1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507172 inlägg · 4104 ämnen

FBK - MoDo 060317 (kvart 4)

« · 693023 · » Till forumet

Sv: FBK - MoDo 060317 (kvart 4)
Dream Team:
Kul att se att era juniorer får spela vidare i ett slutspel. De lär ju inte få chansen till det i framtiden i alla fall. Ni gillar ju att satsa på gamla finnar istället. Gissar att det blir era otaliga underskrifter och upprop som får Krykov att komma tillbaka. En framtidsman.....
Kommentera

Dawidovski: visst jag fattar och jag tycker det är olyckligt att det tog då illa hoppas det inte blev för allvarligt.
Kommentera

Icing-Ove: Hehe.. så förvånande att Timrå skulle komma med på ett hörn. Allra helst när du försöker dig på att göra en "analys". Självklart misströstade jag något alldeles oerhört när Timrå missade slutspel. Man hade ju legat på slutspelsplats i nästan alla omgångar, utom den 50:e. Det lagspel man hade visat upp lovade ju dessutom nästan mer än SM-guld. Ja, ett slutspel kunde man ju i alla lägen kräva.

Jävlaranamma hos MoDo? Ja, det må vara hänt. Men inte fullt i den grad som lär krävas för att nå förbi kvartsfinalen. Inte vad det verkar just nu iaf. Men större under än så har väl förstås hänt. Det skrivs om rekord i antalet lag från klubben i slutspelssammanhang. Man undrar om det kommer att slås rekord i snabbast utträde ur slutspelet också. Ute ur J20, på väg ut med A-lag plus J18 och J16. Seger för damerna, ser jag. Något positivt i alla fall då.
Kommentera

Modoante: Nä, det har jag inte sagt heller, men förstå att man blir less när vi tappar kanske säsongens bästa spelare i FBK för kanske resten av slutspelet, vem vet, detta kan ju bli vändningen för modo.
Kommentera

Klockren tackling!
Kommentera

Dawidovski: Tacklingar hör till hockeyn därför är det upp till varje spelare att inte bara titta på pucken utan att ha koll på motståndarna på isen.Det är inte Tobbes fel att Johansson är ouppmärksam i det läget.
Kommentera

Dream Team:
Eller så är det så att spelare A i Timrå importerad från Finland just nu sitter på MAX i Sundsvall och äter hamburgare medan spelare B i Modo, spelar slutspel och tacklar helt perfekt och visar lite jävlaranamma....
Kommentera

Dawidovski: Observera att detta är min uppfattning.
Kommentera

Dream Team: "Är graden av hur "beredd" en spelare är på att få en tackling avgörande för hur milt eller hur hårt ett straff ska vara om en skada uppstår? Det är väl konsekvensen av själva tacklingen som bör sättas i fokus, tycker du inte?"

Utav dessa 2 alternativ tycker jag att konsekvenserna ska sättas i fokus, och det vet jag att så kommer bli fallet också.
Kommentera

Frisco: ok, då vet jag.
Kommentera

Modoante: Matte ska precis bli puckförare, det är ju inte tillåtet att tackla en icke puckförande spelare, men det bedömdes kanske som att det var kamp om pucken?
Kommentera

Dawidovski: [men är han puckförare i det läget, även fast han inte rört pucken?]

Johanssons klubba ser ut att ha passerat pucken när tacklingen kommer. Han missar pucken som jag ser det. Nog måset man väl vara puckförare om man missar pucken. annars kan man ju alltid strunta i att ta pucken om man ser att man ska få en tackling. Alltid utvisning på motståndaren.

Jag ser det alltså som en självklarthet att Johansson är tacklingsbar när tacklingen sker.
Kommentera

Modoante: "plus att Jonansson inte så ut att var beredd på tacklingen blir Enström avstängd nästa match är det skandal.va fan får man inte tacklas i hockey längre."

Om vi gör en jämförelse. Vi tänker oss att spelare A står vänd med ryggen mot sargen, med eller utan puck spelar ingen roll just här. Spelare B tacklar sedan denne in i sargen bakifrån. Kan man då säga att spelare A varit beredd på tacklingen?

