1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507065 inlägg · 4104 ämnen

MODO Hockey - Färjestad 2011-12-03 18:30 F C

« · 1445311 Till forumet

MODO Hockey - Färjestad 2011-12-03 18:30 F C

Efter segern hemma mot Frölunda i torsdags väntar nu en ny hemmafight för MODO Hockey.

Den här gången är det regerande svenska mästarna Färjestad som står för motståndet.

- Ett lag som fick en lite knackig inledning men som sedan har haft en fin trend, säger headcoach Ulf Samuelsson.

Aktuell elitserieomgång
Lör: Luleå - Djurgården, Timrå - Brynäs, Linköping - HV71, Frölunda - Växjö, MODO Hockey - Färjestad.
Sön: AIK - Skellefteå.

Headcoach Ulf Samuelsson

- Matchen i torsdags mot Frölunda var återigen en match som man har all anledning att vara nöjd med. Vi presterade en bra hockey långa stunder och framför allt var jag nöjd med mittperioden där vi lyckades riktigt bra i både offensiven och defensiven.

- Kul att se hur vi skapade i vårt power play. Två mål gjorde vi i den spelformen - varav ett blev matchavgörande. Skönt också att vi stängde igen i penalty killing.

- Nu ställs vi mot Färjestad. Ett lag som fick en lite knackig inledning men som sedan har haft en fin trend.

- Vi vet att Färjestad är ett mycket bra lag. Ett lag som innehåller massor av kvalité.

Vi är fullt inställda på att det här blir en knallhård fight med massor av kamp.

- Hur laget formeras bestäms matchdagen.

Matchtruppen
Målvakter: 1 Forsberg, 32 Tellqvist.
Backar: 2 Westin, 3 Lehtivuori, 6 Byström, 22 Pöck, 34 Meyer, 51 Ahnelöv, 55 Tollefsen.
Forwards: 10 Skröder, 13 Andersson, 17 Madsen, 18 Ritola, 19 Schremp, 23 Svensson, 24 Sundström, 25 Hedman, 26 Forsberg, 31 Axelsson, 35 Westin, 44 Danielsson, 62 Hari

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Färjestad 2011-12-03 18:30 F C

Skitsvårt vem som ska petas när Madsen är tillbaka. Går att argumentera för flera olika spelare.

Hari - Är "bara" bra när laget har puck.

Hedman - Kan "bara" tacklas.

Westin - Kan fortfarande spela J20.

Forsberg - Händer inte mycket när han är på isen.

Frågan är väl vilken spelare som vi får minst produktionsförlust ifrån genom att sätta honom i fjärdekedjan om Hari ska få spela också. Fredric Andersson?

Kommentera

NikkiNine: Det enda rätta som läget ser ut just nu vore enligt mig att låta Madsen centra fjärdekedjan och lämna övriga linor intakta. Hedman får kliva åt sidan i grunduppställningen p.g.a hans bristande markeringsspel, behöver man få in fart och energi i någon match och "röra runt i grytan" får han gå in och proppa allt som rör sig.

Andersson tycker jag har spelat strålande de senaste ~ 5 matcherna, skulle kännas mycket konstigt att förpassa honom till fjärdekedjan.

Redigerad kommentar

Kommentera

Gustafsson: Tycker att Hedman ska vara kvar till bekostnad av Forsberg.

Men det börjar vara svårt att få plats med de forwards man vill ha på isen, toppen:)

Kommentera

Gustafsson:

Å andra sidan spottade Madsen upp sig ganska rejält innan han blev skadad. Hur mycket uträttar han med Forsberg och Westin? Känns långt från optimalt.

Kommentera

NikkiNine: Jag tycker det ser ut som Hari och Schremp har hittat lite kemi mellan varandra.

Mitt förslag är därför att skicka Andersson ner till fjärde, ut med Westin/Forsberg och låta Madsen spela i 3:e.
Kommentera

NikkiNine: jag skulle ha petat Hedman, hans fysiska spel må vara kul att se men kostar många BP

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio: Nej.
Kommentera

arnio:

Öhh...? Hur vore det med lite research innan du postar? Han har typ 5-6 utvisningar i år. Må vara att han ofta ser ut som en yr höna i egen zon och han tillför väl inte jättemycket offensivt heller för den delen men han har en helt annan timing i tacklingarna denna säsong.

