1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506764 inlägg · 4104 ämnen

MODO Hockey - Färjestad 2009-10-22

1191214 · » Till forumet

Sv: MODO Hockey - Färjestad 2009-10-22
Et tu Brute: Vi ska även komma ihåg att dagens elitserie antagligen är sämre än någonsin kvalitetsmässigt. På 80-talet spelade ett 20-tal svenskar i NHL och ett par i Schweiz, resten spelade i elitserien. Till det lades ett par finnar av landslagsklass i varje lag. Idag väljer den största delen av landets 100 bästa spelare att spela utomlands, konkurrensen om utländska toppspelare är dessutom knivskarp.

Att juniorerna dominerar som de gör idag är lika mycken ett tecken på utarmningen av svensk hockey som lyckad skolning av talanger. Sen råder det inget tvivel om att vi fått fram väldigt många lovande spelare de senaste åren, det är bara att titta på framgångarna i JVM och i antalet NHL-draftade spelare.
Kommentera

Salle:

Ja, du Salle! I dagsläget ser du nog på det här med alldeles för solkiga MoDo-ögon :-)

Det är sällan som vi ser så mycket juniorer med framträdande roller och mycket istid som vi gör just nu och de senaste åren. Skulle tro att första hälften av 90-talet och nu är de bästa juniortider vi haft i ES.

Men naturligtvis är juniorfrågan alltid ett problem, på det ena eller andra sättet. Jag gnällde nyss själv i HV-gb:n..[url=www.hockeysnack.com/permalink/1186661]Brute Kverulerar[/url]

Det största problemet i Sverige är väl annars att vi är så jävla statiska i tänkandet. Och knappast vet att vi utvecklas eller varför.

Ett exempel är att när Fagerlund tog över i SIF 1983, så fanns det 150 ishallar i Sverige. 1999 var vi uppe i 300. Från 1989 till 1999 fördubblades nästan antalet licenser i Sverige.

Årets förstaårsseniorer var alltså 10 år 1999, när det fanns 300 ishallar i Sverige. Dessa har naturligtvis växt upp i ett helt annat Hockeysverige än 79:orna gjorde 10 år tidigare.

Dessutom har vi ju nu de här årskullarna 89-93 som alla tillhör de 10 största i efterkrigstid. Som strukturen ser ut nu så tror jag vi tappar många juniorer som skulle betraktats som ES-dugliga bara för ett par år sedan, men som inte anses räcka till i dagens juniorkonkurrens.

Förmodar att också många under första hälften av 90-talet sneglade avundsjukt på Nola och deras riksintag, samt de framgångar som man hade. Idag slår väl inte riksintag lika högt och kompanjonerna i Leksand och Västerås rosar väl inte heller marknaden?

Det tror jag har sin största betydelse i den utveckling jag visat på ovan, som först och främst har gynnat regionala gymnasier och intagningar senaste decenniet. Men om 5 år börjar en tid med väldigt undertaliga årskullar. Frågan är då om inte riksintag återigen visar sig vara lite vassare.

Alltså jag tycker att det saknas en långsiktig strategi, där vi anpassar oss efter rådande förhållande innan det bankar oss i huvudet.

Jag vet inte hur länge sedan det är som J20 SuperElit spelade ut sin roll. Det var inte igår iaf. Istället skulle vi satsa på J18. En elitserie med 14 lag och en allsvenska med lika många. J20 blir J21 och indelas i tre regionala zoner, som gärna få ha ett nära samarbete med både allsvenskan och Div 1...ett utbytessystem om du vill :-) 

Kommentera

Lumber Jack: Ska det vara 10 lag i J20 Elit så lär vi inte spela i den serien. Jag delar annars helt uppfattningen om att J20 är slöseri med tid. Det är det allmänna problemet. Vårt största problem är att det egna problemen börjar långt tidigare. Titta bara på Ångermanlands tv-puckfacit de senaste 10 åren.
Kommentera

Salle: Utan att ha någon statistisk grund att stå på har jag känslan av att den som inte tagit sig in a-laget när han nått J-20 inte heller kommer att göra det. Möjligtvis som en late bloomer och då via allsvenskan. J-20 blir bara en kuvös som håller spelarna i liv tills att vi kan placera ut dem på något barnhem i AS ett par år för sent.

