1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

502235 inlägg · 4097 ämnen

MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta

« · 2759977 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Chamez: Var det inte samma för HV ifjol? Att enligt underliggande skulle man vara typ 9-10 men man var rätt fast på plats 13.

Så statistiken får säga lite vad den vill ibland...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Trilske: Fast jag tycker inte han kastas under bussen. Han är en grym spelare då han är i rätt omgivning. Han kan inte driva sin kedja utan driver framför allt sitt eget spel. Skulle han ha en lämplig center med de egenskaperna tror jag ranta hade hakat på och levererat mycket! Så är det inte nu.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
digitalbath: Att få in någon med spetsegenskaper skulle lyfta laget. Många ser ju helt uppgivna ut och förstår själva att dom inte räcker till. Det är så klart sjukt jobbigt att känna "oavsett hur mycket vi kämpar så fortsätter vi förlora".

Den här gruppen har kommit till vägs ände och energin är slut. Men med nödvändiga förändringar känns det inte helt kört.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Sigge: Vilka spelare är det du vill få in som är lediga? Jag tror att det här lagets överlevnad i SHL hänger på att truppen repar sig mentalt. Hockey är en rätt simpel sport där spelarnas självkänsla är direkt kopplat till poäng och resultat. Att känna sig usel och läsa supportrars åsikter hjälper nog inte.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Nesse:

Tycker Ranta hade rätt många fina framspelningar i början och inledde denna säsongen på ett helt annat sätt än vad han gjorde ifjol där han utnyttjade sina kedjekamrater bättre.

Men sen när man inte får utdelning och det är nya kedjor i varje match är det klart att man lätt faller tillbaka i gamla hjulspår.

Hade laget inlett som man gjorde ifjol tror jag man hade haft en helt annan syn på honom men nu är det lätt att kasta en sådan spelare under bussen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
digitalbath: Antingen det eller börja en ny ökenvandring i HA. Det är upp till Hinken att lösa bristerna i truppen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Nesse: det känns som att många supportrars frustration går ut över honom då vår spets visat sig vara slöast i SHL. Lite orättvist.
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Sigge: Det du beskriver är en helt ny stomme som man vanligtvis sätter samman över två säsonger. Det kommer aldrig att hända.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Gnället på True är löjligt. Läser man här kan man tro att han är totalt värdelös. Jämfört med andra utländska centrar som är nya i ligan har han gjort ungefär lika många poäng, med betydligt mer speltid i BP.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Gavelo: Om vi ska spela kontringshockey behöver forwards lära sig att vara lite högre i egen zon. När man sjunker ner och försöker hålla positionerna blir alla trötta och måste dumpa när man vinner pucken. Slutligen måste vi få in några fysiska pjäser som kan sätta stopp i spelet.

2 fysiska/defensiva pjäser på forwardssidan. Peta Niederbach och eventuellt Woods om han inte börjar leverera. 1 back och 1 spetsig center måste in utöver det som kan göra skitjobbet varje kväll.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
KRB: Enligt de underliggande siffrorna så skulle modo legat på en tiondeplats enligt Hockeynews. Ungefär där jag anser att vi borde ligga nu med tanke på spelet och hyr det har sett ut. Hv71 låg sist i den tabellen. Nen verkligheten är en annan och matcher ska vinnas på isen. Kan ju hoppas att det vänder lite nu. Det va långt ifrån en skitmatch igår.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
KRB: FBK var 2 nummer större än Modo igår.
Dock måste jag poängtera att Modo ändå gör en bra match och man håller relativt bra koll på Färjestad i egen zon, majoriteten av skotten kom en bit utanför och var enkla för Olle, men med lite bättre skärpa från hemmalaget så bord det kanske blivit 5-1.
Olle var riktigt bra Igår, kanske bäst matchen i Modo tröjan.
Modo gjorde även ett rejält försök sista 2 där man pressade Färjestad rätt ordentligt men vi skapade väldigt få målchanser under hela matchen så segern för hemmalaget var välförtjänt.

