1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511799 inlägg · 4110 ämnen

Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10

« · 2044624 · » Till forumet

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Snipan: From har dock gjort rätt bra matcher mot löven tidigare.
Låst ämne

Nu är laguppställningen publicerad på swehockey.se
Bartosak står. Linus är extra spelare. Tycker att han varit bättre än From, men så länge de vinner spelar det mindre roll
Låst ämne

Nucky: illvet.se/medicin/sjukdomar/5-saker-du-bor-veta-om-coronaviruset

Dödlighet:
10–39 år: 0,2% dödlighet
40–49 år: 0,4% dödlighet
50–59 år: 1,3% dödlighet
60–69 år: 3,6% dödlighet
70–79 år: 8% dödlighet
+80 år: 14,8% dödlighet
Låst ämne

hockey_21: ja, 5% är högt men i Kina har dom ca 3,5%, och det är fortfarande LÅNGT från en vanlig influensa.
Låst ämne

Nucky:
Är det inte av de man diagnostiserat, det säkerligen det som är smittade men inte diagnostiserat med Corona. Som jag förstått är faran att viruset är nytt och man är då rädd att många skall få det samtidigt vilket skulle sätta hårt tryck på samhället.
Låst ämne

Nucky: Jag tror att det finns goda möjligheter att genomföra arrangemangen, så länge det inte dyker upp fler tillfällen av Corona i Västernorrland (6 st) och Västerbotten (5 st). De som var smittade i Västernorrland är från samma familj och de hade varit på resa i norra Italien. Skulle vi däremot börja få inhemsk spridning, så är det nog kört
Låst ämne

Nucky: Ska bli spännande att se de två bästa lagen i Hockeyallsvenskan spela match ikväll! Lycka till och krossa IFK Umeå!
Låst ämne

Nucky: Den delen av Italien har en abnormal mängd gamla personer.
Dessutom väldigt många rökare i södra Europa.
Låst ämne

JoseGonzales: nja, av 9000 sjuka i Italien är det nästan 500 döda dvs ca 5%.
En vanlig influensa har en dödlighet på 0,1%
Låst ämne

Nucky: Viruset kommer till Västernorrland på torsdag, sedan troligen på måndag
Låst ämne

Nucky: Otroligt låg dödlighet, mer som dör av en vanlig influensa. Känns dock som att det kan bli spel inför tomma läktare innan torsdag.. vore förbannat tråkigt om ett sådant beslut togs
Låst ämne

Nucky: Jo, är absolut ingen expert på epidemier, men det dör faktiskt en massa folk varje vinter i 'säsongssjukor'. Hoppas jag har fel, men kanske en kraftigare vinterinfluensa? Riskgrupperna är väl gamla och de med nån form av andra diagnoser. Jag tillhör själv en riskgrupp, så skrattar inte bort det, men låt oss få se MoDo spela inför publik
Låst ämne

Gavelo: Lär isåfall bli spel inför tomma läktare
Låst ämne

8225: Snorvirus med hög dödlighet.

Men jag hoppas VERKLIGEN matcherna fortsätter som planerat. Kommit till västernorrland också nu..
Låst ämne

Charliejfz: Då vill du att ditt lag o MoDo misslyckas , eller?
Låst ämne

Gavelo: Hur gör vi med denna finalserie om mänskligheten dör ut innan? Blir svårt för eventuella överlevare(Boustedt kanske) att anordna nåt jippo då.

Men Corona-viruset är nog nåt vanligt snor-virus, till syvende och sist.

Fyll arenorna och låt MoDo vinna med 3-1 i matcher
Låst ämne

1-3 eller 3-1 båda 3:orna i öppen kasse
Låst ämne

Heyerdal: Klart Modo ska vinna får vi in första målet så måste Löven anfalla och släppa på sin defensiv då kan vi kontra in några mål och vinna matchen sen får vi hoppas att inte domarna kliver in och sabbar matchen ,,,,,,Heja Modo kämpa på idag tar vi en seger jag tippar 3-5
Låst ämne

Gavelo:
Tror vi fixar finalserien innan iaf
Låst ämne

Heyerdal: Tänk om man nu stänger serierna pga av coronaviruset, tro hur fan man löser det då, fortsatt spel runt midsommar om läget är stabilt eller stryks hela säsongen och ingen går upp eller ner?
Man kan ju inte spela klart denna säsong i höst heller för då kan ju lagen se helt annorlunda ut.

