1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

503365 inlägg · 4098 ämnen

Brynäs - MoDo den 4 januari 2010 i Läkerol Arena

« · 1221507 · » Till forumet

Brynäs - MoDo den 4 januari 2010 i Läkerol Arena
Milo: Vi måste åter till bortaspelet före jul

Det är tätt på given i Elitserien. Knappt har man hunnit smälta intrycken från MODO Hockeys seger mot Södertälje (6-3) förrän det är dags igen. Nu handlar det om Brynäs i Läkerol Arena.
- Nu är det också på tiden att vi hittar tillbaka till det fina bortaspelet vi hade före jul, säger huvudcoachen Miloslav Horava. Vid den senaste nystarten har vi inte riktigt fått till det.

Innan juluppehållet spelade faktiskt MODO sju bortamatcher och förlorade bara en enda.
- Det är spelet i egen zon som måste säkras. Det är därifrån allt börjar.

Senast i Gävle blev det 5-1 för MODO - då med Peter Forsberg i huvudrollen.
Vi tittar inte tillbaka utan nu är det nästa match som gäller. Vi vet att vi möter ett för dagen mycket formstarkt lag. Det är enormt imponerande av Brynäs att hämta upp 0-3 till 3-3 i sista perioden mot HV71.

MODO Hockey mot Brynäs IF:
Målvakt:
1 Niklas Svedberg
(45 Roman Malek)

Backpar:
18 Per Hållberg
7 Mattias Timander

44 Daniel Sondell
48 Hannu Pikkarainen

2 Jens Westin
5 Hans Jonsson

Kedjor:
10 Per-Åge Skröder
24 Niklas Sundström
36 Mats Zuccarello Aasen

17 Morten Madsen
20 Oscar Steen
6 Magnus Häggström

29 Andreas Molinder
39 Per Svartvadet
19 Markus Näslund

58 Dan Hinote
27 Josh Green
26 Kristian Forsberg

Extraspelare:
47 Alexander Bonsaksen

Noterbart är
A t t backen Tomas Mojzis, samt forwards Marco Tuokko (avstängd), Andreas Salomonsson och Peter Forsberg inte är att räkna med.
A t t Magnus Häggström vid senaste mötet med Bryns borta gjorde tre mål.
A t t Andreas Molinder gör sin 200:e tävlingsmatch för MODO Hockey.
A t t tidigare möten i vinter slutat 1-1 och 4-2 (Swedbank Arena) samt 5-1 till MODO (Läkerol Arena).
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo den 4 januari 2010 i Läkerol Arena
Icing-Ove: En match blev Tuokkos avstängning. Eftersom han inte spelat de senaste matcherna iaf så har det väl ingen större betydelse, men visst känns det lite fjantigt.
Kommentera

Wayne Gresky: Det känns knappast att det är en slump att detta straff kom inför matchen mot BIF.
Kommentera

spud: Tycker det borde varit straff nog att få spela i Läkerol Arena, med förinspelade hejarklacksramsor och ett massivt gäng Stadtler & Waldorfs som man kan tro buar åt motståndarna men som i själva verket ägnar all sin tid åt att häckla text-tv:ns uppdatering
Kommentera

Blir en intressant match denna, BIF kommer till matchen med en stark upphämtning efter en dålig start, MODO kommer med en dålig avslutning efter en stark öppning. Om spelarna öht påverkas av föregående match tror åtminstone jag att BIF har en bättre känsla av föregående match än vad vi har.
Kommentera

spud: Jag tror inte att föregående match har så stor betydelse när vi möter Brynäs. Mot Brynäs har vi alltid bra känsla vid första nedsläpp.
Kommentera

Wayne Gresky: Eftersom pensionärerna hade klagomål på ljudvolymen på musiken i Kempehallen och fick den sänkt till en nivå strax över en viskning så undrar jag om PRO klagat på att spelarna åker för snabbt. För igår och mot Skellefteå så försökte man ju långa stunder att spela hockey i extrem slowmotion. Iofs så brukar pensionären framför mig på hockeyn alltid lämna sin plats minst fem minuter innan matchen är slut, och varje gång lyckas med att glömma kryckan som han behöver för att kunna gå. 
Kommentera

Ska det vara så förbannat svårt för våra coacher att förstå att molinder INTE ska spela med näsan och svarten, att kasta in green där ist. blev ju hur bra som helst igår.

Att green spelar i 4:e måste i de närmaste anses som ett hån.
Kommentera

Berka: Ja det är märkligt, han försvinner helt när han spelar med dessa, medan han var helt fenomenal igår. Han kommer upp 4-5 steg av att spela med brunkare.
Medan Greens tyngd var exakt vad #19-#39 behöver.
Kommentera

spud:
AMEN !!!

