Poffa:
Förövrig en rätt skön kommentar i den artikeln som åtminstone fick mig att dra på smilbanden! :)
Redigerad kommentar
Tomas Pettersson på Expressen skriver en del om gårdagens drabbning.
Redigerad kommentar
Jaha, har läst ikapp och sitter nu med massor med intryck och kommentarer. Men var ska jag börja? Jo, Modo spelar väldigt bra under långa delar av matchen och det är otroligt roligt att se att vi efter en skitinsats mot AIK verkligen visar vad vi kan.
Kedjan med Rosén, Häggström, Blomqvist är klart bästa formation. Oj, vad bra de spelade idag. De var helt magnifika i sitt hårda arbete och sin vilja att vinna varje situation.
Susse var, fram till skadan, så där otäckt bra som bara han kan vara. Han har en blick för spelet som få andra har och han verkar dessutom hittat lite tempo jämfört med förra säsongen. Hoppas, hoppas, hoppas han är så pass okej att han kan spela redan på torsdag.
Kristian Forsbergs slashingutvisning kan man kalla onödig, själv kallar jag det justitiemord med tanke på de hakningar som HV utförde i samma sekvens. Jag kan förstå att han lackar ur. Att han slår av klubban i samband med en tekning är dock inte smart. Han kunde blivit utvisad för det.
Hållberg ersatte Westin. Cook var bättre än på länge och Hasse såg faktiskt rätt okej, ut. Men det är klart, han är ju Snygg-Hasse. :-)
Skröder verkar kommit igång med målskyttet och Byron är på väg att bli grymt nyttig för Modo.
Tollefsen har en otrolig respekt med sig på planen. Ledin var inte speciellt kaxig då han stog öga mot öga med en hånflinande OKT, men när han stod bredvid Kfop så tordes han tjafsa. Ward och Laine agerade ungefär på samma sätt.
Tarkki gör en bra match, stabilt och säkert.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Vi har krav kring tacklingsspelet som innebär att vi förväntar oss att spelare skall ta beslut om det är säkert att tackla på bråkdelar av en sekund.
Vi mer eller mindre stämplar spelare som gör felbeslut och gör en farlig tackling som galningar.
Vi stänger också av spelare som gör vårdslösa/felaktiga tacklingar, trots att det ofta handlar om att den tacklade i sista momentet sänker ner huvudet eller vrider sin kropp eller åker ut en bit från sargen och därmed själv är delaktig i hur förödande tacklingen blir.
Vi kräver helt enkelt att den som tacklar ska vara den som har hela ansvaret för det våld som är tillåtet att dela ut inom regelverket.
Här har vi en spelare som faktiskt i media berättat att han såg domaren klart och tydligt, men att han inte kunde undvika kollisionen eftesom han är så stor och hade så hög hastighet.
Han menar alltså att det var en olycka som inte gick att undvika.
Trots det hävdar han också att han inte är en person som ber om ursäkt i en sådan situation. Det är alltså anledninge at han inte bad om ursäkt efteråt, utan att han hade ett likgiltigt beteende.
Jag har två åsikter kring det här.
1. Kunde han inte försöka undvika kollision i det här fallet så är han uppenbarligen livsfarlig för motståndare när tvingas ta hänsyn till och besluta om det är lämpligt att tacka eller inte. Uppenbarligen behöver han ju flera sekunders betänketid i sådbna lägen. Bråkdelar av en sekund räcker inte långt.
2. Respektlösheten i att inte be om ursäkt för "olyckan" efter att efter ha kört över domaren så att han i stort sett slog en volt innan han slog i backen är frapperande. Karln är ju totalt omdömeslös. Det finns inget i hans beteende efteråt som förstärker intrycket att det var en olycka. Tvärtom.
Det enda som talar för att det inte var en olycka är att det rent generellt verkar idiotiskt att göra som han gjorde. Om det är för eller emot honom personligen låter jag vara osagt.
Beech får vara glad att Sjöberg inte skadade sig. Det är enda anledningen till att straffet blev så milt.