1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511772 inlägg · 4110 ämnen

MoDo Hockey - Växjö Lakers HC 2023-10-19 Borta

2586283 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Växjö Lakers HC 2023-10-19 Borta
Trilske: Jag var ironisk, han kommer naturligtvis att ryka! Dock hade det ju varit bra för oss om han blir kvar!
Kommentera

SPOODI:
Ikväll blir det till att kolla på OP och Ingman mot Brynäs.
Kommentera

Heyerdal: samtidigt får han en sjukt stor roll. Pp, mycket tek i offensivzon samt lära sig spela mer försvar. Trist att de torskar men svårt att se att han skulle kunna ta den rollen i ett bättre lag
Kommentera

Trilske: jag tycker det är synd att Theo J är utlånad till Västervik han borde fått en bättre klubb att utvecklas i, möjligt han får bra med istid men samtidigt snudd på förlust i varje match och lite offensivt spel.
Kommentera

Trilske:
Jörgen och jag har samma bild av matchen.
Som jag sa tidigare. Hade vi fått in kvitteringen så hade så hade vi tagit andra poängen också.
Växjö var stressade och vi var på uppvarvning och inne i ett momentum.

Jörgen: vi kom undan med 3 poäng. Vi hade problem med MoDo spel!
Då fick man parkera bussen och spela av.
Kommentera

Smurfen: nåja, vi behöver inte överdriva heller. det var väl bara en som ville skicka ranta? kommer alltid finnas olika åsikter och man kan bemöta dom på olika sätt :)
Kommentera

BobbyG: Dels kanske utveckla spelaren Ranta. Där såg vi hur teknikövningarna hjälpte Södergran rejält ifjol.
Dessutom tänker jag att det går absolut att utveckla anfallsspelet i kedjan. Dvs, när man börjar lära sig hur respektive spelare vill ha pucken, hur man åker för att skapa ytor år de andra osv. Det är ingen tillfällighet att de flesta av de absolut bästa kedjorna består av spelare där coacherna haft tålamod att låta dem spela ihop sig.

Jag skulle vilja se Edmonton sära på Draisaitl och McDavid för att de har ett par tyngre matcher på raken.
Kommentera

Varit rätt tyst om ogge nordin men ser att han har inlett rätt bra i Troja, 7 poäng på 6 matcher.

Gillar förövrigt skarpt att man lånade ut Umegård till ettan, även om det kanske mer berodde på geografisk närhet än sportsliga skäl.

Men ska ändå bli intressant att följa om det kan ge annan utväxling än att stoppa in honom i hockeyallsvenskan direkt och riskera att stagnera.

Spel i hockeyettan borde ge honom större möjlighet att fortsätta vara en poänggörare etc.
Kommentera

BobbyG: Vilken jäkla tur att det är Hinken å Karlin som tar ut laget å bestämmer vilka som skall tillhöra truppen å inte denna hockeysnack sida 😜 , för har det varit så då har vi inte haft nå spelare kvar i truppen !!

Vi är nykomlingar och har verkligen gjort avtryck på ett positivt sätt men ändå skall vissa här inne sparka typ halva truppen sen match ett !
Kommentera

Trilske: Låter som okunskap.
Kommentera

Saleva:

"MoDo är det bättre laget"

- Jörgen Jönsson
Kommentera

men jag fortsätts imponera av modos förmåga att hela tiden vara med i matcherna ända till slutet, spelar ingen roll åt vilket håll isen lutar så är modo med (leksand hemma undantaget?), och det ska såklart lassi och olle ha stor cred för eftersom dom räddat kvar laget i några matcher men det är en riktigt bra egenskap att ha som lag, att man hela tiden har chans på vinst långt in i tredje.
Kommentera

Trilske: ja, precis, fatta snabbare och framför allt bättre beslut är väl det primära han behöver jobba på. det är väldigt uppenbart att det finns något där som väntar på att explodera om han sätter ihop det
Kommentera

BobbyG:

Kan inte avgöra huruvida han saknar spelförståelse (nog inget man kan "öva upp" i vuxen ålder heller, antingen har man det eller så har man det inte) däremot kan han nog bli bättre på att hantera sin höga fart och fatta snabbare/bättre beslut.