Men visst, ska vi ha kvar J-20 så dra åtminstone ned antalet lag i J-20 elit till max 10 och skapa en jävla konkurens.

Fast det handlar ytterst om att du vill sitta skrika på läktarn om fredagkvällarna, eller hur. ;-)
Kommentera

Et tu Brute:
JVM-spelarna är väl undantag som bevisar regeln men under dom jättetalangerna är det problemet finns.

Jag ser självklart detta med MoDo-ögon i första hand och där finns det just nu ett halvdussin spelare som ingår i A-truppen men som får begränsad eller ingen speltid.
Och så har det varit i några år. Dom är jättebra i J-20 men tyvärr för dåliga för ES. Och dom som lånas ut till AS el dyl är bra där men när dom kommer tillbaka så fattas det ändå kvalitet för att platsa.
Samma har det ju/väl varit i TIK där ju det under de senaste åren värvats så fort det blivit skador trots att det funnits spelare som man borde vågat chansa/satsa på.
Och VF häromåren som vann JSM flera år irad men ytterst lyckades ta sig upp på A-lagsnivå.

Sen var det väl lika mycket FBK-lösningen med bla Skåre (Div1) som utvecklingslag som jag "klankade" på då den vägen ju inte verkar alstra fler spelare än ett eget juniorlag.

Sen att många spelare verkar må bra av att få komma bort från "tryggheten" ett tag är ju ett annat problem i MoDo.
Hur många spelare har blommat ut efter knappt platsat och pga det flyttat medans deras forna lagkamrater stagnerar.
Kanske läge att utveckla nån sorts utbytessystem inom ES.  ;-)
Kommentera

Salle skrev: "Jag håller inte med riktigt. Inget ES-lag lyckas idag valla in juniorer i laget då steget verkar vara lite för stort."

Skojar du? Vad jag har hört så har det aldrig spelat så många juniorer och förstaårsseniorer i ES som det gör i år. Enbart SAIK har väl tre juniorer som är ordinarie på backplats.

Vid förra årets JVM var det ju flera ES-juniorer som fick stanna hemma och så lär det väl bli i år också. För inte så länge sedan var det ju på sin höjd en eller två femmor som spelade seniorhockey över huvud taget.

Kommentera

Salle: Att juniorerna får träna är ju möjligt trots att de spelar i KB. Men jag håller med, juniorerna ska upp och få en enormt stor dos mängd träning.

Jag tycker faktiskt att MODO aldrig mer ska nämna Heart of hockey eller plantskola. Ingen har blivit gladare av dessa uttryck, den enda effekt de haft är att de blivit nerkörda i våra halsar nu när allt raserar. Samma sak med arenan, TjockHasse och Martin kan ju inte prata med en spelare utan att fråga(ledande fråga förstås) hur fantastisk de egentligen tycker att arenan är. Håll käften till vi har ett spel som är värdigt att presenteras i MODO hallen, just nu är allt bara pinsamt.
Det blir bara värre av att ha Hasse springa runt som nån jävla pravda reporter med sina taffliga försök att lugna massan. Han förkroppsligar Bagdad Bob när han lägger orden i munnen om att allt är bra, detta är bara en tillfällig dipp. EN jävla tillfällig dipp som hållit i sig i 2 år.
Kommentera

Lumber Jack: Jag håller inte med riktigt.
Inget ES-lag lyckas idag valla in juniorer i laget då steget verkar vara lite för stort.

Fast inte skulle dessa ynglingar må bli bättre om dom "bara" flyttades över till ett annat lag och en annan serie då dom ju skulle möta samma motståndare.
Inte har de juniorspelare vi skeppat till Löven och Sundsvall blommat ut mer än de som fått gro i A-laget.

