1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506673 inlägg · 4103 ämnen

MODO Hockey - HV 71 2010-10-16

1293516 · » Till forumet

Sv: MODO Hockey - HV 71 2010-10-16
Berka:

Vi har krav kring tacklingsspelet som innebär att vi förväntar oss att spelare skall ta beslut om det är säkert att tackla på bråkdelar av en sekund.

Vi mer eller mindre stämplar spelare som gör felbeslut och gör en farlig tackling som galningar.

Vi stänger också av spelare som gör vårdslösa/felaktiga tacklingar, trots att det ofta handlar om att den tacklade i sista momentet sänker ner huvudet eller vrider sin kropp eller åker ut en bit från sargen och därmed själv är delaktig i hur förödande tacklingen blir.

Vi kräver helt enkelt att den som tacklar ska vara den som har hela ansvaret för det våld som är tillåtet att dela ut inom regelverket.

Här har vi en spelare som faktiskt i media berättat att han såg domaren klart och tydligt, men att han inte kunde undvika kollisionen eftesom han är så stor och hade så hög hastighet.

Han menar alltså att det var en olycka som inte gick att undvika.

Trots det hävdar han också att han inte är en person som ber om ursäkt i en sådan situation. Det är alltså anledninge at han inte bad om ursäkt efteråt, utan att han hade ett likgiltigt beteende.

Jag har två åsikter kring det här.

1. Kunde han inte försöka undvika kollision i det här fallet så är han uppenbarligen livsfarlig för motståndare när tvingas ta hänsyn till och besluta om det är lämpligt att tacka eller inte. Uppenbarligen behöver han ju flera sekunders betänketid i sådbna lägen. Bråkdelar av en sekund räcker inte långt.

2. Respektlösheten i att inte be om ursäkt för "olyckan" efter att efter ha kört över domaren så att han i stort sett slog en volt innan han slog i backen är frapperande. Karln är ju totalt omdömeslös. Det finns inget i hans beteende efteråt som förstärker intrycket att det var en olycka. Tvärtom.

Det enda som talar för att det inte var en olycka är att det rent generellt verkar idiotiskt att göra som han gjorde. Om det är för eller emot honom personligen låter jag vara osagt.

Beech får vara glad att Sjöberg inte skadade sig. Det är enda anledningen till att straffet blev så milt.
Kommentera

Hahl Bundy:

Jag tycker att det mest anmärkningsvärda är att Beech bara åker vidare som om ingenting hade hänt, utan att ens vrida huvudet för att se hur det gick. Jag tror inte straffat hade blivit lika hårt om han hade stannat direkt och hjälpt Sjöberg upp.
Kommentera

Berka: Jag tycker det är ett för hårt straff.
Domarna har ju blivit pååkta tidigare o där det inte blivit nån påföljd.
Varför just nu?

Beachen stirrade puck, kanadick som han är, o såg snabbaste vägen :)
Kommentera

spud: Det håller jag med om, spelarnas ansvar på isen.
Det är en bedömningsfråga av domarna som i många andra fall, avsiktligt eller ej.
Olyckor kan faktiskt ske. Men straffet var åt hellvete för hårt, jag personligen tycker inte det direkt ser ut som att han medvetat kör över domaren å hade han något motiv till de?! Men det är klart åker man över 2 zoner å inte ser domaren så är det jävligt märkligt.
1 match avstängning el. böter 10 000 till domarnas kaffekassa vore lämpligt
Kommentera

MorganaLefaey: Hur de än gjort skulle det ju bli fel, om de friat honom skulle det vara okej att ta genvägen över domaren nästa gång det händer, framförallt om man haft lite domslut emot sig som man vill ge igen på. Nu skickar man en signal att det gäller ha uppsikt över isen. Det är inte OK att åka runt hur som helst. Domaren är helig på samma sätt som man inte kör över en backande målvakt.
Kommentera

MorganaLefaey: Tacka vet jag 9 månader som Alavaara fick.
Kommentera

shinzawai: Ja man kan ju tycka att han borde sett domaren. Men återgår till min tanke. Om han såg domaren så vore det väl väldigt dumt att tro att han skall komma snabbast till sargduellen genom att gå rakt igenom domaren.

Då måste man väl mer eller mindre döma honom för att det är frivilligt han tacklar domaren och då borde straffet vara högre.
Kommentera

MorganaLefaey: Om han inte såg domaren har han gråstarr.
Kommentera

Hahl Bundy: Jo man får väl hoppas på att om han hade haft tillräcklig uppsikt på domaren så skulle han inte tro att han kommer snabbast fram till den plats där drabbningen är genom att gå rakt igenom honom.