Både han och oregan är väldigt skickliga på små ytor iaf, otroligt "lena" som spelare. Tycker ranta är en av våra mest sevärda spelare.
Kommentera

Sigge: tycker absolut inte han ska skickas, dels för att modo inte tjänar några större pengar på det, men det finns tillräckligt där för att det är intressant nog att jobba med.

däremot kanske det ska in en forward längre fram, men det tycker jag nog att det ska oavsett
Kommentera

BobbyG: Som någon skrev är jag mer och mer inne på att Ranta blir en ny Sveningsson. Han är inte den där målskytten vi behöver i förstakedjan, även om Ruohomaa serverade några mackor så har han inte den sista edgen för att göra mål.

Det kan låta hårt men om inte Ranta har blivit en ledande spelare de nästkommande 10 matcherna så måste vi skicka honom och ge plats åt andra.
Kommentera

9908: Äh han vann ju lottningen, han var iaf bäst på att ha tur, hälsa honom det 😉👍🏼
Kommentera

KB: lite det jag var inne på igår, modo gör ju en bra match och håller växjö till ett mål på hemmaplan, skapar en hel del okej till bra chanser, lite tråkigt att man inte kan få med sig åtminstone en poäng, och bättre målskyttar hade nog kunnat trycka dit en puck iallafall. det är för tidigt för att säga att det är ett problem men jag ser en tendens att det saknas målskytte i laget, särskilt nu när 300 kg producerar på en kanske lite mer normal nivå :)

ska bli intressant att se hur det ser ut imorgon mot oskars, tycker förstakedjan visade lite intressanta tendenser iallafall och den behöver bli en kedja som producerar i var och varannan match

fö ranta, jag ger inte upp på honom, inte på långa vägar, men det verkar verkligen som att rapporterna vi läste om honom innan säsongen stämmer, han har många intressanta verktyg men har inte "hockey iq" för att sätta ihop det för att bli en riktigt bra spelare, ska bli intressant att se om det är något som går att öva upp
Kommentera

Gavelo: Äh jag försökte bara lätta upp stämningen. Blir sån ibland efter Timrå vunnit.

Min kompis vann faktiskt matchens turknutte 2000. Han var klappsämst på allt som har med hockey att göra, men prisets motprestation var att de lottade mellan alla spelares nummer i bägge lagen. Fick ett signerat diplom av Niklas Sundström. Han snackar om detta ”Grattis, du är sämst”-pris än idag 23 år senare.
Kommentera

9908:
Jag och Niklas spelade hockey samtidigt så den cupen har jag aldrig spelat tyvärr.
Vad är det jag ska släppa, mina åsikter eller det faktum att jag initialt blir kallad IQ befriad för att jag inte är lika lyrisk över modos prestation igår som övriga ?
Kommentera

Gavelo: ”… men det låter lite konstigt med tanke på vart jag tagit mig i livet..”

Jaja, det var coolt att du vann matchens turknutte under Niklas Sundström-cup i Kempehallen år 2000. Släpp det nu.
Kommentera

Tarasov:

Tycker han framstod som rätt osympatisk när han var juniortränare, men kanske lätt blir "taggarna utåt" när man inte riktigt är trygg i sin roll.

Men det som blir mest intressant att följa är väl huruvida nubben själv kommer våga ta beslutet eller om han blir överkörd av styrelsen och själv riskerar att bli av med jobbet, känns som den springande punkten här.
Kommentera

Rytter: Jag skulle väl säga att jag är lika bra/dålig på att spå i framtiden som alla andra.
Sen har jag precis allt annat än hybris kan jag lova, kanske kan jag ha dålig självinsikt men det låter lite konstigt med tanke på vart jag tagit mig i livet, fast den bedömningen överlåter jag till utomstående kunniga.
Kommentera

Trilske:
Som medmänniska tycker jag synd om Monten när han zoomas in. Man får lite intrycket av ”hur hamnade jag här”, som bottenkonkurrent tycker jag givetvis att drt är fantastiskt.
Kommentera

Gavelo:

Du gillar folk som vet vad de pratar om, måste då vara jobbigt att ständigt ha fel i dina spådommar.

Känslan jag får är hybris med en liten blandning av dålig självinsikt.
Kommentera

Rytter: Du ska ha iaf ha credd för att du letade fram ett argument ända bak från säsongen 18/19

Känslan jag får är patetiskt
Kommentera

dempa: Ja jag älskar folk som vågar gå emot strömmen med sakliga argument, inte sagt att dom alltid här helt rätt men jag gillar dem som vågar, speciellt när dom faktiskt vet vad dom pratar om.
Ogillar folk som gillar inlägg som är tydligt felciterade och bara lögn, det säger rätt mycket om den okunskap jag tidigare refererade till och som väldigt ofta blir tydlig på forum som dessa.