Dock så måste juniorlaget spetsas till ytterligare både spelar- och spelmässigt.
Såg nåt om att SAIK hade ökat träningsdosen markant i sina J-lag då det är då dom kan utvecklas som mest. Detta borde MoDo också göra.
Kommentera

Lumber Jack: Häggström är ju ett bra exempel, tänk om han också hade haft lite talang i grunden. För farten och styrkan har han, men tyvärr inte så mycket talang vilket märks i timing, placering och puckbehandling.
Kommentera

Lumber Jack: Jag håller med.
Kommentera

Petey21: Juniorbiten är skrämmande. Lägg ned J-20. Loob hade med facit i hand rätt. Se till att skicka talangerna till seniorhockeylag så de måste bygga på sig lite styrka och snabbhet.
Kommentera

Gidde: Det både Fahlman och Ek skriver är ju knappast någon unik vishet. Det är bara att läsa inläggen här de senaste veckorna och samma saker finns redan att läsa tiotals gånger.
Kommentera

Petey21:

En dryg jäkel, men han har rätt i mycket han skriver om Modo tyvärr.
Däremot tycker jag det var onödigt att ta om samma saker två gånger....
Kommentera

Wayne Gresky: Vi kan väl be parresurre använda sina kontakter... 8-)
Kommentera

Lumber Jack: Låt oss börja med att hitta världens bäste sportchef.
Kommentera

Nikki Nine: Ek har rätt, vi saknar en elitseriemålvakt. Vi inledde förra säsongen lika jävla pissigt (ja inte långt ifrån), men då hade vi Krizan som ännu inte hade förfallit och vi vann en massa matcher med uddamålet. Nu har vi ingen matchvinnarmålvakt öht. Enda trepoängaren kom med Zacke i målet och den matchen hade han ingen aning om hur han räddade hälften av skotten.

Ek har fel. Vi har nog inget annat att luta oss mot än att Foppa bestämmer sig för MoDo och lockar med sig Macke. Någon frälsning medelst nyförvärv finns inte.

Den här säsongen har utvecklats till att handla om två saker. Överlevnad och en sjuhelvetiska scouting inför nästa säsong.
Kommentera

Jag blir lite fundersam över alla vittnesmål som talar om fantastisk stämning i truppen. När saker och ting jävlas enormt på jobbet, ja då påverkar det stämningen negativt. Men när man lärt sig att leva med eländet kan humöret stiga trots att problemet inte är åtgärdat, och då kommer man inte åt rötan överhuvudtaget.
Kommentera

qwertas:

Nog tror jag att folk börjar leta sig till arenan igen om man försöker göra något åt problemet. Folk förväntar sig nya spelare men om dom inte värvar någon ny kommer det inte att hända något med publiken i alla fall. Men skulle man värva några bra spelare så lovar jag publiken kommer tillbaka.

Tyvärr ser det ut så, och lite rår ju klubben för själv även om det var den gamla styrelsen som lova revansch och sedan plockar ihop ett sämre lag på papperet än vad man hade i fjol när man misslyckades. Man kan ju lätt säga att man blåst folk och det ger ganska kraftig effekt nu.
Kommentera

qwertas: De lär inte bli bättre om resultatena uteblir.
Kommentera

ante08: Med tanke på att man inte masar sig till den egna arenan skulle jag tro att det inte är allt för många som reser upp för att se denna skit.
Kommentera

Salle: ja men vi hjälpte er ju i förra mötet också så det skulle känns tungt om vi skulle hjälpa er på Lördag också. Kommer det upp några Modo supportrar förrsten med tanke på att det är Lördags match och allt.
Kommentera

Jag vet inte ens om nya spelare skulle hjälpa i dagsläget. Som Poffa säger finns det ingen fart, i uppspelsfasen vänder backarna om istället för att lägga pass, vad det beror på finns det säkert massa av experter där ute som kan svara på men jag har svårt att se att det förändras vips av att det kommer nya lirare.

