1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511795 inlägg · 4110 ämnen

Heja Danmark

« · 89825 · » Till forumet

Sv: Heja Danmark
Taddy:

Vad är att vara smart, då? Skulle man kunna mäta smarthet i högskolepoäng? Jag är skeptisk... Några av mina poäng är t.ex. förbannat lätta att ta (som t.ex. bilden, idrotten och draman).

En annan sak: att ha hög IQ, innebär det att vara smart? Eller är det om man är allmänbildad som man är smart?

Dessutom: heja MoDo!
Kommentera

westerlind:

Jag är inte rädd för seriös debatt. Jag har bara inte så mycket (seriöst) att säga i dessa sillsäsongstider.
Kommentera

Lumber Jack: Var har du hållit hus hela dagen? Har tidigare bara småfnissat lite åt inläggen här, men din tomathistoria fick mig att garva högt!!

PS. Visst är det härligt att en hockeyspelare kan slå passningar. Det gör att man känner sig trygg inför fortsättningen...
Kommentera

Frisco:

Bengt Hedin i dagens ÖA om Damgaard:

"– Jag vill inte prata om ersättare, men visst har Jesper likheter med Pihl."
Senare, längre ned i artikeln:
" – Men han kan slå en passning också, säger Hedin"

Det var mig en passning på klubbladet....

(OK, i god journalistisk anda klippte jag av det sista citat mitt i meningen, men det blev ju roligare så.)
Kommentera

Lumber Jack: Aha...... TACK!
Kommentera

Frisco:
Här kommer en förklaring till poäng.

Två tomater med Brynäströjor skulle gå över en is. Då kom Wernblom och körde fullständigt skiten ur den ena. Då sa Westerlind: - Kom nu Ketchup, så går vi.

Westerlinds replik räknas som en (1) poäng.
Jag hoppas du förstår.
Kommentera

Frisco: Det finns inga poänger...(inga nya nyheter heller)
Kommentera

scim, knaz m.fl.: Poäng?
Kommentera

knaskamilla:

Jag är väl beviset på att över 200p inte betyder att man måste vara smart. Man kan nöta in allt som man skall kunna för att så fort man pratar med någon bevisa att man inte är smart.

Nu menade jag inte att jag är osmart, men att jag stavar som en kratta och inte orkar bry mig om meningsuppbygnader och sådant.
Kommentera

knas: Förlåt, stavfel, skulle vara "Brynäs".
Kommentera

scim: Skönt att kunna tysta tunnbrödätarna en stund. Måste säga att ni är ganska charmiga ändå, kom igen nu....

BRRRYYYYYNÄÄÄÄÄÄÄS!
Kommentera

knaskamilla: Hahaha, varför är ni så rädda för lite seriös debatt? Själv kan jag både dansa och sjunga . I bland.
Kommentera

knaskamilla: Hoppsan, jag ligger i lä med mina 27.
Kommentera

westerlind:

Jag kan inte bara dansa, jag kan stava också! Dessutom har jag ungefär typ lixom kanske 77 högskolepoäng.
Kommentera

samjo: Satan, jag har bara 157p...
Kommentera

scim: Knas kan i varje fall dansa...
Kommentera

westerlind: Menar du denna gästbok eller menar du Modos "officiella" forum? Ifall du hänvisar till den senare så kan jag hålla med om att många inte vet vad ordet "seriös" betyder. Vad gäller denna gästbok så tror jag de flesta faktiskt känner till ordets betydelse mycket väl. Det är väl bl.a. därför vi är här :)

Men eftersom du skrev Modos GB och inte forum så måste du ju syfta på detta tillhåll. Då finns det risk att du förolämpar många skribenter i onödan. Jag har för tillfället 170 studiepoäng i bagaget (även om det inte alltid märks) och är en sketen akustiktenta samt ett godkänt exjobb från en civilingengörsexamen. Så jag vet mycket väl vad ordet "seriös" betyder. Det utesluter dock inte att jag har rätt att få vara lite oseriös när jag känner för det. Som nu t.ex.... =P
Kommentera

westerlind: Jasså? Det är isåfall inget jag eftersträvar.
Kommentera

scim: I Bland har du rätt också....
Kommentera

westerlind:
"PS. På MoDos GB tror jag för övrigt att bara knaskamilla vet vad ordet seriös betyder..."