Kan ju bli riktigt konstigt detta med lite otur
Låst ämne

Heyerdal: Björn har väl redan sagt att deras säsonger är över?
Låst ämne

jonsson: ganska säker på att han inte ville uttala sig om skador, hade Hagelin o Enström varit tillgängliga så borde de varit med och tränat, om någon här har insyn i j20 så bör de synas på deras träningar isf inför senare matcher
Låst ämne

Domsjö: ja kan de göra om, eller tillåtas göra om, förstaperioden de gjorde mot oss så får Timrå jobbigt
Låst ämne

Heyerdal: Rätt troligt dock kan Bik vara läskiga. Får Karlskoga en bra "plankträff" i ingången ...då du
Låst ämne

Heyerdal: Helt klart är det i pole position, men de har bara ett poäng på BIK och två på VIK. Det behövs bara att fel motståndare gör en kanonmatch specifikt mot dem så kan det falla. Jag tycker att den serien är ganska vansklig och lite turbetonad.
Låst ämne

Charliejfz: förlorar vi mot löven blir det förmodligen Timrå som motståndare, jag tror de vinner den serien, har dessutom en trea i handen
Låst ämne

9028:
Korrekt. Många trodde att Nashville skulle gå mot en bra era efter sin första final med facit i hand var det kanske deras bästa chans.
Låst ämne

Tar ni vinsten ikväll så sitter ni i förarsätet. Bortamatcherna blir viktiga. Går handlingar i förväg men blir kul att möta Modo nästa säsong. Hoppas TIK tar sig upp också.
Låst ämne

JoseGonzales: Precis, klart alla vill gå upp! Södertälje som 7a vill gå upp lika mycket som oss andra.

Men just i finalen tror jag folk stirrar sig blind på placeringen och hemmafördelen ni har.

För nästa år blir det på sätt och vis svårare, men också enklare, då du måste klå 3 lag i bo5/bo7. Om så vore fallet, då skulle Modo t.ex mött SSK nu, ett lag de "borde" slå, men som man säkerligen kan falla mot. Vi skulle fått Hästen, de ska vi slå! Men vem vet? Du ser, redan där kan man va ute. Vinner du så krävs ytterligare 2 matchserievinster.

En jävla resa är det!
Låst ämne

9028: Självklart VILL vi gå upp men att ha räknat hem det är en annan sak. Sjukt jämn matchserie framför oss som kan sluta hur som helst. Skulle kanske ge löven 55-45 i fördel tackvare ett jämnare spel över 52 omgångar och en bättre defensiv. Men som sagt, det kan sluta hur som helst kommande vecka!
Låst ämne

JoseGonzales: Att Löven vill gå upp, är rätt solklart. Men att Modo bara är nöjd med lite kvalspel som inte leder nånvart? Öhh komigen!

Man ska komma ihåg att det finns fler lag som vill gå upp! Det är inte bara upp till 1-2 lag år efter år - "Går vi inte upp nu så har vi ändå gjort det bra, nästa år så"

Det är mer ett positivt önsketänkande!

Om inget lag går upp nu, då kanske vi är i topp nästa år? Eller Södertälje? Eller kanske Västerås har hittat rätt? Som sagt, man måste ha respekt för konkurrensen som är. När chansen väl finns, då jävlar ska man ta den till 110%!
Låst ämne

atomragnar: Kan garantera dig att inget fan eller någon inom klubben räknat in SHL spel. Det är okej om du vill ta bort alla förväntningar på MODO, var bara ärlig med det istället!
Låst ämne

Rytter: Håller jag med om.
Känner stort förtroende för Widebro, Glader och Hellkvist och c.o så förutsättningarna för att vi ska vara med och hugga varje år ser bra ut.
Låst ämne

Nucky:

Vi har helt enkelt olika förväntningar på serien och vad som är godkänt eller ej.

G att gå till final
VG att ta sig till SHL kval
MVG att ta sig till SHL

Oavsett hur det går är jag nöjd att klubben fortsätter att utvecklas i positiv riktning, går vi inte upp i år är det bara en fråga om när.
Låst ämne

atomragnar: Ni har nog rätt. Ett fall framåt är det oavsett👍
Låst ämne

Rytter: Tycker dessa finalmatcher blir jobbigare än ev. kval mot SHL.
Når vi dit har vi gjort en kanonsäsong oavsett, kan ej säga samma sak om man åker ur finalen eller playoff
Låst ämne

Nucky: Jag känner mig även hyfsat lugn. Glad Modo redde ut grundserien och bara det känns som ett fall framåt. I denna final har de allt att vinna ändå. Björklöven har redan räknat hem SHL platsen och kval möjligheten och varit det bättre laget över hela året. Modo kan bara spela ut iaf borde de känna så. Ingen förväntar sig de ska vinna, björklöven har helt klart all press på sig, de har vunnit serien med råge osvosv. Så på någotvis borde man vara ganska nöjd med året säsong till trots. Då kanske man delvis ska vara nöjd med säsongen. Att de blivit så många poäng för alla lagen i år har både med att toppen är bra men lika mkt med att kanske var mitten/botten av AS sämre än tidigare. Att möta ett SHL lag är oavsett en steg uppåt och kan nog bli svårt även för löven. Kommer inte ha samma tid på sig längre och där får man inte fuska med hemjobb dylikt vilket kanske varit ok att göra i många matcher i HA iår pga klasskillnaden som varit under årets säsong.
Låst ämne

Nucky: Verkligen. Vi får vara nöjda om det ens blir spel inför tomma läktare så vi kan se på tv. Många länder har som sagt stängt av lokala evenemang helt och hållet.