Här gäller det att skriva det alla vill läsa oavsett för att bli omtyckt och det är jag kanske inte jätte intresserad av, att skriva det alla vill läsa då.
Kommentera

Confusius:

Var man än tittar ser man diskussioner om monténs vara eller icke vara och det är ett rätt dåligt tecken när "initierade" hockeypersoner pratar öppet om hans mindre smickrande track-record redan efter 10 omgångar.

Så jag har svårt att se att man inte tvingas agera inom överskådig framtid om inte vinsterna börjar ticka in.

Men visst, man kan alltid knäppa händerna och be en stilla bön.
Kommentera

KB:

Jag är glad att vara läktarcoach när kommentarer som dessa kommer från en riktig expert.

"Oskarshamn förstärker med spets på klar 1:a plats, Modo ligger 7:a men är helnöjda!"

Skrivet av expertisen när värvningen av Matias Sointu presenterades. Nu undrar ni såklart vem denna stjärna är. Ja det gjorde alla då det inte är nått annat än i bästa fall en medioker spelare:

www.eliteprospects.com/player/16048/matias-sointu

"Elvenäs.... Du kan ju för fan inte jämföra denna skåning med Matias,
Nr1 Elvenäs har knappt levererat på annat plan än i ungdomshockeyn!
Nr2 Matias har varit frekvent uttagen i finska landslaget och levererat i SM liiga,
"
Verkar som jämförelsen inte var helt fel ändå, skulle nog säga att Elvenes ändå fick en finare karriär över tid i HA medan stjärnvärvningen nu spelar i Ungern efter att ha spridit sin stjärnglans i England och Polen.

Ibland är det skönt att bara vara en okunnig läktarcoach.
Kommentera

Hakning-Henrik: Ja det var rätt tydligt hur man satt i system det med interference-spelet!

Och här måste ju domarna sätta ner foten, och inte mesa för att klubben köpt sig 4 SM-guld! Annars kommer den här skiten att sprida sig till övriga klubbar, och vips så är vi tillbaka på 90-talet igen!

I övrigt tänker undertecknad be till hockeygudarna att Montén och Nubben blir kvar i HV säsongen!!
Bröder och systrar, gör mig sällskap i mina böner!
Kommentera

Gavelo: -"Riktigt jävla skönt att det finns folk som mig.."

Charmtroll.
Kommentera

KB: vart skrev jag att alla här är okunniga ?
Vart skrev jag att det jag säger alltid är sant?

Läs igen vad jag skrev.
Kommentera

Gavelo: Är det inte lite magstarkt att kategorisera alla här som okunniga läktarcoacher men att du kommer med någon sorts sanning?

Oavsett vad man tycker om själva spelet så skapar vi absolut nog med A- och B-chanser för att göra åtminstone ett mål. I en 1-0 match.
Kommentera

Hampie: Vad du skriver kan jag inte riktigt bry mig om, du är liksom en okunnig läktarcoach som skriver det som en okunnig tenderar att göra, man överskattat sin egen prestation i det flesta lägen och tycker rätt ofta att man är bättre än vad man kanske egentligen är.

Riktigt jävla skönt att det finns folk som mig som vågar gå emot strömmen av okunniga kommentarer och säga sanningen när det flesta som aldrig stått i ett par skridskor ska försöka tala om för andra hur hockey ska spelas och hur situationer uppkommer och går till.
Däremot inte sagt att jag kan allt eller har rätt i allt för det har jag inte men jag vägrar sitta och hålla hand och låtsas som att det regnar bara för att några här inne och Pelle enögds krönika säger att Modo var riktigt bra igår för där håller jag inte med om.

Men för att prata lite snabbt om matchen innan vi går vidare så ja Modo gör en insats som ändå överraskar i det anseendet att vi styr spelet långa stunder, om det beror på att Modo var bra eller Växjö som var dåliga låter jag vara osagt men det lutar mer åt det sistnämnda för matchen mot Luleå senast så var Växjö väldigt mycket piggare, kanske underskattade dom oss?!

Som jag skrev så är Växjö borta inte en match vi ska ta poäng, matchen var avslagen och temposvag från båda håll, Växjö spelade man/man ofta på gränsen och Modo försökte föra ett spel som inte riktigt fungerade som Karlin hade hoppats på, anledningen som jag ser det då jag varit i dessa situationer många gånger är att modo inte var tillräckligt desperata, det saknades offervilja, det saknades fysik att ändra matchbilden, våran annars så kompetenta 4e kedja var osynliga i period 3 och 4 samt att 3e kedjan inte heller kom fram med den fysik som krävdes för att ändra matchbilden.
Nu såg det mest ut som att Växjö försökte spela av matchen med 38 kvar medans modo var lite för lätta för att egentligen göra så mycket annat än att spela med.