Jag märker ofta att Modo i uppspelsfasen är väldigt isärdraget, forwards står och väntar på blå medan backarna har pucken i egen zon, och emellan står det minst tre forwards och täcker upp varenda liten yta. En lösning på det problemet skulle kunna vara att forwards börjar djupare och tar mer fart (!) så att motståndarforwards behöver hänga med istället för att kunna stå och skära av passningsvägarna mot stillastående forwards.

Problemet med det är ju att spelarna ser ut som att sirap på skridskorna. Överträning? Jag vet inte. Någonting måste göras för Foppa kommer inte att kunna rädda oss (ju längre tid som går desto mindre chans är det att han kommer är min känsla) och Haydar har vi knappast råd med.
Kommentera

Salle: Adam lirade 2,5 minut. :)

Ja om den trion brister i defensiven, vad ska man då inte säga om duon Steen och Häggström? Våra forwards är usla både fram och bak.
Kommentera

ante08: Tja du vet , jag har nästan tappat tron. Klart man kan förlora många matcher, men att förlora för att man är så fruktansvärt mycket sämre än sina motståndare skulle för många vara en gåta, men med modo´s trupp så är de ingen gåta.
Kommentera

ante08:
Vi gav er Antos och Werner. Ni ger oss 3 poäng ibland...
Kommentera

Man ska vara optimist har jag hört, 1 3p på 11 omg det blir ju 6 på 22 då kanske vi går om timrå
Kommentera

Poffa:

Ha ha ja ungefär så =)

Jag saknar en "edit" funktion här.

"Någon som såg ifall...."

Nu blev det väl rätt.
Kommentera

ante08: Ja hjälp oss hålla Norrlandsfönster öppet... ;-)
Kommentera

Poffa: okay, de blir varken kvalserie eller slutspel då ;)
Kommentera

Rytter: Så det ska stå "Ingen såg såg..."? ;-)
Kommentera

Berka: skulle inte bli förvånad om ni tar er efterlängtade 3 poängare mot oss på Lördag precis som förra mötet.
Kommentera

Rytter:

Inte sov, utan såg ;-)
Kommentera

Berka: 44 omgångar till?
Kommentera

Poffa: 11 omg. 1st. 3 poängare

Undra hur länge man tänker låta spektaklet fortgå?
Kommentera

Poffa:

Någon sov såg ifall Green var med i tredje? Kom just att tänka på att jag inte såg till honom i tredje, blev han bänkad, skadad eller nått?
Kommentera

Sen skall båset få sig en välförtjänt släng av sleven.

Det tog tre byten av Green, Madsen och Enström innan dom flesta insåg deras defensiva brister. Men ändå fick dom fortsätta perioden ut och lite till...
Dom var rent ut sagt bedrövliga ihop även om Green och Madsen totalt sett inte var dåliga ikväll. Tom i PP fick dom chansen...

Eddie/Hasse hade ingen bra första period och dom splittrades till andra.
Då fick Timmy ta hand om junioren och en skralt presterande Mojzis parades ihop med Hasse. Hur tänker man då. Att två negativa blir plus???
Sen när Eddie petas/utgår och Bonsaksen får chansen så får han göra sitt första byte i PP. Hur F-N tänker man då?

Att Elgiganten valde Adam Eriksson till bästa spelare var kvällens höjdare och man kan ju hoppas att de andra spelarna tar åt sig.

Kommentera

Wayne Gresky: Mmmm.

Kommentera

Wayne Gresky: "Svartvadet ser seg ut"

Men ack så effektiv i statistiken.
Kommentera

renen:Glömde Mojzis och Malek. Nä detta häller INTE!
Kommentera

Poffa: Ett M Poffa, ett M!

Sundström -3 idag.
Svartvadet +3.
Pikkarainen +2, han börjar framstå som en gigant på området.
Kommentera

Poffa:Tror ta mig fan att Milo rullar runt på alla spelare för att visa att det här håller inte, ta Molinder, använda Enström i pp osv.

Detta luktar kvalserie.

Kommentera

Idag blev vi skamligt utklassade från första nedsläpp.
Inte förrän FBK drog ner på tempot så hade vi en suck att hänga med i spelet.

