1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526454 inlägg · 4121 ämnen

MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 24-03-09

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 24-03-09
Gavelo: HAHAHA Lasse!

" Vem vinner mello? Om vi slår på nu slipper vi se bidragen!"

KUNG!

{10522}:
På den punkten har jag personligen alltid haft synpunkter, tyvärr överskattad över tid….

Gavelo: Jag jobbar på att få hit McDavid!

{9315}: Inte totalt ensam men nästan. Vårat poängsnitt med och utan honom förra säsongen tycker jag sa rätt jävla mycket. De X antal procenten sämre vi hade varit den här säsongen utan honom är jag glad att jag aldrig fick veta.

Gäller att vi hittar någon med någorlunda samma kaliber.

Sigge: Hört att han och Lilliz ska till löven

{9315}:

Tungt tapp ja.

Men vi har 2/3 kvar från kedjan så det finns goda chanser att den som kommer in kan fylla hålet efter Josh eller iallafall stänga det delvis.

Tittar man på matchen idag så ser man hur viktiga aagaard och Woods är för kedjans prestation, oftast de som driver upp tempot i kedjan och tar sig igenom med fart. Jag tycker Woods var bästa forward idag och den som skapade målen.

Josh är viktig men mer en som ger kedjan rätt balans och stark på puck samt att han är grym framför och runt mål och en bra avslutare.

Ett tapp absolut, men det skulle kännas värre att tappat lassi, Woods eller ranta tycker jag. De har en spets som Josh saknar. Josh styrka är att han är jävla bra allround.

Gavelo:
Det kommer finnas massor av produktiva spelare där borta som kommer att stå i kö för att få spela här och få sitt lyft under Sveriges bästa tränare och sportchef.
Vi är så jävla grymma!
MoDo är världsberömt,
Där föds legendaren.

Rytter: det som hade känts tufft hade varit om karlin lämnade. med honom är allt möjligt
spelare kommer och går och modo måste vara starkare än att stå och falla med en :)

{9315}:

Så är det, undra hur det låter i Malmö som tappar bägge de finska stjärnorna. Där kan vi snacka om tunga tapp.

Rytter: Woods och Ranta (säkert Dansken också bäst vad det är) kommer säker kunna peta in 40p nästa säsong.
Ranta har 17mål och 31p och var totalt jäkla oproduktiv halva säsongen typ.

Sen på tal om +/- som nämndes. Att Berg lyckas vara +5 är ändå bra jobbat då ingen annan back är bättre än +/-0. Iofs inte lika tung matchning som Rundblad, Brickan och Näsbernhardts men ändå.

Monno:
Att Berg har + betyder att han är lagets bästa back, fattar inte att Karlin inte spelat honom mer.

{7426}: Tänkte inte ens på att O'Regan inte var med, undrar om han öht kommer tillbaka.

{9315}: går ju bara att älska Aagaard!😍

Rytter: Jag tror det som svider mest är att det känns som en spelare som är så sammansvetsad med övriga gruppen. Hade Ranta skrivit ett NHL-kontrakt så hade vi tappat en väldigt bra spelare, men Dicken blir mer av en ikon eftersom han var med och spelade upp oss och har haft så bra samspel med Aagaard och Woods.

Känslan är att Dick egentligen hade velat stanna, men att Rögles bud var för bra för att tacka nej till, och det känns såklart lite vemodigt.

Tarasov: Haha ja, vore spännande att ge honom 22min/match och se hur det går...

Såg att Näsén inte dragit på sig en enda utvisning tydligen?

{204}: Blir det bara uddamålsseger för Örebro så går ju Rögle vidare i stället för Örebro även vid Modo vinst pga 7 måls bättre målskillnad just nu. Så inget är ju klart för Örebro än, särskilt med tanke på att de bara mäktade med ett mål mot Oskars. Att Rögle i praktiken är klart, så länge som inte Örebro helt plötsligt vinner stort mot LHC, gynnar ju också oss.

Såg att Mattias skrev i livechatten att Bernhardt spelade sjuk idag.

Rytter: Woods får överlag för lite cred. Här på forumet låter det stundtals som att han är värdelös. Inför säsongen menade vissa journalister att han skulle få svårt att ta en ordinarie plats. Tror det var ÖA-Mattias som listade honom som en kandidat till säsongens flopp. Nu ser han ut att vinna interna poängligan med marginal och har dessutom näst bäst +/- i hela laget. Bäst har Aagaard, som troligtvis slutar tvåa i interna poängligan. Där snackas det hela tiden om hans måltorka och det faktum att han producerat assist på löpande band istället nämns knappt.

Bad_Brett: känns väl mest surt om det enligt ryktet skillde endast 37000 euro! Har Hinken snålat bort en shl plats? Eftersom 2:a året brukar vara svårare.

