1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511819 inlägg · 4110 ämnen

I´m Impressed!!!!!!

« · 74196 · » Till forumet

Sv: I´m Impressed!!!!!!
BJ:
Tjeckiska spelares lönelägen vet jag inget om.
Kommentera

Frisco >>

Så du menar att de kostar mer än Danskar, Slovaker och Tjecker?
Kommentera

De kommer inte bara från konstiga länder, de är bra också! ;)
Kommentera

easy:
Självklart förstår jag att det krävs bra ekonomi för att ha Ryssar, Schweizare och Österrikare på lönelistan=)
Kommentera

Frisco:
>Kan vi inte komma överrens om att FBK för närvarande
>är ett lag i medgång och att pengar kommer som
>nummer 1 för deras del?

Jag håller med om att FBK har medgång men det är frukten av ett långsikigt och målmedvetet arbete. Pengar kommer nog inte i första hand det gör snarare hockeyn. Men för att tillhöra toppen i elitserien krävs en god ekonomi, det vet nog t.o.m. du?
Kommentera

Alla:
Sista bokningstid till TKABs tåg i natt söderut 15:40.
Klockan 15.15 när Frisco ringde 5:e gången och frågade efter återbud sade den vänliga rösten i andra änden att de hade en sittplats. Känns skönt med sittplats till Södern och ståplats på matchen. Precis som det ska vara.

BJ: Kan vi inte komma överrens om att FBK för närvarande är ett lag i medgång och att pengar kommer som nummer 1 för deras del?
Kommentera

GLMC >>

Behöver du verkligen fråga det? Du verkar ju så insatt i ämnet ändå......
Kommentera

För att uppnå maximal stämning ska man nog stå vid TVn (Jumbotron??), har för låg TV-bänk dock.
Kommentera

BJ:

Hur handlar de?
Kommentera

Joo, alldeles för mjukt nu. Men å andra sidan...2008! Mycket kan hända, t.ex. byte av bostadsort.
Kommentera

GLMC >>

Om en klubb anses proffsig så vore det underligt om inte dess organisation vore inkluderad i det omdömet. Att ett lag anses ha likvärdig nivå i proffsighet med ett NHL-lag betyder ju inte att de handlar på samma sätt.
Kommentera

För att skapa gemytlig hockey-hemmabio känsla när du sitter och följer modos matcher från TVn isåfall?
Kommentera

scim:

Men jag har ju ändå tänkt köpa en gammal fin stol från A-Vänster på auktionen...(om Kempis rivs då)
Kommentera

Glumms:

Jag är inte odelat positiv till en ny arena, men tror jag nog ändå att det finns ett behov av en arena med bättre läge än vad Kempehallen har. I dagsläget är det katastrofalt, man får sitta i en bilkö som vara längre än matchen för att ta sig ifrån området...

Kanske man kan plocka isär arenan bit-för-bit och återuppbygga den på annan plats..
:-)
Kommentera

BJ:

Jaha, du tolkar det som en proffsig org. (eller?) ...medan jag tolkar det som en klubb som använder sig av NHL-inspirerade metoder i sin organisation - det jag vände mig emot i det första skedet, alltså.
Kommentera

OskarB:

Hmm, hur är det möjligt att få till vinklingen som du lyckades med nu? Jag har i den här debatten försökt hävda, mer el. mindre lyckat, att en idrottsförening i den här storleken INTE är synonymt med dess a-lagsverksamhet.

Men om du nu vill ha en en tråd att klänga på så: ett snitt på ca 4000 i grundserien i en stad med drygt 30000 invånare är så pass bra det någonsin kommer att bli - varför jag ej ser någon grund för den nya arenan...(skjut mig!)
Kommentera

Ja jävlar ... det hade jag inte en tanke på men det är ju likt som faan ... tack för hjälpen ... bockar och bugar ...
Kommentera

Det är Eilert Pilarm.. en helt klockren Elvis-kopia (husums-elvis)
Kommentera

tjena grabbar ...
nån Modoit som kan svara mig på vem f... Hirch har tecknat på hjälmen .
Kommentera

GLMC >>

He, he, jag har bara en hjärncell så för mig är allt möjligt. :-)

Jo, om man vill tillhöra bottenträsket så....men det är ju inget roligt att vara ett lindansarlag i tio år och sedan ett topplag i tio och sedan ett.......

Jag vet inte hur du tolkar det här men jag tolkar det som så.