Så ser det faktiskt som att han av någon anledning inte såg domaren. Men om det nu då alltså är spelaren ansvar så förstår jag domen. Men jag måste då ställa en följdfråga: Om man rensar ur zon och skjuter en puck på domaren kommer man då också bli avstängd?
Kommentera

Poffa: Så här lyder motiveringen ( domen):
"Spelare har skyldighet att hålla uppsikt över domaren och att göra ansträngningar för att försöka undvika kollisioner".

Jaa, vad säger man?
Kommentera

Wayne Gresky: Ett väldigt hårt straff, för något som jag uppfattade som en ren olyckshändelse.
Kommentera

Poffa:

Förövrig en rätt skön kommentar i den artikeln som åtminstone fick mig att dra på smilbanden! :)

Kommentera

Poffa: När thorén säger att det inte är någon fara så blir iaf. jag orolig.
Kommentera

Susse verkar okej och redo för match, om man ska tro ÖA.
Kommentera

Poffa: Bilden (i papperstidningen) till den artikeln är dj-skt cool. OKT sitter grensle över Laine och har hans tröjkrage i ett järngrepp och domaren står bakom och låtstas inte se... :-)

Borde kanske scrollat lite längre upp... Fast den i tidningen var mer zoomad och mycket coolare

Redigerad kommentar

Kommentera

Bilden i artikeln säger för övrigt allt. :-)

Kommentera

Eller var det slovensk, jag menade.

Kommentera

Björn W: Äh, lite mer ungdomligt tyskt hade du väl kunnat använda dig av i varje fall, farbror...

http://www.youtube.com/watch?v=JPQDaigvK34&feature=related
Kommentera

Björn W: Ha, men hjälp.. ska man hoppas på tvångsdegradering eller helt sonika sluta med hockeyn å börja titta på dampingis?
;)
Kommentera

Berka: Ta det bara lugnt, jag har en Spotify-playlist med 82 franska låtar, så den räcker även om det skulle bli 44 grundseriesegrar och 12 slutspelssegrar till den här säsongen. ;)

Allez rougeblancvert!

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W:
Surfade man in på internetlianerna för att vältra sig i segerkomentarer.....
så har du slängt upp lite franskt 60-tals som får löshåret att tappa färgen å skägget att börja växa inåt.

;)
Kommentera

Paddan: Absolut, ett riktigt kap han med.
Kommentera

Gustafsson: Sen får man inte glömma bort Kfop som jag tycker blir bättre och bättre för varje match. Att han dessutom ser ut som en av de manliga "skådespelarna" i Ridskolanfilmerna är festligt.
Kommentera

Poffa: Ja, "Flower Power-kedjan" med Rosen, Blomman och Häggen har bara blivit bättre och bättre de senaste matcherna. Rätt så otroligt att en kedja med två spelare som spelade i allsvenskan förra året samt en kille som spelade i div.1 för två år sedan håller så bra i elitserien.

Riktiga kap Freddan har gjort som tillsammans med Hedman förhoppningsvis kommer bli riktigt nyttiga i framtiden
Kommentera

Bad_Brett: Kudos till dig för ditt engagemang för miljön. I övrigt tycker jag fortfarande att du skall kamma till dig för urlackningen gentemot Forsberg och påståeendet till divalater hos honom efter en dålig sak han gör i en match.

Hade varit en annan sak om han gång på gång visat prov på så dåligt omdömme. Vad gäller klubban så lär han få böter för den, sådana regler hade man i alla fall förra året.
Kommentera

qwertas:

Jag har ingen respekt för någon som slår sönder grejer efter avblåsning. Inte ens när Peter Forsberg bröt av sin träklubba efter finalförlusten 1994 så tyckte jag att det var acceptabelt. Om tycker annorlunda så är det beklagligt.

Det snackas en väldans massa om att vi ska satsa på vindkraft, elbilar, återvinning och lågeneriglampor, men om folk hade börjat tänka på vad som verkligen förorenar samhället så är det köp-och-släng-mentaliteten.

Dessutom skulle Forsberg givetvis ha åkt på en tvåa för osportsligt uppträdande. Det hade lett till en 5-mot-3-läge där HV 71 mycket väl hade kunnat vända matchen. Någon form av reprimand är en självklarhet i min värld. Det finns få saker som äcklar mig så mycket som folk som inte har någon respekt för det materiella.
Kommentera

Jaha, har läst ikapp och sitter nu med massor med intryck och kommentarer. Men var ska jag börja? Jo, Modo spelar väldigt bra under långa delar av matchen och det är otroligt roligt att se att vi efter en skitinsats mot AIK verkligen visar vad vi kan.

Kedjan med Rosén, Häggström, Blomqvist är klart bästa formation. Oj, vad bra de spelade idag. De var helt magnifika i sitt hårda arbete och sin vilja att vinna varje situation.

