1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511368 inlägg · 4110 ämnen

MoDo Hockey - Brynäs IF 2024-12-07 Hemma

« · 2785840 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 2024-12-07 Hemma
KB: Vis av historien, ska vi nog akta oss för att förlänga med spelare för att dom gjort 2-3 matcher.

Men fortsätter Niederbacher som han gör nu resten av säsongen, är det en no-brainer.
Kommentera

Confusius: Det beror på roll. Jag skulle gärna ha kvar Aagaard i en tredjekedja. Då går det givetvis inte att ge honom en topplön. Det är upp till honom att antingen ha tryggheten i MoDo för en lägre peng, eller gå enbart på plånboken som Dickinson gjorde.
Kommentera

Sigge: Är Aagaard så bra att det vore en katastrof att tappa honom?
Kommentera

KB:
Inte i mina ögon,
Att leverera bra i 30 matcher av 100 räcker inte...
Att han är våran bästa center just nu förklara på bästa sätt att vi ligger där vi ligger..
Finns inget annat SHL lag där han skulle kunna gå in som en 1: a eller 2: a center.
Thats it!
Kommentera

KB: Aagaard måste förlängas innan året är slut. Annars är han förlorad till Rögle eller annat pisslag. Man ska komma ihåg att hans värde inte bara gäller poängen utan han är en bra ledare i gruppen.
Kommentera

Chamez:
Skulle vara rätt festligt om vi plockade in honom.
Kommentera

Silly: Niederbach är prio 1 att förlänga. Före Aagaard i mina ögon.
Kommentera

Rödluvan: Hinken har verkligen inte haft några problem med att bryta kontrakt rent historiskt. Ser det som fullt möjligt att det kan ske.
Kommentera

Chamez: Vill vi etablera oss på övre halvan, så måste vi nog dubbla summan på spelare in, vilket inte kommer att hända.

1 målvakt
3 backar
5-6 forw/centrar

Det går alltid att flytta kontrakt, finns alltid klubbar som behöver spelare.
Kommentera

Chamez: Nu när vi börjat snitta 1,5p/m och Sam är på väg tillbaka så känner iaf inte jag någon direkt stress.
Jag hoppas såklart att Hinken hittar en topp center, men ist för att plocka första bästa (Ruohoma) så hoppas jag att man är kyligare och väntar in något riktigt bra fram emot januari
Kommentera

Silly: En nyfiken fråga? Vad har LaDue gjort för fel?
Kommentera

Mano: Inte bara det, ska vi vara en klubb spelare inte kan lita på? Har man kommit överens om x antal säsonger så har man. Nu får vi hitta bra platser åt True, Södergran och Woods i laget. Tycker Johan får det att stämma med Nieder och Jeppe för tillfället, så det är väl bara att bygga vidare på. Blir svårare med de andra två men that's life. Handlar om signalvärdet i längden. Man vill väl inte att MoDo ska vara en kaosartad förening där spelare sparkas på löpande band.
Kommentera

Rouhomaa petad i frölunda! Ta in honom säsongen ut..
Skulle aldrig hända

Ranta - Rouhomaa- Benson
Kommentera

Confusius: NEJ den ekvationen går inte ihop att vi ska behålla nästan hela truppen och tro att vi etablerar oss i ligan nästa år där vi förhoppningsvis ska slåss om slutspelsplatserna. Jag ser inte att det är optimalt.
Nu har jag lite dålig koll på kontrakten men 5-6 st behöver gå enligt mig och 5-6 st in som är ordentligt scoutade. Jag skulle säga 2 backar och 3 fw och en målvakt.
Kommentera

Silly: Du vill göra dig av med en 22-årig svensk center som precis börjat explodera spelmässigt? Det svåraste som finns att rekrytera i hela hockeybranschen? I så fall finns det tretton andra föreningar som kan tänka sig att skrattande lägga fram kontraktsförslag, så den biten löser sig nog.
Kommentera

Bad_Brett: precis, lite det som var min poäng. antingen så löser modo ut 2-3 dyra kontrakt, eller så får man låta spelare som mikkel gå för att kunna få in nånting nytt.
Kommentera

Gavelo: Säger inte att du har fel, Woods behöver bra medspelare då han gärna kan göra dragningar men sällan får ut något av dom. Skulle säga att snabba passningar och positionsförändringar utan puck är det som driver hans spel (om det är begripligt)
Till skillnad från Ranta har han ett spelsinne.

