1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 519671 inlägg · 4122 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Röda dagar : Under andra förutsättningar kanske det är en succé, det finns många faktorer som bidrar till en misslyckad säsong. Visserligen kan man göra observationer utifrån men vi har ingen helhetsbild som reflekterar att det beror på Karlin.

Gavelo: Vilken tur att Karlin stannar minst 3 år till. Framgångssagan fortsätter.

Tarasov: Yep. Det är viktigt att det också sker inför publik eller kameror, för annars har det inte hänt såklart.

Gavelo:
Svårt att värdera sanningshalten i en hörsägen, men riktlinjer finns i spelet tycker jag mig se. Jämf med exv Ville N…. Då fanns det inte så mkt riktlinjer vare sig framåt el bakåt.

Gavelo: Vad har Karlin gjort dig?

Nucky: Jag jobbar med en herre vars son spelat i Mora under säsongen Karlin var där och anledningen till att han fick sparken var för att spelarna inte gillade hans sätt icke sätt att coacha rättare sagt.
Han hade ingen kravställning då, överlät ansvaret på spelarna och bemödade sig heller inte att ha några tydliga riktlinjer.
Detta är alltså från en spelare direkt under Mattias i SHL.
Så jag kan vän vända på konstaterandet och säga att det är bekvämt att tro att Mattias har en hög kravställning bara för att det är bekvämt att tänka så.

Blir ju dessutom rätt uppenbart att du har fel när Hinken själv sagt att kravställningen på spelarna var för dålig i början av säsongen.

Låter precis som Karlin i mina öron.

Vikingmodo :
Du tänker att Brynäs inte är ett undantag? Tänker att en sillfverberg/Söderström inte växer på träd. Men å andra att vi tackade nej till D astou får vi ta på oss…

Nucky:
Ja vill ha en Anton B som säger till spelarna att kasta handväskor och dessutom slår näven i bordet. Han kräver att spelarna spelar för märket på bröstet och inte namnet på ryggen….. råg är numera måttat!!!!

Gavelo: Men herregud du måste kolla på truppen han förfogar över.
Vi har Södergran i 1:a(!) som är så jävla ojämn och trubbig att det faktiskt inte var självklart att han skulle följa med upp ens till SHL.
Nieder är en stor talang och har burit offensiven på sina axlar tillsammans med Jeppe, men killen är 23 år och det håller såklart inte över en hel säsong att lägga allt ansvar på honom.
Vigneault har vi i 2:a som var för dålig för att överhuvudtaget få förlängt av HV för 2 år sedan. Ingen annan SHL-klubb förutom vi som nykomling högg på honom, med en riktigt bra lön dessutom.
Han spelar med Woods som du själv förklarat är en HA-spelare på sin höjd.
I 3/4 har vi vår tilltänkta spets med Jasek och True varav den ena knappt platsar i laget.
Resten i dom kedjorna är utfyllnad som ligger på gränsen mellan HA och SHL. Några har absolut utvecklingspotential men inte färdiga SHL-spelare idag.
Sebbe Ohlsson är dock bra nog och det visar han nästan varenda kväll.
På backsidan har vi en lagkapten som har absolut NOLL grit, känns bekväm och nöjd oavsett matchresultat.

Laget är för KLENT.
Att skylla även det på Karlin blir också jävligt märkligt när vi har både sportchef OCH assisterande.
Två tjänster som alltså jobbar heltid med att bygga en trupp men ansvaret faller på tränaren?
Att Karlin inte ställer krav stämmer inte heller om man lyssnar på folk som jobbar nära laget.
Men för att han inte är en gaphals a’la Trump så måste han såklart vara den raka motsatsen. Det är bekvämast att tänka så.

Men visst, vi gör rent hus i styrelse och lagledning efter en svag säsong. Ett panik-drag vår avgående VD hyllade klubben för att man INTE gjorde när det stormade som värst.

