är tagen?

2. MoDo leasade bilar under den här perioden. Jag vill ha märket och landet?

3. M:et på bröstet symboliserar vad? Vad heter ägaren?

4. Den legendariska materialförvaltaren Sven Hörnblad sägs vara en exakt kopia av denna tecknade figur, vilken?

5. Nummer 17 i MoDo som ansågs ha denna olja i vänsterhandsken som han mulade motståndarna ansikte med?

6. Modos kanadesiske back, Jim McMaster hade denna färg och märke på sina plastskridskor?

7. Ato Boldon och Ulf Weinstock hade en gemensam beröringspunkt, vilken?
Kommentera

Salle: Om jag inte såg fel så finns det i Aftonbladets VM-bilaga en bild på Udo Kiessling med en Northlandhjälm på skallen.
Kommentera

Vad skådar jag. Ett par röda Northland-hjälmar tror jag minsann. Sickna klassiska men ack så fula tingestar.
Fast den gröna en polare har är aningen värre. Nån som vet om en röd så vill han gärna köpa en förresten.

Kommentera

Frisco: En (liten) hundraenåring i banner för att hylla PÅS-kriften. Hoppas han gör ett större & yngre intryck än så.
Kommentera

Frisco: På den tiden Timrå hade något som eventuellt kunde klassas som hockeykultur fanns det en kille i laget som kallades Bulla. Förhoppningsvis fick han mer än 10:- i lön.
Kommentera

Portello: Ja visst blir man sugen.

Delfinariets prislista glömmer man aldrig: Bulla 10:- Kaffe 10:- Bulla + Kaffe 20:-
Kommentera

Dumma banner.

Nu blev jag ju sugen på nybakad bulla ock kall mjölk....
Kommentera

MODOJohan: Äh, det brukar väl gå till som så att föreläsarna babblar på en massa om saker som inte kommer att komma på tentan och sedan råkar de, under en halv minut av en månads föreläsningar, nämna något som man självklart inte lyssnar uppmärksamt på... givetvis kommer detta som en av de fem frågor som utgör tentan.

Annars skulle jag säga att man uttalar de som de utläses...

Kommentera

Vilka ord!

Isotimer och isodapaner.. Herregud, deprimerande.. Man vet ju inte ens hur man uttalar dessa ord. Ja, jag är inte det minsta akademiskt lagd :p
Kommentera

Lumber Jack: Lyckades klara mig undan klusterfrågan på tentan, återstår att se om de har samma tur de jävlarna som skriver imorgon. Ullman trodde jag skulle dyka upp på förra momentet, men inget där heller fast istället hade tydligen en fråga om bland annat isotimer och isodapaner dykt upp på omtentan på moment 1. Trist.
Kommentera

Paddan: Kluster, inneordet #1 bland kulturgeografer. Annars får du chansa på Harris/Ullman, Burgess eller varför inte Hoyt?
Kommentera

Poffa: Äh, jag är ganska nöjd ändå. Slipper skriva omtenta i ekonomisk och politisk geografi imorgon förmiddag, som hälften av min klass tvingas göra, utan kan istället ligga och halvsova på soffan.
Kommentera

Paddan:

Du har blivit lurad. Den riktiga tentan är flervalsfrågor.

Kommentera

Poffa: Med tanke på att det är essäfrågor så tillåter jag mig att säga att det tyvärr är fel i ditt facit... eller så fick du den väldigt förkortade versionen
Kommentera

Paddan:

Självklart har jag dem. Rätt svar på fråga tre är "Urbaniseringsgrad". Ett smakprov. Vill du ha mer kostar det massor.

Kommentera

Poffa: Jo, fast bara om det är så att du har tentafrågorna till min tenta i befolkningsgeografi...
Kommentera

Paddan:

Nu är du allt bra nyfniken, va?

Kommentera

Lumber Jack: Kan det vara så att Poffas fasters bryllings kusins morbror känner en person som är kusin med Lonken och han har sagt att det är nyförvärv på gång till MoDo, och är de nyförvärven bra så kommer det att gå bra för nyförvärven.
Kommentera

« · 714926 · »