1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506671 inlägg · 4103 ämnen

Linköping-MODO

« · 199429 · » Till forumet

Sv: Linköping-MODO
poffa:

Äh. Jag tycker vi ska värva killen på bilden (men USCH, vad jag tjatar...).
Kommentera

Björn VII:

Jag orkar inte ens kommentera allt du skriver men jag håller definitivt inte med dig.

Riksman dåliga reflexer? Då har du inte varit med i matchen riktigt. Han har utmärkta reflexer och gör ofta fina räddningar med plocken just tack vare de reflexerna.

Sedan att han inte är någon långsiktig lösning håller jag med om, men om man måste välja mellan de två målvakter vi har så väljer jag Riksman.
Kommentera

Nej, nu är kaffet klart så nu blir det lite "mediterande" med kaffe och whisky i någon timme.

För att det här inlägget ska ha lite relevans till själva tråden så bifogar jag en liten idolbild.
Kommentera

poffa:

Hirschs brister är ganska uppenbara och vad som håller honom ifrån att på lång sikt vara en förstemålvakt i elitserien, men vad Riksman-anhängarna allt som oftast underlåter att göra är en analys av den egne kelgrisen.

Juuso Riksman har dåliga reflexer, läser spelet för dåligt och är dålig på att ta initiativ i situationer det krisar till sig. Börjar det se kört ut så accepterar han att han kommit på mellanhand och börjar istället stirra i taket eller gnälla på medspelare. Att han åker omkring och såsar i sarghörnen är inget som jag kan använda som argument mot honom om jag förespråkar en striktare syn på hur matcherna slutar. Det är ju trots allt, ganska sällan som just utflykterna resulterar i insläppta puckar.

Värre då med hans självförtroende, eller vad det nu är för något. Han saknar en så pass hög dag-till-dag nivå för att jag skulle vilja se honom som förstemålvakt i ett MODO som satsar på framgångar i ett slutspel. Peter Hirsch är 23 år gammal och har delar i sitt spel som går att utveckla, reflexerna finns där, likaså viljan/modet att försöka reparera sina misstag. Riksman är en trött journeyman som enbart är ute för att plocka hem sin kappsäck med mynt för att sedan flytta hem till Helsinki igen. Det är inte utan att jag börjar tänka på Magnus Swärdh, en hyfsad målvakt med "stabilt" agerande, men hjärtat...fanns det någonsin i Ö-vik?

Det vore tråkigt för MODO om man ser på Riksman som en långsiktig lösning, Hirsch är en hyfsad målvakt idag och har delar av sitt spel som går att utveckla. Om han klarar av att utveckla det så pass mycket att han kan hålla Zajkowski eller vem det nu må bli borta från förstaplatsen är en fråga för Göran Arnmark. Men nu...så kan jag kosta på mig att klaga på en "förste"-målvakt som inte har, och aldrig kommer att få vad som krävs för att bli en riktigt bra målvakt.

Juuso Riksman.
Kommentera

Frisco:

Hahaha, precis, äntligen någon som förstår.
Kommentera

Paddan: SKOTSK MALTWHISKY
Macleod's Highland 8 Years (nr 469)

Ursprung Storbritannien Highlands
Producent Ian Macleod

• Helbutelj 700 ml 299.00 kr

Färg Gyllengul färg.
Doft Medelstor doft med fatkaraktär och viss rökighet, inslag av malt, vanilj och halm.
Smak Smakrik, fruktig, rökig whisky med fatkaraktär, inslag av vanilj, nötter, honung och halm.
----------------------------

Smak av halm. Ja du, det förklarar din kärlek till ladugårdsbilden=)
Kommentera

Frisco:

Snickelidumsnack!
Kommentera

Frisco:
Låter bra det, har funderat på att skaffa nya glasögon ett bra tag nu, men kan jag få de gratis av MoDo så vore det ju bra...

Nej, nu är det dags att stifta bekantskapen med Macleod´s single islay malt scotch whisky vad nu det är för någonting
Kommentera

poffa:

Nej, där säger jag inte emot dig. Jag tycker också att Riksman är bättre än Freddan.

Ähh...bänka Riksman, in med Wilde i målet! (Eller, som de sa i ett av reportagen jag såg i natt: "Milo är bra på att vara målvakt också"...det kanske är ett alternativ?)
Kommentera

poffa: Låt Hirsch stå så mycket som möjligt. Låt Wilde spela och inte minst, ge sittplatspubliken starkare glasögon alt. kikare.
Kommentera

knaskamilla:

De är inte i samma klass. Freddan är och förblir en dålig målvakt. Riksman är mycket säkrare och framför allt är han mer stabil i målet än Hirsch. Hirsch är ju i stort sett alltid felplacerad i kassen och det är därför det ser ut som om han gör fantomräddningar då det i själva verket är så att han reparerar sina misstag.

Ähh, ni är tre tok som har fel. Forza Riksman, bänka Wilde.
Kommentera

poffa:

Du har rätt, det har jag gjort. Jag brukar dock försöka få stå framför, men han är lurig... Jag har också suttit på H Höger ett par gånger (inte bakom LJ).

