1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511801 inlägg · 4110 ämnen

Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10

« · 2046894 · » Till forumet

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Rytter: Självklart är det ett fynd när en sådan klasspelare (dock med tveksam status) är ledig i en annars torftig marknad och dessutom signas av en svensk klubb i andradivisionen. Att spelaren visar sig, tveksamheterna till trots, hålla en hög nivå gör det hela till en riktigt bra affär även om pengarna var stora för honom. Han är den som ger Modo bra möjlighet att gå upp vilket gör investeringen liten även om chansningen var ganska stor. Högstapotentialen hos honom har hela tiden varit känd men att hitta honom våga göra detta (vilket andra mer attraktiva klubba med stor säkerhet avstått ifrån) och att det verkar fungera så bra gör värvningen briljant. Så det är vad jag avsåg med fynd.
Låst ämne

goleafs:

– Med stor sannolikhet ställs hela säsongen in, vi ser inte hur den ska gå att genomföra. Det är tragiskt, men människors hälsa och liv måste gå före. Att det blir samma ligor och samma lag nästa säsong får vi ta i det här läget, säger Håkan Svensson.

Notera sista meningen. Mao, vi kan nog glömma det.
Låst ämne

Snipan: Nä, den hade inte blivit bättre ens om man fått skriva manus själv. Helt grym!
Låst ämne

Snipan: Verkar inte bli match imorgon (eller säsongsavslutning över huvud taget). Jävla piss att detta skulle ske just nu. Avsluta säsongen och flytta upp Löven och Modo, allt annat är tjänstefel!

Edit: hitta någon lösning som funkar för Timrå också 😊

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/K391OM/spelare-sjuka--matcher-i-slutspelsserien-skjuts-upp
Låst ämne

Nucky: Ja, som Modoit kunde väl första matchen inte varit bättre regisserad?
Låst ämne

Toppskiktet i HA bör stå enade i att vi vägrar ha våra säsonger nollade medan Oskarshamn och Leksand går fredade
Låst ämne

Trilske: Ställer de in ikväll, varför ska då finalserien fortsätta. All annan idrott är inställd men vi ska fortsätta parodin, patetisk inställning från hönshuset.
Låst ämne

Bad_Brett: Om det inte går att spela inför folk på grund av smittorisken så är alternativet tomma läktare. Antingen anpassar man sig till det eller så inte. Jag köper helt att man inte anser matchen intressant på grund av att Coronasituationen i sig överskuggar idrotten helt. Då blir dessa matcher mindre intressanta, något jag upplever till viss del själv. Men att avsaknaden av publik ska göra matcherna till ointressanta trots att det är (i alla fall i dagsläget) lika mycket på spel det köper jag inte alls och det verkar inte Lövenspelarna ha gjort heller som klarade av att ta matchen på allvar trots situationens allvar.
Låst ämne

Snipan: Håller med. Det som känns värst är att vi fick den final i HA alla ville se, där första matchen är helt magisk med mer fysiskt spel samlat i en match än vad jag sett totalt under hela säsongen.
Fantastisk underållning, fantastisk inramning, 5 perioder gastkramning och för Modo ett perfekt slut där arbetshästen och pådrivaren Häggström får avgöra.
En vanlig vinter hade vi fått minst 2 matcher till av denna serie, förmodligen fler.
Nu blir det träningskamper i Mars-April och fullständigt stendöd stämning.. nerven är också helt bortblåst iaf för mig.
Hade nog hellre sett att man ställer in resten av säsongen bara för att få möjligheten att uppleva dessa matcher nästa år istället, såsom det ska vara.
Tror t.o.m många Lövare håller med mig.

Det kan alltså bli 13(3+3+7) matcher till av dessa sömnpiller, som dessutom blir ren kostnad för lagen.
Värsta som kan hända är att man går långt utan att gå upp, då blir kostnaden maximal och dessutom ligger man redan då efter i nästa års truppbygge.
Låst ämne

kulltorp: Vad tror du spelarna tycker om det? Spelare som har ambitioner att spela högre upp i systemet men som blir tvingade att ta ett år till i HockeyAllsvenskan? Nja, känns inte speciellt realistiskt.

Verkar f.ö. bli inställt redan ikväll.
Låst ämne

Det känns ju bara så sjukt ovärdigt att bevittna detta. Avgörande ögonblick pågår men det är ju bara en tidsfråga innan allt kommer att ställas in. Varför ens bemöda sig med att spela klart HA-finalen? Varför ska man investera känslor för det här eländet med folktomma läktare? Spel med tomma läktare är en annan sport och inte värdigt ett slutspel.

