1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey - Leksand IF 23-12-26 Borta

« · 2619182 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Leksand IF 23-12-26 Borta
Kempe vantrivs i Luleå enligt Aftonbladet! Något för MoDo? Byte med rååma kanske
Kommentera

Tarasov:

woods-josh-mikkel
ranta-sam-hutsko
ohlsson-roma-niederbach
södergran-oregan-walli

är inte lika fäst vid förstakedjan nu när det går trögt men kör ändå på
tror sam passar bäst med ranta och hutsko, såg lite intressant ut mot färjestad även om hutsko var helt vilsen då av förklarliga skäl
niederbach och roma verkar ha något, sebbe får ta det defensiva jobbet i den kedjan eftersom roma är långsam
oregan såg intressant ut mellan södergran och walli den matchen han spelade där, värt att utforska ytterligare
Kommentera

9315:
Ett alternativ skulle kunna vara

Hutsko - O Regan - Ranta när O Regan kommer tillbaka. Alla tre har lång bakgrund i Nordamerikansk och ett spel som borde passa på större rink. Så kanske har det ett gemensamt tänk de kan identifiera sig i. O Regan är dessutom center i grunden. Men tycker ändå att Ruohomaas senare matcher är bättre men än så länge inget som synts i protokollet
Kommentera

M Horava: wernblom är inte lösningen på modos problem. hade gärna haft honom i laget om laget var annorlunda uppbyggt men här och nu är han inte någon som kommer dra laget.

modo behöver antingen få igång roma eller hitta någon som kan ersätta det han skulle varit, inte det han har varit. och det sistnämnda kommer inte hända, så valet är ganska enkelt
Kommentera

greykarn: Ja, gör ett byte med Wernblom-Rouhomaa. Men det kommer antagligen inte TPS gå med på. Wernblom snittar mer än av Rouhomaa gjorde när han var i Liiga.
Kommentera

Saltmasen: håller med trodde mycket mer på Ruohomaa han var lika hos oss när Hrivik kom så försvann Ruohomaa typ.
Ruohomaa verkar gnällig mycket ska stämma för att han ska prestera.
Kommentera

greykarn: Jag hatar termen medgångsspelare men när laget dippar så dippar Ruohomaa ordentligt, det märkte jag när han spelade för oss att kroppsspråket blir blir väldigt lojt när det går emot.

Han är en jättebra hockeyspelare men det är många bitar som ska på plats för att få ut hela registret.
Kommentera

greykarn: Vi släppte inte mål i BP igår trots 3 försök, visserligen har Leksand stora problem i pp men det är något att ta med sig. Starten imorgon blir mycket viktig, får vi 1-0 och 2-0 så kommer publiken bära killarna mot 3 pinnar!
HV gjorde en riktigt bra bortamatch igår i Linköping faktiskt, man gjorde allt förutom mål (ja ett till slut men det var ett flytmål som kom till av en sönderskjuten klubba där pucken kom till Önerud som styrde in den.)
Blir en oviss historia, som tur är så kommer jag vara i arenan, känns alltid lättare då på något sätt. är mer nervös framför TVn.
Kommentera

9315:

Vi måste sparka Råma. Han tillför 0 till det här laget. Uppträder arrogant, saktar enbart ner tempot. Lagets dyraste spelare har misslyckats. Försök bli av med honom till Finland eller nånstans. Karlin har redan testa alla kedjekombinationer med honom.

Modo är som bäst när gruppen fungerar och det är uppenbart att Råma är en dålig fit med Modo.

Kortsiktigt: ta tillbaka Theo Jakobsson, så vi får lite ungdomlig entusiasm. långsiktigt hitta en första center för nästa säsong så tidigt som möjligt. Mellansikt ta in Lukas Wernblom från Finland. Han kommer göra allt
Och tillföra oss lite Grit.

Tycker oxå vi ska ta tillbaka OP som nån skrev - enbart för att jag tror han tillför spelglädje till gruppen. Och kan smälla på nån.
Kommentera

9315: Det man behöver åtgärda omedelbart måste ju vara att tuffa till sig framför målen. Det är alltför ofta som tilltänkta generaler som Rubins och Brickley låter motståndarna göra vad fan dom vill framför vår kasse.