Vi får hoppas att green får nytt förtroende med #19, #39
Kommentera

Paddan: Undra om pensionärerna vet att vi mötte SSK igår?
Kommentera

Berka: Ska vi vara ärliga var inte Green något hit med 19/39 heller, även fast det kanske är lite taskigt att döma efter en match. Min åsikt är dock att Zuccarello ska spela där och Green med 10/24.
Kommentera

spud: Ja helt rätt. Jag såg honom som den där powerforwarden som Nazzy har haft vid sin sida tidigare. Halshuggarn Bertuzzi.
Kommentera

Wayne Gresky: Något argument varför det blev en match avstängning på Tuokko går inte att läsa någonstans. Jag vill veta varför Poffa har fel angående tacklingen.
Kommentera

NuMo: Difciplinnämnden kan ju inte gärna skriva att han stängs av på grund av att de är så less att höra Czarneckis gnäll. Det skulle inte se bra.
Kommentera

NuMo: Du vet att Poffa erkänner att han har fel lika ofta som disciplinnämnden fattar ett vettigt beslut, dvs lika ofta som Timrå vinner SM-guld.
Kommentera

Wayne Gresky: Hahaha
Kommentera

Wayne Gresky: Har han ens avslöjat den där bomben än?
Kommentera

scim: Ja.

WG: Jag trodde jag hade fel en gång för länge sedan, men sen visade sig det vara fel.

Kommentera

Poffa: Vem var det ;)
Kommentera

scim: Oleg Kvasha var den ena.
Kommentera

Poffa: En blindgångare, såna är jobbigast.
Kommentera

Poffa: Oj, 9 mål och 5 assist på 31 matcher i år för Kvasha i det mystiska Atlant.
Kommentera

Paddan:

Du milde! Westin och Jonsson bildar backpar. Vi får hoppas att Skröder gör ett nytt hattrick med andra ord.
Kommentera

Bad_Brett: Är inte en dugg orolig för den konstallationen. Jens har varit mycket bra på sistone. Han vågar mer men spelar ändå lugnt och metodiskt. Visst skulle man önska att han fick lite muskler och kilon från Hasse men. Och Hasse såg ut att inte glöm bort alltför mycket under skadeupehållet.

Jag är mer orolig när Bonsaksen eller Sondell, även om den sistnämnda inte är lika urusel som innan landslagsuppehållet, är inne. För att inte tala om när dom spelar tillsammans... Brrrr!!!
Kommentera

Någon som vill åka med i supporter-buss från Härnösand imorron? Prel. avgång kl 14:30, hemma igen nån gång framåt 1 på natten, förhoppningsvis med 3 poäng!! :-) Inofficiellt hastigt anordnad resa, inte helt säker ännu,avgörs imorgon fm, "bubbla" mig om intresse!.
Kommentera

Salle:

Westins problem är att han inte klarar av att läsa spelet, vilket gör att han ständigt tappar markeringarna. Sådant är svårt att öva upp. Att han skjuter ärtbössa gör inte saken bättre.

Westin var för övrigt inne på samtliga baklängesmål mot Södertälje, även om det inte säger så mycket.

Hasse är fruktansvärt långsam och hann inte ens med när han fick komma in i en totalt avslagen match.
Kommentera

Bad_Brett: Tycker Westin spelat upp sig, färre misstag, spelar ganska enkelt, sarg ut i egen zon. Visst, någe skott har han väl inte, tyvärr.

wg: Brynäs fortsätter göra bort sig, precis som DIFiplinnämnden.
Räcker visst inte med en match. En lögn är en lögn, oavsett hur mycket den upprepas, okbenet är fortf inte krossat.

Redigerad kommentar

Kommentera

zigge: "I Kempehallen är vi oslagbara"
Kommentera

zigge: "Brynäs fortsätter göra bort sig, precis som DIFiplinnämnden.
Räcker visst inte med en match. En lögn är en lögn, oavsett hur mycket den upprepas, okbenet är fortf inte krossat."

Artikeln är skriven av Thomas Ros på aftonbladet och inte av Brynäs, det som står skrivet om okbenet är inget citat utan någonting som kommer från Ros själv. Det är konstaterat sedan länge att Okbenet inte är krossat men det kanske Ros har missat.

En lögn kanske inte alltid är en lögn herr Zigge.
Kommentera

arnio:

"""Straffet är för kort, anser Brynäs sportchef Michael Sundlöv, som går till hårt angrepp mot nämnden.

– Parodi att han bara fick en match. De är ju jävligt konsekventa i den där nämnden. ”Kankan” (Markus Kankaanperä) fick ett större straff för en mindre grej och det som de gömmer sig bakom hela tiden – straffets storlek kontra verkan – verkar bara stämmna när de själva vill eller när tärningen hamnar på rätt siffra, säger han.