Sigge: Jag tycker det var skönt att Brynäs kom in som nykomling och slog död på myten att det alltid tar tid att anpassa sig till SHL. Har alltid tyckt det var bortförklaringar pga att man inte orkar göra jobbet som krävs.

Brynäs framgångar har ju även gjort att luppen lagts hårdare på Karlin och Gradin vilket var helt nödvändigt. Ifjol var det ingen eller få som ifrågasatte dem även om jag var orolig för försvarsspelet i somras.

KRB: En del matcher den här säsongen har vart riktigt bra. Som HV71 borta och Timrå hemma. Det som oroar är att laget till synes inte orkar upprätthålla det spelet över tid utan faller tillbaks till gamla mönster direkt efter en kanonmatch.

Hade Modo vart fullt med vinnarskallar så hade de gjort vad som krävdes varje match för att ge sig själv chansen att vinna. Nu är det som att det är viktigare att göra snygga dragningar, tjuva i offensiven och att det är tråkigt att spela försvarsspel så de hoppas Lehtinen ska rädda varenda skott.

Karaktären i laget är ju något som ifrågasatts redan i Allsvenskan och även säsongen vi gick upp. Kritiken trots sportsliga framgångar har alltid legat som en blöt filt över laget utifrån och tyvärr så har mina och många andras farhåga slagit in.

Vi är påväg mot en återvändsgränd och det är många som kännt så under en längre tid. Att ha ett sånt bottenlöst uselt spel utan puck är helt oacceptabelt enligt mig. Offensiven, att de fortsätter försöka göra dragningar mellan två backar trots att det har tagit tvärstopp i två års tid är verkligen inte acceptabelt för fem öre.

Widebros fyra miljoner rörelseresultat är det ingen jävel som bryr sig om idag och det blir förhoppningsvis en lärdom för ledningen.

Nä, det måste till något helt annat för att vända det här haveriet vi nu ser. En total rannsakan kommer bli helt nödvändig

Gavelo: Som jag sagt tidigare, Hinken och Karlin trivs bäst i HA. Det finns en anledning till att båda misslyckats på högre nivå tidigare. I Karlins fall har många vittnat om hans lathet och oförmåga till att ställa krav. Hur kommer det sig tex att Gällstedt satte en stabil defensiv från dag ett medan Karlin misslyckats två år i rad?

Heyerdal: Det behövs göras stora förändringar för att få till en genomgående stabil förening. Som många andra har skrivit så har jag också börjat hålla med om att Gradin bör se sig själv i spegeln och ge sig själv kritik. Och vad gör denna Dahlin egentligen? Tittar på underliggande siffror? Man borde agera när det bör ageras. Gradin borde letat som en hök efter spelare och kanske spenderat de där 5 miljonerna tidigt för att ge en chans till laget. Men nu är det för sent och vi kan bara hoppas på att MoDo klarar sig kvar. Men till nästa säsong så måste det bli stora förändringar. Annars kommer jag iaf sluta titta

KRB: Karlin har varit känd för att få spelare att dra åt samma håll ja i förringar och lag på lägre nivå där de ”bästa” spelarna spelar.
Dvs det är lättare att få alla att dra åt samma håll i en div1 klubb än i Shl,
Sen har ju faktiskt Karlin varit högst delaktig i värvningarna som gjorts så även om Hinken misslyckats fundamentalt med värvningarna så har ju även Karlin misslyckats i densamma.

Nä denna säsongen kan bara sammanfattas som ett enda stort misslyckande och det behöver ställas obekväma frågor efter säsongen och säkerligen tas många och svåra men nödvändiga beslut.

Personligen hoppas jag Mattias avgår, han är för mig ingen coach som klarar av att leda ett krävande lag med många stjärnor, han är heller ingen coach som ger laget energi utan förlitar sig helt och hållet på strategi, därtill har han historiskt blivit erkänd som en slapp tränare som inte ställer speciellt höga krav och det är nog något vi är i desperat behov av.
Visst alla är olika, vissa frodas under eget ansvar medans andra vill ha tydligare riktlinjer.