Nu fick vi spela vår första hemmamatch inför tomma läktare så skadan är så att säga redan skedd. Det blir svårt att lappa ihop detta.

Det är bara en tidsfråga innan allt ställs in. SHL tror att man har köpt sig tid, men den enda chansen man hade var nog att försöka spela klart det så fort som möjligt, Sverige har inte vidtagit tillräckligt kraftiga åtgärder för att begränsa spridningen. Dessa restriktioner kom alldeles för sent och kommer varken göra från eller till nu när det letat sig in i Sverige, fler kommer att bli smittade.

Övriga Europa har ställt in säsongerna, vad talar för att Sverige inte kommer att behöva göra detsamma?
Låst ämne

hockey_21:

Riktigt trist om det är så
Låst ämne

kulltorp: Eller en mycket högre övergångssumma från shl när dom tar allsvenska spelare. Tror den ligger på 400k nu och att man öker den till runt miljonen och tar bort taket.
Låst ämne

Gavelo: Lägger man ner denna säsong så vore det absolut relevant att man stoppar alla övergångar mellan föreningar. Om det är möjligt...
Låst ämne

Golden boy :
Får man bukt på spridningen och stämningen lugnar ner sig lite så tror jag man kör.
Låst ämne

Gavelo: Helt enig. De allsvenska föreningarna i toppen av tabellen är de stora förlorarna, SHL-lagen i botten är de stora vinnarna.

Även om hockey är sekundärt i det här läget så tror jag det kommer vara viktigt att "vi" håller ihop som intressegrupp när detta ska beslutas. Då menar jag allsvenska klubbar och folk runtikring dessa.
Låst ämne

Snipan: Hur det än blir så kommer det allsvenska lagen att vara dom stora förlorarna!
Att spela om ett guld är inte speciellt viktigt mer än ära och publikintäkter men att spela om upp och nedflyttning kan avgöra en förenings fortsatta existens.
Bryter man serien och låter serierna vara oförändrade så har vi nog tagit den största förlusten i svensk hockey tsm med löven och möjligtvis Timrå, dessa 3 lag kommer tappa massvis med unga egna talanger, våra stjärnspelare och våra scoutfynd till just Shl som därmed blir starkare och vi blir svagare + all den ekonomiska satsningen allsvenska klubbar gjort med väldigt smala budgetar.
Låst ämne

Tikkare:

Haha bara en lövensupporter som kallar Tjeckiens VM etta för ett fynd. Ett fynd är dessutom nära gratis i förhållande till presentation, Bartosak är långt ifrån gratis.
Låst ämne

Golden boy : Det tror jag också. Jag tror inte ens att matchserien mellan Modo och Björklöven kommer att spelas färdigt. Naturligtvis viktigt att ta denna situation på allvar, men otroligt tråkigt. Det kräver verkligen sin man att vara Modo-supporter. Upplagt för en fest – en så välbehövlig fest för ett Modohjärta. Hur ofta har vi något att glädja oss åt i slutet av säsongen? Då bryter en pandemi ut i världen. Det är så melankoliskt. Oavsett huruvida matchserien genomförs, eller utgången, så har vi blivit rånade på en dunderfest. En batalj mellan Modo och Löven - för bra för att vara sant och när det äntligen blir verklighet, ..... trodde aldrig jag skulle uppleva något värre än finalförlusten mot Brynäs -99 eller degraderingen, men jag är fullständigt dränerad på energi. Spelarna måste känna likadant, så jag har förståelse för prestationen igår.

Extra tråkigt när så mycket verkar gå åt rätt håll i föreningen. Det som gör mig mest deprimerad är att vi inte får behålla Bartosak om vi inte går upp. Vilken målvakt. Om han mår bra och om familjen förälskar sig i Örnsköldsvik, så har vi en världsmålvakt i kassen.
Låst ämne

Tikkare: Det var väl starkt att våga satsa på Bartosak med tanke på historiken i Tjeckien i höst och kunna locka honom till sveriges andraliga med de sjuka meriter han har i sin ålder? Han är väl kanske den bästa och mest meriterade målvakten i allsvenskan någonsin (om man bortser från Belfour och målvakter på nedgång), så något fynd i sig kan man knappast hävda.
Låst ämne