Kommentera

Vallin: 7 utvisningar 1ass. Jag hade fel helt klart men bra är han inte
Kommentera

arnio:

Nä det kan jag väl hålla med om men han ska inte ha skit för gamla synder. Jag tror han skulle kunna funka bra i en offensiv kedja där han fick tillbringa mycket tid i anfallszon och stå framför mål. Han är inte helt obegåvad offensivt och storleken och tuffheten har han, vilket vi inte är bortskämda med. Tyvärr finns inte utrymme för att exprimentera i det läge vi befinner oss,

Helt klart så är han en av de spelarna som hänger löst när Madsen återkommer, vilket jag tycker är synd. MODO har inte varit bortskämda med tuffa, tacklingssäkra spelare rent historiskt och jag är av den åsikten att såna rollspelare behövs i ett lag för att nå hela vägen till guld men just nu tillför han ingenting i övrigt.

Kommentera

Vallin: Själv tycker jag att Anton är utomordentligt bra, trots att ha inte presterar poäng och råkar vara i minusformationer. Anar stor potential i honom. Jag tror vi behöver honom senare.

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo: Du och jag är ense om Anton Hedman. Han skulle funka som en "Holmström"-typ i en offensiv kedja samt framför mål i PP.

Han är snabb, stark och orädd. Och dessutom inte alls oäven med puck.

Sen är det ju solklart att det är John Westin som kommer att petas även om han gör det bra i de flesta matcherna. Han borde dock inte skickas upp på läktaren utan kunde gott få sitta på bänken med grabbarna.
Kommentera

Salle: För det första hatar jag de nya funktionerna i HS, så länge de inte fungerar. För mig innebär det ofta att jag hinner skriva ett par, tre, fyra meningar och plötsligt så befinner jag mig ute i gästboken igen med oförrättat ärende. precis som denna gång.

Hedman är överraskande bra med pucken. Däremot behöver han vidare utbildning och handledning i hur han stationerar sig i försvarsarbetet. Vi har inte råd med spelare som missar att läsa försvarsuppgiften med 120 grader. (Konsekvensvinkelteorin.)

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio:

Fan, det var du som tände på bocken förra natten ändå?

Kommentera

Salle:

Japp, jag är av precis samma åsikt. Frågan är om han någonsin kommer att få den chansen i MODO.

Kommentera

NuMo: Konsekvensvinkelteorin är lysande men farligt nära inkontinentteorin :)

Skiljer ett par öl tror jag.

Redigerad kommentar

Kommentera

Salle: Hedman är har behov av en bra omgivning tror jag och defensivspel ska han inte spela. Jag gillar hans kämpaanda och han kan smälla på och bana väg för sina medspelare. Ibland (speciellt när Modo spelar dåligt och matcherna är tempofattiga) så brukar han ju även överraska med fina matcher där han kan göra fina uppåkningar med pucken. Jag misstänker att det är att han har lite problem med tempot som gör att han ofta sticker ut i matcher där spelet är riktigt lamt och tempot lågt.

Jag gillar Hedmans uppoffrande spel, men som sagt att lira honom i en fjärdelinja är som att låta en taxichaufför köra buss

Kommentera

Noterbart inför Modo - Fbk är att Färjestad har vunnit varannan match och förlorat varannan sett till de senaste tolv matcherna. Eftersom att de förlorade sist så ligger ju en vinst nära tillhands, eller är det dax att bryta sviten?
Kommentera

arnio: dom kryssade ju senast, vinst i spel med 4-4 på OT och straffläggning är inte något man kan räkna som seger till matchen, endast laget som tog en extra poäng annars ser jag att man spelat lika.

en hockeymatch spelas i 3*20 min och det är efter 60 spelade som resultatet räknas, sen har vi ot och straffar för publikens skull.

Modo bör kunna vinna ikväll eftersom jag inte kan se matchen.

Kommentera

arnio: Efter att ha sett Hedman med Sundström och Danielsson så tycker jag att Hedman inte ens passar med bra omgivning. Han är för långsam, har för dåligt spelsinne och är för kantig, och då har jag inte ens tagit upp hans bristfälliga defensiv. Bort med honom, tyvärr.

Fredrik Andersson behövs med Schremp för defensiven. Madsen håller tyvärr inte i rollen som center i egen zon eller för att vara först hem. För att Hari och Schremp ska kunna spela ut behövs någon defensivt skickligare kille för att stadga upp.
Kommentera

Berka:" dom kryssade ju senast, vinst i spel med 4-4 på OT och straffläggning är inte något man kan räkna som seger till matchen, endast laget som tog en extra poäng annars ser jag att man spelat lika.

en hockeymatch spelas i 3*20 min och det är efter 60 spelade som resultatet räknas, sen har vi ot och straffar för publikens skull."

