1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507072 inlägg · 4104 ämnen

Modo Hockey - Skellefteå AIK 20110108

« · 1330048 Till forumet

Modo Hockey - Skellefteå AIK 20110108
Efter segern borta mot Luleå (3-2) var förstås stämningen hög i MODO-lägret. Laget kom inte hem förrän 04.00 på fredagsmorgonen efter bussresa från Luleå och tränade därför inte förrän på eftermiddagen.
- Visst blev det en lite omtumlande vecka, erkänner coachen Charles Berglund. Först en strålande insats hemma mot Linköping, sedan djupdykningen i Södertälje och därefter den stabila insatsen i Luleå.
- Det är ju det här som emellanåt är tjusningen i idrotten, men alltid så oförklarlig.

Med 19 matcher kvar finns det ingen anledning för MODO Hockey att ändra på målsättningen som är slutspel.
- Men vi måste vi stabilare och jämnare och oftare ta poäng. Vi har ju trasslat till det och har en del poäng att ta in uppåt i tabellen.

Jämfört med insatsen i Södertälje var Charles Berglund i Luleå nöjd med det mesta.
- Man kan säga att allt som inte klaffade i Södertälje stämde i Luleå. Något som är en nödvändighet fortsättningsvis också om vi ska lyckas.

Senast hemma mot Skellefteå blev det 1-5.
- Jag pratar hellre om senaste matchen mot Anders Forsbergs, den borta som vi vann med 4-1. Skellefteå var länge ligans bästa lag enligt mitt sätt att se och blir en tuff utmaning för oss. Det gäller att vi är beredda och fokuserade för det kommer att gå fort.

MODO Hockey mot Skellefteå AIK i Fjällräven Center lördag 8 januari kl. 18.30:
Målvakt: 32 Tuomas Tarkki (30 Nicklas Dahlberg).
Backar: 2 Jens Westin, 3 Mattias Timander, 5 Hans Jonsson, 8 Anders Eriksson, 12 Daniel Josefsson, 18 Per Hållberg, 48 Hannu Pikkarainen.
Forwards: 23 Lubos Bartecko, 24 Niklas Sundström, 22 Ladislav Nagy - 26 Kristian Forsberg, 87 Robert Rosén, 28 Jacob Blomqvist - 24 Anton Hedman, 39 Per Svartvadet, 44 Nicklas Danielsson - 10 Per-Åge Skröder, 93 Byron Ritchie, 17 Morten Madsen.
Extraspelare: 49 Anton Byström.

Noterbart är
A t t Ole-Kristian Tollefsen fortfarande är ur spel, men tränar för fullt.
A t t junioren Anton Byström är upplockad till A-laget igen.
A t t Magnus Häggström och Alexander Bonsaksen är utlånade till Sundsvall Hockey och spelade mot Tingsryd på fredagskvällen.
A t t lagen mötts tre gånger tidigare i vinter. Skellefteå vann de två första matcherna, 4-1 hemma och 5-1 i Fjällräven Center, senast vann MODO Hockey med 4-1 i Skellefteå Kraft Arena.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Skellefteå AIK 20110108
Poffa:

Att låna ut Häggström och låta Byström få smaka mer på A-laget tycker jag är sunt för båda spelare, även fast Byström bara för nöta bänk.
Kommentera

Nikki Nine: Ja, jag gillar't.
Kommentera

Hoppas Skröder fortsätter spela det spel han gjorde igår, killen såg ut som om han hade en hel rygg och fått en svärm ilskna bin i brallorna vid nedsläpp.
Kommentera

Nikki Nine: Hägga och Bonsa är utlånade som minst hela helgen och spelar därmed söndagens match mot Malmö, enligt åfficijella.
Kommentera

Nikki Nine:

Helt rätt agerat. Det verkar som att allt jag säger slår in för tillfället, så ska vi säga att Forsberg skriver på den 31:a januari?
Kommentera

..."Närmast ikväll borta mot Modo – som samtidigt blir hemkomst för kapten Warg.

- Jag bor ju i Ö-vik på somrarna och har åtta A-lagssäsonger i Modo. När jag är i Ö-vik brukar folk komma fram och tycka att jag ska lämna poängen till Modo för att de behöver dem mer än vi, men sånt kan jag inte ta hänsyn till."........
Kommentera

En sak som jag reflekterade över i matchen mot Luleå, men som jag glömt bort till nu när jag ser den igen, är att vi tacklades mycket mindre än normalt. Eller rättare sagt, vi försökte inte tacklas lika ofta som tidigare.