Jag tycker att det är otäckt när Riksman gör sina utflykter. Jag tyckte det var otäckt när Freddan gjorde sina utflykter.
Kommentera

poffa:

J som i Jämför...
Kommentera

knaskamilla:
Att inte Brithén kommit på att låna ut några avlagda polishandklovar då, så att Riksman skulle vara handgripligen låst vid målburen...
Kommentera

knaskamilla:

ämför du Riksman och Freddan i det sammanhanget så måste du stått bakom Lumber Jack och sett på matcherna. Fråga om du får stå framför i stället så du ser isen.
Kommentera

poffa:

Alla hans små utflykter ner till sarghörn och andra ställen som är för långt ifrån målburen för att man ska känna sig trygg.
Kommentera

knaskamilla:

På vilket sätt är Riksman en Freddan-wannabe??
Kommentera

Frisco:

Riksman är en betydligt stabilare målvakt än Hirsch. Fladderdansken visar gång på gång att han är felplacerad genom att behöva göra yviga rörelser. Riksman är bättre med klubban, bättre runt kassen och en mer komplett målvakt.

Med andra ord: Riksman är förstemålis. Hirsch är en fladderdansk som gör sig bäst som båsöppnare.
Kommentera

Lumber Jack:

Det är alltså min teori...

Ett annat länktips.
(Bifogar en bild också, för säkerhets skull.)
Kommentera

knaskamilla:

Aha, det förklarar ett och ett annat.

Ett länktips.
Kommentera

Lumber Jack:

Jag tror att Brithén kanske ville ha den med sig som minne av oss, så den är nog där han är. Det är dock ingen fara, då en signerad idolbild hänger på väggen hemma hos mig.
Kommentera

poffa:

Vi på ståplats undrar var er idolbild i taket har tagit vägen, har ni den på inramning?
Kommentera

Frisco:

Du glömde att Riksman är en Freddan-wannabe.
Kommentera

poffa: Riksman är en hygglig målvakt. Hirsch är roligare att se på än Riksman. MoDo vinner fler matcher med Hirsch i målet. Hirsch är bättre än Riksman.
Kommentera

poffa:

*hosthost*
Kommentera

Frisco:

Nänä, du talar i motvind just nu. Det är bara du och den där skåningen som hyllar fladderdansken.
Kommentera

poffa: I detta fall måste du sett oerhört dåligt i flera matcher.
Kommentera

Frisco:

Ja, men man ser bättre från H Höger vet du.
Kommentera

poffa: Ibland undrar man om du och jag ser samma basketmatcher.
Kommentera

Frisco:

Du menar att A-VM-målvakten släpper in 100 och den Fd Kirunaspadehållaren inte släpper in nåt? Ja, jag håller med dig.
Kommentera

samjo:

Fast på svt.se har de ju reportage. På Telia visar de bara bilderna. Jag tittade för övrigt på matchbilderna ifrån VF-MoDo på Teliasidan. Det var någon där som hade nybörjarlekt med något program i datorn när de klippte ihop bilderna, tror jag...
Kommentera

Lumber Jack: Ja Majo fick 5 plus och var bra. Lehtinen hade däremot bäst +/- för dagen (+3) men fick ändå inget omnämnande. Själv tycker jag 3-1 målet mycket var Lehtinens förtjänst. Snabb passning till Wernblom vid mittcirkeln som direkt skarvar vidare till TP som kommer fri och gör mål. Där tog det inte många sekunder för pucken att gå från bakom egen bur till att befinna sig i motståndarens...

Jag hoppas att vår tidigare hårt kritiserade finne lyckas bättra på formen ytterligare till slutspelet (om vi tar oss dit?). -Det klart vi gör! (scitzofrene Sam velar bara).

I ett slutspel tror jag spelare som Lehtinen och Wilde kommer mer till sin rätt.

PS. Knaskamilla: Jo jag har märkt att svt blivit mer "digitala" på sista tiden. Perfekt för alla oss med bredband som missar sportsändningen på TV. Dessutom finns ju även andra källor som lagrar matchklippen (hockeyligan, telia com hem m.m.)
Kommentera

Lumber Jack, poffa:

A-VM-målvakt vs Fd Kirunaspadehållare 100-0

-----

Föregående meddelanden:
poffa:
Men säg det inte så att Frisco hör det. Han har fått för sig nåt annat.
Lumber Jack
2003-01-23 23:10:09 Bokmärk Besvara Visa tråd

Björn VII:
Med tanke på hur målet gick till borde det varit 100%. Hoppas Riksman är tillbaka till matchen mot Luleå.
poffa från Övik
2003-01-23 23:07:36

-----
Kommentera

samjo: "Varsågod", eller nåt... ;) Jo, det är ju svårt att vara helt objektiv när man är så engagerad som jag antar att vi båda är. Jag försöker dock så gott jag kan.

Statistikmissen på Hedin kommer att rättas till under dagen, i själva rapporten står det ju i alla fall Pettersson... men det är bra, tack för påpekandet.
Kommentera

Lumber Jack:
Jocke har haft stora bekymmer med axeln denna säsong, är det 4 gånger tror jag, som han varit borta pga detta?
Han kanske är en som har lätt för att få axeln ur led, vi är alla olika. Naturligtvis kan det hjälpa om man tränar upp musklerna runt om, men det är nog inte hela lösningen.
Kommentera

Frisco:

MaJo +++++ i AB.

