1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 519907 inlägg · 4122 ämnen

Building the future, Silly Season 07-08

Sv: Building the future, Silly Season 07-08
Poffa: Du kan säkert ha poänger i det där, själv tycker jag bara att han blir för dyr för de roller som finns över för honom i MoDo, efter att Sundström och Svartvadet har tagit centerplats #1 och #2. Borde bli i alla fall, Ecke har ju valmöjligheten att slänga in ett Bengtskt skambud och se vad som händer.

Sen kan det ju hända att TIKarna tycker det är intressant ifall deras existerande ledarstab försöker plocka russin ur den kaka de överger efter säsongen. Nudge, nudge.

Alfred Awful: Å andra sidan, hur länge ska Svartvadet få vara livegen i sin centerroll i andralinan? Offensivt har han varit väldigt upp och ner.

Lägger in det här också.

På tal om enögdhet och påtryckningar på domaren.

Pratade nyss med en i hockeyligans ledning som sa att förut så var Kempis ett nervställe för domaren men numera så är det inte samma sak i övik utan det fanns värre ställen nu att komma till enligt domarna.

Låter tråkigt att vi tydligen inte påverkar lika mycket, men skönt att få höra från en som konstant pratar med domarna att media bara fortsätter spinna på en gammal sak för att sälja lösnummer.

shinzawai: I Svartens kedja är det väl ändå tänkt att det är Döme och Kuusela som ska producera det offensiva spelet (med hittills ytterst mager utdeldning) medan Svarten tar hand om det defensiva arbetet (som han utfört nästan exemplariskt nu på slutet). Det vore kul att någon gång få se lite utdelning för Kuusela, för han har ju en himla fin skridskoåkning och ser också ut att ha skapliga handleder.

Paddan: Hmm. Jag är inte lika nöjd med Kuusela som du. Kuusela har inte tagit sig förbi en back på hela säsongen och skjuter i fel lägen tycker jag. Han har verkligen inte fått den playmaker han troligtvis behöver för att få dra på sitt skott från slottet. Han HAR ett grymt skott, men han får aldrig läge tillräckligt nära målet för att bli den sniper jag hade hoppats på.

Svarten har tappat för mycket puckar i mittzon för att jag ska vara helt nöjd med han.

shinzawai: Salle tillsammans med Kuusela och Svarten hade varit kanon...suck!

shinzawai: Enbart Svartens kommentarer gör att han förtjänar en evig plats i MODO. Dessutom håller han hög defensiv klass i sitt spel, väldigt ofta "dödar" han motståndaranfall med sin smartness.

Att Döme och Kuusela inte får till det riktigt känns heller inte som Svartens fel. Väldigt ofta är det ju nämligen just Döme och Kuusela som tar pucken i mittzon och sedan trampar sig tokiga in i offensiv zon, för att sedan tappa pucken eller hamna i hörnet. Frågan är väl om inte man borde splittra på Döme och Kuusela.

Poffa: Det känns också, på sätt och vis, som att Kuusela inte riktigt vill ha pucken då han ofta ställer sig i såna positioner i den offensiva zonen att det är nästan omöjligt för medspelarna att nå honom med en passning.

Sedan är det väl samma med Döme som med Horava, det verkar väldigt svårt att hitta en omgivning som gör att spelet lossnar. Fast, det är klart, några extra mil på träningscykeln kanske löser problemen, vem vet.

Paddan: Jag minns ett anfall (det här låter ju som gamla gubbar som berättar barndomshistorier) precis då han kommit till MODO, då han tog den plats som jag vill att han ska ta. Dvs framför mål, mitt i boxen en bit upp från målvakten. Svarten lyckades med insticket och det bara small.

Så vill jag att man spelar oftare. Se på Färjestad, där har ni en av anledningarna till att FBK har så bra procent i PP.

Poffa: Jomenvisst, och dessutom måste man ju också ha medspelare som är villiga att ställa sig framför mål och försöka ta till vara på en retur, eller helt enkelt bara skära av siktvägarna för målvakten. Men såna spelare verkar vi inte ha lätt för att hitta.

Micke Andersson tagen med byxorna nere (tack för kvällstidningsjournalistiken, VK!). Vilken stol ska man sitta, sitta, sitta på?

Kan vi inte få någon sörländsk tidning att behäfta Kenta Johansson med lite fulheter också?

(länk)

Alfred Awful:

Japp, det var ju just det där Gusse (och jag) dryftade lite längre ner.
Undrar vad Timrå tycker om det där tilltaget?