Men återigen, Modo gör en förvånansvärt bra bortamatch trots att man är helt chanslösa.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Knafus: här tror jag du har många rätt tyvärr.

Bernhardt är dock inte en så stor besvikelse (nu) då det såg likadant ut där förra året, han har helt enkelt inte kunnat överföra sitt spel från HA till SHL.

Olofsson är en besvikelse som du säger, men där tror jag det finns mycket att hämta om han bara får spela i en miljö som lyfter honom.

Ranta är en hopplös typ, men man älskar ju det med honom också, men som man gör nu när man spelar honom med Södergran så ser det värre ut än vad det behöver vara. Alla Rantas dåliga sidor blir X2 när han får spela med en sämre variant av sig själv. Tror det är svårt att nyttja Rantas storhet i 1-2a line, pga hans tunnelseende. Men man skulle kunna spela honom med 2 defensiva pjäser istället så har man en tredje line som kommer blixtra till då och då.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Gavelo:

Kunde inte se något av matchen igår, varken före under eller efter
Spelade MoDo annorlunda, något mera defensivt med inte lika högt tryck utan puck,
Skulle va intresserad om Karlin ändå kommer på ett sätt att spela som laget känner att de klarar av att genomföra?!

Om någon ska lyckas vända skutan som just nu ankrat nere i avgrunden så är det Karlin…..

Vänder Karlin detta med det material han förfogar över blir han århundradets mentor och tränare!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
BobbyG: Ok, har hört att dom försöker lösa en situation. Men du sitter säkert på bättre källor än mig.
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
BobbyG: Du vet väl att förändringar komma att komma? Dom försöker bara hitta lösningen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Knafus: jasek är intressant, enligt underliggande statistiken (alltid irriterar det någon) så är han en av modos absolut bästa spelare.

vad jag vill få sagt med det är att det ska bli intressant att se hur mycket inflytande felix har som har stenkoll på detta.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Vikingmodo : Alla säger alltid att de värvar bra karaktärer. Inget att haka upp sig på.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
digitalbath: ja kollar man Trues stats så har han ju för det mesta producerat 0,5-0,8 ppg i Ahl. 0,57 i snitt. 18/19 var han bäst i laget, över t.ex. antti suomela.

Jag vet inte exakt hur många mål som görs per match i Ahl, men känslan är att det är fler än i shl. Så skulle tro att hans nuvarande produktion (0,46) är i linje med vad som kan förväntas, varken mer eller mindre.

Vissa spelare exploderar när de lämnar Ahl/echl och kommer till svensk hockey, men true känns inte som en sådan. Han är stor, stark och borde snarare prestera bättre i nordamerikansk än europeisk hockey.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Zource: om det är totalkris nu och redan för sent så spelar det väl ingen roll om det går några omgångar till :)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Vikingmodo : Ja det nog Jasek som ligger mest pyrt till. Olofsson är ju en mäktig besvikelse också men han har ett längre kontrakt så det blir svårt att göra något vettigt där. Är väl bara utland som är alternativet för honom då pengarna är för stora för ett HA lag. Lär inte vara något SHL-lag som är intresserat. Jasek måste ryka eller flytta ned ett eller två steg i hierarkin. Om två nya centrar kommer in. True ser ibland sjukt långsam ut i såväl skridsko som tanke i SHL sammanhanget . Blir tufft för honom också tror jag. Bernard är en skugga av sitt forna jag. Nu svär jag kanske o kyrkan men jag tror ni skulle vara bättre om ni hade en mer spelande forward än Ranta. Tycker han är endimensionell och begränsar spelet. Svårt att få utväxling på kedjan när han har sådant tunnelseende på sin prestation. Inte att han är egoistisk men även om han är snabb och väldigt teknisk så tappar kedjan spelet. Det verkar inte fungera på SHL nivå. Byt bort honom mot en riktigt bra center!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Dexter : oavsett hur säsongen slutar så kan vi ju inte fortsätta med den här mes-hockeyn som präglat klubben under lång tid utan det måste till radikala förändringar och en omstart från nästa säsong. Troligtvis med många nya spelare med en helt annan karaktär. Uppenbarligen finns ju ekonomin för det också initialt efter varje budgetår att värva de spelare som krävs för det.

