1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507039 inlägg · 4104 ämnen

Klart för byggstart av Arenan

« · 412037 Till forumet

Sv: Klart för byggstart av Arenan
Frisco:

Jaha. Var det bara samvaro med er som fanns inplanerat för nyår 2005... Ja, då kan jag nog lika gärna stryka helgen ur almanackan.

;)
Kommentera

JanT: Ja, det gammla knepet räddar ju spelare, men knappast åskådare. Man har enligt hörsägen kommit på turbolensfria hörn.
Kommentera

Poffa: Jag skall inte vara alltför dryg... Grattis till den nya arenan!! Det ser ut att bli nya arenor både i Ö-vik & Gävle 2006.
Kommentera

Frisco: Högernäven i fickan? Moi? Du behagar skämta min vän.
Kommentera

NuMo: För att få stopp på de sk. Sedinströmmarna har vi Brynäsare efter ett intensivt tankearbete kommit fram till ett motmedel: Johan Holmqvist. Placeras lämpligen i målbur. Han stoppar de mest djävulska finter från de båda bröderna med ett leende på läpparna. Bjuder även på en och annan plockning i friläge. ;)
Kommentera

Lumber Jack: Jag är inte orolig. Det finns alltid en plats ledig när du är på ståplats.
Kommentera

Frisco: Det finns väl en förhoppning att arenan ska stå klar till slutspelet 2006, men att Skanska inte kan lova till 100 %. Så det blir kanske ett kaosartat slutspel för publiken, där ingen riktigt vet var de ska hä rôva å ställe föttern´.
Kommentera

Frisco:

And Frisco strikes again...:-)
Kommentera

knaskamilla: Du har ju alltid nån bortförklaring till att slippa vara med oss ändå på nyår.
Kommentera

Salle:

Jaha, vad händer på nyår 2005 som gör att jag inte ska stryka den högtiden, då?
Kommentera

knaskamilla: Stryk inte nyår 2005... Det vore ju tråkigt om du missade en sån kväll.
Däremot så lär ju det inte vara nån invigning ett halvår före dom skall vara klara med bygget.
Kommentera

Poffa:

Jag som enligt råd från Kent Forsberg hade bokat in nyår 2005 för invigning av arenan...ska man stryka det ur almanackan nu?
Kommentera

modoante: Ett nedre etage med +2000sitt plus 1000 stå, ett mellanetage med loger och restaurang/bar och ett övre etage med ~2500sitt enligt tidigare nämnt häfte.
Kommentera

modoante:
Mest troligt i Etage eftersom MoDo:iter har en förmåga att trilla ner för branta läktare ;-)
Kommentera

Salle: ok undrar om dom bygger som i Kalstad och Linköping med två etage eller om dom kör med branta läktare som i Timrå.
Kommentera

modoante: Det kommer att vara en ishockeyrink i mitten omgiven av läktare,loger odyl... ;-)

Stoppade stolar stod det iallafall och nåt som hette omklädningsrumläktare(?) i ett infohäfte jag nyss läste. Dock inga bilder eller illustrationer på en ev insida.
Kommentera

YaQoP: skulle vara intressant att se några blider på hur arenan ska se ut invändigt
Kommentera

Martin S:

Kanon, de får man väl vara nöjd med.
Kommentera

YaQoP: Ca 1000 ståplats kommer att finnas.
Kommentera

Martin S:

Fjällräven har ju fått massor av gratisreklam under planeringsstadiet. Arenan har ju så gott som redan hetat Fjällräven Arena i folkmun. De måste ju vara ganska nöjda ändå, speciellt i proportion till priset 0 kronor.
Kommentera

Martin S:

Finns det någon info angående ståplatser i nya arenan?
Hoppas Modo tänker så pass mycket på fansen att en sektion ståplats kommer med för klacken.
Kommentera

Ni som undrar angående huvudsponsor så kan jag meddela att det INTE blir Fjällräven iallafall, detta sa Anders Källström på presskonferensen i Arken för någon timme sedan.
Kommentera

Poffa:

På sätt och vis känns det bra att den är klar mellan två säsonger istället för inflytt mitt i serielunken, vet inte varför men det tycker jag känn bäst. Synd att det inte är till seriestarten 2005 bara.

Hade även hoppats på plats för 7000 pers, är så pass optimistisk och hoppas att en ny arena kan locka mycket folk under en längre tid även till Övik.

Men på det stora hela, gud va skönt att de är på G.
Kommentera

Poffa:

Jag tycker det är synd att arenan inte är mer flexibel. Det borde vara en arena som var teleskopisk både i höjdled och i bredd och längdled. (Volymledes, således.)

