1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511366 inlägg · 4110 ämnen

MoDo Hockey - Brynäs IF 2024-12-07 Hemma

« · 2786140 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 2024-12-07 Hemma
Törna: Otur är när frysen går sönder. Nu tuggar vi sönder SHL till våren 2025!
Kommentera

Confusius: ”samt att +/- är en extremt utdaterad statistik som egentligen inte vittnar om något alls, såvida inte han är den enda som ligger på dom siffrorna.”

I detta stycke är ordet ”SÅVIDA” nyckeln.
En sak som inte är utdaterad är din profilbild, den tycks vara extremt up to date. Vill du fortfarande ha statistik som är relevant så kan jag tipsa dig om bla siten hockeysiffror.se. Där kan du hitta mycket användbart, lycka till.
Kommentera

Marrdin: Du kan hockey!
Kommentera

Confusius: statistik hit o dit. Hänger man upp den i kryllan så är de bra!
Kommentera

NuMo: Han har även sagt att vi typ har råd med 1 medelmåtta till.

Han kan ju naturligtvis mörka?!
Kommentera

Confusius: Jävla jobbigt att vi ska ha sån jävla otur flera säsonger i rad.

Oavsett vilken jävla statistik vi följer det här året så ligger vi klappsist och det är utfallet.
Kommentera

Tarasov: nej det är märkligt. Men det är väll som att man inte kan hålla isär dålig värvning och dåligt utfall. Var säkert jättemånga här inne (eller i hockeysverige) som på förhand tyckte att Jacob Petersson var en dålig värvning. Att det hittills blivit ett dåligt utfall kan nog de flesta däremot vara rörande överens om.
Kommentera

erjo: Vilken statistik är inte utdaterad då???

Och kom inte med poputtrycket "underliggande siffror", det ser man ju blotta ögat att den är skit
Kommentera

Marrdin: Ja. Vi måste ju köra nu och inte grubbla. Halv säsong kvar och 6-7p upp till 12:e. Måste tugga i lagom tempo. Få in ny energi med en center kanske. Främst få alla att dra åt samma håll och kötta. Då är MoDo bra..
Kommentera

erjo:
Kan inte riktigt förstå att plus/minus fortfarande är en grej på forumet. Resten av hockeyvärlden har gått vidare. Sen verkar det vara fint att inte gå efter sk underliggande statistik, vilket är helt ok. Men av någon anledning skall man få välja ett av de sämre måtten när man väl gör det.
Kommentera

Törna: "Om nu du inte anser att Hinken har misslyckats, vad är det som har gått fel i år då?
Om vi nu på förhand, har värvat så rätt och haft så klockrent scouting som du säger - Hur kan vi ligga sist i serien då?"

Ren och skär otur! 😜
Kommentera

Costanza: jag har en känsla att förra säsongens streckdrama kommer upprepa sig. Spåkulan säger att modo och minst ett lag sista matchen kommer slåss om säker mark, kval och kanske tom play in. Små Marginaler
Kommentera

Marrdin: så en spelare som ligger på +10 i ett lag som har +100 är bättre defensivt än en spelare som har -10 i ett bottenlag? Ska du gå på +/- så måste du lägga en spelares statistik i relation till övriga spelare i samma lag och kolla om någon sticker ut nämnvärt vilket Jasek inte gjorde. Lägger du därtill att det är den enda säsong han haft en ens nämnvärt dålig +/- så fattar du kanske varför det var en dålig statistik att ta upp när det gäller honom. Slår du ut hans karriär så ligger han mycket plus.
Kommentera

erjo: att + - inte säger nåt är som att säga att målskillnad inte gör det i tabellen. Det har en poäng. Gammal staistik eller ej. Vi har -27 och HV71 har inte lika dålig siffror, det betyder ju att dom säppt in färre mot vad dom producerat än vi, vilket är bättre än oss. Ingen statistik är felfri, men lite tröttsamt att ni hänger upp er på att det räknas eller ej. Det är en faktor
Kommentera

Bad_Brett: hinken kör antagligen på spåret att backa spelarna han har på kontrakt in i det sista, så jag kan förstå att han utåt säger en sak.
Kommentera

erjo: Det grundar sig i att någon måste ha ansvar för prestationerna. Det måste finnas en kravbild i föreningen och det måste vara en högre kravbild än att ligga sist i SHL.