"En klubb som håller NHL-klass i proffsighet och organisation."
Kommentera

GLMC>>

Med allt det folkliga stödet på orten och gemensamhetskänslan i föreningen som Modo tycks besitta, hur kommer det sig att det de senaste åren i snitt funnits omkring 1500-2000 osålda biljetter till era hemma matcher? Inte ens nu i slutspelet har ni haft fullt mer än i senaste finalmatchen... Stödet är stort hos de få? Eller??
Kommentera

BJ:

Tror du att sista ordet kommer att bli ditt? I en debatt mot MIG på en MODO-GB? :-)

MoDo hade faktiskt varken framgångar, publik eller pengar under (i stort sett) hela 80-talet, men spelade ändå ES-hockey under 9 av 10 möjliga säsonger. Av den anledningen tror jag att det finns utvägar för oss även om...

*Alla nuvarande NHL-proffs skulle få karriärsavslutande skador, *Den nya 2008-arenan får "nej"
*Ingen ny huvudsponsor hittas efter m-real
*Samt att några hack i plantans årsringar kommer då&då (till tonerna av Luleforums kollektiva orgasm)

Sa Wennis att FBK hade en proffsig organisation? Jag tyckte ju att det stod någonting annat, men det kanske handlar om olika typer av associationer och varumärkeslojalitet?
Kommentera

Poffa:

Det var väldigt lustigt för jag hörde klart och tydligt folk kalla honom för "Tony". :-)
Kommentera

Heja Heja MODO!!!!
Kommentera

GLMC >>

Glenning:
"Och i slutändan handlar allt om hur bra "pöjkera" spelar."

He, he. Jo, den frasen stämmer för MoDo också. Inga framgångar=ingen publik=inga pengar=ingen elithockey.

Wennerboy:

Att ha en proffsig organisation ser jag inget som helst fel i. MoDo har ju en proffsig juniorverksamhet.

Om du är orolig för vår klubbkänsla så kan jag lova dig att värmlandspatriotismen är en av de mer välkända i Svedala. :-)
Kommentera

scim:

Den där ickegillajuckande specimenfiskaren med nummer 31 hette enligt han själv Åke eller nåt sånt. Min enkla fråga är:

Tvillingbror? ;)
Kommentera

BJ:

Hmm, kan ju inte få vara dött här när man är ledig påförmiddagen i morgon sååå...

Jag har försökt läsa den där sagan en gång förut, andra ylande vargar har redan varit på mig. Problemet är bara att jag drabbas av sura uppstötningar när jag ser saker som "Aftonbladet" och "Wennerholm" i samband med hockey.

Nåja, tålmodig som jag är försökte jag iaf scrolla lite upp&ner för att få lite adrenalin inför torsdagen, men vad ser jag? Både Glennert och Wennerman/holm/ström-mannen lägger ju likt en Hlinka upp pucken för mig att raka in i den öppna buren!

Wennerboy:

Glenning:
"Och i slutändan handlar allt om hur bra "pöjkera" spelar."

Hockeymördare! :-)
Kommentera

GLMC >>

Den här artikeln kanske förklarar "vi"-känslan för dig.

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,151797,00.html
Kommentera

BJ:

Du ser det som en isolerad händelse, jag ser det som en länk i en kedja av händelser som för svensk hockey ner i fördärvet...

Det vi inte kommer ifrån är att FBK nu har visat att man är beredda att offra delar av sin verksamhet - och jag anser att detta är gjort med det enda målet att skapa så stor attraktionskraft som möjligt i den där bekväma stolen i LLA under en A-lagsmatch. Men "vi"-känslan i K-stad, den vill jag nog aldrig förstå mig på ändå. :-)

- längre än så tror jag inte vi kommer....go´natt.
Kommentera

Inlägget var givetvis även riktat till dig, Frisco. :-)
Kommentera

GLMC >>

Nu är det ju inte som så att FBK lägger ned all juniorverksamhet. Det de lägger ned är J20-laget och inget annat. Egentligen kan man säga att de ingår ett samarbet med Skåres J20-lag. De som spelar där är så gamla att de klarar sig utan skjuts osv. ;-) FBK är hela Värmlands lag och de spelare som lånas ut placeras i Värmlänska klubbar som tex Bofors. De som hamnar i Skåre spelar ju i ett Karlstadslag.

Hur detta skulle göra att "vi" känner mindre samhörighet eller stolthet har jag svårt att förstå.
Kommentera

BJ:
Är det Amerikaniserat storhetsvansinne man kan kalla det hela som försigår vid Klarälvens utlopp?

I Övik är folk stolta över att bära klubbens tröja. Pojklagen, flicklagen, damlaget, juniorlagen, alaget osv.
Kommentera

BJ:

*Som jag tolkar det är det slutgiltiga målet för FBK att presentera så bra A-lagshockey som möjligt för sin publik.

*I Sverige har idrottsföreningar av tradition sin grund i ett starkt folkligt stöd på orten(f-låt TFF!).

*Stödet grundas på någon form av gemensamhetskänsla med föreningen, det som får folk att frivilligt ställa upp med allt från skjuts av barn till träningar till rivande av konfetti i supporterklubbar.