Snackar vi den här GB:n?
Kommentera

westerlind: Hon vet möjligen vad ordet betyder men dess innebörd är inget hon eftersträvar.
Kommentera

samjo: Vad är det för trams? Se upp, snart kommer Huge, micke, Lyck, gordo, prosten, Ford Prefect med flera seriösa debattörer och dessutom jag träda in och visa vart skåpet ska stå.

Som vi och Asterix brukar säga: mums...

PS. På MoDos GB tror jag för övrigt att bara knaskamilla vet vad ordet seriös betyder...
Kommentera

westerlind: Helt rätt. Ingen kan krossa en inbiten modosupporter. Många har försökt, men ingen har lyckats...och ingen kommer att lyckas i framtiden heller för den delen...
Kommentera

samjo: Tror jag sagt det tidigare, men det var nog innan du föddes: Jag är lite smygsupporter till MoDo. Släkten kommer från Köpmanholmen.

Dessutom tycker jag det är så vansinnigt trevligt att tjafsa med er MoDo-supportrar. Tror ingen kan krossa NuMountain, Lumber Jack, Knaskamillla, poffa, Frisco, scim, Glemms och de andra hjältarna.

Jag har försökt, men det är fan ta mej omöjligt....
Kommentera

westerlind: Tyvärr föddes jag -76 så vad de första åren syftar på har jag ingen aning om. Men de efterföljande åren...var det inte då ICA körde sina reklamkampanjer om extrapris på Gevalia??

Vet du vad? Jag BRYr mig faktiskt NÄStan inte...
Man ska leva i nuet!

För tillfället njuter jag av att titta på en f.d. modoits eskapader på andra sidan Atlanten. Han leder visst poängligan. Men du kan väl njuta åt Carolinas avancemang. Finns ju en del spelare av väldigt hög klass där....i fjärdefemman...
Kommentera

samjo: Filåt, jag ville inte såra dig. Bara lite:
1964 -1966- 1967-1968 -1970-1971- 1972 - 1976 - 1977- 1980- 1993-1999. Känns bra redan nu...
Kommentera

samjo: med = men...(och nu kommer jag inte vara här på ett bra tag framöver)
Kommentera

westerlind: Hmm...det är första gången i mitt liv jag blivit benämnd med epitetet 'elak'. Borde kanske ta med det i min meritlista någon gång. Det kan vara bra i samband med möten av konstiga med vackra personer (går även under beteckningen 'kvinnor'). Jag har en gång blivit nobbad med frasen: "Jag faller tyvärr mest för dräggiga personer...", samtidigt som hon försöker se väldigt rådjursaktig ut på ögonen.
Kommentera

samjo, PerHapps och alla andra elaka människor:
Det är inte lätt att förklara för dom som inte begrip...
Kommentera

westerlind: Du får gärna harva med dina mopeder på åkern. Jag tror att knaskamilla mer än gärna förklarar ordet "medioker" för dig om du inte fattat dess betydelse...

Muahahaha :)
Kommentera

samjo: "medioker"

Vadå, MoDoåker, stavas det väl?
Se länk.
Kommentera

westerlind: Sachsmotor, tsss, själv blev man påtvingad farsans gamla Husqvarna och med den åkte man aldrig ifrån nån, den stod nämligen oftast på verkstan...
Kommentera

GLMC: Ska man ge ett namn på Pihls höstsäsong i Modo förra året så är väl ordet "medioker" snarare en hyllning. Sedan spelade han visserligen upp sig. Betänk att Damgaard ska ersätta Pihl. Spelar han lika bra/mediokert som honom och dessutom tar hälften så många utvisningar så ligger vi ju klart på plus! hehe...
Kommentera

westerlind: Lysande kommentar, Westerlind. Skräckinjagande var kanske fel uttryck.
Men håll med om att Modotruppen i dagsläget ser sämre ut än fjolårets. Kanske inte
defensivt, men offensivt.

