1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506570 inlägg · 4103 ämnen

MODO - HV71 071016

« · 924416 Till forumet

MODO - HV71 071016
Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Michal Zajkowski).

Backar:
3 Mattias Timander,
5 Hans Jonsson,
7 Per Hållberg,
8 Oscar Hedman,
34 Tommy Wargh,
35 Pierre Hedin,
41 Victor Hedman.

Forwards:
9 Magnus Wernblom,
10 Per-Åge Skröder,
11 Thomas Enström,
13 Marcus Jonasén,
15 Andreas Salomonsson,
16 Tobias Forsberg,
18 Peter Öberg,
19 Jari Tolsa,
20 Oscar Steen,
24 Niklas Sundström,
29 Andreas Molinder,
39 Per Svartvadet,
79 Fredrik Warg.

Kommentar

Harald Lückner: Mot HV 71 blir det mera spel

Efter en nättare roadtrip med bortamatcher mot Frölunda (förlust 2-4) och Färjestad (seger 3-2 efter 32 sekunder sudden death) väntar hemmamatch mot serieledarna HV 71. Något som MODO Hockeys coach Harald Lückner i allra högsta grad ser fram emot.
- Självklart. Mot lag som HV och Frölunda, Färjestad som vi senast mött blir det alltid lite mera spel än de vi mött hemma senast. Med mera spel följer också mera underhållning i stort. Det kan, som jag känner det, bli en riktig kanonmatch mot HV, som i dag är seriens bästa lag.

- HV har fyra kompletta femmor och har så här långt sett mycket homogena och starka ut. Det här blir en riktig utmaning för vår del.

Du var hyfsat nöjd efter de två bortafighterna mot Frölunda och Färjestad.
- Kanske de bästa hemmalagen tillsammans med oss och att vi kom hem med två poäng var bra. Dessutom var matchen mot Färjestad riktigt bra spelmässigt från vår sida också.

Nöjd också med poänghåvningen efter de nio första matcherna?
- Riktigt nöjd blir man aldrig, men i stort svarar ja på den frågan. Vi hänger trots allt fint med i serien.

Elitserien så här långt?
- Mycket bra, den klart jämnaste och starkaste så här långt. Alla lag har, inte minst efter Frölundas svaga start i fjol höst, insett att det är väldigt viktigt att starta bra och vara med från allra första början.

Men det handlar inte om så mycket skönspel alla gånger.
? Hockeyn blir mindre och mindre skönspel, det blir mer och mer kamp. Vissa matcher ser redan ut som rena playoff- hockeyn. Bara att acceptera och inse att det är hårt arbete som gäller, i alla lägen.

Tobias Forsberg spelade tre matcher med J 20 i veckoslutet, rapporter därifrån?
- Mycket positiva, såväl från ledningen som från Tobias själv. Nu fick han spela mycket power play och box play och dessutom ha puck mycket. Det kan vara svårt ibland att som ny slå sig in i elitserien med alla utvisningar och det ryckiga tempot som det blir.
- Men just Tobias och nu Thomas Enström som ersatte honom visar en härlig inställning och tar verkligen chansen i alla lägen. Att vi skulle varva vissa spelare så här var också klart innan seriespelet började.

Noterbart om laget

Noterbart 1: Inga skador.

Noterbart 2: HV 71 var det lag som MODO hade svårast för i grundserien förra säsongen - bara en seger. Förlust i båda fighterna i Swedbank Arena. Men i semifinalserien lagen emellan vann MODO som bekant.

Noterbart 3: Efter nio omgångar toppar MODO en liga och ligger tolva i en. Magnus Wernblom toppar mål i power play med sina sju fullträffar - tre före närmaste man. Däremot är MODO sist så här långt i box play.

Kommentera

Sv: MODO - HV71 071016
1570 biljetter kvar till matchen mot HV. Är folk verkligen inte mer intresserade än så när serieledarna kommer på besök? Tråkigt, i vilket fall. Även om det skulle innebära mer folk än vad vissa arenor tar in vid fullsatt.

Själv hoppas jag att Jonasén visar småpojkarna Jämtin och Ledin både den ena och den andra knogen.

"Ledin och Jämtin dom är inte som andra,
Ledin och Jämtin vad gör de med varandra?"
Kommentera

Poffa: När vi mötte FBK i oktober för ett år sedan kom det 6048 åskådare. Laget måste nog spela bättre än man gjort hittills om man ska lyckas locka marginalåskådarna till en tisdagsmatch.
Kommentera

Wayne Gresky: Och FBK har garanterat fler fans "här uppe" än HV.
Kommentera

Tro om Modo lyckas vinna nån Tekning mot herrdina ikväll..
Kommer Ward ,jämtin , Ledin , petrasek spela tufft(fult?) som vanligt ..