Det håller inte att vara så mjuka och nonchalanta där. Och när vi väl kommer in i anfallszon så vill ingen ta jobbet framför deras kasse och därav gör vi inga mål, på tok för dåligt och slappt helt enkelt.
Kommentera

Robin Ztorken L: att färjestad klädde av modo är nog ingen konstighet, mer realistiskt än nånting annat även om dom också har ett bogey team i oskarshamn, synd att inte modo kan vara det :)

svårt att värdera leksandsmatcherna om det nu är så att det är sjuka i modo IGEN, men det är klart att det var en bedrövlig match igår. misstänker att leksand passar modo ganska dåligt oavsett sjukdom

modo har fortsatt ett spetsproblem både framåt och bakåt, det måste förändras snabbt, och då är det enklaste (ska inte förväxlas med att det är enkelt att lösa) nog att täppa till försvarsspelet och göra det svårt för motståndarna att göra mål. rögle borta måste hända oftare helt enkelt även om den matchen inte var perfekt heller

såg att modo gjort näst minst mål i serien nu, även om det är jämnt, och släppt in tredje mest.

som sagt, det är en riktig måstematch imorgon. hemma mot en bottenkonkurrent, ja det är matcher man måste vinna om det ska bli något annat än kval. hv är dessutom seriens sämsta bortalag och bara tagit fyra poäng på hela säsongen. läge att den siffran stannar där. 10 eller 4 poäng ner är stor skillnad
Kommentera

Hockeyleksing: Tror inte det finns så mycket att värva tyvärr, Modo har bra spelare och man kommer överleva om man sätter försvarsspelet bättre. Nu är Rögle inget topplag i år men ändå ett bra hemmalag och där nere gjorde vi en mycket bra bortamatch för 3-4 veckor sedan för att veckan därpå spöa Timrå hemma så kvalitet finns. Sen kom två svåra mot det lag som höjer bucklan i april (tror jag) och sen en annandagsmatch mot Leksand, också det en mycket svår bortamatch. Tror det är alldeles för tidigt att säga vilka lag som går till slutspel, 3 förluster i rad och även Frölunda som spelat 2 matcher mer, Leksand och Luleå kan vara indragna i streckstiderna. Är endast FBK, Växjö, Skellefteå och LHC som övertygat så mycket att jag vågar säga topp 6 placering.

Nu kör vi över HV imorgon och avslutar året med värdighet!
Kommentera

Robin Ztorken L: serien börjar sätta sig. Slutspels lagen blir bara bättre och bättre som Leksand bottenlagen får det jobbigare och jobbigare.
Det är helt enkelt klass skillnad vi har enormt mycket mer spets i laget än er. Det tar flera år att bli ett stabilt shl lag.
Vi vann första mot er med 4-0 denna med 5-0 visst kan modo vinna men då ska vi ha en väldigt dålig dag på jobbet.
Hv71 Modo Oskarshamn Rögle kommer göra upp om kvalplatserna.
Modo bör värva och förbereda sig på ett ev kval i vår.
Tror rögle åker i år faktist men vi får se hoppas ni klarar er kvar det behöver serien god jul alla.
Kommentera

Chamez: Dessa tre bortamatcherna är så klart tuffast möjliga och ingen hade väl kanske trott på poäng.
Det som är oroväckande är att typ inget funkar, dåligt/uselt försvarspel och väldigt lite framåt.
Det dåliga försvarspelet ger oss också svagt målvaktsspel.

Med en fortsatt obefintlig förstalina och iskalla Woods och Aagaard finns det inte mycket kvar offensivt.
Vore ovärderligt med en trea mot HV och en självfortroendebost kan få oss på rätt spår igen!
Kommentera

Hitttar ingen intervju efter matchen
Kommentera

Nu såg jag inte hela dagens match men de senaste bortamatcherna har ju inte varit speciellt bra. Och det kanske inte är så konstigt då vi är ett tänkt ”bottenlag”.
Det är nu serien börjar ge sig och man ser mer och mer att många av lagen ovanför oss är mer rutinerade och har fler ”bra” spelare som kan avgöra.
Nu har vi förlorat tre bortamatcher i följd och vi har släppt in 17 mål. Det är riktigt uselt!
Jag säger inget om att vi torskar tre matcher i följd men på sättet man förlorar säger en del. Vi krigar inte tillräckligt. Men det är väl så och bättre är vi kanske inte?

Hursomhelst så är det många spelare som jag tycker mycket om ändå! Det är många som kanske inte håller med mig men jag tycker Walli är bra. Han hade gjort många fler poäng med två spelgenier i samma kedja. Tyvärr har vi bara en och det är Rouhomaa, som jag värderar högt. Han är bra!
Problemet är att vi behöver ett gäng till som är så bra som han är. Så hade puckarna rullat in.