Knafus: Såg inte en enda Lövhög efter förra matchen på forumet men nu är ni i farten och tycker till medgångssupportrar är ni ,,,,Modo fansen har skänkt pengar till klubben och vad händer om en spelare får viruset vi ser det i Engelska ligan fotboll även i NHL mm och politiker som har det som ska bestämma över folket, nä jag förstår spelarna att dom är skärrade och tappar gnistan och utan publik är det som att hoppa i vattnet och ta sig ett dopp och det finns inget vatten ,,,Ser bara att dom stoppar all hockey för all sport på hög nivå har lagts ner i övriga världen men inte här det säger allt om Svenska regeringen som inte fattat att smittan måste stoppas till varje pris stäng skolorna som dom andra gör och se till att detta får ett slut det är min mening och jag vet att dom flesta håller med annars kommer det att se ut som Italien mm om några veckor
Låst ämne

Tarasov: Kvalet kommer inte att färdigspelas , i stort sett alla ligor runt om oss stoppas, även Nhl pausar. Så varför skulle kvalserien fortsätta?
Låst ämne

Knafus: Barto är inget "fynd" Han är och var en etablerad stjärnmålvakt! knasboll!
Låst ämne

Rytter:
På planen så måste vi hitta ett sätt att lösa lövens press. Saknar Hedberg. Jag tror kvalet kommer spelas klart.
Låst ämne

Kanske off-topic men. Inte helt...Angående viruset och om det är nåt att vara rädd för eller inte så kolla in detta från Italien......
Låst ämne

atomragnar: varför är Löven så oattraktiva på bortaplan? Trots att man spelat i två av de tre klart mest besökta matcherna på bortaplan hamnar man efter SSK och på ungefär samma popularitet som Kristianstad.
Det är bara i Umeå man bryr sig.
Låst ämne

Kenttäcam: Jag är rädd för att de beslutet om det blir något säkert är alla stannar i den serie de är i. Eventuellt någon ekonomisk kompensation för respektive serie vinst. För ser man till serier längre ned, allettan jag tror inte exempelvis min fördelsorts lag Tranås AIF om de vinner 1 till playoff 3 match har råd att spela kvalserien med alla resor utan intäkter tyvärr.
Låst ämne

Man skulle gärna vilja få höra ett utlåtande om dom jobbar på potentiella lösningar utifall att man klappar igen för säsongen, accepterar inte en reboot inför nästa säsong. Löven vs Modo final derby 1-1 i matcher.. och denna satans corona!
Låst ämne

Knafus: Vad kommer du med för svammel? Har inte läst någon här som har gnällt över att vi förlorade på grund av utebliven publik. Däremot hade folk sett fram emot en folkfest.

I förra matchens att jag och skrev och svor i varje situation, nu satte jag och slumrade till konstant och det har ingenting med matchens resultat att göra. Om något är jag besviken över att matchen inte väckte några känslor. I normala fall hade jag gått runt och surat, fräst åt min omgivning, blivit osams med flickvännen pga mitt dåliga humör etc. Nu kändes det som att torska en träningsmatch.

Kul att du tycker att det är en perfekt lösning men jag tror inte många, vare sig Björklöven-, MoDo- eller övriga hockeyfans, delar din uppfattning.
Låst ämne

Rytter: kunde SHL tänkt sig lyfta upp 2 lag, för att sedan låta de 4 sista lagen i SHL nästa år (alltså en 16 lags serie) slåss i en kvalserie med de två bästa i HA (säg Timrå och SSK) där de 2 främsta går till SHL? Alltså nästa säsong blir en inverterad konvalesenssäsong eller jag vet inte vad man skulle kalla det..
Låst ämne

Knafus: Ja men det är en tidsfråga innan en hockeyspelare är smittad. Så jag är skeptisk till vad som händer då. Är ändå några veckor innan kvalet kommer vara färdigspelat.