Istället vände spelarna tillbaka och tog djup/yta vilket ledde till att vi fick färre kontringar mot oss. Hedman tjurrusade in ett försök till tackling i samband med Luleås kvittering. Skröder hade ett byte då han var "grinig", men i övrigt var det sällan forwards steg in i situationerna lika huvudlöst som tidigare.

Jag hoppas vi fortsätter spela lika smart mot SkAIK, annars kommer vi bli sönderkontrade av deras kvicka anfallsspel.

Kommentera

Lite sorgligt är det att vi lånar ut spelare till Sundsvall, som i sin tur lånar ut spelare till TIK. Jag saknar tiden när TIK var vårt farmarlag.Nu är det sundsvall som tagit över vår roll. Men huvudsaken är väl att vi är överst i näringskedjan.
Kommentera

Poffa: Jo, smart spelat, hela vägen. Ser man det i ett litet större perspektiv, kanske domarna o regelverket förstört just momentet Tackling i svensk hockey? Bra om man undviker svåra skador, men i internationella turn ser man ju att ES-spelare inte kan ta & ge tacklingar. Här hemma utnytj det iom man vänder ryggen till just före, o domaren tar för check fr behind osv.

Enl Ticnet är det nu helt utsålt, när var det senast det?
Kommentera

30. DAHLBERG, Nicklas  
  Goalkeepers 32. TARKKI, Tuomas  

1st Line 48. PIKKARAINEN, Hannu 2. WESTIN, Jens  
  23. BARTECKO, Lubos 24. SUNDSTRÖM, Niklas 22. NAGY, Ladislav  

2nd Line 3. TIMANDER, Mattias 8. ERIKSSON, Anders  
  44. DANIELSSON, Nicklas 39. SVARTVADET, Per 25. HEDMAN, Anton  

3rd Line 18. HÅLLBERG, Per 5. JONSSON, Hans  
  26. FORSBERG, Kristian 87. ROSÉN, Robert 28. BLOMQVIST, Jacob  

4th Line 55. TOLLEFSEN, Ole kristian 49. BYSTRÖM, Anton  
  17. MADSEN, Morten 93. RITCHIE, Byron 10. SKRÖDER, Per-åge  
Kommentera

bisterfinnen: Ja, han är norrman och back. Har spelat rätt många matcher i Modo denna säsongen, men blev skadad innan jul.
Kommentera

Poffa: Hehe, jasså? Är han matchsugen?
Kommentera

Poffa:
Är han bra?
Kommentera

Icing-Ove: Han är OK(T)
Kommentera

spud:
Den där nye norrmannen och Hållberg får väl slåss om 6:e backplatsen då...
Kommentera

Icing-Ove:

Typiskt att Timrå ska gå som tåget nu.
Kommentera

Bad_Brett: Tik är bakom oss, vi ska uppåt. De får gärna ta 50 poäng de sista matcherna bara vi tar 51.
Kommentera

Bad_Brett:
Timrå har spelat grymt bra. Bra på grillorna och intensiva.
Kommentera

spud: I stora drag, ja. Det är inte synd om oss för att våra närmaste tabellkonkurrenter vinner matcher.
Kommentera

spud:

Vi ska inte få storhetsvansinne nu. Förlust ikväll och förlust mot Brynäs, så kan det se riktigt illa ut. Prioritet nummer ett är att undvika kvalserien.
Kommentera

Bad_Brett: Det tycker inte jag, målet ska handla om slutspel.
Det är jävligt svårt att ändra mål om vi nu skulle hamna i en situation där kvalserien är uteslutet men slutspel är aktuellt.

Vårt mål från seriens start var slutspel. Det bör ligga fast.
Kommentera

spud:

Jag skiter i vad målet är. Det viktigaste för mig är att få MoDo spela Elitseriehockey nästa år. Att säga att man struntar i hur det går för lag som ligger på nedflyttning med samma poäng som MoDo låter idiotiskt.
Kommentera

Bad_Brett: Att säga att man bryr sig om saker man inte kan påverka är som att lägga ansvaret i annans knä. Det är bara MODO som kontrollerar MODOs ödé, vi har kapacitet att vara på slutspelsplats efter grundserien varför ska vi lägga en målsättning som är sämre än vår kapacitet?
Kommentera

Bad_Brett: Det är inget som MoDo kan påverka, att fokusera på de matcher som MoDo spelar i och vara närvarande i samtliga av dem är däremot något som både spelare kan göra och organisationen i övrigt hjälpa till med.