Vem är domare ikväll?..Tycker domarna i swedbank har skött sig jävligt bra i år!
Kommentera

Gusse: Kuben dömer, med Kulan och Sandström på linjerna.
Kommentera

Poffa:

Gött med en "stabil" domare :-S
Kommentera

Poffa: Över 6000 pers på en seriematch i oktober en tisdag i Örnsköldsvik. Jag tycker att det är mycket folk. Jag tycker det är roligt med så pass mycket folk. Hur kul vore det med en publiksiffra på ca 3000?
Minns slutspelet i våras. Det var väl bara utsålt på 5 av 10 matcher.
Kommentera

Frisco: Joo, men hur många pers saknades då till utsålt? Det var väl mest återlämnade/reserverade biljetter, tex när motståndarklackar ställde in osv.
Jag tycker åxå det är STRONGT att sälja såpass, i detta läge av serien.
Betydligt värre för tex Brunäs - fö är jag förundrad över att tex Huge mfl ORKAR hålla på i deras gb, dag ut dag/natt in - samma ältande om Boorken!
Kommentera

Frisco: Visst, 6000 är bättre än 3000. Men med tanke på fjolårets fina snitt så är det lite oroväckande att de matcher vi spelar mot bra motstånd ändå drar så pass lite folk som de gör.

Man borde kunna ha högre målsättning än att 6000 är bättre än 3000.
Kommentera

Poffa: Jag la ju in publiksiffran mot FBK ifjol för att visa att vi även då hade halvdana siffror mot bra motstånd i veckomatcherna under säsongens början, men du kanske missade det inlägget?
Kommentera

Poffa:

Det ger sig nog med tiden, tror jag. De som inte är riktiga hockeygalningar "sparar sig" väl tills det börjar bli "intressant". Och får vi till lite bättre spel kanske fler blir sugna på att gå och kolla också.
Kommentera

Wayne Gresky: Nej, jag missade inte det. Men som jag skrev, jag ställer högre krav i år än vad jag gjorde ifjol. Vi är trots allt svenska mästare, vi har ett väldigt intressant lag och det har inte gått dåligt än så länge.

Därför tycker jag det är tråkigt att se att en så här pass intressant match inte har mer än 6100 sålda biljetter, fram till nu.
Kommentera

Poffa: Hur ser det ut i era matcher mot "sämre" lag rent beläggningsmässigt?

Undrar hur många som stannar hemma och ser matcherna nu på tv när samtliga matcher visas på le télevision.
Kommentera

knaskamilla: Visst, det kommer säkert att lösa sig med tiden, framför allt med tanke på det stora antalet lördagsmatcher framöver.

Men jag hade ändå höga förhoppningar på att den här typen av matcher mot bra lag skulle kunna passera 7000 trots att det är en vardag.
Kommentera

Konceptet: Vi har inte mött Frölunda hemma, än. ;-)

Än så länge är snittet fint med 6800, men då har vi haft en lördagsmatch hemma mot Timrå. Mot tråkiga SSK så var det väl 6008 personer, om jag inte missminner mig. Alltså bara några hundra mindre än vad det kommer vara ikväll.
Kommentera

Poffa: Det skulle ju vara att ljuga att säga att vi spelat bra och underhållande hockey hittills. Jag ska göra en liten statistisk undersökning av publiktillströmningen vid tillfälle.
Kommentera

Poffa: "vi har ett väldigt intressant lag och det har inte gått dåligt än så länge."

OK det där är ren lögn. Vi har underpresterat på näst-intill maximal nivå i flera matcher, i alla fall om första och andra perioderna får tillåtas ta stort utrymme i helhetsanalysen.

Däremot håller jag med på att jag också hade hoppats på 7000 mot bra motstånd, även i början av serien.

Jag skulle vilja se siffror på publiktillströmmning under fjolåret de gånger Modo visades på TV kontra icke-TV-sända matcher. Jag står fast vid att ett lag som Modo drabbas hårt av att matcherna visas på TV just på grund av det faktum att vi har många fans som åker många mil till matcherna. Till och med en Modoidiot som jag prioriterar först och främst att se matchen och SEN att se matchen live.

