1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507060 inlägg · 4104 ämnen

Försäsong 2022

« · 2372848 · » Till forumet

Sv: Försäsong 2022
MorganaLefaey: Eftersom den ekonomiska fördelningen mellan Shl och allsvenskan är så pass stor så kommer klyftan bara bli större.
En stark ekonomi är dock ingen garanti för sportslig framgång men sannolikheten att det blir så är extremt stor.
Låst ämne

Erat:jag är full av tillförsikt och förväntan 😀
Låst ämne

Gavelo: skulle vilja tillägga, inte bara sista 1/3 utan även innan start.
Som någon skrev, vore en klar miss om djurgården går upp och HA helt plötsligt bara blivit ett ställe att vända på med det nya systemet.
Låst ämne

Erat: Det kommer bli svårt, alla Shl lag som ramlar ner kommer värva stort sista 1/3 av säsongen för att avfärda utmanarna i slutspelet.

Men allt kan väl hända..
Låst ämne

Erat: Ja. Dags att göra som Costanza. Tänka tvärtom och gå upp.
Låst ämne

Det är väl ändå dags för modo att ta steget upp i år?
Låst ämne

puffe2: Mikael Wahlberg lyckades med bedriften att komma trea i MoDos interna poängliga med 2 mål.
Låst ämne

puffe2:
Han vek inte undan i det fysiska spelet
Låst ämne

puffe2: Guld är bra. Det var aldrig nån i klubben som visade Mattias en overhead-bild över var Kryllan var belägen? "Pucken ska dit!"
Låst ämne

puffe2: Var tvungen att forska lite.

Hellström lär ha gjort 123 serie-matcher för MoDos A-lag, noll mål, men han är dock större än många ikoner. Han har ett SM-guld med MoDo.

All heder för det.
Låst ämne

Icing-Ove: haha, ingen var en målspruta, men Hellström spelade väl 2 säsonger utan att pytsa. Måste vara nåt form av rekord
Låst ämne

Tigerhjärta: Du har nog lika dålig koll som oss, han drog snabbare än vi han uttala hans namn.
Låst ämne

KB: Zuccarello var en bra talangvärvning. Mer sånt och mindre Molinder....eller vänta nu, vad hette han som aldrig gjorde mål. Hellström...
Låst ämne

Rytter: Ja, det är alltid svårt med ”supertalanger”. Går inte att anta att kurvan kommer fortsätta uppåt i all evighet, speciellt när man utgår från yngre åldrar där spelare utvecklas rent fysiskt i olika takt som du är inne på. Lukas Wernblom snackades väl tidigt upp som nästa Foppa också, men där stannade utvecklingen upp till viss del också.

Personligen så tror jag Strömgren kan gå väldigt långt.
Låst ämne

KB:

Sedan är det svårt detta med dominant. Hur mycket har berott på hans storlek? Han är ju bevisligen lång och har en fördel av detta i lägre ålder.

Visst att han har talang, men en del av att han dominerat kan vara storleken. Nu har fler kommit ikapp och han tävlar med seniorer och då är han inte lika dominant längre då han inte har den fysiska fördelen.

Sedan kanske han blivit för bekväm när han varit överlägsen och trott att de ska gå för lätt att bara fortsätta till SHL och sedan NHL.

Men visst är det tråkigt att utvecklingen stannat av och att han inte valde att ta 1-2 säsonger hos oss i HA innan han gick vidare. Då har ju wallinder som tog ett år som ordinarie fått bättre utveckling.

Det är ju dessa talanger vi måste få behålla 1-2 år extra ifall vi ska ha nytta av juniorsatsningen.
Låst ämne

J F K: Det jag skulle vara mest orolig för gällande Strömgren och det är avsaknaden av självbild och arbetsmoralen, att han är en jättetalang är det inget snack om, men han verkar inte förstå innebörden med hårt jobb och det här med ännu hårdare jobb i motgång!

En av dom bättre talangerna i svensk hockey är alltså klar för sin 3:e seniorklubb trots att han inte varit ordinarie i någon av dom än och han är bara 19 år
Låst ämne

Tigerhjärta: Det är ju den största forwardstalangen vi fått fram på väldigt många år. Ruggigt dominant ända sen han var en knatte upp till J18. Men bevisligen som många andra varit inne på, så har han inte tagit de bästa besluten de senaste åren. Eller åtminstone folk runtomkring honom har inte hjälpt honom att ta de bästa besluten.
Låst ämne

puffe2: Du kan hockey!
Låst ämne

Icing-Ove:
Marre?..... ah just det värva var det
Låst ämne

Icing-Ove: Gradin, hosta upp pengarna. Nu måste vi värva in en ren förstafemma från Tjeckoslovakien
Låst ämne

puffe2: Vi måste värva nån som gör 60-70...
Låst ämne

Bad_Brett: Håller med om dansken , han floppar säkert o gör nog bara ynka 40-50 poäng kommande säsong
Låst ämne