Susse var, fram till skadan, så där otäckt bra som bara han kan vara. Han har en blick för spelet som få andra har och han verkar dessutom hittat lite tempo jämfört med förra säsongen. Hoppas, hoppas, hoppas han är så pass okej att han kan spela redan på torsdag.

Kristian Forsbergs slashingutvisning kan man kalla onödig, själv kallar jag det justitiemord med tanke på de hakningar som HV utförde i samma sekvens. Jag kan förstå att han lackar ur. Att han slår av klubban i samband med en tekning är dock inte smart. Han kunde blivit utvisad för det.

Hållberg ersatte Westin. Cook var bättre än på länge och Hasse såg faktiskt rätt okej, ut. Men det är klart, han är ju Snygg-Hasse. :-)

Skröder verkar kommit igång med målskyttet och Byron är på väg att bli grymt nyttig för Modo.

Tollefsen har en otrolig respekt med sig på planen. Ledin var inte speciellt kaxig då han stog öga mot öga med en hånflinande OKT, men när han stod bredvid Kfop så tordes han tjafsa. Ward och Laine agerade ungefär på samma sätt.

Tarkki gör en bra match, stabilt och säkert.

Kommentera

Bad_Brett: Nu får du banne mig kamma dig. "direkt börjar han med den här typen av beteende". Karln försöker slå bort en HV-spelares klubba när han blir hindrad vid tekningen, nu tar det så hårt att hans egen går av, whats the big deal?

Själv tycker jag det är bra att visa känslor även om man måste försöka tygla sig något när man redan spelar en man kort.
Kommentera

Cyklob: förstår inte förföljelsen av Westin. Killen har gjort det bra såhär långt, trots att han förmodligen har ett stympat självförtroende i ES. Tycker han kommer mer och mer.
Kommentera

Cyklob:

Är du inte riktigt klok? När vi redan har så klen backbesättning så är väl inte lösningen att byta ut en back mot en forward?
Kommentera

Så har 1/5 av serien spelats. Vi har banne mig legat på slutspelsplats sedan starten och ligger på tempo för 85 poäng. Säsongen kunde ha startat sämre om man säger så. Klart godkänt.
Kommentera

spud: Min lista står fortfarande kvar, Bonnsaksen,Westin,Cook. Dom tre håller inte måttet. Sedan är det väll frågetecken för Hållberg och Hasse. Men jag tycker vi kan skeppa Cook och satsa på att få in en bra forward till vi använder ju endå forwards mest i powerplay på backen endå :).
Kommentera

qwertas:

Det är ju just det som är min poäng. Han har inlett bra och fått massvis av förtroende och direkt börjar han med den här typen av beteende. En sådan där kompositklubba kostar flera tusen spänn och det rent ut sagt äcklar mig att se någon slå sönder en sådan för att han blir bortplockad från en tekning. Sedan är det inte acceptabelt att ta den typen av utvisningar som han gjorde.
Kommentera

Vart är berkas lista över spelare som Hela publiken redan insett ska få sparken medan freddan envisas att ha kvar?
Kommentera

Ja men...då tar vi väl chansen och klämmer in en rökare med Jacques Dutronc från 1968.

Kommentera

Riktigt bra insats genom hela matchen, det enda som var dåligt var väl ett par PP och bytet vid 0-1 målet. Plus allt målsumpande i första halvan då. Visst, HV var inte särskilt bra men jämför man med matchen mot AIK så var det ju som natt och dag.

17 gjorda mål på de tre senaste hemmamatcherna, inte illa. Det borde väl dra publik?

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka: Det är inte ofta man kan skriva att vi kunde ha gjort tvåsiffrigt mot regerande mästarna och ändå vara ganska ödmjuk i det konstaterandet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: Playwood-velodromen haha den var ny
Proppskåp är et annat namn
Kommentera

Björn W: 2:a backmålet... =) =)
Kommentera

Berka: Det är ganska tomt i Plywood-velodromen, två minuter innan slutsignal.
Kommentera

Berka: Valparna-Råttorna 1-4. :)
Kommentera

MorganaLefaey: Och så har steen sänkt hyndorna definitivt med sitt 4 - 1 mål
Kommentera

MorganaLefaey: Förresten, HVs tröjor är väldigt, öhm vita och stora.
Kommentera

Berka: Skulle skriva rosen, häggen och blomman. Men blev lite roligt med tre växter
Kommentera

spud: Det är alfredshemskt roligt att vara MoDoit just nu.
Kommentera

Det kanske inte är så hemskt roligt att vara MoDoit just nu.
Men ha i åtanke att det kunde vara värre.

Man kunde vara Timråit...
Kommentera

OJ OJ byron är het i afton... vilket backåtpass...

Ögongodis
Kommentera

Berka: De spelar med en jäkla fart och aggressivitet just nu, kul!
Kommentera

1293516 · »