Under tiden i Kempis var det alltid 500-1000 färre på TV-sända matcher.
Kommentera

Poffa: Vilket publikgenomsnitt var det man hade budgeterat för från MoDos sida den här säsongen? Minns bara att jag reagerade på att det var väldigt högt.
Kommentera

shinzawai: Var det alltid så? Har du nuffrer på det?
Kommentera

Paddan: 7000 har jag för mig.
Kommentera

shinzawai: "Jag skulle vilja se siffror på publiktillströmmning under fjolåret de gånger Modo visades på TV kontra icke-TV-sända matcher. Jag står fast vid att ett lag som Modo drabbas hårt av att matcherna visas på TV just på grund av det faktum att vi har många fans som åker många mil till matcherna. Till och med en Modoidiot som jag prioriterar först och främst att se matchen och SEN att se matchen live."

Skall se om jag inte kan få svar på din fråga Shinzawai, om så skulle vara fallet kan ni läsa svaret i bloggen. Håll ögonen öppna.
Kommentera

Paddan: Som tur är finns det en sökfunktion här, så du får svara dig själv:

"knaskamilla: "MODO Hockey har budgeterat för 6 700 i publiksnitt den kommande säsongen, säsong två i Swedbank Arena."

Är det bara jag som är skeptisk till att denna budgeterade publiksiffra. Tycker den känns lite hög, men det kanske bara är jag som tycker så.
Paddan @ Krokom 2007-09-04 17:36"
Kommentera

Wayne Gresky: Tack så mycket, orkade inte leta själv då jag är hemma och sköter om mitt värkande vakuum som är beläget där uppe någonstans strax ovanför munnen.
Kommentera

shinzawai: Ren lögn? Nej, inte alls.

Vi har ett väldigt intressant lag och det har inte gått dåligt, även om vi inte spelat bra. Hade det gått dåligt hade vi legat tillsammans med Brynäs i botten, nu är vi femma med några enstaka poäng upp till toppen. Vinner vi ikväll är vi 2 poäng bakom HV71 som leder.
Kommentera

Tråkigt att det kommer så mycket folk ikväll. Känner mig mer bekväm när det inte är så stimmigt och trångt på pubarna. Dessutom så får man lov och ställa sig upp hela tiden när folk skall passera just som man satt sig tillrätta. Nu får man ju hoppas att många väljer tv-apparaten i stället för att komma och se matchen på plats, vilket passar mig som är lite blyg. Det är jobbigt att gå och ta i hand och hälsa på alla man inte känner.
Kommentera

NuMo:

Det är lugnt, jag kommer inte ikväll, så du slipper hälsa på mig i alla fall.

:)
Kommentera

NuMo: Äh, jag såg allt vilket mediaspektakel det blev tidigare idag när du bara råkade passera förbi rikspressen.
Kommentera

Poffa:

Det här med väldigt intressant lag är subjektivt, jag tycker det lag vi vann SM-guld med var betydligt mer intressant.

Sedan har man ju spelat otroligt dåligt de flesta matcherna den här säsongen, och hade man t.ex. förlorat matchen mot Djurgården så hade man inte ens legat på slutspelsplats. För att vända på ditt påstående, dårå.
Kommentera

Gidde: Är du budgeterad eller inte? Jag känner mig inte lugn förrän jag vet.

I alla fall, ju fler som inte är budgeterade som kommer, eller inte, desto bättre.

Padan: Det är bara procenten som skiljer oss åt.
Kommentera

scim: Jag kan inte se guldlaget som bättre än årets trupp då artisterna väl anlänt.

Enström, Kuusela, Döme, Blatny och Morrison väger inte upp Hållberg, Warg, Wernblom, Jonassén, Tolsa, Petrovicky, Yetman och who knows who.
Kommentera

Deas:

Nu räknar du ju in spelare som ännu inte spelat i laget.
Kommentera

NuMo:

Jag (eller platsen) är budgeterad, och kommer att vara använd.
Däremot är inte jag personligen på plats... :'(
Kommentera

scim: Han räknade ju också upp spelare som inte var med i början på förra säsongen, så...
Kommentera

Poffa:

Tycker att truppen i år när vi började säsongen ser mycket mer intressant ut jämfört med början på förra säsongen. Och gick det att locka publik med den trupp vi hade vid seriestart förra året så borde det gå lika bra om inte bättre med denna. Iof hade ju betydelsen av ny Arena en stor del i att det var lätt att locka publik förra året, många gick säkert dit "bara" för att de var nyfikna på den nya arenan. Räknar man in artistspelarna som ansluter om en vecka så ser laget mycket starkare och intressantare ut jämfört med samma tidpunkt förra året.

Spelet har var väl så här långt inte varit så jäkla dåligt, visst förlusten mot LHC var inte vacker på pappret, men trots de stora siffrorna så gjorde MoDo ändå en helt ok bortamatch tills det började rinna iväg. Man får ju inte heller glömma att LHC hade en sjuk utdelning i PP den matchen.