Nu ska jag sluta gnälla för vi ligger ej sist och jag tycker att vi är bättre än både Oskarshamn och Hv71. Nu hoppas jag på tre sköna poäng hemma mot Hv så kommer allt kännas bättre.
Kommentera

Sawchuk: Men nä Modo tacklade ganska lite och spelades inte med någon fysik som Karlin ansåg efter matchen och det var väl därför hela den här diskussionen med OP kom upp.
Kommentera

Sawchuk: Nej jag är inte ute och cyklar.
Om en spelare precis varit puckbärare så är man fortfarande tacklingsbar, dock är det ju en bedömning som görs i varje enskild situation och open ice värmare är i regel känsligare om spelaren inte har pucken, det beror på nivån av respekten i hur man tacklar samt hur spelaren inte anses puckbärare längre, man riskerar interference om man är för sent ute men att fullfölja tacklingar vid sarg fast pucken precis spelats därifrån är mer en regel än undantag i varje match från alla lag.

I mitt exempel du refererade till är alltså som jag skrev forecheck där spelare kanske spelat rundeln ut men får en kyss i nästa skede fast pucken är påvög eller redan ute ur situationen eller till och med zonen, dessa tacklingar syns sällan på tv eftersom kameran då följer pucken ur zonen när tacklingar sker på spelare efter sargerna som precis varit puckbärare
Kommentera

Gavelo: "situationer som tacklingar sker ofta utanför ”spelet” "

Njae, nu är du väl ändå ute och cyklar... Då det vad jag vet fortfarande bara är puckföraren som är tacklingsbar så hoppas jag verkligen inte att Modospelare far omkring och tacklas utanför spelet. För över tio år sedan sa man att spelaren som haft pucken var tacklingsbar fram till att nästa spelare fått pucken men det är som sagt länge sedan.
Kommentera

Gavelo:

Nu drar vi ett sträck över dagens insats, bedrövlig inställning..
Nästa match ska vinnas med 3 poäng, laget behöver ta sig i kragen nu inför hemmapubliken mot HV, då vinner vi enkelt!
Kommentera

Gavelo: Precis, med ett rött hav som kokar är snurr i anfallszon och 3 poäng en nyckel till framgång framgent. Kanske t.o.m Aagaard får göra poäng igen, vem vet
Kommentera

puffe: Ja nä såklart hade OP inte kunnat vända denna match för Modo, tveksam om ens någon klarat den uppgiften.
Tycker väl trenden varit på nedåtgående ett bra tag, för många element i Modo som inte presterar.

Matchen på Torsdag blir verkligen en vattendelare
Kommentera

puffe: Ja det var verkligen nattsvart idag... Möjligtvis Hutsko som såg pigg ut annars segt och oinspirerat.

Näsen och Brickley får ta på sig några mål och Rundblad ett...Berg och Brickley funkade bättre enligt mig. Backsidan är verkligen inte bra just nu även om hela laget viker ner sig.

Än en gång så tycker jag motståndarna bromsar fast oss i sargerna, vi väger för lätt och domarna tillåter verkligen mer holdings än i HA.

Vi får hoppas hemmapubliken får fart på oss i nästa match..
Då är jag på plats och kan hjälpa till😀
Kommentera

Rödluvan: Jag har aldrig sagt att han fullföljer alla situationer men i betydligt högre grad än vad du då anser.
Det går inte att bara åka runt och tacklas utan man måste ha lägen att göra det utan att man åker på interfeence, i en 4:e kedja så kan det bli mycket försvara och då kanske man inte får dessa lägen i lika stor utsträckning som i sin forecheck.

Sen har han samma spelstil i Östersund som i Modo fast i en annan roll, det borde jag inte behöva tala om för någon som har kunskap om hockey.

Men som sagt nu tänker jag inte förklara för dig mer.
Trevlig kväll
Kommentera

Gavelo: Jag påstod aldrig att han aldrig tacklades. Enligt mig gjorde han för sällan det, understryk för sällan. Att han fullföljer alla situationer går liksom inte alls ihop då det varit en stor snackis på forumet att han är för slö med sådant. Även expertkommentatorer har påpekat det. ”Jag har sett honom live” wow, det har jag också! Och då har det ej varit någon skillnad jämfört med på TV:n. Och att dra in Östersund är helt meningslöst för att de ligger sist och han kan lika gärna spela bättre just eftersom han får en helt annan roll där.
Kommentera

Signature: Inte bara en nivå, 5 - 6 nivåer så kanske vi har en chans mot Oskarshamn.
Kommentera

Rödluvan: Jag har argumenterat för att OP har fullföljt det flesta av sina situationer när han fått spela, medans du påstår att han aldrig tacklades.
Jag argumenterade då för att jag sett han spela live och ser hur han fullföljer i nästa alla situationer och att säkerligen en del av situationerna aldrig synts i tv rutan eftersom det händer.