Rytter: Har kanske ältat tappet av Josh lite för mycket, men tror tyvärr han blir närmast oersättlig sett till vad man verkar beredd att betala.
Peta in Vigneault där kommer tyvärr inte räcka. Gillar verkligen Vigneault men hans trubbiga offensiv räcker inte till i en toppkedja, speciellt inte när truppen ska bli starkare nästa år.
Men som ni säger lär det vara en attraktiv plats att sälja in mellan dansken och Woods.
Den sistnämnde blir bättre för varje match, och det är lätt att glömma att han rehab-tränade hela sommaren ifjol och missade (väl?)samtliga träningsmatcher.
En skadefri barmarksträning lär knappast göra honom sämre.

Hoppas nu inte ryktet med Fröberg stämmer utan att man satsar betydligt hårdare på första 2 centerplatserna och låter Vigneault och Theo göra upp om 3/4:e.

Jaja, viktigaste är att Karlin är kvar. Klubbens viktigaste värvning sedan SM-guldet i hård konkurrens med Widebro.

Bössa 68: Fast vi kom väl fram till att det var _efter_ skatt? 400 000 på ett år är ändå en rätt stor summa. Det är nog mer pengar än han drog in på hela säsongen när han spelade med MoDo i HA (efter skatt).

Keriksson:

Jag tror inte det. Skulle inte förvåna mig ifall Hinken gjort en deal med honom där han kanske avstår en del av sin sign off för att få vara kvar med sin fru och barn.

Känns inte som det är en spelare vi behöver nu när det inte blir kval. I ett playin är det bättre att ge spelare som ska vara kvar nästa år t.ex Jakobsson och niderbach speltid för att få erfarenhet samt låta topping spela för att utvärdera honom bättre och ta ett beslut ifall han ska få förlängt nästa år.

Bössa 68:

Vi har haft denna diskussion kring vad som skillde. Det var inte några 37000 euro över en säsong det skillde. Mattias blandade siffrorna rätt rejält.

Läs igenom allt igen så förstår du.

Bad_Brett: mjo kanske det men som killen spelar just nu skulle jag å vem fan som helst vilja ha han i sitt lag i princip utan lönekrav👍

Bad_Brett:
Jo man ska ju tänka dubbelt med sociala avgifter m.m
400 000 netto är 810 000 i kostnader ungefär för en klubb i Sverige. Plus andra kostnader som frukost, lunch, middag , boende m.m

Rytter: Tycker han har varit riktigt bra på slutet OM vi skulle hamna i play-in mot Timrå, så skulle det skicka väldigt dåliga signaler ifall vi vaskar en tilltänkt toppspelare bara för att spara in lite pengar.

Nucky:
BIG Sam kommer inte spela där.
Hinken har sagt att det länge har varit bestämt att en ny 1,: a center skulle in.
Och Nu efter det här även ny 2: a Center i.o.m att Josh lämnar den platsen.
Annars hade det vart en 3: e center man hade jagat.
Han har även sagt att dom är väldigt nöjda och trygga med de målvakter dom har idag!

Bad_Brett:

Han har absolut spelat upp sig och det var tråkigt att han behövde lämna mitt i en stigande formkurva. Frågan är bara vart hans tankar kommer vara ifall han återvänder med en nyfödd bäbis och fru hemma i Canada.

Gör han laget så mycket bättre eller är det bästa att låta theo och niderbach få värdefull rutin i denna typ av matcher?

Vi ska inte aktivt spara pengar genom att föreslå det, men ifall det är dannys önskan tycker jag de kan gå med på det.

Rytter: Svårt att sia om, men kan även få omvänd effekt. Dvs, ett lugn infinner sig när allt är avklarat och har gått bra. Man vet att det är ett begränsat antal matcher kvar, och att man egentligen har allt vinna.

Tror han skulle vara en tillgång, så hoppas personligen inte att Hinken har gjort en sådan deal, även om han har varit en av säsongens stora besvikelser.

Vad gör han i Kanada förresten?

Tydligen så hade MoDo budgeterat för 4900 men vi landade på 5837 !!

👏👊👏👊

Bad_Brett:

Ja Woods har hamnat i skuggan av Dickinsson på nått konstigt sätt.

Ser man till det offensiva så tycker jag Woods har mer spets än dickinsson.

Defensivt har han även tagit steg och gör sitt jobb bra. Han är inte bara en offensiv forward som jagar poäng.

Tror han kommer ta steg till nästa år med riktig sommarträning.

Tapp av Ranta, Woods och kanske Aagaard skulle jag se som större tapp faktiskt.

Woods för att han är en offensiv kraft som kan bryta mönster, kan både assistera och avsluta själv.

Ranta för att han har potential att explodera och efter en trög inledning har poängen rullat in. Får han rätt lekkamrater i förstakedjan samt anpassar sitt spel lite kan han bli vår poängkung nästa år.

Aagaard för att han är en kultspelare, petar in mål och retar motståndare. Sedan har han utvecklat sitt spel rätt rejält denna säsong och kan nu vara med att sätta upp spelet och inte bara peta in puckar och styra framför mål. Dickinsson såklart bättre men aagaard är ju en kult spelare som varit här länge nu.