Kollar man på vilka vi mött så har vi tagit ungefär de poäng som gör oss godkännda men inte mer. Har ju trots allt haft ganska svåra bortamatcher så här långt, Brynäs, VF, LHC, FBK och Mora ser ju på förhand ut som tre svåra bortamatcher en medelsvår och en lite lättare. Och vi har trots allt två segrar och matchen mot Mora gav vi ju bort i första perioden men hade lika gärna kunnat komma ikapp och ta poäng.

Hemma har det ju bara tappats poäng emot Timrå och det får väl ses som godkännt, det har iof inte kommit något riktigt svårt lag på besök än men ikväll får vi ju ett bra test.

Är trots allt en styrka att lyckas skrapa ihop så pass med poäng trots att spelet inte fungerat fullt ut och inte heller i en hel match (förutom brynäsmatchen).

Får MoDo bara ordning på BP och försöker att hålla en jämn nivå i hela matcherna så kommer detta att kunna bli riktigt bra. Såg någon tabell här för ett par omgångar sedan och vi var väl det lag som släppt in minst mål i 5 mot 5 men vårt BP spel är ju under all kritik.

Seger ikväll med 4-2 är mitt tips, Werner, Tolsa, Salle och Warg gör målen .
Kommentera

Rytter:

Apropå vårt dåliga BP så skulle jag önska att det spelades mer aggresivt i den spelformen. Har aldrig varit någon anhängare av ett avvaktande BP där spelarna är livrädda att sätta tryck på puckhållaren. Även om vi hade en betydligt bättre statistik i fjol så tycker jag att det såg långt från bra ut, det var väldigt ofta turen som räddade oss, framför allt i slutspelet...
Kommentera

Vallin: Salomonson skadad?

MODO Hockey

Goalkeepers60. KRIZAN, Karol 
 30. ZAJKOWSKI, Mikael 

1st Line8. HEDMAN, Oscar7. HÅLLBERG, Per 
 13. JONASÉN, Marcus24. SUNDSTRÖM, Niklas10. SKRÖDER, Per-Åge 

2nd Line3. TIMANDER, Mattias34. WARGH, Tommy 
 39. SVARTVADET, Per79. WARG, Fredrik19. TOLSA, Jari 

3rd Line35. HEDIN, Pierre5. JONSSON, Hans 
 9. WERNBLOM, Magnus20. STEEN, Oscar18. ÖBERG, Peter 

4th Line 41. HEDMAN, Victor 
 16. FORSBERG, Tobias29. MOLINDER, Andreas11. ENSTRÖM, Thomas 
Kommentera

Salle: Tror han är bänkad för att man skall få upp mer fart i spelet. Nej allvarligt så har jag ingen koll. Men chansar lite smått på att 4e formationen kommer få ganska lite speltid idag.

Tänk att man tycker Salle och Susse och de varit helt under isen. Men de har ändå plockat ganska många poäng. Hur blir det då inte när de kommer igång?
Kommentera

20 min till nedsläpp blir en intressant värdemätare ikväll. Bara hoppas att man kan hålla sig från utvisningsbåset, då har vi stor chans att vinna.
Kommentera

Cyklob:

Bra odds på Bortaseger i dag på HV, dock tror jag som du på en jämn kamp.
Kommentera

mattias - 74: Vilken sagolik början på den här matchen. 0-2 i baken efter sex minuter. Låter som att det som vanligt är mindre stabilt spel i försvarszon.
Kommentera

Paddan:

Kommentatorn snackade om Davidsson innan de gick till Södertälja på Radion sedan small det =)
Kommentera

mattias - 74: Ojdå, där vrålade det till i örat. Tydligen 1-2 nu, mål genom Snygg-Hasse.
Kommentera

Paddan:

Aro ??
Kommentera

mattias - 74: Haha, nepp Hasse Jonsson såklart.
Kommentera

Paddan:

hehe han är inte snygg
Kommentera

Och vårt boxplay fortsätter att vara bedrövligt uselt. 1-3 genom Åkerman.
Kommentera

Paddan:

den där 2:an var inte så dum då =)
Kommentera

Lite stora siffror kanske. Är HV bra eller är MODO dåliga satt jag och funderade på. Ingen aning, men Steen är då bäst i hemmalaget. 3:an kändes förjävlig.
Kommentera

Paddan:

Precis, box play för Modo innebär i nuläget två minuters spel i egen zon tillbaka pressade men oftast hinner motståndarna göra mål innan utv. är slut.
Kommentera

Hawerchuk: Idiotdragningen vid tvåan kändes också enormt onödig. Annars måste jag säga att jag tycker att kidsen gjort det helt ok de gånger de fått komma in.
Kommentera

« · 924416