Men jag tror inte du vill förstå så jag lägger ner denna diskussion.
Men jag kan iaf säga att titta på nästa Östersunds match och kolla in OP, jag kan nästan garantera att du kommer se mängder med fullföljda tacklingar ibland långt ifrån spelet, vanligtvis i forechecken även om pucken redan spelats ur zon så kommer han fullfölja för det är så han spelar, det är så han ger energi till laget.

Hej !
Kommentera

Gavelo: Förvisso, gillar också OP, men idag var det en kollektiv kollaps, så alla som inte spelade stärkte sina aktier och kunde tillfört något, lär bli andra bullar på torsdag.
Kommentera

Stackars Folin om han nu måste sitta köra bil själv upp till Ö-vik från Borlänge/Leksand å ha magsjuka !!!!
Kommentera

Gavelo Du försöker alltså på allvar argumentera att OP ofta har tacklats, varit rivig, jobbat hårt m.m men kameran har missat det 90% av gångerna, när han dessutom är forward? Alltså snälla.
Kommentera

Rödluvan: Situationer sker ofta där kameran är, det är helt rätt, MEN det finns massvis med situationer som inte är där kameran är, kameran följer pucken men du som kan hockey ;) borde veta att alla 10 spelare inte är på samma plats, situationer som tacklingar sker ofta utanför ”spelet”
Du gör dig bara sjukt löjlig som argumenterar mot något som är bevisat flera gånger om.
Kommentera

Gavelo: Ja fördelen med OP är att han faktiskt har ett hyfsat välplacerat skott som han plockar fram emellanåt i en fjärdelina. Tycker våra nuvarande fjärdelina saknar detta. De är totalt uddlösa offensivt. I AS så gjorde de ändå några mål, men då hade vi backar som var ganska dominanta och kunde stänka dit några också.

Jag är dock ganska övertygad att Bernhard inte kommer till sin rätta för att våra "bästa" kedjor har svårt att skapa press i deras zon. Förra året så kunde han smyga ner och dra in ett slagskott etc och hade mer tid eftersom våra forwards skapade mer press. Hade han fått möta lag som spelade som Modo så hade han antagligen redan dunkat in 10 mål halvvägs i säsongen.

Vår backar ser också dåliga ut pga våra forwards brister. Vi har på pappret ett svagt lag och tyvärr så har vår toppvärvning inte fallit väl ut. Hade vi haft en förstafemma som gick in och dominerade några fler byten så hade övriga laget antagligen också lyft sig.
Kommentera

Gavelo: ”Det är fakta” den har man ju inte hört förut i en åsiktfråga! Det går inte att snacka bort faktumet att det faktiskt sällan är efterslängar, det hade man hört mer från kommentatorerna i så fall. Och antagligen finnas någon annan vinkel på. Situationer sker oftast där pucken är och där pucken är, är också kameran. Går ej att snacka bort.
Kommentera

Törna: Senast Sollerön hade något hockeylag var på 80-talet. Vi hade givetvis INTE besegrat er men jag förstår poängen. Ni var inte bra idag. Är ni så här dåliga framöver så blir det kval. Jag tror dock att ni kan klara er men då måste ni upp några nivåer,
Kommentera

Rödluvan: Grejen är att detta inte är en åsiktsfråga, det är fakta.
Kameran missar hela tiden situationer som är ”utanför spelet”, ofta är det efterslängar och tacklingar på spelare som redan spelat bort pucken, detta är alltså ingen åsikt utan ren och skär fakta och går liksom inte att snacka bort!

Även du måste noterat att kommentatorerna eller publiken ibland skriker över spelarbråk och situationer som kanske hänt i en ände av planen och spelet är i den andra delen, eller dåliga spelarbyten, 6 man på plan eller liknande där man får gå in och titta på andra kamerarepriser för att se vad det öht. handlar om!?!
Kommentera

Jan-Erik : Var många år sedan Leif Boork bodde på Sollerön. Däremot bor en dotter där om det är intressant.
Kommentera

Gavelo: Haha, du snackar nyss om att bara för att jag har en åsikt så behöver inte den vara rätt. Det är samma för dig på den, du kan inte säga till mig att jag har fel eftersom att det är en åsiktsfråga.
Du kan heller inte dra upp det med Lucas P, då det blivit misstolkat av hela forumet som tror att jag vill att han ska vara med varje match, det jag tycker är att det är väldigt utvecklande för honom att vara med då och då när J20 inte spelar.