Är graden av hur "beredd" en spelare är på att få en tackling avgörande för hur milt eller hur hårt ett straff ska vara om en skada uppstår? Det är väl konsekvensen av själva tacklingen som bör sättas i fokus, tycker du inte?
Kommentera

Dawidovski: Puckförare? tycker att det ser ut som om det är kamp om pucken.
Kommentera

Dream Team: Bra skrivet.
Kommentera

Modoante: Sant, Johansson tittar inte upp, men är han puckförare i det läget, även fast han inte rört pucken?
Kommentera

Dawidovski: Tacklingen tar helt klart mot huvudet. Tolkningen av detta lär vara väldigtklar, då man förmodligen väljer att stävja allt "våld" som brukas mot huvudet rätt så hårt.
Kommentera

Dawidovski: Som det ser ut på tv-bilderna så verkar inte Johansson titta upp utan tittar på pucken och ser inte enström otur och olyckligt att det ta så illa.tackligen är det inge fel på.
Kommentera

Icing-Ove: Klockren tackling,heads up Mattias,blir han avstängd för den då är det en fet skandal!!!
Kommentera

Icing-Ove: Jag förmodar att intresset inte är på topp, men eftersom du efterfrågade information om sammanslagningen så finns det mer att läsa på länken nedan. Fusionen är en mörk period i mit hockeyminne. En enda lång väg mot ingenting. Inte så länge den varade, iaf. Samtidigt kan man säga att den var en början på något mycket bättre. Logiskt? Nej, inte ett dugg. Men fusionen var å andra sidan allt annat än logisk från första början.
Kommentera

Modoante: Matte var inte heller puck förande spelare, han hann aldrig ta pucken.
Kommentera

Modoante: Han blir träffad i huvudet, och man får inte bruka våld mot huvudet i hockey, jag garderar mig till att han träffade matte något längre ner än huvudet, så det blir en whiplash, smällen måste ju tagit i huvudet, annars hade han ju inte fått hjärnskakning, såvida inte isen fixade hjärnskakningen då?
Kommentera

Paddan: Har sett tacklingen nu och tycker att det var en korrekt tackling det var otur plus att Jonansson inte så ut att var beredd på tacklingen blir Enström avstängd nästa match är det skandal.va fan får man inte tacklas i hockey längre.
Kommentera

Här är tacklingen på video, ser ju helt perfekt ut. Enström träffar ju högt och hårt uppe på bröstet. Ingen armbåge, kamp om pucken...

svt.se/content/1/c6/55/91/15/2006-0317-tackling.asx
Kommentera

Tänkte kolla på "höjdpunkterna" från matchen på svt.se/sport, men de har visst censurerat vår match. Någon annan som kan kolla om det bara är på Rundvägen 9 censuren slagit till, eller om det är så för alla?
Kommentera

claesw: Sett över hela säongen känns modo och färjestad rätt jämna tyvärr så är vi sämst när det gäller.
Kommentera

Paddan:
Tyvärr är ni numret mindre än FBK...
Kommentera

Paddan: Ja, Svartvadet lät lite uppgiven i pausen mellan andra och sista.
Inte likt honom väl?
Själv hade jag fullt sjå med att zappa mellan Rögle Ishall och ES-arenorna.
Leksand såg i sanning bleka ut idag. Tror dom får det svårt i fortsättningen.
Kommentera

Huge: På bilderna ser det misstänkt ut som att Johansson är avsvimmad direkt, för huvudet verkar vara den kroppsdel som träffar isen först. Funderar också på varför sjukvårdarna inte satte på en stödkrage på Johansson innan de försökte få honom av isen.
Djupt olyckligt att tacklingen får såna konsekvenser.

Innan detta hände tyckte jag det var en riktigt bra match, men där vi går bort oss något fruktansvärt i egen zon i andra perioden samtidigt som FBK skruvar upp tempot ett snäpp. Resten av matchen blev dock en enda lång transportsträcka kändes det som.

Pasi nästan totalt osynlig, Salle gör en bra första period men försvinner helt resten av matchen. Horava fortsätter dock att slita trots att hans kedjekamrater gett upp matchen sedan länge. I Svartens fall tror jag att han gav upp redan på väg ner till Karlstad.

Kommentera

Paddan: Tycker att Dawidowski är rätt ute denna gång, även fast det kanske för er modoiter svider att erkänna. :-)
Allt annat än den obligatoriska extramatchens avtängning vore fel.
Visst tar den på axeln vid den första kontakten, men träffen mot huvudet kommer direkt därpå, så att det verkar bli ngn form av whiplash-effekt.
Djävligt läskigt iaf, och han kommer nog inte tillbaka ngt mer iår, skulle jag tro. Inte ens om dom går vidare till finalen.
Kommentera

Paddan: Känns som om detta är över på söndag.På måndag börjar silly season.
Kommentera

Då är det bara för nämnden att ta från tärningen och lotta fram avstängningen. Jag gissar att Enström lirar till säsongspremiären 08/09. Skandal att Enström åker på matchstraff. Enligt mig så är det en open-ice tackling som är ren. Inga armbågar, inget hopp och inga extra skär.