Hur som...jag tror inte att någon av oss vill se nya artiklar på hemsidan om att säsongskortsinnehavare ska boka sina slutspelsbiljetter innan MoDo kvalificerat sig för ett slutspel igen. Ta det i så fall i en liten undanskymd annons i ÖA om det nu absolut måste göras. När jag bodde i Ö-vik senast så kunde folk köa hela natten utanför en biograf för att få slutspelsbiljetter.

Redigerad kommentar

Kommentera

spud:

Eftersom det just är naivitet och överskattning av klubbens kunnande som har gjort att MoDo är i det prekära läge som man befinner sig i idag. Man resonerar fortfarande som att man är en potentiell guldkandidat, som bara har haft lite "oflyt" med stoldträffar och skador.

MoDo måste vakna upp och inse att målsättningen de kommande säsongerna måste vara att genomföra en generationsväxling, att ha ett publiksnitt på över 5000 och att undvika kvaliserien. Sedan kan man börja arbeta sig uppåt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett:

Aj aj, nu kommer Brynäs!
Kommentera

Bad_Brett: Då är ju inte rätt väg att sänka målsättningen, att både prestera och sikta på en looser plats ger ju inget.
Man får ändra på attityden och prestationen.
Kommentera

spud:

Ett av de vanligaste problemet till att företag går konkurs är att de lever kvar i det förgångna, dvs försöker driva företag på samma sätt som under glansdagarna, i tron om att det som fungerade då rimligtvis borde fungera nu också.

Detta kan givetvis appliceras på ishockeylag också. MoDo är så oerhört inriktade på att försöka återta platsen som ett topplag i Elitserien, att man har gjort rent kontraproduktiva handlingar, åtminstone sett till det långa loppet.

I flera säsonger i rad har man valt att vänta med att göra värvningar till december eller januari för att få in "rätt spelare". Även om man rodde hem jackpot i år, så är det uppenbart att målsättningen har varit att få in stjärnor som kan ta laget till slutspel, snarare än slitvargare som kan få laget att undvika kvalserien.

Men problemet är att Nagy, Bartecko och Ritchie knappast lär spela i MoDo nästa år. Precis som att Forsberg och Näslund inte spelar i MoDo i år. Eller Green för den delen. Samtidigt kommer säkert spelare som Anton Byström att ledsna på att inte få spela, trots att han har gjort det så bra när han har fått chansen.

Nästa säsong kommer det att vara samma visa igen. Nagy, Bartecko, Ritchie, kanske Sundström, skall ersättas med nya "stjärnor". Det är så uppenbart att MoDos mål tycks vara att med konstgjord andning lyckas nå en topplacering igen, för att på något sätt få igång maskineriet på nytt, locka till sig mer publik och få lättare att värva lovande spelare. Men i själva verket målar man in sig mer och mer i ett hörn.

Min förhoppning är såklart att Näslund skall kunna reda upp denna cirkus och presentera lite mer långsiktiga värningar i framtiden i stil med Mattias Sjögren eller Simon Hjalmarsson.
Kommentera

Bad_Brett: Ni har rätt båda två. :)

Nu ska jag se på en MoDo-match, som vi kan vinna. Och i så fall blir det frankofilt igen, trots eventuella avgrundsvrål från Berka.
Kommentera

Bad_Brett: Ja visst har vi gjort en massa fel genom åren, men inför nästa säsong har vi ett underlag som vi saknat på flera år att ha en egen juniorkedja som har potential. Den chansen ska vi ta vara på. Det ger en fördel gentemot andra säsonger då en juniorkedja är relativt billig, vilket skapar utrymme att värva in den spets som saknas.

Iår och ifjol har vi varit tvungen att besätta dessa roller med spelare utifrån, spelare som vi har haft tung konkurens att få in vilket gett att dessa spelare kostat alldeles för mycket och vi har därför inte haft råd att värva in rejäl spets förrän i mitten av säsongen. Dock tycker jag att Freddan ställde en trupp på isen inför denna säsong som inte borde ha haft SSK AIK BIF och även TIK om man betänker vilken trupp de har spelat med bakom sig.