Det enda som verkar kunna stoppa Löven och Modo i år är alltså det där jävla viruset. Förbannat!
Låst ämne

goleafs: Vilket jävulskt antiklimax att vinna finalen, eller kvalet inför tomma läktare.
Det tjänar isåfall SHL-lagen på. Väldigt mycket av intresset samt pressen från läktarna skulle försvinna
Låst ämne

Blake: Helt klart underskattads Sylwander värde i slutminuterna, att ha en stark andra tekare är allt värt.
Låst ämne

Blake: Vi får njuta av den här finalen medan den varar. Nu har Danmark och Norge ställt in sin hockey, pga corona. Bara en tidsfråga innan Sverige hakar på.
Låst ämne

S-vikaren: Tycker Modo har en högre högstanivå medans löven känns mer jämna. Gäller att vi gör säsongens bästa matcher nu och bänka Sylwander sista 10 så vi slipper onödiga slashings i anfallszon.
Låst ämne

IFB har gjort noll mål på Modo i powerplay. När Björn satte Tambellini på pointen så blev PP:t överlag bättre. Modo har fler alternativ nu. Tambellini passar bättre än någon annan spelare har gjort på pointen den här säsongen. Det har gett Packe K-pist möjligheten att använda sitt slagskott.
I match 1 och 2 hade båda lagen noll mål i PP. I match 3 Modo 40 % och i match 4 Modo 25 %.

PP avgör finalserien. Lyckas ifb komma upp i nivå? Fortsätter Modo leverera i PP?
Målvaktskampen kommer ej att avgöra, om inte målvakterna tabbar sig. Det är rätt jämnt målvakterna emellan. Cannata har levererat på en hög nivå hela säsongen. Bartosak har precis tillbaka efter skada, finns matchtempot. Men vi har alla sett hans cv och spel i Modo. Håller Cannatas ljumskar?
IFBs fördel är jämnheten i spelet. Det finns en trygghet i grundspelet. Spelarna vet vad dom ska göra.
Låst ämne

Nucky:

Det är märkligt och man reagerar annorlunda.

Personligen är jag inte speciellt nervös inför denna match/serie och har inte någon ångest. Det ska bara bli sjukt kul att få uppleva matcher som betyder nått positivt igen efter åren med kval. Där kan man snacka om ångest och jobbigt.

Oavsett hur det går i matcherna och finalen har jag tänkt njuta av att vi tillhör topp-2 i allsvenskan och nu får göra upp i kanske 5 fullsatta arenor och allt strålkastarljus i hockeysverige kommer riktas mot vår klubb. Det är enbart positivt och kommer betyda fina intäkter.

Om det sedan blir så att vi förlorar så kommer vi få en ny chans, åker vi även ut i andrachansen så kommer ändå säsongen vara ok i mina ögon då vi nådde topp2. Då är det bara att börja fokusera mot nästa år och lagbygget för att vara med i toppen och utmana mot SHL.

Men för att säsongen ska vara helt lysande skulle man ju vilja få chansen att kvala mot ett SHL lag bara för att få känna på detta, även om vi troligen förlorar kommer det vara nyttigt för framtiden och för våra spelare att få spela en sådan serie.
Låst ämne

Nucky:

Det vill verkligen till att spelarna klarar av att hantera nervositeten. Vissa klappar igenom och vissa lyfter sig i dessa lägen, vem gör vad i denna serie tro?
Låst ämne

8399: Så avundsjuk på dig..
I min enfald trodde jag tidigare att min erfarenhet och ålder skulle få mig att kunna njuta mer av matcherna, men känner nu att det är samma visa som förr. Det är FÖR MYCKET nerver för att det ska vara roligt😂
Förhoppningsvis släpper det lite efter första matchen.
Fan, man vill ju bara njuta av att vi är i Final!
Kör nu Modo!!
Låst ämne

jonsson: Ingen aning men det är ju inte direkt de bästa spelarna som han hintar om. Hade varit mer aktuellt att vilseleda om det var Karlqvist eller någon annan från förstakedjan som varit skadade och vars plötsliga närvaro skulle kasta om förutsättningarna för taktiken.
Låst ämne

8384:

Nån som kan bekräfta att Hagelin och Enström nr 2 är tillbaka som Hellkvist påstår?
Eller försöker han vilseleda folk.
Låst ämne

Vinn!
Låst ämne

8384: Ett stort lycka till, se till att njuta av stunden nu ! Det kommer i alla fall att bli riktigt kul att följa detta som utomstående utan att behöva ha nerverna utanpå..
Låst ämne

« · 2044624 · »