Så det var mitt sista ord om din okunnighet och om matchen mot Växjö
Kommentera

Confusius: Det som retar mig mest är hur de i situationer där de är 2 mot 1 i försvarssammanhang helt sonika låter icke puckförande gå ut och aktivt tackla, hålla fast eller trycka in mot sargen på vår jagande spelare så att puckförande spelare får oceaner av tid
För mig är det i den utsträckning Växjö spelar så, interference.

Likaså spelet framför mål, de har famntag på våra spelare som inte har möjlighet att stå upp eller avsluta eller något vid ev retur.

Usch vad tråkigt lag. Må Växjö åka ur...
Kommentera

Gavelo:
Saxat från Pelles match krönika:

Så, noll poäng men ändå en riktigt bra Modo-insats mot ett strukturerat och försvarsstarkt Växjö som fick en så tuff fråga att de emellanåt tvingades att parkera bussen framför Åhman i stället för att styra offensiven hemma i Vida Arena.

Det säger också en del om Modos insats.

Att Modo störde Växjö så här rejält i deras hemmaborg är naturligtvis något som Mattias Karlin tar med sig, det och att nykomponerade kedjan med Danny O´Regan, comebackande Mikael Ruohomaa och planens bäste forward, Sampo Ranta fungerade så bra och skapade massor. Det finns potential i den linan.
Kommentera

Gavelo: Herregud, jag har undvikit att skriva till dig flera gånger, men nu är fan måttet rågat.... Vi är spelförande mot ett Växjö som vann guld förra året, med 4-1 i matcher. Vi "kanske saknar lite spets i matchen" Men vafan det gjorde Skellefteå hela finalserien mot Växjö, dom spelar dödgrävarhockey och gör det svårt för motståndarna. Jag skulle säga att det är upp till svensk hockey/ domarna att lösa detta jävla problem med hakningar osv. Vill inte att växjö ska bli framtiden för svensk ishockey. Till dina argument, vi gör en grym bortamatch, problem med pp och effektivitet, händer ibland. Men skärp dig nu för helvete. Förra året så skrev du 95 % bara negativt i boken, vi gick upp till SHL. Nu är du aktiv igen när det går lite sämre. SÖK HJÄLP.....
Kommentera

Ruttet att vi inte får något med oss från den här matchen!!

Vi gör återigen en fin-fin insats, och Lassi återigen riktigt bra i kassen, han börjar komma igång nu!

Men allvarligt, Växjö??? Den här typen av dödgrävarhockey utvecklar verkligen inte svensk hockey, är vi på väg tillbaka till 90-talet?

Och ligan/domarna har ett enormt ansvar här, vi kan inte låta klubbar med som Växjö hålla på som dom gör med spelförstörande grejer och hakningar hela tiden! Det måste fasas ut omgående, och ledare som Jönsson bör också fasas ut!
Kommentera

Sigge:
Tycker det är ett gott betyg att Växjö väljer att respektfullt parkera bussen mot oss.
Snacka om att ha kniven på strupen.
Förlust hade betytt indragen i getingboet där nere.
Hade vi fått in kvitteringen på slutet så är jag helt övertygad om att vi även hade tagit den 2: a poängen också. Vi hade tagit över helt och hade momentum på sluter. Adam räddade dem.

Då hade dom garanterar tankar på att MoDo som lag soelar man inte bara av så där en vanlig kväll.

Utan det är hårt jobb och väldigt diciplinerat och respektfullt jobb som gäller.
Jag tror vi tar poäng både mot dom och Luleå på hemmaplan?

Vi kan trösta oss med att en del av krislagen
förlorade eller tappade poäng.

Oskarshamn tog en sudden vinst
HV 71 förlorade
Rögle förlorade
Malmö förlorade
Leksand tog endast 1 poäng.

Nu knäpper vi Oskarshamn på Lördag och slår fast dom ii bottenträsket.
Kommentera

Trilske:

Som om vi vore ett förväntat topplag. kan vi förvänta oss surhockey för att stänga ner oss i fortsättningen. Ja, det verkar så.

Det blir något för Karlin att sätta tänderna i, (låt bli muffins, punchrullar och kubb.)