J F K: Låter inte direkt superlovande:) Däremot säger det en del om kvalitén på våra egna ”ynglingar”.
Låst ämne

grimiss: Svårt att se honom ta plats i MoDo, Löven eller Djurgården. Skulle råda honom att kolla med Östersund kanske. Få mycket speltid i olika situationer. Att byta till Brynäs är faktiskt bara ett bevis för att poletten fortfarande inte ramlat ned:(
Låst ämne

Rytter: hur skulle han platsa i dagens modotrupp om han lånas ut hit?
Låst ämne

Rytter: Klockrent! Din bild verkar stämma överens med vad jag läst mig till på annat håll. En kille som verkar velat gå för snabbt framåt och därmed tappat lite på vägen. Vi får hålla tummarna att han blir bra på sikt!
Tack för svaret
Låst ämne

Tigerhjärta:

Du har fått lite rapporter tidigare i tråden, men för att sammanfatta. Det är en junior som har en stor talang speciellt offensivt, han var duktig i slutet på året hos oss och gjorde en del bra matcher. Saknar dock erfarenheten från seniorhockey och mognaden/jämnheten i sitt spel.

Nu är det ju ett tag sedan jag såg honom men han hade svårt med det fysiska spelet samt spelet i egen zon och utan puck. När han var i sista tredjedelen kunde han vara ett hot, bra teknik fint skott och stor kropp med bra räckvidd och kunde både gå på avslut själv och spela fram. Men tänk på att detta är för över ett år sedan och på HA nivå.

Jag har svårt att se att det ska ha hänt så mycket att han är mogen uppgiften att ta en plats i SHL. Han är ju trots allt oprövad även på HA nivå, gjorde inte många matcher för oss, är listad på 27 matcher men många som extra eller längre ner i laget.

Som kuriosa och jämförelse så var han utlånad till ÖHK i div 1, detta var även Oscar Nordin som ingår som fjärdecenter i vår trupp samt Jeremias Lindewall som ej fick förlängt (eller man bröt kontraktet).

William producerade 12p på 11m och var -3, samt 2p på 4m och -3 i kvalet.
Oscar Nordin gjorde samma säsong 5p på 6m och var +3, samt 5p på 4m och +2 i kvalet.
Jeremias har gjort två år i ettan och producerade samma säsong som William 3p på 5m och +2, samt 5p på 4m och +/-0 i kvalet. Året efter producerade han 26p på 18m i serien och hela 24p på 10m i kvalet.

Säger kanske inte så mycket då Oscar är 2år äldre och Jeremias 1år äldre, men det kanske ger en fingervisning vart William stod den säsongen han tog beslutet att gå till ett SHL lag.

Min personliga åsikt är att han verkar ha stannat av i utvecklingen, han är inte den stora J20 stjärnan som dominerar och spelar med a-laget. Han verkar snarare enbart fått träna och gjort någon match här och där med Rögle. Tror han hade varit betydligt längre fram ifall han förra året fått en hel säsong i HA där han hade fått en roll i 1-2 kedjan och PP.

Men det är en talang som har många bra egenskaper och Brynäs kan säkert få fart på honom och slipa till honom så han blir den spelare han spåddes att bli. Men jag tror ni bör låna ut honom till HA under säsongen för att få fart på honom istället för att sätta honom i J20 truppen, en plats i er SHL trupp har jag svårt att se att han tar.
Låst ämne

Tigerhjärta:
Han drog rätt så tidigt men ett rätt bra skott och puckkontroll.
Låst ämne

Tigerhjärta:
William Strömgren is a big bodied winger with deceptively good hands and surprisingly fast speed. However, the praises seem to stop there. He may show talent with the puck, but his positioning and play away from the puck reportedly leave a lot to be desired. Like most picks outside the first round, Strömgren is going to be a high risk pick. It’s hard to imagine the Blue Jackets using a pick on him, but he could get a second glance if he falls to the third round.

Scouting Reports
“Strömgren has quick hands that would typically warrant a first-round selection, but lacks many other elements of his game. He looks helpless without the puck on his stick and does not show strong decision making abilities. He’s certainly a risky pick with the number of improvements he needs to make but if a team can help him shape his game together, they will reap the benefits of his top-level stickhandling.” - Alexa Potack, Dobber Prospects

“For a big man the Swedish winger has soft, deceptive hands. Not only this, he has the confidence to use them. He can maneuver the puck in close to any way you can imagine, while in stride. As such, he is also able to use this ability to help unleash his high-end shot, manipulating defensemen to make them stand off, or re-positioning the puck from a bad pass at the last minute from heel to toe to pick a corner.” - Alex Appleyard, Smaht Scouting
Låst ämne

Gavelo: Någon vänlig själ som kan oss lite tankar och åsikter kring William Strömgren för oss som aldrig sett honom spela?
Låst ämne

J F K: William Strömgren bryter med Rögle, nu klar för Brynäs.
Låst ämne

Bad_Brett: Absolut, men som vi spelade på Tingsryd hade vi kunnat ha Henke Lundqvist.
Jag har inte kommit med något eget tips och brottas som många andra med toppen.