6500 åskådare blir ju löjligt när det bär till i slutspel när foppor och Näslundare ansluter. Dessutom skall man tänka på att det måste finnas snurrutrymme när Sedinarna spelar. Då tänker jag naturligtvis inte på storleken på planen, för den kan gärna få vara lite mindre än normalt, typ transatlantiska mått mätt. Nä, det är turbolänsen jag tänker på. När Sedinarna snurrar som värst så uppstår fenomen i form av uppåtströmmar som kan vara mycket farliga för bårtastå, som naturligtvis kommer att placeras långt ut i ett hörn, så att de får stå på tå för att se något. Ja att stå på tå på branta läktare samtidigt som det är mycket turbolenens efter sedinsnurr är gnällframkallande det.

Jag tycker att man ska bota köerna genom att använda den teliskopiska funktionen på arenan och helt enkelt släppa in resten av pöbeln, de som annars tvingas stå utanför arenan på parkeringen och lyssna på transistorradio när snurrar och stenhårda skott krysset klingar i mörkret innefrån.
Kommentera

Poffa: Vilken tid alla ska ta på sig för att bygga. Det ska göras på 5 månader om det ska vara nån sport. ;-)
Kommentera

Byggstarten beräknas till början på september och arenan är klar i juni 2006.
Kommentera

Frisco:

Jaha, då var det presenterat på modohockey.se. Inget namn på arenan ännu bestämt, inget företag klart men man kör ändå. Skanska blir de som bygger och Evenemangsarenan i Örnsköldsvik AB är byggherre. Bolaget ägs av MODO Hockey och Forspro AB i Örnsköldsvik. Det senare bolaget ägs av Kent och Peter Forsberg.

Följ länken...
Kommentera

JanT: Mig veterligt är Modo det lag i Övik som var först med att ta guld i hockey. I Gävle var det Gävle GIK. Namnet Silvermedalj Center kanske passar bra på dig? Jag tycker i alla fall att det är bättre att ha ett gäng silvermedaljer i fickan än att som du endast ha högernäven.
Kommentera

Poffa: Varför inte Silvermedalj Center?
Kommentera

Salle:

Håll utkik på ÖA:s nätupplaga imorgon förmiddag så står det nog.
Kommentera

YaQoP: Nån som vet tid och plats för presskonferensen imorrn. Kanske man kan svänga förbi...
Kommentera

Kalle K:

Nej, nej. Djupdykningarna brukar ju Brynäs stå för, så de har redan reserverat det namnet.
Kommentera

Poffa:
eller om det var NCC som byggde

"Nya Cyklop Center"
Kommentera

Kalle K:

Det namnet är ju redan upptaget. Står ju på varenda reklamskylt mellan Torsboda och Njurundabommen.
Kommentera

Kalle K:

Nej "härligheten"
Kommentera

YaQoP:
"Fuskbygget" ?
Kommentera

Poffa:

I artikeln såg det ju ut som Skanska iaf, arenanamnet blir grymt intressant!
Kommentera

Poffa: Med tanke på hur svårt man verkar ha haft att släppa Fjällräven-spåret så lär det väl trots allt bli en Fjällräven Arena. Men jag hoppas givetvis att något betydligt kapitalstarkare bolag blir huvudsponsor.
Kommentera

Poffa: Fattar inget?

Fast hade jag fattat så hade väl jag sluppit att jaga virus och spam åt Försvaret :-))
Kommentera

YaQoP:

Inofficiellt har det rätt länge sagts att det blir Skanska som får bygga. Så där tror jag inte på någon överraskning. För mig är det intressantaste vad namnet blir på arenan och vilken sponsor som får gå in med pengarna.
Kommentera

65Selander:

"I Gävle har det varit tyst länge ang arenan, fattas visst ett sista klubbslag!"

Blev det inte ett S för mycket i det där sista ordet? ;-P
Kommentera

Poffa:

Ja äntligen va precis vad jag tänkte också. Lite spännande också att få veta vilka som får äran att bygga härligheten.
Kommentera

Poffa: Grattis till starten sedan så får man se vilket start datum det blir!
Skall bli ytterst intressant att följa bygget iaf!

Man kommer nog sakna gamla Kempis iaf.

OT: I Gävle har det varit tyst länge ang arenan, fattas visst ett sista klubbslag!
Kommentera

Förresten... ÄNTLIGEN!
Kommentera

YaQoP:

Skall vi gissa på att vi i morgon också får reda på vilket/vilka företag som kommer bli huvudsponsor?
Kommentera

Klart för byggstart av Arenan
Mer info imorgon tydligen.

Se länk.
Kommentera

« · 412037