Vi verkar ha en ganska bra defensiv, men när vi tar bort momentum ur vårt spel så tappar vi vårt adelsmärke de senaste åren från allsvenskan. Det kreativa offensiva spelet.
Kommentera

Surt som f…
Men Modo var spelförande i större delen av matchen, skotten 20-33 understryker också detta faktum, Åhman i Växjö kassen står på huvudrt utan tvekan, liiiite bättre presition i avsluten så hade det varit ett annat resultat, känslan är mycket god så här långt, vi kraftsamlar och går all in mot IKO på lördag 🤘
Kommentera

Trilske:

Malmö borta må ha varit den sämsta på ett sätt. Men som jag kom ihåg att jag reagerade då att det var ett riktigt bra tempo och det var ett härligt hårt närkampsspel som inte hade till syfte att ta ner tempot, tvärtom.

Att vi sen vann kampen var grädden på moset.
Kommentera

Sigge:

Samtidigt har vi haft rätt tuffa bortamatcher också, Skellefteå, Luleå och Växjö är inga duvungar direkt. Två sistnämnda är nog sällan några större målfester.

Vi gjorde ändå fyra kassar mot malmö borta (enda motståndet där det funnits en viss förväntan) men samtidigt var det våran sämsta match.

Men jag skulle inte stirra mig alltför blind på målskörden på bortaplan än, känns som det behövs ett större arbetsprov.
Kommentera

J F K:
Luleå har 20/33 och ligger i topp nja inte dåligt?
Växjö har 16/33 och ligger inte i top men de är heller inte nöjda.

Förstår inte vad jag gnäller om 😂. Allt jag jag gjorde var att vrida och vända på hans ord och visade att vi behöver inte se oss som ett allsvenskt lag utan spets. Jag tycker det går bra för oss och är nöjd med vår start. Jag gnäller absolut inte.
Kommentera

J F K: Växjö är inte dåliga, eller jo dåliga på att spela underhållande hockey. Finalen mellan Skellefteå och Växjö kan vara en av de tröttaste slutspelserier jag nånsin sett. Inte pga Skellefteå då..
Kommentera

BobbyG: Jag tycker vi har spets så länge vi inte ställs mot ett lag som parkerar bussen och spelar på ledning. Mot Luleå och Växjö har vi alltså gjort 1 mål totalt. Det är inte katastrof att inte kunna forcera deras köttmur, puckarna trillar ju in mot andra lag.

Men vad händer om andra lag spelar på samma sätt mot oss för att dem ser att det fungerar? Då har vi inte den spetskvalitet som krävs för att lirka upp försvaret.
Kommentera

BobbyG: jag ska hur som helst logga av nu och ta kvällen, ska bli intressant att vakna imorgon och se vad jag har sagt under natten :)
Kommentera

9844: med sitt resonemang är både Växjö och Luleå dåliga lag.
Lite trött på sådant där gnäll.
Kommentera

9844: du måste ha fullständigt tappat det? jag skulle inte svara något mer men detta är så patetiskt att jag har svårt att finna ord faktiskt.

"Vi är ett allsvenskt lag utan spets. Vi kan inte göra mål"

det är dina ord, inte mina. hockeyallsvenskt lag _till stora delar_, och att modo saknar spets står jag för - har inte direkt sett dig komma med något motargument heller men det vore nog att begära för mycket av dig. har inte sagt att modo "inte kan göra mål", även om det förvisso är sant att mot leksand och växjö så kunde inte modo göra mål.

"Dåligt med mål. Vi saknar spets. 3 mot Örebro räknas inte eftersom en var i öppet mål och 4 mot Frölunda räknas inte för där ”fick vi en ”knäpp”

ja, trean mot örebro räknas inte i den här diskussionen, om motståndarna spelar med öppen kasse så tror jag inte modo kommer ha några problem att göra mål, det tror jag till och med du förstår. har dessutom inte någonstans sagt att 4 mot frölunda inte räknas. var läser du det? citera mig gärna. hade jag inte velat räkna med dom 4 så hade jag väl inte tagit med matchen öht. det är hur som helst fakta att 4 av 7 mål senaste 5 matcherna kom i en och samma period - undrar hur du vrider det till någonting jag inte har sagt?

"Det ser dåligt ut målmässigt eftersom vi inte kan göra mål och vi saknar spets. Enbart tre poäng är viktiga. 1 eller 2 poäng spelar ingen roll."
återigen, citera mig gärna där jag säger att 1 eller 2 poäng inte spelar någon roll

det är faktiskt helt otroligt att du hittar på dina egna argument i en diskussion. tänk om jag skulle börja argumentera mot saker du inte har sagt...
Kommentera

2586283 · »