1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508354 inlägg · 4106 ämnen

Jockes avstängning eller Disciplinnämnden silar mygg och...

« · 552277 Till forumet

Sv: Jockes avstängning eller Disciplinnämnden silar mygg och...
Paddan: Saxat från åfficiella...

Hårt straff för Joakim Lindström

Joakim Lindström som efter slutspelet ifjol åkte över till AHL för att spela hockey fick idag sin dom av Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämd. Eftersom inga övergångar får ske efter 31 januari och Joakim inte fick dispens så har de beslutat att han är avstängd från allt spel i Europa till och med den 7 november 2005.

Via sin agent Peter Wallén hälsar Joakim att han är nedstämd och besviken på förbundet. Spelarfacket är på Joakims sida och kommer att överklaga beslutet till Riksidrottsnämnden.

Kommentera

audiblegiraffe: Nejdå, jag tycker inte alls att avstängningens längd är ok speciellt inte med tanke på den dispens som Lilja och grabbarna fick från förbundshåll. Nu förväntar jag mig bara att höra en kommentar från Rickard Fagerlund... underligt nog... som säger att ishockeyförbundet hädanefter kommer att bli strängare i bedömningen. Hmm, någon knepig Bak-Axel flash-back kom plötsligt över mig.

Hade dessutom Disciplinnämnden varit snabbare med att komma till ett beslut så borde det här väl aldrig ha hänt, eller de tänkte sig kanske att Jocke skulle vänta ett antal veckor på hemmaplan på förbundets välsignelse.
Kommentera

Paddan: Oj då, jag förmodar en viss sarkasm. Men du tycker det är ok med en avstängning på 26 (!) matcher, för att man vill förlänga säsongen lite. Det är en väldigt liten förseelse - och straffet borde vara minimalt.
Kommentera

audiblegiraffe: Tja, med tanke på att han inte alls ville spela utanför Sveriges gränser... så var det ju ett väldigt hårt straff. Tänk att tvingas spela i AHL, på andra sidan Atlanten. Å hemska öde. Hur ska Jocke kunna överleva en sån chock och förödmjukelse.
Kommentera

Salle: Det blir ju Sverige får gå miste om hans utveckling. Och istället kommer han säkert att spela AHL.

Men det är ju totalt uppåt väggarna. Att idioterna ser allvarligt på den här mindre förseelsen rä ju bedrövligt. Man bör värna om största svenska talangerna - och i det här fallet - drog han ju över för att få spela lite matcher.

Men svenska hockeyförbundet skiter på sig som de gjort precis hela vintern. Amatörer.
Kommentera

Salle: man kan ju undra om de tar sina beslut på förfesterna innan de går på krogen, eller är det efterfesterna??
Kommentera

Paddan: Med tanke på hur osannolika strafflängder dom lyckas få fram så tror jag att det bara var 4 tärningar nu.
Kommentera

willysson: De använde nog fem tärningar den här gången, tror jag...
Kommentera

Audiblegiraffe: Jag flyttar dig till "rätt" tråd.

Inte nog med det. Vad tror du händer med Jocke. Inte f-n kommer han att spela här hemma nästa säsong (kanske han inte gjort ändå men det hör inte hit). Han kommer ju att flytta och spela AHL-hockey utan all tvivel. Han missar ju halva säsongen annars.

Jämför detta med Scandic-trojkan som fick dispens för flytt, under stängt transferfönster" i en grisblink för att "hockeyn är deras yrke" och andra dåliga ursäkter.

Kommentera

Salle: jag kan inte förstå hur de kom fram till 26 matcher, det är ju fan synd om grabben...
Kommentera

Jockes avstängning eller Disciplinnämnden silar mygg och...
Detta kräver banne mig en ny tråd.

Återigen så tokbestraffas en spelare av disciplinnämnden för vad jag tror de flesta ser som en ringa förseelse.
Jocke Lindström blir alltså avstängd 26 matcher i Sverige (och Europa) för att, efter MoDos säsong slutat, åkt till AHL och spelat matcher.
Felet som begåtts är att transferfönstret emot NHL (och AHL) var stängt vid tidpunkten för flytten. Han hade MoDos välsignelse och hade ansök om dispens den 17 mars men fick avslag den 6 april (dom är snabba i disciplinnämnden). Under tiden 25/3 till 17/4 spelade Jocke 13 Matcher för Syracuse Crunch.

[url=www.hockeyligan.se/nyheter/index.phtml?nid=6365&focus=true]http://www.hockeyligan.se/nyheter/index.phtml?nid=6365&focus=true[/url]

[url=www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,660873,00.html]http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,660873,00.html[/url]
Kommentera

« · 552277