Vi håller inte med varandra, dina ord saknar helt logik i mina ögon. Att det påstår saker nästan hela tiden utanför kameran är komik för mig.
Kommentera

puffe: Vad jag förstår så är OP väldigt omtyckt och en spelare som alltid bidrar med glada miner och positiv inställning, dessutom älskar han Modo och är ganska grisig i sitt spel, man ska inte underskatta den typen av spelare så länge dom inte sitter konsekvent i utvisningsbåset.
Men åter igen så vill jag poängtera att jag inte tycker han är tillräckligt bra för att peta någon av våra 4:e kedja spelare i dagsläget MEN han skulle tillföra lite av det vi saknade idag.
Kommentera

En liten detalj som jag nyss upptäckte och tänkte kommentera lite sådär ointressant:
Den som startar dessa matchtrådar , är det helt omöjligt att skriva lagen i rätt ordning som t ex Leksand - MoDo istället för MoDo - Leksand borta

Var bara en jätte ointressant detalj
Kommentera

Rödluvan: Det spelar som ingen roll om du håller med, du har fel oavsett.
Fast du vill ju se Lucas P i modo som 12/13 forward ist för att han får regelbunden kvalitativ offensiv speltid via utlåning eller J20 så det säger kanske en del?!

Kameran är där pucken är men det finns 10 utespelare på banan och extremt ofta uppstår det situationer utanför kamerans upptagningsområde, alltså nästan hela tiden, att påstå annat är bara löjligt.

OP sköt han 9 mål från en 4:e lina med begränsad speltid vilket ändå inte är fy skam.
Missförstå mig inte, jag har aldrig sett OP som någon SHL spelare utan bara att Modo saknar de egenskaper han besitter även om dom är något begränsade
Kommentera

Gavelo: att OP gjorde målet är så vackert, men tror ändå Karlin & Co sitter på fakta. OP tokdominerar inte direkt i Östersund, men vore oerhört trevligt om han kom tillbaka och sköt oss kvar i SHL. Lyxproblemet med att gå upp, är att nostalgin över spelare som får lämna grumlar synen på framtiden lite grand
Kommentera

Gavelo: Analys som är lätt att hålla med i.
Kommentera

Gavelo: Nej, vi kommer inte längre. Håller inte med ens 1% av vad du säger. Att det är extremt många situationer som inte syns är skitsnack, då situationer sker 99% av gångerna pucken är där, och kameran är alltid där pucken är.

Sen att han tog oss till SHL absolut, men det var i slutändan bara ett mål. Vi vann för att vi krigade och gjorde bästa matchen för säsongen.
Kommentera

Rödluvan: Haha men nu får du kamma dig broder, det är extremt mycket av spelarna och situationernas efterspel som inte syns i rutan, påstå inte annat för det är bara korkat.

Sen för att du vädrat en egen åsikt om en spelare så gör det inte till någon sanning, i slutspelet mot DIF var han bra när han fick chansen och satte matchavgörande målet som tog oss till SHL.
Kommentera

Robin Ztorken L:
Tycker inte det egentligen är förlusterna i sig, utan snarare att matcherna är över efter 20-30 min. Men nu är det bara att glömma varit mkt bortamatcher nu ett och förhoppningsvis kan vi vända på skutan genom att hitta tillbaka till tidigare spel.
Kommentera

Gavelo: Haha vafan ”det syntes inte i TV-rutan” 99,5% av allt syns i TV:n.
” OP förtjänar inte A:et. Skiter i om han har ”MoDohjärta”, det visar han ju inte direkt på isen. Största besvikelsen i det här slutspelet. Bidrar med exakt 0 förutom kanske 5 matcher per säsong”
Så skrev jag för 9 månader sen. I brinnande slutspel. Säger en del.
Kommentera

Rödluvan: han smällde på men det syntes inte alltid i tv rutan, han fullföljer i princip alla situationer även om pucken spelats därifrån.
Men såklart är han inte tillräckligt bra som hockeyspelare för annars hade han varit en startspelare.
Synd på sitt sätt för det är viktigt med sådana spelare som har sådant hjärta för klubben och visar den viljan.
Kommentera

Saleva: Ja helst nu när Jacke Norén fick åka hem!!

Blir väl som vanligt! Bolaget med sändningsrättigheterna piskar upp oss som favoriter. Vi viker ner oss fullständigt i kvart eller semi, Kanada vinner!

Det som talar för oss är väl stor rink!
Kommentera

« · 2619182 · »