*Hur kan man känna gemenskap med något som allt mer inriktar sig på att bli ett varumärke i ishockeybranschen?
Kommentera

GLMC >>

Du får ursäkta men nu är jag inte riktigt med. :-)
Kommentera

Frisco >>

Du får gilla vad du vill. FBK gör det som funkar för dem och detsamma gäller för MoDo.
Kommentera

BJ:

Jobbigt med bredband, man MÅSTE ju bara lämna live-fönstret på trots att man loggar ur och tänker göra viktigare, roligare saker.

Men iaf: en annan aspekt (yea!), är väl den med den folkliga förankringen - hur pass intressant blir FBK i det långa loppet om den enda kontakten med invånarna i Karlstad är 25 ES-matcher/år?

Min vinkling: är vi amerikankaner redan nu, och är beredda att reducera vårt supporterskap till dyrkan av en logotyp? (Nu vet jag ju förvisso att tallkramarna i en närbesläktad gästbok här på HS gärna hugger på en gång, men vad göra?)
Kommentera

scum:
Förlusten har jag kommit över men inte matchen.

BJ:
Jag gillar inte travkuskar som bara kör lopp och inte tränar häster heller.
Kommentera

Frisco >>

Nej, omvägen heter J20-laget. Det fyller inte, i FBK:s fall, sitt syfte. Att förbereda för seniorspel.
Kommentera

Foppa:
När du kommit över den här förlusten så kan du nog glädjas åt guldet.
Kommentera

Hlinka:
Tack, men jag är inte det minsta glad över tippningen.
Kommentera

Uppsnappat från Kempis (vid ett flertal tillfällen enligt vittnen):

"Öhh, vafan sluta jucka mot mig!"

Sagt av en o(ö)känd specimenfiskare som för kvällen var klädd i äldre modotröja (#31) samt grå modokeps.

Frisco: Grattis till tippningsguldet, det är redan klart.
Kommentera

BJ:
Omvägen heter väl i detta fall Bofors och Skåre??
Kommentera

Frisco >>

Alltså, varför gå en omväg när det i praktiken går till på det sättet redan idag?
Kommentera

BJ:
Jag vet anledningen till det hela men jag köper den inte.
Kommentera

Frisco >>

Jo, anledningen till att de inte ska ha ett J20-lag är att de ändå lånar ut de bästa J20-spelarna till tex Bofors för att få hårdhet och seniorrutin. Övriga som skulle spelat i J20-laget kommer att spela i Karlstadsklubben Skåres div 1-lag eller i dess J20-lag.

Frögren är från Ludvika, Wallin från Västerås, Berglund från Karlskoga osv, osv. Nu var ju inte frågan om det var egna produkter utan juniorer som juniorer. Så fasligt många "egna" produkter kan inte ens MoDo stoltsera med, varken i senior- eller juniorlag. Alltså spelare som har MoDo som moderklubb. Men, de är bra på att lotsa in juniorerna i A-laget.
Kommentera

Synd att ni förlorade. Ni stod upp bra. Men tyvärr förlorade ni guldet idag. Ni har inte en chans att vinna 2 matcher i Karlstad. Förresten vem har sagt att Modo är oslagbara hemma. Har för mig att det var på denna gästboken. Vinn på Torsdag så att det blir åtminstone lite spännande.
Kommentera

BJ:
Nyss kommit hem från Kempis. Härlig match.

Håkan Loob har i alla fall sagt (trots hockeyligans regler) att man inte ska ha nåt junislag (j-20) nästa säsong.
Varför gnäller Håkan Loob så mycket? Jag menar på det mesta som domare när han var spelare, på allting när han är expertkommentator? Kanske hans sätt att vara?

Jonas Frögren kommer från Ludvika. Vad jag vet:-)

Grattis till vinsten.
Kommentera

1-0 till FBK som väntat... men ni stred som djur och det kunde gått hur som helst. BRA MATCH! Kom igen nu i Karlstad!
Kommentera

Frisco >>

Anade att du skulle missförstå vad jag menade. Vad jag menade var att MoDo har denna säsong inte använt sig av någon målvakt från juniorsidan mer än vad FBK har.

Jag ser att du är ytterligare en som inte har förstått vad Loob har sagt, så låt mig klargöra detta.

Vad Loob sa var att ingen juniorspelare har gått DIREKT in i A-laget de senaste sju åren utan de har lånats ut i en eller två säsonger till tex Bofors i Allsvenskan och INTE att ingen som spelat i juniorlaget har sedan spelat i A-laget. Detta finns det flera exempel på. Tex Richard Wallin, Christian Berglund, Jonas Frögren, Erik Lewerström, Fredrik Sundin, Björn Eriksson, Patrik Wallenberg, Henrik Rehnberg, Kristian Huselius, Jonas Elofsson, Michael Holmqvist mfl.
Kommentera

« · 74196 · »