Och till Kim Staal: Ber så mycket om ursäkt. Självklart ska han in i en första- eller
andrafemma, gärna med någon vass center (som vi saknar i dagsläget). Hlinka och
Öhman är bra centrar, men inte producerar-typen. Staalmannen var ändå lite blek
ifjol, kanske därför jag glömde honom. Han gjorde visserligen poäng, men
spelmässigt kan man kräva mer av da
Kommentera

knas: Raggarns, "Enda gången" skulle det va, filåt....
Kommentera

Alla:

För att undvika att leva upp till mitt modohockey.se-nick underlåter jag helt enkelt att komma med någon kommentar om hr. Faxe. Problemet är att jag tidigare har använt honom som ett måttstock för bedömande av mediokritet och avstannad utveckling. Blir lite svårt att med bibehållen trovärdighet brista ut i glädjetjut. Nåja, får han en liknande utvecklingskurva som Högardh av att komma till MODO skall väl det här lösa sig...

F.ö. har jag inga problem med mediokritet, bara det innebär fortsatt ES-status i största allmänhet. :-)
Kommentera

Sundancekid: "skräckinjagande"?

Ända gången jag blivit rädd för en Öviksbo var väl på Nätramarknaden i Kornsjö, när jag kramades med Siv, och hockey-gubbarna kom i klunga. Trots trimmad Sachs-motor lyckades Zundapp-filurerna från obygden få häng, mest för att jag hade glödtänning på en i övrigt välskött maskin....
Kommentera

Sundancekid: Ja du glömde Kim Staal :)

Tror det är ganska givet att Staal spelar med Green. Sedan tror jag personligen mer på en kedja med Öhman-Wernblom-Högardh. Den skulle t.o.m. kunna vara vår 1:a kedja...
Kommentera

Sundancekid: Staal då?
Kommentera

Då skulle truppen (för närvarande) se ut någonting så här:

Målvakter:
Peter Hirsch
Mikael Zajkowski

Backpar:
Mika Lehtinen-Pierre Hedin
Jan Öberg-Jesper Damgaard
Martin Johansson-Magnus Hedlund
Johan Agu-Erik Lewerström

Kedjorna:
Mattias Weinhandl-Miroslav Hlinka-Joakim Lindström
Magnus Wernblom-Morten Green-Anders Söderberg
Tommy Pettersson-Stefan Öhman-Peter Högardh
Mattias Wennerberg-Peter Öberg-Fredrik Warg
Avbytare: Jonas Almtorp

Inte så skräckinjagande kanske - men en lagmaskin? Möjligen med en del
tillspetsningar. För erkänn att det är det som saknas i denna trupp. (Jag kan ha glömt
någon i röra
Kommentera

I dagens Tidningen Ångermanland berättar Brithén om nyförvärvet Damgaard. Han räknar med att Damgaard ska ersätta Pihl och att han är en bättre spelare än Pihl. Givetvis är han inte bättre än Pihl på alla punkter, men en bra stabil back är han. Brithén utnämnde även honom till lagkapten för det danska landslaget för 3 år sedan. Ännu så länge har inte artikeln kommit upp på TÅ's hemsida www.tidningen.to. Men den kanske gör det under dagen.

Brithén berättar även att tre juniorer tränar med laget nu och och att några av dem kan vara aktuella för kommande säsong. Lind, Agu och Almtorp rör det sig om. Dessutom ska ytterligare fem juniorer vara med på sommarträningen med laget. Vi ska alltså inte oroa oss i onödan. Ledningen har full koll!

Enligt Brithén så fattas just nu bara Lintner att ersätta på backsidan (han räknar fortfarande med Hedin då inget annat sagts). Lehtinen ska ersätta Hållberg. Damgaard Pihl och Johansson hoppas han ska ersätta Jansson. Sedan finns ju även Hedlund och Öberg i truppen.

