1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 519823 inlägg · 4121 ämnen

Building the future, Silly Season 07-08

Sv: Building the future, Silly Season 07-08
Gidde: När man tittar på slutresultat från forna tider så skulle jag tro att målsnittet måste minskat med minst 4 mål per match sedan 80 och med mer från 70-talet.

MorganaLefaey: Man saknar faktiskt lite gladhockey. Visst får man det ibland. Men väldigt ofta så är det taktiska vinster och fin defensiv som betyder vinster och bra hockey.

NuMo:

Aha!

Ok, då tycker jag inte synd om dig längre! ;-)

MorganaLefaey: M.a.o så tycker du det var bättre när det var sämre?

Lumber Jack:

Vadå sämre?

1979 vann vi ju SM-Guld!

;-)

Gidde: Ja, fast då spelade ju alla andra lag sämre. Inte Modo förstås för de spelade en bländande tung hockey som ingen kunde motstå.

Gidde: 1979 är ett konstigt år. Det enda år som under hela 1900-talet då ett SM-guld verkligen var värt något. Vilken tur att MoDo lyckades knipa det då.

Lumber Jack:

Amen!!

Bra sagt! :)

1998 så fanns det bara en medalj att spela om också, nämligen ett SM-silver. Inte i ishockey dock ;-)

Martin S:

"Vad är det som egentligen gör att nästan alla spelare återvänder till MODO förr eller senare? Kan vara en bra fråga att ställa Il Capitano när jag intervjuer han ikväll angående hans 500:e match."

Rent journalistiskt och Modo-kulturellt måste det vara en av de bästa och intressantaset frågorn som överhuvudtaget går att ställa. Fortsätt gärna med några följdfrågor om svartet inte blir riktigt uttömmade.

Jag ser fram emot intervjun och måste säga att MTV hela tiden tar steg i rätt riktning.

hellge: Tänk om svaret blir:

Det finns inga näsvisa journalister och andra nyfikna utfrågare här i Ö-Vik. De respekterar spelarnas integritet och kommer aldrig med onödiga följdfrågor när svaret redan är givet. Om spelarna upptäcker att den trevliga attityden börjar att förändras så kommer spelarna att sluta komma tillbaks i framtiden.

Lumber Jack: Nej jag uppskattar faktiskt när man ser linjer i spelet och att man tänker defensivt också. Men nog skulle det inte skada om målburen var ca 10cm bredare och 5cm högre och att anfallszonen var större så man har mer utrymme att försvara när motståndarna väl kommit in. Då skulle det bli mer mål fastän lagen ändå skulle få lov att tänka defensivt.

NuMo: Hehe, det förfalle orimligt att den mediatränade gamle Svarten skulle uttrycka sig så.

Fast lite kul skulle det vara med en någon medialt otränad, skitilsken gaphals som skällde ut intervjuaren, fast vi får väl hoppas det inte blir Martin S. (:

hellge: Nä, du har ju rätt. Svartvadet - fostrad i Sollefteå - gillar ju supportrar och journalister. I motsats till Lagerbäck som tror att fotboll spelas för sin egen skull.

hellge: Min förhoppning är också att vi ska få en historisk intervju ikväll också. Detta beror på väl vilka spelare som Harald lirar. Jag liksom många andra ser gärna att Johans lillebror spelar redan idag.

hellge: Gillar ditt inlägg på northpower. Går inte komma ifrån att de är ganska duktiga på att hata och hota på det stället. Men samtidigt så är det väl inte så kontstigt om man tvingar folk till att skapa användarnamn och lösenord och på så sätt nästan enbart har skellefteå fans där som aldrig behövt förklara sitt tänkande. Lätt att sitta och säga saker om man inte behöver bemöta dem på något vettigt sätt.

MorganaLefaey: Nu är det väl som så att man behöver användarnamn och lösenord för att skriva på alla forum eller hur?

Martin S: hahaha, sant sant hur knäpp är jag då.