Jocke axelskadad igen, snacka om att laget måste vara feltränat. Har väl haft fler axelskador i år en tidigare i MoDo/Alfredshems historia...sammanlagt.
Kommentera

knaskamilla:
Spelarflykten hade ju sina anledningar, om man säger så.
Kommentera

För övrigt:
"I går fick Tobias Enström avbryta matchen på grund av magsjuka vilket innebar att även Dusan Milo, tänkt som extraspelare, fick en hel del speltid."

Har alla haft magsjukan snart, så man slipper oroa sig för att hela laget ska bli sjukt samtidigt??
Kommentera

bobbe: Tack för rapporten. Kanske något färgad men ändå :)
Ett litet sakfel dock. Tommy Pettersson gjorde 3-1, inte Hedin. Den senare gjorde dock mycket riktigt 4-1 och fick därmed avsluta målskyttet för kvällen.

Apropå avslut. Äntligen sovdagzzz zzZZzzz Zz Zzz zZzz zzz... nu
Kommentera

samjo:

Jupp, det kan du ha rätt i. Men det är inte utan att man undrar hur många som blivit knäckta av Brithén, alltså. Lewerström har ju t.ex. erkänt att det var Brithéns fel att han började må som han började må (hur nu det var). Inte för att jag vill tjata - men det är väl inte helt omöjligt att vi haft fler spelare kvar efter fjolårssäsongen om det inte vore för Brithén?
Kommentera

knaskamilla: Smart idé! Ring Bengt Hedin nu på direkten :)

Ärligt talat. Hade bara Brithén och Pirro kunnat kompromissa vad gäller taktik och spelidéer så kanske MODO hade vunnit en handfull mer matcher än de gjort hittills. Men nu är det som det är och det är bara att kämpa vidare. Skönt med vinst ikväll iaf! Jag tycker som "Bulan" i TV4 att tabellen borde se ut ungefär som den gör nu efter 50 omgånger.
Kommentera

samjo:

Bägge kanske skulle kunna träna MoDo? ;)
Kommentera

Lumber Jack sa:
3 raka vinster på bortaplan, 3 raka förluster på hemmaplan. Pirro effekten?

Det funkar onekligen bra att tänka på att "täta bakåt" när man spelar på bortaplan. Men sämre på hemmaplan. Där lönar det sig istället att satsa friskt och spela frejdigt (som Brithén ville göra såväl hemma som borta).

Hur vore det med en kombination av dessa? Brithéns taktik på hemmaplan och Pirros på bortaplan. Då vinner vi varenda match vi har kvar att spela! :)
Kommentera

...och här har vi (i länktipset) svart på vitt att Samuel Påhlsson skall inställa sig för tjänstgöring hos Anaheim Mighty Ducks.
Kommentera

Ser på Eurohockey.net att det tydligen blev Herlev till slut för Jesper.

Dessutom har tydligen Påhlsson blivit uppkallad till Anaheim!
Kommentera

Paddan: Jo, jag vet, samtidigt är det hans stil att fladdra ganska mycket. Jaja, du har rätt, det är viktigast att vi vinner :)
Kommentera

Wewillwintoday:

Aj, jäklar, där tappade jag visst en puck, nähäpp det blir tydligen inte jag som står på lördag.
För min del spelar det ingen roll vem som står på lördag, huvudsaken är att vi vinner mot Luleå.

Dessutom kan man inte annat än glädjas en sån här dag när MaJo återigen gjorde mål. Tre poäng avklarade, tre poäng återstår innan sexpoängsveckan är i hamn.
Kommentera

bobbe: oj oj. Citat från din rapport:

"Det var faktiskt rätt konstigt, med tanke på att Hirsch i bortakassen var usel. Det är nog den sämsta målvaktsinsats jag sett i år, han kunde inte göra mycket rätt. I princip varje plockningsförsök resulterade i en tappad puck. Han agerade osäkert i stort och hade han satts på allvarligt prov hade han släppt in fler puckar. Men, Modo spelade taktiskt och vann rättvist matchen. "

Vidare längre ned i texten:
"Det stora frågetecknet var ändå tidigare nämnde Hirsch i målet. Inte direkt någon förtroendeingivande insats från hans sida i kväll, tvärtom. Det är tur för Modo att de har en bättre förstemålvakt att sätta in mot lag som kommer till svårare avslut än LHC gjorde i kväll."
----

Riksman på lördag tack... Det stämmer det där med tappade puckar..
Kommentera

knaskamilla: Fick höra många lustiga namnvarianter före matchen innan vi fick konkret namn... "Warcraft" var ett av de bättre förslagen.. ;) Swehockey verkar inte ha fått namnet rätt i alla fall, "Wooderaft".
Kommentera

bobbe:

Jag trodde att den där Craig hette "Woodcraft" först. Det hade varit roligt.
Kommentera

« · 199429 · »