Nu har det ju sett bättre ut på slutet och bara hoppas det håller i sig efter detta uppehåll med. Varför det ens började med en diskussion idag är ju för att hinken pratade i ÖA om att han är relativt nöjd med truppen igen. Vilket jag tycker konstigt och det måste jag få tycka. Så - I grund och botten har jag bara diskuterat hinken, kanske med fel exempel som du säger men det var enbart för att dom kom på tapeten och att jag för mig med åsikten att det bör bedömas på den division vi spelar i nu och inte vad som har hänt i HA.
Kommentera

Törna: vi diskuterade Jasek inte någon elefant i rummet. Hinken kan ju inte annat än att värva spelare på tidigare meriter, som i detta fallet dessutom var rätt bra. Att spelaren i fråga sedan inte presterar är ju på spelare/spelaystem/tränare. Det kan ju inte vara så att alla spelare som presterat på andra ställen sedan kommer till Modo och helt plötsligt är dåliga?
Det måste ju bero på något i klubben, ifall det är mentaliteten i klubben, dåliga tränare, fel roll, eller annan valfri orsak är ju svårt att ta hänsyn till innan man värvat.
Säg att man värvat McDavid för att han varit världens bästa spelare de senaste 5+ åren och han kommer hit och gör 10p/52m och sitter på Shls dyraste kontrakt så är det ju svårt att säga att det är en dålig värvning. Snarare ett dåligt utfall på en bra värvning.
Kommentera

Bad_Brett:

Å tredje sidan så har han också hela tiden sagt att får man möjlighet till ett nyförvärv som stärker truppen så kommer han att ta den.
Kommentera

Bad_Brett: Det är en skrämmande tanke att det var nära att han aldrig kom hit.
Kommentera

erjo: Du hittar nya infallsvinklar hela tiden istället för att prata om elefanten i rummet, frågan kvarstår - Om vi nu har scoutat så rätt och gjort allt efter alla konstens regler - Hur kan vi ligga sist i serien då?

Vem är det som misslyckats? Klubben i sig? Eller ska vi vara nöjda med att ligga sist?
Kommentera

Törna: 28p i ett lag där inget fungerar och endast en spelare gjorde fler poäng är inte kattskit nej. -18 hade varit illa i en toppklubb men sanningen är att hela laget låg däromkring samt att +/- är en extremt utdaterad statistik som egentligen inte vittnar om något alls, såvida inte han är den enda som ligger på dom siffrorna. Att du ens börjar slänga dig med +/- som ett bevis i det här fallet säger mer om dig än Hinken.
Kommentera

erjo: Jag har inte dragit in Woods i diskussionen det var Modomille. Jag behöver inte lägga mig platt - Dom namnen var på tavlan och jag fortsatte därefter. Tycker inte man ska bedöma spelare hur dom var i HA när vi spelar i SHL och det står jag för.

Om du klarar av att läsa så ser du det också, om du orkar.

"Och om du inte ska bedöma en spelare efter dess historik i andra ligor på samma rinkstorlek, vad ska du värva en spelare efter?" - Det var precis det jag gjorde, med frågan gällande Jasek. 28p -18 som förstacenter är inte smickrande siffor, eller?

Om nu du inte anser att Hinken har misslyckats, vad är det som har gått fel i år då?
Om vi nu på förhand, har värvat så rätt och haft så klockrent scouting som du säger - Hur kan vi ligga sist i serien då?

Och för att klargöra - Det handlar inte om Woods - Sam - Dickinsson eller någon spelare alls för den delen, det handlar om HINKEN.
Kommentera

erjo: Nu kramas vi och blir 10:a på sida 358.
Kommentera

NuMo: Å andra sidan var Hinken nöjd med backsidan _innan_ Norlinder kom...
Kommentera

Törna: var har jag nämt något om Jasek? Du slår bara ifrån dig, lägg dig platt istället och brösta att Woods var ett dåligt exempel så är diskussionen över.

Angående Jasek så tyckte jag att det verkade som rätt spelartyp. Rightare, bra ålder, bra siffror från andra ligor tidigare, välscoutad, samtliga experter ansåg det vara en stark värvning. Att värvningen sedan inte blev vad de flesta trodde råder det ingen tvekan om, men det är ju en annan sak.
Kommentera

NuMo: det där är ett ganska vanligt fenomen, inte bara hos modo. som sportchef är man ensamt ansvarig för alla misslyckanden men alla som lyckas beror på annat :)
Kommentera

erjo: Okej, Jasek då - Som värvades av en bottenkollega med 28p och -18 - Som förstacenter. Är det rimligt?

Jag hör vad du säger, men lägger ingen värdering i det. Samma sak.
Kommentera

Törna: jag svarade dig ju på exakt det. Han gjorde 36p ifjol i SHL för en nykomling. Så JA jag hade ansett att det varit en bra värvning. Och om du inte ska bedöma en spelare efter dess historik i andra ligor på samma rinkstorlek, vad ska du värva en spelare efter?

En motfråga med en antydan ja. Om någon säger något till mig och jag kontrar med ”är du dum i huvudet”, säger jag inte då egentligen att den personen är dum i huvudet även om det ”bara är en motfråga”?
Kommentera

erjo: Förra säsongen saknades det inte en Playmaker. Min fråga är - Om han hade blivit värvad inför den här säsongen, utan historik av HA, hade det varit en bra värvning?

Förövrigt var det en motfråga och ingenting huruvida han är en bra eller dålig värvning, det var kort sagt - En fråga. Försöker inte intala dig eller någon annan att han är dålig värvning.