Med det sagt trots hans svagheter så är han inte en dålig spelare när han gör 35P sin första säsong i SHL.
Allt handlar som alltid hur mycket vi betalar för honom. Ger vi honom så hög lön att vi inte kan fixa de kompletterande spelarna bredvid honom så är det såklart galet.

Sen minns jag inte men gjorde inte Woods flesta av sina poäng innan Big D kom igång? Iofs fick han väl en hel del poäng av att Aagaard var i sitt målstim i början av säsongen.
Hoppas Mikkel kan hålla i sitt målskytte längre i år och inte att det dör av igen i februari... Lite fascinerande hur "stimmig" han är i målgörandet. Han kommer säkert göra sina 15-20mål trotts den bedrövliga starten...
Kommentera

Modo4321: älskar måljingeln!😀👍🏻
Kommentera

Rödluvan:

Inte jag!
Jag vill att vi är klara nu med följande spelare:

True
Niderbach
Södergran
Byström
Woods
BIig Sam
Näsen
Ranta
Ladue
Kommentera

JonathanF: Carlsson är ytter!! Hur många gånger måste man upprepa det? ;)

I övrigt håller jag med dig. Men det gör uppenbarligen inte majoriteten av det här forumet
Kommentera

BobbyG: Och nedflyttning!

Väldigt många på det här forumet vill behålla i princip hela truppen, och förväntar sig att vi etablerar oss. Det går liksom inte ihop. Och helt ärligt förstår jag det inte, är det av sentimentalitet eller något annat?
Kommentera

Bad_Brett: Har ju inte funnits något signalement på att ens bänka Jasek när han varit som absolut sämst så att dessa kontrakt kommer brytas ser jag som mer eller mindre otänkbart.
Kommentera

BobbyG: Fast problemet är ju att fel spelare sitter på kontrakt. Det är ju främst Jasek och True vi vill ersätta med spelare i toppklass. Woods, Aagard plus toppcenter är inte dålig secondary scoring, och Niederbacher-formationen är en bra tredjekedja.

Tänker mig:

Ny - Ny -Ny
Woods - Ny - Aagaard
Olofsson - Niederbacher - Södergran
Ohlsson - LP - OP

Extra: MC, Gästrin

Om de nya är spelare som gör 35+ poäng så har vi ett lag för playin anser jag.

Utmaningen blir att lösa ut de sämre kontrakten.
Kommentera

Modo4321: Den har vuxit lite på mig men ja håller med.
Kommentera

Rödluvan: En fundering jag har haft bra länge är våran mål låt. Asså finns det ingen bättre låt med mer drag i som vi kan köra?!
Kommentera

KB: Jag behåller hellre Woods över Södergran då han han har en uppsida som jag inte ser hos Södergran.
Kommentera

KB: Skellefteå kan gärna ta Woods och Ranta. Jag tror att fler lag är sugna på att värva Woods än Södergran, men det beror på hur hög lön han har hos oss.
Kommentera

Gavelo: Woods har kontrakt nästa säsong likväl som Södergran. Har dock svårt att se båda kvar om vi ska ta något kliv framåt. Speciellt om det skulle önskas förlängas med Mikkel.
Kommentera

Vi behöver uppgradera laget så att vi även har råd med att spela våra talanger.
Kommentera