Dock ska man aldrig vika sig från de krav som skall finnas på en MODOspelare, det är inte acceptabelt att vi missar slutspel för att vissa inte bryr sig. Det är inte OK att spela i MODO och ha det mer som en hobby.

Om Anton Byström ledsnat för att han inte fått chansen efter att ha just fått chansen några gånger denna säsong, då borde han fundera över vad han håller på med och be någon om en reality check. Killen har fått visa upp sig i ES, han har visat att han har talang att bli jävligt bra men behöver förbättra ALLT. Hårt jobb varje dag från och med idag till seriestart i höst och han kommer vara given i truppen varje match. Om han däremot redan börjar fundera på vilken jävla idiot till tränare sportchef osv.. och inte på vad han kan påverka då ska han genast få hjälp med detta.

Långsiktighet i en hockeyklubb stavas juniorsatsning, inte värvningar. Framförallt för en klubb som MODO där spelare utifrån inte så gärna stannar längre än nöden kräver.
Kommentera

Björn W:

Game On
Kommentera

Sawchuk:

Anton Hedman fattar ett felaktigt beslut direkt då han dumpar in pucken framför mål på chans.
Kommentera

Bad_Brett:

Kuriosa: Westin har nu skjutit 48 skott som träffat mål, utav dessa har 0 gått i mål. Otroligt :D Är det dags idag?
Kommentera

Sawchuk:

Jag tycker att han skjuter ganska bra nuförtiden, så ja, det är nog dags snart.
Kommentera

Jävligt intressant öppning, vi har verkligen satt press på SkAIK och lyckats bryta deras uppspel många gånger.
Kommentera

Starköl har börjat hyfsat tycker jag.
Kommentera

spud:

Japp. Förstakedjan får press nästan varje gång. Sätt Hedman på bänken och in med Byström tillsammans med Svarten och Danielsson så kommer det bli bra det här.
Kommentera

Bad_Brett:

Hasse smäller på bra!
Kommentera

Har Timander någon åkomma? Han har släppt till 2 lägen genom märkligt agerande nu.
Kommentera

spud: Jag tror att han har skitont i höften/korsryggen.
Kommentera

Det är en pärs att lyssna på webradion. Kommentatorn lyckas inte förmedla vilket lag som gör vad. Plötsligt är någon fri med målvakten och man vet inte om man vill att det skall bli mål eller inte.
Kommentera

NuMo: Kan nästan förstå det, frilägena har kommit i sådana situationer där det inte riktigt var att vänta.
Kommentera

spud: Men att Nagy "trädde" in ett mål bakom Hadelöv, det förstod tom. jag.
Kommentera

NuMo:

Nagy gör sin bästa match hittills. Han har sett stekhet ut så här långt så det var ingen större skräll att han skulle inleda målskyttet.

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo: Japp, snyggt uppfattat av Susse som la fram den där. Men även ett riktigt Målskyttsmål att trä i den vid första stolpen.
Kommentera

Bad_Brett: Härligt att höra att Nagy spelar övertygande.

Själv har jag nästan tjuvinkopplat mig på min mors dator där vi är och firar "efterjul". Hörde nyss nerifrån köket att de tappat förhoppningen att se mig så länge det är match.

Tur att detär periodpauser.
Kommentera

Bad_Brett: Tänkte själv på att det vore jäkligt intressant att få se Danielsson - Svarten - Byström.

Annars så blev väl perioden i princip som Anders Forsberg sa innan fast vi kom tillbaks i slutet och lyckades få första målet.

Tarkki har faktiskt sett riktigt bra ut idag.
Kommentera

MODO fortsätter att teka riktigt genomuselt...
Kommentera

Vallin: Det finns förbättringspotential.

Bra checkat i första, annars finns det många saker att förbättra. Vi släpper till alldeles för mycket. SkAIK kommer 1-0,2-1,3-1,3-2 osv när de lyckas bryta igenom vår checking. Det kommer vi inte ha råd med i denna match.
TT spelar ok.

Bryon är en spelare som verkat lite hämmad av Nagy-Barteckos intåg. Hoppas han kan finna sin roll i denna trupp igen så han kommer tillbaka till den nivån han höll när han bar oss på sina axlar.

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1330048