:)

Gidde: Ooops, sorry! Jag bara blev så till mig av Watergate-kalibern på det här. :-)

Alfred Awful:

Du lade ju iofs ditt inlägg i en lite bättre vald tråd, än ZZZ som jag och Gusse hamnade i.

Letar du vidare i Smålandstidningarna?
Vore ju finfint med en liten artikel där också :)

Gidde: Tyvärr är Jönköpings Posten och Nya Wermlands-Tidningen de enda större lokaltidningarna i Sverige som fortfarande kör efter Ines Uusmans gamla devis "Internet är bara en fluga", och därför går de inte att läsa online.

www.jonkopingsposten.se/JP/JPweb.nsf

Möjligen Smålandsposten från Växjö, men vi får väl se om ST och Dagbladet gör något av det här under brinnande slutspel, eller om de bara agerar hejarklack? Vad vet jag, nudge, nudge?

Gidde: Knappast oväntat, men Enström ser rätt förlorad ut.

Wayne Gresky:

Japp, läste samma artikel nyss.

Synd, men absolut inte oväntat.
Om han bara går hela vägen denna säsongen först, så är jag nöjd och unnar honom all framgång i NHL efter det ;-)

Wayne Gresky:

Vilken snygg bild! Shit pommes. Sådär brukar det väl inte se ut när ÖA gör artiklar om hockeyspelare...?

Angående artikelns innehåll: knappast oväntat, som sagt.

Gidde:

Japp men bara om vi går hela vägen, annars unnar vi honom ingen framgång. ;)

knaskamilla:

Ah, har Snygg-Janne blivit brädad av Snygg-Tobbe nu?

Vallin:

Hehe!

Nja, det finns ju ett antal T. Enström att ta av fortfarande, så vi kanske klarar oss?

Gidde:

Snygg BILD. Inte snygg kille. Ååååhhhh.

Gidde:

Ja, det gör ju det. Bra avlat, onekligen!

Aftonbladet har en liten parantes om Wernblom/Modo.

Rykten säger att han redan är muntligt överens med Modo och att anledningen till en flytt tillbaka till Modo ska vara att Wernbloms fru och barn vill tillbaka till Örnsköldsvik. Men Wernblom själv hävdar bestämt att inget är klart.
– Vi håller på att diskutera framtiden just nu. Men eftersom det är matcher varannan dag nu vill jag bara koncentrera mig på det sportsliga, säger Wernblom.

Kuusela till Kärpet ?

Jag kommer inte sakna han mycket ..

Dragan Umicevic får lämna Djurgården. Ecke, är du intresserad?

Poffa: zlatan-on-ice? Ja tack.

Martin S: Av en händelse har jag lyckats komma över den utbildningsvideo som alla sportchefer får ta del av i lagom tid inför Silly Season.

Varför har ingen nämnt den här artikeln om Weinhandl? Vi kan väl köra både slutspel och SS samtidigt, vettja...

Jag tycker att det känns lite tråkigt att 150-180 000 inte räknas som "marknadsmässig lön" i Elitserien idag. Jag har iofs ingen större koll på hur det egentligen ser ut med inkomster, utgifter och löner, men för mig ser det ut som skitmycket pengar.

Och: vad fan, se till att signa honom!

knaskamilla: enligt han själv och hans tant sofia vill dom hem till ö-vik igen.. chansen är mycket stor att han spelar i ö-vik nästa säsong..

knaskamilla: Kanske för att HS var 'trött' på förmiddagen? JAg hade cut:at , men hs va 'Nere till efter lunch'. Var det alla bibliska Ordspråk som fick nån ogudaktig att stoppa allt?
Visst, 'marknadsmässig' nuförtiden tycker jag låter snart som Skandia-direktörers lön. Minns när det Ryktades om att PR32 skulle fått 100 papp i månaden, vilken TOPPLÖN!! Men det var då det. Kanske snart dax för Lönetak? Då lär nog HV o FBK få det svårt - dvs någe sånt lär inte den 'genomärlige' Gnällnert godta!

zigge:

Jag undrar också om det inte börjar bli dags för ett lönetak snart. Det blir ju förbannat orättvist när de lite mindre klubbarna ska försöka värva spelare och inte alls kan erbjuda samma lönenivå som de stora...

zigge:

Får MAN fråga VARFÖR du SKRIVER varannat ORD med STORA bokstäver?

Det BLIR jävligt SVÅRT och TRÖTTSAMT att LÄSA.

Normalt brukar man ha stor bokstav i början av mening, egennamn samt förkortningar. Varför inte prova med det?

hellge:

Jag brukar också vara en bov som ibland skriver några ord med stora bokstäver, och det brukar jag göra för att FRAMHÄVA/BETONA något ord lite mer än något annat.
Kanske samma sak med zigge?