Ordföranden i disciplinnämnden, Cecilia Hager, försvarar nämndens beslut.

– Det är en vårdslös tackling i ryggen, tycker vi. Att det inte blir strängare beror på att vi inte tycker att det är något hopp, höjd klubba eller otillåtna skäl, säger hon.

Hansen själv tycker att de var rätt att Tuokko blev avstängd.

– Jag tycker att han ska bli avstängd. Men sen så får jag skylla mig lite själv. Jag är inte van att spela back, så jag går in lite dumt i situationen, säger Hansen. """"

Rätt rolig och bra artikel för att vara skrivet av Ros. Har han en praktikant denna vecka månne?
Kommentera

bisterfinnen: Disiplinnämnden är ett skömt men trots allt är det bra att de finns för att vissa förseelser som missas av domarna skall kunna bestraffas. Tyvärr lite omöjöigt uppdrag för dem att rangordna vad som är mer allvarligt än någonting annat.

Angående Hansens skada så är det vad jag förstått en fraktur på kindbenet. Skillnaden mellan det och ett krossat okben kan diskuteras då okben och kindben är samma sak och krossat och fraktur båda innebär brått på benet.

En lögn är som sagt kanske inte alltid en lögn.
Kommentera

arnio:

Brått på benen brukade Ove ha också när det begav sig. Senast var det mer obrått. Törs vi hoppas på en repris ikväll?
Kommentera

bisterfinnen: Vi får hoppas för allas skull att varken Modo eller Brynäs drabbas av fler skador i alla fall för de har de båda haft mer än nog av.
Kommentera

Så här kommer MODO Hockey att inleda kvällens match:
Målvakt
1 Niklas Svedberg
(45 Roman Malek)

Backpar:
5 Hans Jonsson
48 Hannu Pikkarainen

44 Daniel Sondell
2 Jens Westin

18 Per Hållberg
7 Mattias Timander

Kedjor:
39 Per Svartvadet
27 Josh Green
19 Markus Näslund

17 Morten Madsen
20 Oscar Steen
6 Magnus Häggström

10 Per-Åge Skröder
24 Niklas Sundström
36 Mats Zuccarello Aasen

29 Andreas Molinder
26 Kristian Forsberg
58 Dan Hinote

Extraspelare:
47 Alexander Bonsaksen
Kommentera

NuMo: "Något argument varför det blev en match avstängning på Tuokko går inte att läsa någonstans."

"Ordföranden i disciplinnämnden, Cecilia Hager, försvarar nämndens beslut.

– Det är en vårdslös tackling i ryggen, tycker vi. Att det inte blir strängare beror på att vi inte tycker att det är något hopp, höjd klubba eller otillåtna skär, säger hon. "
Kommentera

Nikki Nine: De där backparen ser lite bättre komponerade ut.
Kommentera

Nikki Nine:

Ett litet Wohoo för Green i första.
Kommentera

arnio: "Ordföranden i disciplinnämnden, Cecilia Hager, försvarar nämndens beslut.

– Det är en vårdslös tackling i ryggen, tycker vi. Att det inte blir strängare beror på att vi inte tycker att det är något hopp, höjd klubba eller otillåtna skär, (skäl?) säger hon. "

Det saknas fortfarande argument.

På vilket sätt är det en vårdslös tackling i ryggen på ett sätt som föranleder mer än utvisning?

Det finns många saker som tacklingen inte är.

Fast poffa kanske ger sig. Man verkar inte få tackla spelare i ryggen.
Kommentera

NuMo: Trams! Om motståndaren vänder upp ryggen precis i tacklingsögonblicket ska det inte bli avstängning. Kör man däremot över en kille i ryggen, som inte har haft möjligheten att försvara sig, ja då ska det bli avstängning.

Jag hävdar fortfarande att Hansen väljer att vända ryggen mot tacklingen istället för det mer normala, att vända axeln mot tacklingen.

Kommentera

Poffa: Det är avstängning.
Kommentera

NuMo: Precis, diciplinnämnden bör beskriva i detalj exakt varför det blir avstängning. Att bara skriva "vårdslös tackling i ryggen" är inte tillräkligt. De kan gärna beskriva spelarens hela dag från att väckarklockan ringer på morgonen fram till förseelsen är utförd.
Kommentera

NuMo: Vad är avstängning?
Kommentera

Snö ute, snö inne, snö i skorna, snö i sinnet ikväll blir det minst en pinne
Kommentera

Nikki Nine: Efter förutsättningarna är det fina kedjor och backpar idag. Green kommer mycket mer till sin rätt som center.
Kommentera

Brynäs har 8(!) spelare borta ikväll.
Kommentera

« · 1221507 · »