Det blir nog ytterligare ett värv (Lewerström?, Milo?) plus en juniorback skulle jag själv tippa.
Kommentera

samjo: Jag greppar liknelsen med Hurricanes. De har, enligt förståsigpåarna, ett rätt så färglöst lag, inga riktiga profiler - förutom Francis, Brind'amour och Kapanen möjligen. Men det är en lagmaskin, precis som Modo var ifjol. Jag menar, Tommy Westlund och Niclas Wallin platsar - de hade de knappt gjort i Modo....oops.
Kommentera

poffa: Ääh, va fan, det var menat som ett oerhört roligt skämt om pölsemannen. Även om jag oftast är skojig, så lyckas det inte jämt, men det får man väl ta...
Kommentera

Jeppe Damgaard. 26 år gammal och drygt 400 spelade matcher på hög elitnivå. Det är inte dåligt. Han kommer bidra med värdefull rutin, och även smälta bra in i laget pga att han känner folk från danska landslaget. Den sociala biten tror jag är minst lika viktig för att man ska lyckas. Därför var även Green en smart värvning. Danskarna lär trivas tillsammans :)

Hoppas bara att Hlinka får en "kamrat" också, nu när Lintner lämnar honom. Milo vore inte dumt.

Det var ingen som kommenterade min liknelse förrut där jag jämförde Carolina med Modo. Jag tycker mig ha hittat två tydliga likheter. Ingen räknade med Carolina trots en bra placering efter grundserien (Car 3:a i östra konf, Modo 2:a i ES). Två jämnbra målvakter, ingen supermålis (Car Irbe och Weekes, Modo Hirsch och Lundström). Det finns säkert fler likheter. Men Modo har ingen Ron Francis i sitt lag ännu. Wernblom kanske blir om ytterligare 4-5 år :)
Kommentera

poffa: Håller med, varför denna suspekta inställning???
Han ÄR bra, betydligt bättre än räddförtacklingarJansson och utvisningsochicingPihl. Jag tycker det ser bättre ut i år på backsidan vilket var det största problemet i gångna säsongen där backarna läckte som sett soll. Av vad jag kommer ihåg av honom när jag såg honom i malmö, är han rightskytt också med ett ganska bra skott.
Tycker också att det är lite för mycket skitsnack angående att juniorerna skulle behandlas illa. Agu och Lindh kommer få chansen att ta en plats i laget nu efter försäsongen, och man måste värvä ett antal spelare, för man måste ha en viss stomme i ett lag, med tanke även på skador etc. Juniorerna kommer precis som ALLTID i MoDo att sin chans att slå sig in.
Kommentera

Frisco:
Haha, det blev inte så bra skrivet det där. :-)
Kommentera

mgamill: (Det är kul med nya spelare att titta på till hösten. Dessutom är han i rätt ålder.)

Aha, du ser din chans till ett förhållande??:-)
Kommentera

poffa:
Såg just statistik från B-VM. Jesper femma i poängligan för backar, före Mats Trygg bl.a.

Jesper hade 5 matcher, 2 mål, 2 ass, 4p, 0min utvisningar och +5

Det är kul med nya spelare att titta på till hösten. Dessutom är han i rätt ålder.
Kommentera

Jag tror inte heller Damgaard kommer göra bort sig. Som jag sa tidigare...Tyska ligan är inte alls speciellt dålig. Att de som spelare en gång i tiden gick dit talar ju för att de haft talang.

Jag hoppas inte tvivlarna drar paralleller med Jesper Duus. Tror helt klart att Damgaard är flera klasser bättre än honom. Damgaard verkar ju också ha varit backklippan i Danska landslaget flera säsonger nu så det tyder ju på att han också klarar av att vara en back som får ta stort ansvar. I Modo skulle jag dock tippa att han går in i andra eller tredje backparet.

Själv tycker jag att han verkar vara en spännande spelare. Man måste givetvis ha tilltro till de spelare som modoledningen värvat. Vi har ju inte ens sett honom spela ännu. Jag är positiv ända tills något annat visar motsatsen...
Kommentera

mgamill:

Glömde också en sak i jämförelsen:

Jesper är ungefär dubbelt så rörlig som Pihl är och han kommer med säkerhet att ta mindre utvisningar än vad Hulken Pihl gjorde. Pihls bentacklingar då han höll på att bli överspelad glömmer man inte.
Kommentera

« · 89825 · »