Sist så hoppas jag även Hinken avgår, med så makalöst dåliga värvningar och misslyckad strategi 2 år i rad så har det blivit tydligt att jobbet är övermäktigt och att han nog bör växla ner till As några år och bygga på sig mer erfarenhet.

Ja just, styrelsen bör kanske avsättas helt eller i delar för vad jag förstår så är även dom direkt involverade i värvningarna.

Chamez: tyvärr verkar det bli ett år där allt inom MoDo går åt pipan, iaf sportsligt. Som någon skrev tidigare j18, j20, damlaget och herrlaget. Damlaget får godkänt trots förlust mot svårspelade SDEF.

KRB: Godmorgon!
Ska MoDo börja ta poäng behöver de börja röra på sig mer. Det är nummer 1. Sen måste pucken gå snabbare mellan spelarna. Vi är tillbaka till spelet i höstas där allt gick för långsamt och motståndarlaget utan problem kunde ställa upp defensiven i lugn takt. Vi blev sönderlästa och fick inte till bra lägen. Det ÄR självförvållat och MoDo kan mycket bättre. Det har vi alla sett! Jag hoppas de kan släppa ner axlarna och bara köra så kommer det lösa sig.

Blake: Exakt så.

KRB: Fler än en gång har man sett spelare vara irriterade på Ranta, truppen verkar vara ur balans, tyvärr. Gradin har gett Karlin ett lapptäcke med bitar som en ego Ranta, en trög True, alldeles för många mediokra två-vägsbackar och uddlösa importer. Rundblad längtar till stugan i Skellefteå och Norlinder kom hit som en bonus.

Sedan ska Karlin mirakulöst sy ihop något av allt detta utan en bra offensiv spelfördelande center. Hade inte Karlin varit tränare hos oss så hade Gradin fått lämna för längesen.

Gavelo:

Laget har spelat bra stundtals i år, så laget kan om spelarna i laget bara har haft viljan,

Karlin har sedan innan varit känd för att få spelarna i ett lag att dra åt samma håll, dvs vilja vinna för föreningen och fansen,

Karlin har tyvärr inte lyckats med det i år, tvärtom, många spelare har inte hittat sin lust och timing tillsammans med lagkamraterna

De spelare som skulle bli tongivande för laget, de har inte haft viljan, de var bara på plats för den egna vinningens skull, en hyfsad lön för ett år….

Så otroligt mycket beror på om alla i laget finner lagandan och vill vinna tillsammans, det är det största misslyckandet av Karlin och ledningen i år enligt min mening!

Hoppas laget tänder till och vinner det negativa kvalet åt oss

I Nedsläpp MoDo från igår så vill man sära på Bella/Norlinder, samt ha LP i en producerande kedja, precis exakt det jag sagt ett tag nu.
Detta tolkar jag som att det börjar bli tydligt för oss runt omkring att backparen är fel sammansatta och att LP inte bör placerar i en 4:e kedja med 4 minuters speltid utan ska ha en roll med iaf 12-14 spelminuter.

Som jag tyckte tidigare Aagaard LP Woods eller Jasek LP Ranta.

Vi får se om Karlin håller med ?!

Sigge: 16 raka kanske är det magiska numret, både vi och Timrå gick väl upp efter en sådan svit

Sigge: Rekordet är ju vårt, ni har bara tangerat det :)

Signature: Sjukt bra idag dock

puffe: Lidö var usel i Mora så länge han var kvar. Dom skulle kanske haft tålamod med honom!

Paninaro: Han gör väl 3 + 1 och dom vinner med 5-1 !!!!

Det är ju en sån säsong för oss !!
Allt i mot

Sigge: Rekord att skryta med skapar man i högsta serien, men kul för Timrå också då, tre lag som vunnit flest segrar i näst högsta serien.

