Salle:
Ja, du Salle! I dagsläget ser du nog på det här med alldeles för solkiga MoDo-ögon :-)
Det är sällan som vi ser så mycket juniorer med framträdande roller och mycket istid som vi gör just nu och de senaste åren. Skulle tro att första hälften av 90-talet och nu är de bästa juniortider vi haft i ES.
Men naturligtvis är juniorfrågan alltid ett problem, på det ena eller andra sättet. Jag gnällde nyss själv i HV-gb:n..[url=www.hockeysnack.com/permalink/1186661]Brute Kverulerar[/url]
Det största problemet i Sverige är väl annars att vi är så jävla statiska i tänkandet. Och knappast vet att vi utvecklas eller varför.
Ett exempel är att när Fagerlund tog över i SIF 1983, så fanns det 150 ishallar i Sverige. 1999 var vi uppe i 300. Från 1989 till 1999 fördubblades nästan antalet licenser i Sverige.
Årets förstaårsseniorer var alltså 10 år 1999, när det fanns 300 ishallar i Sverige. Dessa har naturligtvis växt upp i ett helt annat Hockeysverige än 79:orna gjorde 10 år tidigare.
Dessutom har vi ju nu de här årskullarna 89-93 som alla tillhör de 10 största i efterkrigstid. Som strukturen ser ut nu så tror jag vi tappar många juniorer som skulle betraktats som ES-dugliga bara för ett par år sedan, men som inte anses räcka till i dagens juniorkonkurrens.
Förmodar att också många under första hälften av 90-talet sneglade avundsjukt på Nola och deras riksintag, samt de framgångar som man hade. Idag slår väl inte riksintag lika högt och kompanjonerna i Leksand och Västerås rosar väl inte heller marknaden?
Det tror jag har sin största betydelse i den utveckling jag visat på ovan, som först och främst har gynnat regionala gymnasier och intagningar senaste decenniet. Men om 5 år börjar en tid med väldigt undertaliga årskullar. Frågan är då om inte riksintag återigen visar sig vara lite vassare.
Alltså jag tycker att det saknas en långsiktig strategi, där vi anpassar oss efter rådande förhållande innan det bankar oss i huvudet.
Jag vet inte hur länge sedan det är som J20 SuperElit spelade ut sin roll. Det var inte igår iaf. Istället skulle vi satsa på J18. En elitserie med 14 lag och en allsvenska med lika många. J20 blir J21 och indelas i tre regionala zoner, som gärna få ha ett nära samarbete med både allsvenskan och Div 1...ett utbytessystem om du vill :-)
Salle skrev: "Jag håller inte med riktigt. Inget ES-lag lyckas idag valla in juniorer i laget då steget verkar vara lite för stort."
Skojar du? Vad jag har hört så har det aldrig spelat så många juniorer och förstaårsseniorer i ES som det gör i år. Enbart SAIK har väl tre juniorer som är ordinarie på backplats.
Vid förra årets JVM var det ju flera ES-juniorer som fick stanna hemma och så lär det väl bli i år också. För inte så länge sedan var det ju på sin höjd en eller två femmor som spelade seniorhockey över huvud taget.
Sen skall båset få sig en välförtjänt släng av sleven.
Det tog tre byten av Green, Madsen och Enström innan dom flesta insåg deras defensiva brister. Men ändå fick dom fortsätta perioden ut och lite till...
Dom var rent ut sagt bedrövliga ihop även om Green och Madsen totalt sett inte var dåliga ikväll. Tom i PP fick dom chansen...
Eddie/Hasse hade ingen bra första period och dom splittrades till andra.
Då fick Timmy ta hand om junioren och en skralt presterande Mojzis parades ihop med Hasse. Hur tänker man då. Att två negativa blir plus???
Sen när Eddie petas/utgår och Bonsaksen får chansen så får han göra sitt första byte i PP. Hur F-N tänker man då?
Att Elgiganten valde Adam Eriksson till bästa spelare var kvällens höjdare och man kan ju hoppas att de andra spelarna tar åt sig.
Poffa:Tror ta mig fan att Milo rullar runt på alla spelare för att visa att det här håller inte, ta Molinder, använda Enström i pp osv.
Detta luktar kvalserie.
Idag blev vi skamligt utklassade från första nedsläpp.
Inte förrän FBK drog ner på tempot så hade vi en suck att hänga med i spelet.
Dessutom så fick dom 2 mål alltför enkelt. Första efter en junismiss av junisen Larsson. Även 2:an kom från en backmiss fast denna var på knattenivå och det var nestor Hasse Jonsson som stod för den. Inte ens på Getinghov gjorde han såna misstag.
Det verkar som om Hasse inte litar på sin backkollega och hela tiden vill hjälpa honom. Och det lämnar andra spelare TOTALT rena. Han gjorde samma sak i en 2mot2-kontring fastän att Eddie hade full koll på motståndare och det var bara ogjort att det hade rasslat bakom Malek då också.
Hasse MÅSTE bänkas i några matcher, minst, oavsett om Hållberg inte är tillbaka.
Malek i målet är just nu sämre än Zakke. Inget självförtroende och han sprider puckar som jag vet inte vad. Och hans innebandytäckning av stolpen fattar jag inte. Han är ju inte ens tät emot stolpen...
Molinder kan dom skicka nånstans för han tillför ingenting till laget. Likaså Enström som helt enkelt är för liten för ES.
Modo spelar utan fart. Det är det det sitter i, i varenda jävla situation. Vi spelar pucken till spelare utan fart, vi är hela tiden sena in i situationerna för att vi inte har fart, vi får inga kontringar för vi har ingen fart.
Målvaktssidan, vad är det för fel med Svedberg? Han har inte gjort bort sig då han fått chansen och som Malek spelade idag så är det i mina ögon solklart att Svedberg ska stå. Jag är faktiskt beredd att sträcka mig så långt att påstå att Zacke är en bättre målvakt än Malek, just nu.
Backsidan, Larsson/Jonsson bedrövliga. Eddie Larsson är dock 18 år och har liten rutin, vad kan Hasse J skylla på? Bänka Hasse för gott och låt Larsson eller Westin ta plats.
Molinder, Enström och K Forsberg kan vi skeppa till valfri allsvensk klubb. Ge Madsen kontrakt, han är definitivt bättre än dessa tre. Adam Eriksson också, han spelar med agressivitet. Och varför i H-E får inte Mattsson chansen? Han är definitivt bättre än Molinder. Hell, alla här inne är nog bättre än Molinder.
Sedan en avslutande kommentar om Vinnerborg. Sluta dömma, du är bedrövlig.
Att juniorerna dominerar som de gör idag är lika mycken ett tecken på utarmningen av svensk hockey som lyckad skolning av talanger. Sen råder det inget tvivel om att vi fått fram väldigt många lovande spelare de senaste åren, det är bara att titta på framgångarna i JVM och i antalet NHL-draftade spelare.