MorganaLefaeyVill du verkligen att jag ska svara på den frågan :)?

MorganaLefaey: Är det du som är Vesku? ;)

MorganaLefaey:

Jo, det har du rätt i. Det blir rätt instängd och unken luft på ett forum där det inte kommer in någon ny luft. Kanske är det därför som det är ett öppnare klimat här. Det går inte bete sig på samma sätt här. Jag tycker nog att MoDos supportrar tillhör de som uppför sig bäst på nätet.

Sjäv har jag blivit mycket bättre... ;-))

Martin S: Var på väg att säga att jag vill inte ha något svar på denna fråga, men fick saker att göra på jobbet som kom emellan. Dang.

Wayne Gresky: Nej nej nej. Ingen Vesku här inte.

hellge: Vill inte framhäva någon speciell grupp som är bättre än andra. Men tycker jag är över av alla när det gäller ödmjukhet.... Eller hmmm oh tja..... Kanske inte var så ödmjukt det där. :)

MorganaLefaey: Förr var jag självgod, men nu är jag perfekt.

Poffa<------ ödmjukheten personifierad.

Sen verkar det som jag eventuellt stött på den person som kallade sig Bumpaberra och var i det närmaste överhatisk till att som handlade om MoDo och Ö-vik. Tydligen bor han kvar i Ö-vik. Hans nick är på sätt och vis väldigt likt Bumpaberra. Han finns också registrerad här under SAIK men skriver inget, bara läser. Nu vet han att jag vet.

hellge: Du Gnolade inte på någon fin ramsa om MODO? Eller ritade du en bild, kanske?

hellge: Pumpaperra?

hellge: Det finns något poetiskt vackert över människor som vill älta sig i sina nederlag, inte särskilt bra för välbefinnadet, men just poetiskt vackert.

Lumber & Poffa:

Visst har jag väl ångrat ett och annat ord jag plitat ner. Men kollar man in på NP forum så är den röda tråden just ältande och hat. Här snackar vi FET självömkan. T o m med medelpaddingarna får ju anses som muntergökar även i deras dystraste studer. Kanske får vi vara glad att Modo är uppdelad på två forum, officiella och detta.

Martin S: Som vanligt kom det nåt fyndigt från Svarten när han får en mikrofon framför sig.

Om det är sant så borde vi ju få hem alla utom Foppa och Anders Eriksson. Ryktena sa väl att det var lite så det gick till när Alexander Steen valde MoDo dessutom.

En trevlig nyhet medan vi väntar på semin; se länk.

Hawerchuk: Tråkigt ändå att Enström är så jäkla bra.

NuMo: Men vi får ju trots allt en mille för Enström om han sticker. Räker gott och väl till att använda dessa pengar för att lösa ett kontrakt på en toppback.

MODOJohan:

1 miljon räcker inte till lönen för en toppback under ett år. Det är ett stort problem att NHL inte betalar för spelarna de värvar. En spelare av Tobias kaliber vore säkert värd 10 millar.

Ta t ex Timrås Strålman, om han drar över till NHL så får Timrå på sin höjd 1 miljon. Det motsvarar förmodligen inte ens handpenningen för en back i hans klass.

Själv tycker jag detta är ett rån och mycket orättvist. De som skrev under detta avtal borde inte ha kvar sina jobb. Fast det har jag väl redan klagat spaltkilometer på.

Sen tvivlar jag på att Hållberg klarar att ersätta Enström. Han har varit fantastiskt bra i vinter, jag han har varit vår bäste spelare tillsammans med Sundström. Måhända är Hållberg bra i defensiven men det är tveksamt om han kan ersätta den totaldominante Tobias. Jag tror det inte.

hellge: Inte jag heller. Men däremot kan han stadga upp defensiven, ja dom säger iallafall det. Mitt problem med Hållberg är att jag aldrig ser till honom i matcherna, men det är väl det som är grejen, att han verkar utan att synas. Men det har också gjort att jag egentligen inte har något att komma med om någon skulle fråga vad han gör som är så bra. Jag får hänvisa till andra.