Rödluvan: Givetvis skall LP centra, om möjligt.
Men spelar vi i Shl och med tanke på alla existerande kontrakt så tror jag LP får jobba på en kant så länge, han har ju inte gjort bort sig när han spelat ytter så med ytterligare ett senior-år i ryggen så tror jag absolut att han kan ersätta en spelare som woods nästa säsong
Kommentera

Gavelo:
HV 71 Trupp krymper väldigt nu.
Nu lånar man ut Nyberg också till Ilves.
Stakkestad och Kaski vet vi redan är borta.
Även Andre Petersson och Tedenby och mölgåård?
Kommentera

Gavelo: Jag lider lite med Woods. Det känns som att han inte mår så bra just nu, känner inte igen honom alls i energin eller i något. Sen tycker jag ändå att han jobbar på mycket bättre än flera forwards t.ex Jasek och Ranta. Förra säsongen var han betydligt bättre än jag förväntade mig efter knäskadan, så jag trodde han skulle få en skjuts i år men det märks att han behöver en kompletterande center. Woods är som spelare väldigt amerikansk i sitt spelsätt, en hal dangler typ. Mycker mer ska man inte förvänta sig heller speciellt då han är en ytterforward.

LP är en center som vill spela center och gör sig bättre som center också, så tror det blir lite av ett Niederbach-scenario med honom på Woods plats.
Kommentera

Monno: Det som gör woods så oattraktiv som hockeyspelare i mina ögon är att han är för dålig på egentligen allt för att skapa något själv, han är nära på
100% beroende av medspelare som sköter det mesta spelmässigt.
Detta har varit min åsikt sedan många år tillbaka och inget som jag påstått sedan i våras.

Dock är en woods med bra kedjekamrater en produktiv länk och han är duktig på att komma rätt i anfallspositionerna med ett bra skott.

Jag hoppas inte vi förlänger med honom, jag tror LP skulle kunna fylla hans position om vi spelar kvar i Shl, det sparar vi säkerligen 150k i månaden på
Kommentera

erjo: Svårt att dra några slutsatser på hans beteende på bänken när Berglund åkte ut på knuffen men engagerad och irriterad blev han.
Upplever att han är sådär disciplinerat aggressiv.
Tycker han skänker stabilitet till laget och jobbar på i skymundan.
Modo har länge varit i behov av en sådan spelare, hoppas det håller i sig.
Kommentera

Tror ni att Jasek går ut på kanten när Sam är tillbaka? För nu känns det inte, så sannolikt att Niederbach ska tvingas spela på kanten igen.
Kommentera

BobbyG: Skulle vilja se något i stil med:

X - X - X
Olofsson - Niederbach - X
X - True - Aagaard
Sebbe - LP - OP
Måns, Gästrin

X: antingen Woods eller Södergran.
Ut: Jasek och en av de övre.

Backsidan behöver inte renoveras i samma utsträckning enligt mig.
Kommentera

Jävlar asså…

Två Lördagar mot Timrå och Brynäs. 6 poäng!

Nu mår man gött ett tag framöver. Tills vi förlorar en Torsdagsmatch igen. Det är rutin! 😉
Kommentera

Monno: hade varit intressant med woods-sam-benson när sam är tillbaka men det blir inte så bra med jasek och ranta då... svårt det där
Kommentera

Sigge: Haha ja folk som kan hockey kan alltid sitta i efterhand och konstatera att det var fel menar du? ;-)
Eller menar du på allvar att "folk som kan hockey" tyckte det var dumt att förlänga med vår poängbäste spelare?

Och att han bara lever på sitt skott i PP. Woods gjorde 15 mål ifjol. Hur många i PP undrar du förstås? 12? 10? 6? Nä 3st!
3 av 15 i PP.

Jag håller helt med att Woods är helt vilsen i år. Men dom här historierna om att hans producerande ifjol berodde på rent jävla flax eller dylikt håller inte. Inte heller att något alls pekar på att det ifjol var dumt att förlänga med honom.
Han har en skitsäsong men Gavelo och "alla som kan hockey" är nog dom enda som tydligen såg det redan efter förra årets säsong.