Ett revben ska också vara skadat tydligen, fick han inte smällen i huvudet enligt media? Jag är i och för sig ingen läkare men mina revben sitter inte i huvudet iallafall.

Förresten är J20 utslagna nu. Med tanke på att Tussilago är en av MODOs tre sämsta utländska spelare genom tiderna så finns det någon anledning att inte flyga ner Dallas eller Molinder tills på söndag?

Patric Blomdahl verkar vara ute att slå något rekord i utvisningsminuter i ett slutspel, bara 18 minuter kvar nu till Kåbergs rekord.

Nu gäller det att J18 vinner imorgon eller att U-16 vinner två raka, annars är Sveriges mest imponerande hockeysvit genom tiderna bryten.
Kommentera

Huge: Jo, visst det går ju inte att radera ut det Lahti dömt, men jag tycker att det mer ser ut som att tacklingen tar i axeln. Men nu är det dömt och det är bara att vänta på disciplinnämndens dom. Skulle inte förvåna mig om han får lika många matcher som Öberg.

Nåväl, hur som helst så är kvartsfinalen över på söndag. Att spela bra mot FBK i LLA verkar vara ungefär lika lätt för oss som att spela bra mot DIF i Globen.

Kommentera

Paddan: Tacklingen såg iaf korrekt ut, men domaren har uppenbarligen bedömt det som "checking to the head". Och matchstraffet plus femman är ju då obligatoriska.
Oavsett om det är en oavsiktlig tackling mot huvudet eller inte, så har Enström de facto tacklat mot huvudet, och då ska det vara en utvisning.
Däremot tycker jag att Ankans snack om flera matchers avstängning är rent nys. Inget avsiktligt har skett och skadans omfattning ska ju inte påverka straffets längd. Högst 1 match ytterligare, vilket väl är obligatoriskt, bör det bli.
Kommentera

Modoante: "undra hur lång tid det tar inna drawelidowski kommer in hit och grinar om hur fult modo spelar."

Vad menar du? om du vill läsa om min syn på matchen kan du läsa på våran GB, jag har fått sjukt strikta regler här nu, så därför ska jag sluta skriva här.
Kommentera

Per HApps:
Jag är fortfarande imponerad av projektet S/T Hockey, berätta gärna mer..
Kommentera

Paddan:

Tänka sig, det blev tvåsiffrigt ikväll.

Övriga resultat:
MoDo-Västerås 3-8
Timrå-MoDo 5-3
MoDo-Brynäs 4-2

Mycket slutspelshockey i helgen...
Kommentera

Per HApps: Sist jag kollade hade vi 1 sm-guld och ni inga kan inte tänka mig att det har ändrats sen sist jag kollade.
Kommentera

Modoante:
Ok, men vi har lika många SM-guld trots att Modo har nio raka slutspel, och fjolårets stjärnkavalkad i färskt minne.
Kommentera

scim: Tycker det var en helt korrekt tackling som Tobias sätter in på Mattias Johansson, fast den verkar onekligen ha tagit olyckligt. Tro hur många matcher till Tobias kommer att få då? Gissar på 12. För enligt Ankan så var det ju extra allvarligt med tanke på att Johansson jubilerade ikväll.
Kommentera

Per HApps:
S/T Hockey......
Kommentera

Per HApps: bättre det än en tidig semester.Kom tillbaka när ni har nio raka slutspel ni också.
Kommentera

Modoante:
Ok, ni får två fler hemmamatcher än oss i år, grattis.
Kommentera

Modoante:
Äh, låt honom bevisa sitt mindervärdeskomplex....
Kommentera

Per HApps: Vi spelar iaf slutspel till skillnad från vissa andra lag från länet
Kommentera

Per HApps:
Haha, är Jantunen och övriga i laget med och delar på flarran ;.)
Kommentera

Poffa:
Men den segern var ju inte mycket värd när ni åker i kvarten.
Kommentera

Poffa: Säsongens höjdpunkt var nog när vi spelade bort timrå från slutspel i timrå dessutom det kommer jag att njuta av länge.
Kommentera

Per HApps:

Den virren tog jag efter omgång 48. Då var Timrås A-lag borta från slutspel.

Kommentera

Icing-Ove:
Två förluster för Modo ikväll..Fredagskvällen är räddad..
Nu smakar virren extra bra :))
Skål
Kommentera

« · 693023 · »