GALEN STÄMNING I ARENAN!
Hade så kul i klacken, som vi sjöng!!!
Och ja, stället gick bananas

Tack alla MoDoiter som gjorde detta till en minnesvärd kväll.
Väl hemma smakar nu en Höga Kusten pilsner sååå gött!

Rytter: Min dröm är att Bernhardtz får trycka ditt ett par kassar på tisdag. Han har alltså näst sämst skottprocent i hela laget. Bara Sebbe har sämre. Det måste sitta i skallen, han kan ju inte ha glömt hur man skjuter helt plötsligt.

Rytter: 100% Asgard större tapp. För mig är han kittet i hela Modo.

Smurfen:

Det är grymt kul.

1000x26x250 = 6.5m mer än budget.

Kanske widebeo ska investera överskottet i lite tinråaktier.

Bössa 68: hinken har väl snarare bokstavligen gett oss en shl plats? Hahaha alltså vad behöver han prestera för att komma undan gliringar här på forumet ?

Rytter: Skulle säga att Dickinson är vår bäste spelare efter Lehtinen sett till hela säsongen.
Woods kommer strax efter. Hans problem är dock att han försvinner för mycket i täta, hårda matcher.

Josh har varit en fältherre som lett laget varje dag. Dock inte så konstigt kanske med tanke på att han är den enda offensiva centern vi haft.

Nucky: Även fast det kanske inte är helt rättvist har jag alltid hållit målvakten och utespelare i olika kategorier. Lassi är en hjälte på hans position. Men som du säger, Josh har varit fältherren på många sätt. Det han säger i intervjuer är så oerhört inspirerande.

Nä, ältar det här så ohälsosamt.

Vänta bara i vår så kommer det dyka upp Brynäsare som säger att Rödin är bättre än Woods..

Bad_Brett: Tror Bernie får islossning nästa år.
Han har spelat sig till många liknande lägen som ifjol men känns som han tvekar lite mer i år.

modomille: Jämför man Rödin och Woods kommer det väl inte minst fram vilken härlig kille Woods är jämfört med Rödin.

Keriksson: kan man spara en slant på att han inte kommer tillbaka så ska man gå för det

19MoDo21: det finns en jättefin intervju med wahlberg på modo channel, gratis att titta på

Nucky:
Snart börjar vi Köpa!!!

{9315}:

Jag tror Gradin kommer att ge Brickley ett nytt 1 års kontrakt.
Och sedan väljer han evt. att förstärka längre fram med 1 till Back.
Så 2 backar in ett 1: a backpar.
Brickley och Rundbladh I 3: par
Noren & Berg som 7 o 8: e back.
Sedan 2 Centrar till 1 & 2: a linorna
+ 1 ytter till 1: a linan.
Det här gör att han kan lasta på regält på 5 spetsvärbningar. Bickley vill nog stanna och kräver ingen stor summa?
Norlinder kommer hem.ickså tror jag?

Silly: Underbar intervju med Wahlberg i MoDo channel , gratis !!!

Nucky:

Jag tycker själv det är tråkigt och surt att Dick lämnar, hade gärna sett honom fortsätta i samma kedja nästa år för att bygga vidare och hjälpa vår etablering i shl. Men inte till vilket pris som helst.

Men min poäng är mer att det är inte domedagen som kommit i och med att han lämnar. Vi står inte och faller med Dick. Hade varit lika tunga tapp om Ranta, Woods, Lassi, Aagaard lämnat.

Ser snarare det positiva i att vi fått behålla 4/5 av de bästa spelarna.

Speciellt när man hör vad Dick kostar, där tycker jag det är rätt att välja att inte matcha budet. Vi behöver förstärka laget på flera positioner och då måste pengarna räcka till flera positioner både bland forwards och backar.

Jag tror Dick kommer vara nyttig för rögle och göra det bra, men har svårt att han kommer leva upp till en lön som de bästa centrarna i serien har. Då ska han lira i förstakedjan och ligga upp mot 45 poäng. Är han jämförbar med Lindberg, tomasek, ejdsell, hrivik mfl? Jag tycker inte det utan ser han som snäppet under.

Jag tror han får svårt att leva upp till den lönen han ryktas få i rögle och tror att aagaard och Woods har stor del i framgången och att omställningen har gått så bra. Nu ska han bevisa sig i nytt lag med nytt spelsystem, med ny coach och hitta kemi med nya kedjekamrater.

Josh är grym, men samtidigt overkligt att en sådan pass oprövad spelare får en sådan lön. Han har gjort en säsong i shl, det hade varit annat ifall det var en spelare med ett par starka säsonger bakom sig i shl som landar ett sådant kontrakt.

Smurfen: Känns sorgligt att det är slut nu. Hade gärna haft kvar honom som 7:e/8:e-back en säsong till, men beslutet att inte förlänga är helt logiskt. Ge honom en förtjänstfana!

Bad_Brett:
Tycker det är lite snålt av utomstående olyckskorpar som hängde här innan säsong att inte krypa till korset och gratta oss. Besviken

« · 2669376 · »