Öh matcher får inte sluta oavgjort längre och det delas ju ut poäng efter straff och suddenavgörande. Jag som trodde att Modo vann sist men tydligen inte,,,Jag tror att du har missuppfattat de "nya" reglerna.

Kommentera

arnio: MoDo vann inte senast. De tog extrapoängen. <---punkt
Kommentera

Frisco: De vann och tog extrapoängen.  Matcher får inte sluta oavgjort. alla matcher har en vinnare och en förlorare.
Kommentera

arnio: Det heter alltså vinnarpoäng?
Kommentera

arnio:Jag tycker vi förlorade en poäng den matchen
Kommentera

arnio: seger räknar jag till att man vunnit matchen, och en match räknas efter 60 min, hockey spelas väl i 5 mot 5 och inte i 4-4 eller i endast frilägen?!

sen har vi ett 5 min sudden och på vissa håll straffar för att dela ut en extra poäng och för att bjuda publiken på lite kul (därför man spelar 4-4 för att få till ett mål åt något håll!)  Jag tycker inte att vinnaren i sudden eller på straffar kan titulera sig som segrare i matchen utan segrare till en extra poäng i matchen, men det är ju bara vad jag anser!

Kommentera

arnio:Om det bara finns en vinnare eller en förlorare så borde man väl spela vidare som i slutspelet, 5 mot 5 tills första målet faller??!

Kommentera

Berka: Färjestat har vunnit eller tagit extrapoängen i varannan match de senaste tolv matcherna. Ett varannanmatchlag alltså. Intressant är att Brynäs med NC som tränare hade samma tendens, alltså  2 eller tre poäng följdes ofta upp av 0 eller ett poäng.

Jag gillar förrövrigt inte heller reglerna utan tycker att det borde delas ut poäng enligt följande: vinst efter 60 minuter 3 poäng, vinst efter OT 2 poäng och vinst efter straffar 1 poäng. Inget poäng till förlorande lag.

Kommentera

Vi slipper i alla fall...

Referee(s) Sören Persson, Mikael Sjöqvist
  Patrik Sjöberg, Thomas Forsström
Thomas Andersson, David Bergman

Kommentera

Salle: Vilka får vi då? Morgan Johansson och Tobias Björk?
Kommentera

Självklart så går Växjö och vinner.. samt att Djurgården leder... Vi får verkligen ingenting gratis! 
Kommentera

henkelainen: Kvitterat!

Edit: Dessutom går vi väl om Linköping om vi vinner?

Redigerad kommentar

Kommentera

yes! hoppas nu att djurgården förlorar så dom bara får 1 poäng! heja Lulä!! 
Kommentera

Frisco:Tre poäng är en vinst! Två poäng är en vinst av extrapoängen. Solklart, men ändå: Har man kvitterat sent känns det som en vinst om man tar extrapoängen. Om man däremot (som mot DIF hemma) får en sen kvittering emot sig då är en poäng som en förlust, typ!
Kommentera

Men hjärnsläpp! Är det antalet gjorda mål som avgör vem som kommer före ifall två lag ligger på samma poäng? Eller är det bäst +/- som bestämmer? 

Kommentera

Linköping är ur balans. Kul att se.
Kommentera

bj21: Jag tycker att tar man bara 2p hemma så har man förlorat en poäng. Tar man 2p borta så är det en klar vinst.
Kommentera

Bra Big Dick. Bra match att sätta igång att producera i.

Nu blev det som ett brev på posten taikon i egen zon.

Mål i skitan dessutom. Hua!

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo:

Schremps andra assist för kvällen.

Färjestad ser laddade ut. Hög fart i matchen. Blir svårt att ta poäng ikväll.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett:

Färjestad har allt, Modo står å stirrar på pucken i egenzon.

Kommentera

yngwie: Det märks att vi bjuds på BETYDLIGT bättre motstånd ikväll än i Torsdags, jobba på!
Kommentera

yngwie: Det där jävla stirrandet i egen zon måste man göra något åt.
Kommentera

NuMo:

Bra försvarsspel.

Kommentera

Gustafsson: Nu måste vi göra en bra andraperiod.
Kommentera

Perioden känns helt intetsägande. Jag är glad att jag inte tillhör de som lider på läktaren.

Kommentera

73Sjöbba: FBK ser riktigt bra ut, vi måste upp ett par klasser för att ha chans på poäng ikväll.
Kommentera

« · 1445311