Men i år, har han inte varit bra. Punkt.
Kommentera

Törna: ” Om Woods och Sam kommit in i år, hade du ansett det varit bra värvningar? Du måste lägga det i perspektiv av motstånd och serie.”

En spelare som gjorde 36p förra säsongen i en nykomling till den pengen. Absolut, jag hade sagt att det var en kanonvärvning.
Kommentera

erjo: Återigen, vart har jag skrivit att han är en dålig värvning?
Kommentera

Törna: du påstår att Woods är en dålig värvning och det är bullshit. Han var en bra värvning och han var en bra förlängning. Att han missat på andra spelare är en annan diskussion, så sluta tjata om att Woods är en dålig värvning.
Kommentera

erjo: Det är Sam jag säger är ojämn och Woods har varit under isen i år. ”saknaden av en playmaker är för stor för Riley”

Kontentan måste vara i slutändan - Det är för klen trupp och det är hinkens ansvar.

…Vart försöker jag intala någon att Woods är en dålig värvning? Jag säger att de ska bedömas på SHL-nivå för det är där vi spelar.
Kommentera

Törna: ” Varför är de så svårt att få spelare hit? Kan de vara Hinken som är en del av det problemet?”

Vet inte om han gnällt på att han är sist på bollen, snarare att han förklarar för sånna som dig som inte förstår varför det är svårare för oss att värva spets, än klubbar som fbk som kan börja signa spelare redan nu (sedan är han såklart en del av problemet då han satt ihop truppen).

Sedan är Woods inte en dålig värvning hur mycket du än försöker intala oss andra det. Han var stjärna under alla år i HA och han var en stjärna i SHL förra säsongen. Har svårt och se att någon klagade på förlängningen av kontraktet efter förra säsongen då han gjort 36p.
Kommentera

erjo: Ja, men diskussionen handlar ju om huruvida pricksäkra värvningar hinken har gjort. Där måste Sam, Woods och spelare överlag från HA bedömas på den nivå vi spelar just nu.

Man kan inte gnälla som sportchef att man är sist på bollen om man byggt för klent lag.
Kommentera

Törna: det är svårt för att ingen vet vilken serie vi kommer spela i..
Kommentera

Törna:

Vilken debatt. Ni diskuterar ur en tänkt pseudovärld.

Inte ens Nordlinder är en acceptabel värvning som Hinken kan ta åt sig.
Kommentera

modomille: Jag tycker inte han är någon superstar nej, jag tycker han gör jobbet vissa matcher men håller en hyfsat ojämn nivå.
Kommentera

Törna: Håller med om att Woods var varit kass den här säsongen men det förändrar inte att det var ett bra och logiskt beslut att förlänga med honom förra hösten. Du tycker alltså att Vigneault var dålig förra säsongen?
Kommentera

modomille: Woods har varit helt under isen hela den här säsongen, saknaden av en riktigt playmaker är stor för Riley. Sam har knappt spelat något, där utgår jag från förra säsongen / tiden i hv71 på mina analyser.

I ärlighetens namn har hinken inte lyckats med så mycket på SHL-nivå och det är vad som är relevant just här och nu.

Varför är de så svårt att få spelare hit? Kan de vara Hinken som är en del av det problemet?
Kommentera

Törna: Tror dom flesta tyckte det var rätt att förlänga med Woods och Vigneault har inte varit någon dålig värvning enligt mig. Lätt å glömma bort hur bra han stundtals var förra säsongen. Problemet är ju inte dom två utan att Hinken har missat på andra värvningar och framförallt Jasek och True.
Kommentera

modomille: Ja, och dom fick förlängt kontrakt till SHL = På den här nivån, vad är din status till dom då?

Tycker du Sam rosade marknaden i hååvee?
Kommentera

Törna: Återigen vi diskuterade inte vilken nivå dom håller i SHL och vad vi tycker deras framtid i MoDo bör vara utan om dom var bra värvningar eller inte.
Kommentera

modomille: …Vem gav dom kontrakt till SHL?
Kommentera

Törna: Fast vi spelade i HA då inte i SHL så såklart ska vi bedöma dom ut efter vilken nivå dom höll i HA och inte nu i SHL för som sagt det var HA värvningar.
Kommentera

modomille: Av dom 3 du nämner, om Dickinson blivit värvad inför första säsongen i SHL hade det slagit sig bra.

Om Woods och Sam kommit in i år, hade du ansett det varit bra värvningar? Du måste lägga det i perspektiv av motstånd och serie.
Kommentera

Törna: Nu diskuterade vi inte vilken nivå dom håller i SHL och vad vi tycker deras framtid i MoDo bör vara utan om dom var bra värvningar eller inte.
Kommentera

modomille: Ja, som värvningar till HA är det toppklass i just HA. I SHL är det bevisligen inte tillräckligt bra. Vi spelar i SHL nu och där har inte hinken lyckats över 1,5 säsong. Det säger rätt mycket om vår kära 🪣
Kommentera

« · 2786140 · »