Och det är klar ni vill spela klart ni har ju slagit på stort och fått ihop främlingslegionen bra och ska ju bara vinna ett kval mot shl. Modos lag är inte nära på samma maskineri så kanske det vi känner av lite med.
Låst ämne

Rytter: Med den situation som är så är publikfritt en perfekt lösning så man kan köra klart serien. Det finns massor av hockeymatcher i landet som har liten publik och det är knappast första gången det händer. Jag tycker var matchen stundtals underhållande. Klart att det är roligare med publik men många delar av samhället tvingas till eftergifter just nu och att det skulle vara så dramatisk skillnad och otänkbart att köra utan publik är ju löjligt. Ingen kan väl på allvar mena att heltidsproffsen oavsett lag ser på matchen på helt olika sätt. Dvs att Modo nästan gett upp på grund av publikfrågan. Det är vinna som gäller så länge som serien fortsätter och allt annat snack som journalister och vissa supportrar ältar är ju ja, jag vet inte vad. Det är en skarp situation. Gå ut och vinn! Det är exakt samma regel nästa match. Går inte Löven ut och försöker äga (likt de gjorde idag) så är det uselt och de förtjänar inte att vinna. Den sjätte spelaren är normalt mkt viktig men nuläget är inte normalt så gilla läget och spela för att vinna. Alla andra kommentarer är bortförklaringar och försvarsmekanismer för att lindra faktumet att ens lag inte presterar. Och ja, exakt samma sak gäller Löven och våra fans. Avskyr när man skyller ifrån sig med kommentarer likt, ”det är inte värdigt” jag tappade intresset” . Dessutom är cmores sändningar av så dålig kvalitet att man knappt kan höra att det är publik på plats så skillnaden för tv-tittaren är inte alls så stor. Förresten, er målis är ett fynd!
Låst ämne

Vad gissar vi?

Kommer slutspelet spelas klart? Vilka tror att vi bryter innan vi korat en vinnare av kvalet eller guldet?

Jag har svårt att se detta slutföras, ligor i andra länder ställer in på löpande band. Spelarna vill inte lira utan publik. Spridningen är okontrollerad. Min gissning är att första smittade spelaren i något idrottslag upptäcks snart, sedan kommer beslutet att ställa in alla ligor och slutspel.

Vår fantastiska säsong fick ett tråkigt slut. Känns som man får ge upp denna säsong nu och sikta mot nästa i allsvenskan.
Låst ämne

Bad_Brett:

Ja, mitt intresse dog rätt mycket efter sortin mot Leksand. Har följt Modo sedan barnsben och hade aldrig kunnat tro att det skulle sjunka så som det gjorde. Brukade skratta åt "medgångssupportrar", men faktum var att hur mycket jag än försökte så gick det inte att vara lika engagerad som jag en gång varit. Flera jag känner kände samma sak. Jag gick givetvis på matcher och fortsatte att stötta klubben, men det var inte alls med samma engagemang som tidigare. Den här säsongen har varit den roligaste sedan 2007 och jag har verkligen fått tillbaka intresset. Såg verkligen fram emot den här matchen, alla jag känner skulle dit, till och med min pappa som haft en brusten blick i många år och som inte varit på en match sedan jag vet inte när. Det var samma känsla i luften som 2007. Och sedan blir det spel inför tomma läktare.

Hoppas de kan ladda om inför lördag och inser det stora i att vi trots allt bara är sex vinster ifrån SHL. Oavsett publik eller inte. Hoppas säsongen inte blir inställd. Åker upp till Umeå på lördag i Modo-tröja ändå och ser matchen med några kompisar som bor där, har trots allt fått några av mina bästa vänner genom Modo. Man får göra det bästa av situationen och försöka skapa lite finalstämning ändå.
Låst ämne

Känslan när allt vi byggt upp denna säsongen förstörs för att nån kines ville käka fladdermus...
Uppladdat:

450x300-hyhq7sod.jpghyhq7sod.jpg

Låst ämne

Dundee: ang risker för smitta så kan man fundera hur det sett med t.ex Löven-Kristianstad i denna final, eller Modo-Västervik, flyg är väl inte aktuellt annat än chartrat då och åka buss 150 mil med matcher varannan dag känns orimligt
Låst ämne

8671: Det är definitivt inte idrottsklubbar, det kommer handla om allvarligare saker såsom företag som kan kk och saker som faktiskt drastiskt påverkar folks leverne.
Låst ämne

Dundee: Det är lugnt. Jag förstår dig helt. Klantigt av mig att kasta ur mig synpunkter som helt saknade grund.
Låst ämne

Heyerdal: Hur är det med Tamby, någon som vet?
Låst ämne

Rip Kirby: Och jag ber om ursäkt för jag kastade ur mig lite väl valda ord med. Men man blir så less på vissa på det här forumet börjar kasta skit hej vilt innan man läst vad allt handlar om i slutändan.
Låst ämne

Dundee: Okej, jag gjorde misstaget att inte läsa ditt förra inlägg. Först nu förstår jag vad du menade.👍 Då tar jag tillbaka vad jag nyss skrev.
Låst ämne

modomille: sen var Löven och Modo de två bäst placerade lagen i serien så om det, vilket inte kommer hända, ska ges någon frisedel till Shl så är väl det logiskt
Låst ämne

modomille: Okej. Jag läste: "tomma läktare och miljoner som försvinner ut i tomma intet."