Dessutom så fick dom 2 mål alltför enkelt. Första efter en junismiss av junisen Larsson. Även 2:an kom från en backmiss fast denna var på knattenivå och det var nestor Hasse Jonsson som stod för den. Inte ens på Getinghov gjorde han såna misstag.
Det verkar som om Hasse inte litar på sin backkollega och hela tiden vill hjälpa honom. Och det lämnar andra spelare TOTALT rena. Han gjorde samma sak i en 2mot2-kontring fastän att Eddie hade full koll på motståndare och det var bara ogjort att det hade rasslat bakom Malek då också.
Hasse MÅSTE bänkas i några matcher, minst, oavsett om Hållberg inte är tillbaka.

Malek i målet är just nu sämre än Zakke. Inget självförtroende och han sprider puckar som jag vet inte vad. Och hans innebandytäckning av stolpen fattar jag inte. Han är ju inte ens tät emot stolpen...

Molinder kan dom skicka nånstans för han tillför ingenting till laget. Likaså Enström som helt enkelt är för liten för ES.

Kommentera

Modo spelar utan fart. Det är det det sitter i, i varenda jävla situation. Vi spelar pucken till spelare utan fart, vi är hela tiden sena in i situationerna för att vi inte har fart, vi får inga kontringar för vi har ingen fart.

Målvaktssidan, vad är det för fel med Svedberg? Han har inte gjort bort sig då han fått chansen och som Malek spelade idag så är det i mina ögon solklart att Svedberg ska stå. Jag är faktiskt beredd att sträcka mig så långt att påstå att Zacke är en bättre målvakt än Malek, just nu.

Backsidan, Larsson/Jonsson bedrövliga. Eddie Larsson är dock 18 år och har liten rutin, vad kan Hasse J skylla på? Bänka Hasse för gott och låt Larsson eller Westin ta plats.

Molinder, Enström och K Forsberg kan vi skeppa till valfri allsvensk klubb. Ge Madsen kontrakt, han är definitivt bättre än dessa tre. Adam Eriksson också, han spelar med agressivitet. Och varför i H-E får inte Mattsson chansen? Han är definitivt bättre än Molinder. Hell, alla här inne är nog bättre än Molinder.

Sedan en avslutande kommentar om Vinnerborg. Sluta dömma, du är bedrövlig.

Kommentera

spud:

Eriksson har ju varit bra varje gång han har fått chansen. Han är den junior som har imponerat absolut mest på mig. Sedan tycker jag att Mattsson är värd en plats också.
Kommentera

shinzawai: Matsson tycker jag är nr 1 att ta Moliners plats.

Jag förstår verkligen publiken, varför gå till arenan när man inte får något mervärde där. Stämningen är noll. Kämpaglöden likaså. Om jag ska lägga ut 300 spänn och en hel kväll då vill jag fan ha något i utbyte, åtminstone ibland.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag KRÄVER att Hermansson eller Adam tar Molinders plats. Enström törs ta en tackling och har högre målspottarpotential än fjant-Molinder i alla fall.

6596
5205
5466
5745
5725
4975

Där har vi publiksiffrorna i år, de kommer inte att bli bättre. Synd att vi har en kräsen, snål och butter hemmapublik, men jag förstår att de inte vill betala 250 spänn för att sitta med ågren på läktarna. Det är bara 1000 personer mer än vi hade i Kempis, och då har vi ändå Sveriges fräschaste arena, det var inte finanskris och vi hade betydligt längre kostnader. Ajajaj.

In med Haydar och 2 till, minst!
Kommentera

Wayne Gresky: Absolut, i en perfekt (eller bra, för den delen) värld så hade vi kunnat låna ut både Tompa och Magnus. Nu har vi det lite tyngre... kanske går det ifall Foppa och Macke mot förmodan snörar på sig skridskorna i den finaste av dressar.
Kommentera

Per HApps: Nu har jag ju inte sett så många tikmatcher men att döma av det lilla jag sett verkar de ju kämpa i alla fall, till skillnad från vissa andra som mest glider omkring och väntar på pension.
Kommentera

1191214 · »