Viktigast att farmarklubben vann

Undrar vilka målvakter Mora prioriterar när man lånar ut Lidö?

Sigge: Ja de bröt ju vår svit också 2022. 🙂 vi ska ändå aldrig ge oss chansen att slå detta igen ju...

Framnäs: Superviktiga poäng till Republiken. satt precis och muttrade angående Molin o Videll, precis innan Videll avgör. Kan Östersund, så kan vi. Krossa Örebro

Keriksson: Man klarade det! Har 39-åringen börjat tugga igång nu på slutet? Ser att han ändå leder interna skytteligan med några kassar nu.

Keriksson: ÖIK ser till att behålla vårt rekord intakt. Jag visste att man kunde lita på dom.

Paninaro: Östersund gör 3-2, hoppas de tystar råttorna så de stannar på 16 men lär bli svettigt på slutet.

Går in på NerikesAllehanda och läser att Karlkvist blivit pappa och Niklas Eriksson har goda förhoppningar att han följer med imorgon.

Jaha

hyper: Oooff... Vålerenga ville bli topp-3 och slogs med Stavanger och Frisk Asker om den placeringen. Man mötte just båda lagen men förlorade, så därmed cementerad på fjärdeplats och tuffare väg i semi/finalspel. Ikke godt nokk!

"- Jag tycker att vi har gjort en bra säsong men det är två förlusterna nu som gjort att ledningen tror att vi tappat energi i laget. Det är klart det är tråkigt. Jag tror att vi hade kunnat vinna guld med det här laget, säger han."

Zource: Supportrar ska man aldrig lita på, dom kan inget. Räcker att läsa härinne , haha

Lyssnade på HVs podd idag där även en Örebro Supporter gästade. Båda verkade helt inställda på att det blir HV-Örebro i kval, men att även LHC kunde hamna där. Modo var i alldeles för bra form för att hamna där och spelade för bra.

Skämtar dom? De kan ju inte ha sett en enda Modomatch!

Sigge: Tycker Norèn visat bäst gry hitentills dock. 20 minuter kvar till livsviktiga poäng

puffe: Problemet med True är att han inte är bra på det han borde vara bra på. Han är inte fysisk och han flippar iväg puckar till höger och vänster.

Rödluvan: Våra Modokillar är på en egen nivå i ÖIK. LP skapar lägen på löpande band

Rödluvan: Hans första möte med Hinken: ”Just so you know, I can’t even skate. And it’s TRUE!”

Hinken: ”Hahaha, you are so funny! I must sign you!”

Rödluvan: Jag Truer att dansken är en sån där filur som dominerar säsong 2, eller inte. Han behöver dock förbättra speeden och passningsspelet, om vi ska börja nånstans

Tarasov: Han har ett år till kvar på kontraktet så bara ett år till han kommer att ta istid från våra bästa juniorer 😃

Zource: Lite stolt att Republiken gör fest av detta, superviktiga poäng på spel, mindre värde om AIK slår/inte slår nåt rekord, i andraserien

NuMo:

Trendbrottslaget Östersund

Rödluvan:
Ok börjar tvivla på True, tycker han verkar långsam i tanken. Benson….hoppas det blir några poäng iaf😀

NuMo: LP har ett väldigt fin +/- notering i Östersund.

Rödluvan:

2-0- LP var inblandad vad jag kunde se. Snyggt mål. "KAN DETTA HÅLLA?" För att citera ett Flåklypauttalande.

Rödluvan: 2-0 Östersund

Jag har bettat att Gnaget ska vinna med minst 2 puckar! 🤪

Zource: Hinken vet att de kan spela hockey och att de gjort det under en lång tid!

Rödluvan: Medans spelare som True och Benson inte skulle lyckas göra mål borta mot Gnaget…

« · 2828596 · »