Han har tyvärr inte klickat med någon center skulle jag säga är främsta problemet hittills. Och då gör han massa solo försök, men han har inte kraften och farten Ranta har så han styper ju 99ggr av 100 tyvärr...
Kommentera

Gavelo: Hans styrkor har väl aldrig varit i 5 mot 5 spelet. Utan det är mest hans hästspark till skott i PP som var det stora vapnet. När inte ens det funkar har han ingenting att bidra med.

Tyvärr skrev Hinken ett dyrt kontrakt när han spelade som bäst men mycket för nostalgins skull. Folk som kan hockey visste att det där kommer aldrig hålla.
Kommentera

BobbyG: Rätt säker på att man isåfall kommer gå efter en ny center till 1-2 och flytta ut Jasek på en kant.
Ska enligt Hinken gå att satsa hårdare nästa år också då en del kontrakt går ut såsom Rundblad, Vigneault och AP.
Kommentera

erjo: Kan vi inte bara gå vidare med Woods?!
Det är en allsvensk spelare och har egentligen aldrig visat några storheter.
Med dominant omgivning gör han poäng men utan den omgivningen är han på sin höjd en medel allsvensk spelare.
Kommentera

BobbyG: Om vår centersida nästa säsong utgörs av True, Jasek, Niederbach och Carlsson, så ger jag nästan upp på förhand. Vi får hoppas att Jasek kan spela som forward men samtidigt har han vissa egenskaper som man söker hos en center. Ersättaren för Ranta måste vara riktig spets, men med den här laguppställningen kommer vi vara ett bottenlag, även nästa säsong.
Kommentera

BobbyG: ett eventuellt shl-lag nästa säsong kan ju mycket väl innehålla lillebror olofsson om han inte får kontrakt med.

Olofsson-Niederbach-Olofsson
Woods-jasek-Aagaard

Är Rundblad beredd att halvera sin lön är han och Bernhardt ett bra backpar att bygga vidare på med.
Kommentera

Framnäs: egentligen inget fel att ha övikspajkar i laget före legoknektar, snarare en fördel men då gäller det att dom håller hög klass och intebara värvas för att dom just är anknuta till bygden och att ursprung går före klass.

Svår balansgång det där.
Däremot måste jag ändå säga att jag tycker Benson är en bra värvning. Tråkig spelartyp och syns lite, vilket jag tycker går hand i hand med hans roll i bakgrunden.

Hade förstås hoppats på fler assist från honom, men jag tror att det kommer.
Kommentera

BobbyG: ”I know nothing” ;)
Kommentera

Gavelo: För att hans assist kom i PP och han var inne på baklängesmålet i lika styrka. Hur kan du inte komma fram till det? Därav -1 vilket Tarasov har helt rätt i!
Kommentera

Bad_Brett: skulle innebära att ett eventuellt shl-lag 2025-26 ser ut något såhär

olofsson-niederbach-södergran
woods-jasek-rantas ersättare
pettersson-true-aagaard
ohlsson-carlsson-pettersson
gästrin, jacobsson?

norlinder-hägg
bernhardt-näsen
winberg-berglund
hallin, byström?

lehtinen
andramålvakt

blir i stort sett samma lag som denna säsong om det inte bryts en jäkla massa kontrakt
Kommentera

BobbyG: Ja han vill ju bilda en sekt. Det sa han när han tillträdde
Kommentera

BobbyG: Frågan är ju om andra sportchefer resonerar likadant, att de vill se hur det fungerar över tid.

Tycker att förlängningar på Aagaard, Näsén och Niederbacher är no-brainers. Och förlängningen av Woods var rätt den också, och även Södergran.

Hade Hinken lyckats trolla fram ett par vettiga centrar hade såklart både Woods och Aagaard producerat bättre.
Kommentera

« · 2785840 · »