Jag har faktiskt inte ens reagerat på det...

hellge: Bra rutet. Hoppas att Poffa m.fl. hörsammar detta.

Gidde:

Ja, man får väl bli +kund så att man kan skriva kursivt. (-:

hellge: ja ursäkta dårå, ibland vill jag framhäva vissa ord, men kanske blire för mycke dårå, men egennamn får jag väl för-stora,eller?
så en lyx-strejk som man nog kommer få svårt att sympatisera med, vare sig med stora eller små, eller mittemellan.

zigge:

Nej! Här förstoras fan i mej ingenting. Här ska vara ordning och reda.

Början av mening, egennamn och förkortning.

PUNKT

(-;

hellge: Weinhandl är inte bara en sniper, utan han är även en helt ok lirare, med bra spelsinne. Dock är han beroende av en bra omgivning. Jag ser honom iaf inte som någon som ska spela med Sundström.

yaqop:

"kan försvinna om ingen brer hans mackor"

"Det ultimata vore om vi hade tre Susse, en som matar Skröder, en matar Weinhandl och en matar....Kuusela"

Snygga liknelser.

Zigge:

Sen kanske jag borde sopa framför egen dörr. Det blev lite för mycket oreda i trådarna tror jag. (-:

Wayne Gresky:

Vem ska han lira med då? Visst spelte han med Hlinka en säsong va?

Wayne Gresky: Weinhandl dominerade som playmaker sitt sista år i ES, tänker bland annat på slutspelet som till slut ledde till finaltorsk mot FBK.

Typiskt scenario; Weinhandl trampar längs vänsterkanten, tar sig in i zonen, tvärnitar och serverar ett pass längs blålinjen till framstormande polare och PANG! i slottet.

Yumyum.

shinzawai: susse ,morris,skröder # svarten,döme,kuusela #sten, verner å wenis # öhman,öberg,blatny.. fast de trista e ju att de blir snålt med juniorer å de e heller inte bra...

Berka:

Japp, exakt som jag skrev lite längre ner.

Det är det enda som oroar mig, man måste tänka på framtiden också, och inte bara leva i nuet....

shinzawai:

Ett annat vanligt scenario är att han trampar längs vänsterkanten, bromsar och faller.

Ska vi ha Weinis kräver jag en landslagscenter. Bara så ni vet det. Fast det är väl lugnt nu när vi vuxit från att vara en liten landsortsklubb till en maktfaktor i svensk hockey.

Jag klipper in ett mejl från Egon, den där bloggaren på ÖA. Jag frågade honom var han hade fått siffran 118 miljoner i omsättning ifrån. Han skrev att Modo har den här säsongen ökat sitt publiksnitt med 2700 åskådare. Det är i snitt 6 759 personer som ser Modos matcher i Swedbank Arena.
Modo intar en sextondeplats i Europa vad gäller publik. Färjestad ligger på fjortonde. Timrå finns inte med på den här 25-bästalistan.
Det betyder följaktligen en stor omsättningsökning. Förra säsongen omsatte Modo bra precis 60 miljoner. Den här säsongen blev det 118 miljoner.

Här är hans mejl:

"Hej på dej.

Jag fick uppgifterna av en Modokälla som vet allt om allt och alla. Han jobbar med nationell och internationell hockey och har även en del att göra med Timrå. Han hade tagit del av internationella hockeyförbundets uppgifter, och märk väl: Han har aldrig under alla mina år som journalist haft fel - inte en enda gång - när det gäller fakta om klubbar, ekonomi och spelarövergångar etc.

MVH hockeyhälsningar.

Egon S

PS. Kul att i vart fall någon läser vad man skriver... "

Berka:

Jag ser inte heller Fredrik Warg i din laguppställning. Kanske missade du honom frivilligt för att Tikarna inte skulle lipa än mera. I så fall var det ju snällt av dig. (-:

hellge: Så han fick siffran av Hasse Andersson? :)

hellge: haha jooo precis så va de ;) vill ju inte reta lillasyster med fanny L i spetsen

shinzawai:

Han jobbar med nationell och internationell hockey? Gör han det?

Och har även en del att göra med Timrå. Antagligen så har han tagit fram en ny kamplåt åt tikarna, en svensk, denne namne till den andra Hasse Andersson:

- Får man ta honden med sig in i himlen...

shinzawai: Weinhandl-Warg-Döme känns som en rätt ok andrakedja.

Jag tycker det känns som om Sundström och Weinhandl blir för vekt ihop.

« · 850167 · »