Tidigare säsonger har exempelvis Löven blandat väldigt mycket och kommit efter BIK båda de två senaste åren just pga ojämnhet. Det är lätt att glömma den parametern när man tippar. Dvs, bara väga in hur bra man är när man är som bäst och inte hur många poäng man eventuellt kniper när man inte är på topp. Vi tog många poäng när vi spelade ganska dåligt och det var nog en större bidragande faktor till att vi blev tvåa.
Låst ämne

J F K: Fast då hade vi Wallin istället för Tex i målet.
Låst ämne

Tarasov: Jag tycker att en stor anledning till ett förbättrat presspel år att vi fått in bättre skridskoåkare. Sylle mot Södergran är ett rejält lyft. Marenis och Josh är i det avseendet bättre än Modigs och Viggenault. AP är betydligt bättre skridskoåkare än Max osv.

Att ha någon svag skridskoåkare inne när man ska jobba med hård press gör det klart svårare. Nu har vi egentligen inte en enda svag skridskoåkare alls i kedjekonstellationerna.

Det känns som att det varit en röd tråd när vi letat spelare. Kanske inte de flashiga poänggörarna, utan de som i första hand kan sköta defensiven bra och i andra hand gärna kunna tillföra offensivt. Inga Olle Liss/Fredrik Forsberg, utan "tråkigare" namn.
Låst ämne

J F K:
Inledningen var svag men tycker vi gjort 3 rätt så bra matcher nu.

Det jag gillar hittills med Karlin är att det som att vi maximerar det material vi har. PP/BP tror jag dessutom kommer vara bättre iår.

Mannberg/OP tycker jag också tagit steg framåt vilket kommer bli viktigt.

Presspelet känns bättre.
Låst ämne

Tarasov: Jag vill minnas att vi inte var lyriska över försäsongen ifjol heller och började med en enbarmligt dålig match mot Västervik. I match fyra kom debaclet med 0-5 mot Tingsryd och där var det många som redan avskrivit oss.
Jag tror att vi under Karlin och Holmström återigen kommer att bli ett lag som är sjukt svåra att vinna mot. Ett lag som kanske inte spelar på topp varenda onsdag i Småland, men ändå släpper ifrån sig väldigt få poäng.
Låst ämne

Gusse:
Vi joggar hem serien 😀✅
Låst ämne

Bad_Brett:
Skulle inte förvåna mig heller om Aagaard får det lite tungt i år, däremot tror jag på Josh och Guden.
Låst ämne

hk: Lite orolig för försvarsspelet. Blir lite väl många frilägen och genomskärare för motståndarna. Fast det kan ju beror på SHL motstånd senaste två också. Skulle gärna se en till defensiv back i laget under säsongen.
Låst ämne

Bad_Brett: någon som vet antal sålda tills AIK 23?
Låst ämne

J F K: Tror tyvärr på flopp. Topp tre floppar blir Guden, Josh och ...Aagaard. Ja. Aagaard floppar.
Låst ämne

Sputnik: Dahlen blek som ett lakan å vad skall vi skylla på .. inget å ingen vet varför ..man är faktiskt förvånad när det skall vara roligt att spela mot er !!
Er första kedja var bra !
Sedan njä inge särskilt ..
.Å vi sådär ..hela mstchen loj mycket loj .
Låst ämne

M Horava: Tycker att han stundtals har hållit oss kvar i matcherna när vi mött SHL motstånd, mer atletisk målvakt än Tex och kan göra dom där "omöjliga" räddningarna. Skulle inte säga att han är sämre än Tex, möjligen mer inkonsekvent men inte sämre.
Låst ämne

puffe2: Oroar mig inte över målvaktsituationen ett att ha sett alla träningsmatcher, med det vi har framåt så räcker det mot 90% alla HA lag.
Sen lätt att värva en extra i februari om Tex inte kommit tillbaka.
Låst ämne

M Horava: Skulle Loui Eriksson kunna vara något för Modo?
Står utan kontrakt och skulle nog kunna göra det riktigt bra både offensivt och defensivt i allsvenskan.
Låst ämne

M Horava: Guden har bytt utrustning och justerat hur han jobbar under försäsongen, men jag tycker ändå att han sett väldigt bra ut. Svårt att lasta honom för förlusten mot Leksand eller någon annan match heller. Det skulle inte förvåna om han har en nivå till när serien börjar. Killen hade ändå drygt 92% i ett lite skakigt Brynäs de tre matcher han spelade.
Låst ämne

modomille: Jag har inte sett hela matcher, men jag är inte övertygad. Jag tycker ibland att han är väldigt atletisk och i de lägena är han bra, men när han spelar lugnare blir han lite väl passiv.

Men det kan också bero på att Nygren spelstil är annorlunda. Jag vet inte. Tex är bättre än båda dessa herrar.
Låst ämne

M Horava: Jag tänkte precis fråga då jag inte sett någon försäsongsmatch, känslan är att Gud är 1:a keeper iaf tills Tex är tillbaka, men räcker Gud, bättre eller sämre än Tex?
Låst ämne

M Horava: Du tycker inte att Gudlevskis har varit bra?
Låst ämne

Gavelo: Hade jag varit Hinken så hade jag varit ute och letat efter en förstekeeper.
Låst ämne

« · 2372848 · »