Är det inte det relaterat till klubbens ekonomi?

Man lägger väl en budget som är balanserad mellan inkomster och utgifter. Då torde det vara tämligen självklart att man räkna med lägre intäkter då motståndet är sämre.

Eller missförstår jag?
Låst ämne

Rip Kirby: Du måste ju vara den mest korkade timrå supporter som satt sin fot i detta forum. Läs längre ner vad vi skrivit om och främst jag skrivit om tidigare innan du kommer in och börjar svinga. Mitt förslag var att flytta upp dom 4 bästa lagen från hockeyallsvenskan och utöka shl nästa säsong. Jag står upp för alla klubbar inklusive din egna klubb det här gäller inte enbart oss utan alla.
Låst ämne

Rip Kirby:

Det ska inte flyttas upp några lag alls. Serien borde avbrytas och säsongerna avslutas.

Jag tror detta med att spela avgörande matcher utan publik kommer skada hockeyn på sikt. All magi tas bort, inget intresse eller puls i matcherna, man kommer snarare tappa marginalåskådare och intresse. Ni kommer få se detta i er match imorgon, det är helt värdelöst och njutningen av slutspel är som borta.

Skiter helt ärligt i denna säsong nu, ja det skadar modo ekonomiskt och vi hade världens chans att gå upp, men det är bara att bortse från detta och inse att det finns viktigare saker än hockey just nu.
Låst ämne

Rip Kirby: Svensk ishockey skulle gynnas ekonomiskt av att samtliga norrlandslag i toppen spelade i SHL eftersom intresset är så stort runt dessa lag (kolla bara TV-siffrorna). Samtidigt är det extremt ingrott i svensk ishockeykultur att man ska avancera pga sportsliga anledningar och inte pga av ett lag skulle dra mer publik. Ni minns säkert vilka rabalder det blev när det snackades om en europeisk liga och AIK, Malmö med flera skulle få gratisplatser bara för att de var storstadslag.

Det som har hänt nu är att man helt plötsligt har möjlighet att skicka upp Björklöven, MoDo och Timrå och samtidigt hävda att det är pga sportsliga skäl. Ur en ekonomisk synpunkt är det klockrent och jag tror inte att något annat lag i Allsvenskan har synpunkter på detta heller, då det helt klart skulle öka deras chanser att gå upp nästa säsong då det blir direktuppflyttning.

Med andra ord vore detta en win-win situation för alla parter, förutsatt att det kan lösas rent tekniskt.
Låst ämne

Smurfen: Vad får Björn ut av sitt lag, idag underpresterar minst 85% av laget på en så låg nivå att man skäms, man kan inte skylla på något för Löven är i exakt samma sits men orkar tagga till.

Som du säger, så länge det inte får konsekvenser så kommer denna JoJo 🪀 fortsätta att kanta modos förening, det sitter bara i huvudet och Björn står som en fågelholk och har öht ingenting att komma med, vad gör karln egentligen mellan matcherna ?!

Man kan absolut förlora mot ett för kvällen bättre lag, men för helvete detta är inte värdigt någon som är intresserad av hockey, detta var så jävla uselt rakt igenom att varenda jävel skulle få sitta på bänken nästa mach.

Till nästa säsong oavsett vart vi befinner oss så se för fan till att skaffa en assisterande coach som kan ta ner Björns ego på jorden igen och se till att modo får ett riktigt spel i defensiven OCH att levererar man inte så spelar man inte.
Låst ämne

udden: Något positivt iallafall är att Olofsson har varit bra dom här två matcherna. Han kommer bli en gigant för oss nästa säsong.
Låst ämne

modomille: Helt rätt det vill nog dom flesta att man ska spela om det men nu är det ett virus som tagit bort publiken och intäkterna och då kanske vi inte ens spelar i AS om pengarna tar slut ,,,,,,Modo och Löven även Timrå är tre bra lag hoppas Svenska hockeyförbundet tar sig en funderare igen ,,,,,,Heja Modo
Låst ämne

« · 2046894 · »