Jag tror ändå det är bättre att vi klarar oss kvar i SHL än åker ur då det finns en risk att mes-hockeyn fortsätter i Allsvenskan eftersom det fungerar i den ligan. Vi skulle oavsett vad klara av Allsvenskan på ett bra sätt men jag tycker det är viktigare att vi bygger ett lag och spelsätt som kan vara slagkraftigt i framtiden.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
J F K, ho ho vars e duuuuh
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Gavelo: Redan efter 13 omgångar är det ju totalkris. Hur kan det då inte se ut efter 20 omgångar? Enligt mig var det typ redan försent för två veckor sen. Men men, jag är ju bara en simpel arbetare.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Gavelo: så tolkade jag det också att tålamodet absolut snart är slut på spelare som inte presterar. Om Hinken säger det så lär ett par spelare ryka om några veckor. Jasek tror jag är borta innan jul
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Zource: Hinken är ju avslöjad nu med vad han egentligen menar med "bra karaktär". Dvs "snälla spelare utanför isen" men mobboffer på isen genom att konstant bli överkörd av motståndaren. Kommer aldrig lita på honom igen om han nämner de orden om en spelare
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Zource: Jo jag vet inte hur han tänker faktiskt.
Men han klargjorde i podden förra veckan att det finns bara ett visst tålamod med ledande spelare som inte levererar och menade på att om inte leveransen kommit igång till omgång 20 så måste man se över laget.
Typ så!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Gavelo: Finns många anledningar givetvis. Men jag funderar på om Hinken tänker likadant. När han sätter sig ner och tar en fika med en spelare som inte presterar, och märker vilken otroligt snäll och försynt kille detta är. Då blir det löneförhöjning och förlängt kontrakt istället! 🥺
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
digitalbath:

Gillade den värvningen initialt då det lät som att han skulle vara en upphottad version av vigneault, dvs en stabil tvåvägscenter.

När vi ändå inte får speciellt bra utfall på spetsen kan vi lika gärna värva in pålitliga spelare som är bra i båda riktningarna och som gör sin omgivning bättre, tänkte jag.

Har dock inte lyckats lista ut vad som gör honom till en bättre spelare än vigge.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Läser att många klagar på True. Någon som vet vad tanken med honom är? Han är ju relativt lätt att ”hobbyscouta” och all statistik skriker ju statist (tvåvägsspelare). Hittills har han ju skrapat ihop en del poäng och sett till hans CV så har han nog presterat enligt förväntan. Personligen känns värvningen onödig då vi redan har överflöd av statister. Vi borde ha lastat hans lön på något bättre…
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
S-vikaren: Om Hinken fått in Lavoie istället för True kunde varit på en helt annan plats nu. Vår centersida är förmodligen den sämsta i SHL historia.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Zource: Att vi är sämsta laget i ligan med marginal, att Hinkens värvningar inte levererat, att Karlins spelsystem inte fungerar för materialet, att vi snart är avsågade på sista plats, att vi riskerar att hamna i kval, att vi just nu kommer åka ur Shl om det blir kval.

Bara välja en passande anledningen
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Zource:

Det tror jag nog, däremot lär vi inte skicka spelare till en bottenkonkurrent.

Men OSL är nog en relativt bra fit för vad som återstår i vår budget, dvs vi skulle nog kunna plocka honom utan att behöva ge något i utbyte.