Undra hur Enström tänker.

hellge: Timrå skulle inte få över 500.000 kr för Strålman om han sticker efter denna säsong. Du känner väl till det där med att 1 miljon ska delas ut på vart spelaren har spelat under de fyra senaste säsongerna.

Och nej, 1 miljon kronor är inte en skälig övergångspeng för Tobias the dominator. Många menar att om Modo hade fått någon skälig övergångssumma så hade vi varit rik... Typ rikaste klubben i Europa eller nåt.

MODOJohan: Hade vi fått skäligt betalt för alla spelare vi tillverkat genom åren hade statsskulden varit avbetald för längesen.

Hawerchuk: Väl talat.

Jag går all-in på att Ecke värvar Jiri Vykoukal, för visst vore det trevligt att se honom igen? Efter hans säsong i Modo så har han en stadigt uppåtstigande kurva, också något dipp någon säsong, och nu är han tjeckiska ligans bästa poängplockare av backarna, näst bäst i plus-minus efter Petr Caslava. Plus 21, vilket är 10 plus bättre än fältherren Timmy.

Och till nästa säsong vill jag ha en värdig utmanare i kassen åt Krizan. Med en faktiskt risk att peta Krizan när han inte har huvudet på skaft. Lukas Sablik (denna säsong i Karlovy Vary, tidigare "Usti") är en stor målvakt 190/94. Har ett snitt i räddningsprocenten som liknar Krizan fjolårsform, och slår man ut Sabliks räddningsprocent under de tre senaste säsongerna så får vi fram 93,30 procent%. Vilket är helt okej att ha som andremålvakt i MODO Hockey. :)

MODOJohan: Är inte den tjeckiska ligan ganska så kass nuförtiden? Typ som den finska. Lite urvattnat och halvtråkigt sådär.

Hawerchuk: Det är sant. Dom riktiga ässen flyr ju oftast landet för att komma ut i Europa, men det är väl ingen nyhet. Detta har väl pågått minst ett decennium nu. Spelarna som är för bekväma och gillar att sitta på torget i Prag och dricka öl före och efter match, dom stannar kvar.

Hawerchuk: Om man jämför med fotbollen så borde MODO ha fått Zlatan pengar för Forsberg, Näslund och två gånger Sedin. Lägg då också till att både Anders Eriksson och Niklas Sundström tillhörde de hetaste juniorerna i Europa när de åkte över. Om riktiga och rättvisa övergångspengar också funnits inom hockey så hade MODO förmodligen kunnat bygga arenan själv och betala med cash.

Det här måste väl handla om Warg, va? Center, elitserien, spelar slutspel och får halverad resväg till dottern.

www.vk.se/Article.jsp?article=107251

Inte för att jag skulle bli ledsen.

www.vk.se/Article.jsp?article=107251

(och i länkfältet också, någon av dem borde funka)

Alfred Awful:

Ja, någon annan kan det väl knappast vara....

Alfred Awful:

Såg inget om 'halverad resväg' i artikeln, men resten stämmer ju klockrent.

Plus att Mikael Andersson ju är nästa sportchef i Löven, och det pekar väl ännu mer åt att det är Warg?

Gidde: Vi kan slänga in min snart utflyttade lägenhet i dealen också, hör du det, Bedros Sakayan? :-)

Gidde: Nä, det var jag som extrapolerade fram den fördelen med halverad resväg...

Alfred Awful: Känns väl ytterst otroligt att han skulle välja Löven, om det nu är han som menas. Han trivs i Timrå, men funderar på MODO då dottern bor här. Varför ska han då välja att kliva ner ett hack i seriesystemet och bara komma fem mil närmare dottern?

Nä, endera menar de någon annan eller så kommer de få ett nej som svar.

« · 844285 · »