Men samma sak gäller väl där, varför skulle dom vilja gambla och skicka spelare till oss.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Finns det nånting som talar för att Modo förstärker laget?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Modo4321:

Snittade säkert 1p/match mot oss säsongen han var i Väsby, en målskytt af rang.

Var ju egentligen klar för Rögle men dom bröt kontraktet lagom till seriestart av någon anledning så då hamnade han i Väsby istället.

En kuriosa jag hade nämnt om jag varit Pelle men förmodligen inget han hade koll på.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Domsjö:
Bara han kastar handväskan
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Monno: visst har teorin hål, det var mest en spekulation från min sida till varför spelare som Woods, Aagaard, Jasek, Olofsson och till viss del Ranta inte levererar, är det Karlin spelsystem som gör det svårt för dem att få ut sitt spel.
Ranta är egentligen en spelare som är för bra för Shl med rätt verktygslåda och han gör ju majoriteten av sina mål på individuella prestationer.
Alla övriga spelare ser ju ut att ha kört fast och därför kanske man söker det där berömda digonalpasset /chanspassen som en orsak till något som inte fungerar ?

Flertalet av spelarna levererade förra säsongen men har helt plötsligt blivit statister ute på isen och det i samband med ledningens nya spelsystem inför säsongen, det väcker ju vissa frågor kan jag tycka.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
S-vikaren: Ingen dum idé. Hörde i podden att hinken var intresserad. Hade varit en spännande värvning.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Raphael Lavoie går tungt i Henderson Silver Knights. 200 000 dollar i AHL. Robert Hägg får göra reklam för vattnet i Örnsköldsvik.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
M Horava: Sjukt? Kaut är frisk i en sjuk värld.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Tarasov: Jag såg det. Trodde det var feltuppdaterat på EP. Helt sjukt långt kontrakt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Tarasov: Skit i det ! Skicka in Costanza i förhandlingarna.
Då kommer han att skriva på med svansen mellan benen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Gavelo: Fast Ranta producerar ju bra och uppen arligen låter ju Karlin honom tjuva konstant så din teori har vissa hål.

Samma med Jasek, att slå pass genom hela zonen som bryts av motståndarna bör ju inte ha med spelsystemet att göra? Sen den bristande skapandet framåt kan ju vara så såklart.

Rouhomaa hade en del oflyt med skador och fick även totalt menlösa medspelare. Ranta var ju direkt svag i början av säsongen.
Sen passade han inte i åka massa skridskor idén direkt.
Tror han gjort sig rätt dåligt i årets Timrå t.ex.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Dexter : Haha, ja. Har mycket att berätta om den matchen, eller hela omgången. Sjukt var det minsann. Vita Hästen spelade bort sej själva genom att krossa Löven...Sjukt sjukt. Återkommer med detaljer en fin dag. Nu ska vi invänta vintertiden, brrr
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
wesslan: Det kan ju vara spelsystemet som inte passar!
Vad jag känner till så har Karlin alltid byggt ett spel som bygger på att alla är delaktig och att man hela tiden spelar som ett lag, utsvävningar al’a Sveningsson, Ruohoma, Ranta, Jasek verkar inte passa in.
Frågan är om inte Karla hade haft samma problem som Jasek under MK
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
puffe: Häftigt värre. För ung för att minnas det själv faktiskt, men det är ju en mytomspunnen match och man har hört historier. Borde vara MoDos viktigaste seger någonsin? Med undantag för match sju mot DIF om vi överlever denna säsong. :-)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
leijon: Framförallt True, vad är det för scouting på honom. Bedrövligt
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-10-26 Borta
Robin Ztorken L: Ja nivån på True och Jasek är nog den största orsaken till detta haveri till lagbygge. När vi inte har en enda center som kan leda en kedja, ja då är det tyvärr i princip kört. Vi kan aldrig lyfta oss hur mycket övriga kämpar och ger rubbet. Det handlar i slutändan likt förbannat på att individerna inte duger.
Kommentera

« · 2759977 · »