1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

515355 inlägg · 4114 ämnen

MoDo - Mora 1/11 2005

« · 605789 Till forumet

MoDo - Mora 1/11 2005
Inför match
MODO Hockey - Mora

Kempehallen
2005-11-01, kl 19:00

Bara två poäng på de senaste sju omgångarna, bara sex mål de senaste fem matcherna. Just därför anser tränaren Harald Lückner att poängutdelningen inte är så överraskande.
- Gör man inte ens mål som senast i Karlstad kan man förstås inte vinna heller, menade Harald. Däremot tycker jag försvarsspelet och målvaktsspelet varit strålande länge och väl, frånsett kanske Luleå borta förra torsdagen.

Tuffa numerära underlägen handlade det om senast också.
- Visst var det så, men vi klarade just den detaljen bra. Däremot är vi i spel en man eller två man mera inte alls bra. Vidare måste vi bli mera disciplinerade och inte dra på oss så många onödiga utvisningar.

Lückner är inställd på en mycket svår och tuff uppgift när han nu ställs mot det lag han ansvarade för i två säsonger.
- Det här blir en hur tuff uppgift som helst. Mora är bra och definitivt underskattade av många.

MODO får klara sig utan slovakiske landslagscentern Rastislav Pavlikovsky även den här matchen. Han skadade ledbandet i ena knäet i fredagsträningen förra veckan.
- Rasti kan under inga omständigheter spela mot Mora, vi hoppas på hans medverkan senare i veckan, säger Lückner.

Tre omgångar återstår innan novemberuppehållet - Mora hemma tisdag, Djurgården hemma torsdag och Södertälje borta lördag.
- Sexpoängsmatcher över hela linjen, vi är laddade och vet vad som gäller, lovar Lückner.

I träning i veckan hos MODO finns sedan i går (läs måndag) kanadensaren Marc Brown, senast i Kloten i Schweiz. Senast 4 november (fredag) ska MODO bestämma om man skriver kontrakt med honom eller inte. Nästa transferfönster öppnar 7 november.
- Svårt att göra ett snabbt omdöme efter en träning, men Marc åkte i alla fall skridskor bra och såg ut som en hockeyspelare. Kanske är han den rollspelare vi söker, säger Harald Lückner.
Noterbart om laget

Noterbart 1: Mikael Zajkowski (ljumske) och Rastislav Pavlikovsky (ledband) är skadade.

Noterbart 2: Peter Öberg gör mot Mora sin 200:e tävlingsmatch för MODO Hockey.

Noterbart 3: Första mötet mellan lagen den här säsongen slutade 4-1 till MODO.

Målvakt.
60 Karol Krizan
(1 Christopher Königsson)

Backar:
5 Hans Jonsson,
34 Tommy Wargh

7 Jesper Damgaard,
6 Tobias Enström

3 Mattias Timander,
24 Vladimir Sicak.

Forwards:
89 Jan Pardavy,
39 Per Svartvadet,
15 Andreas Salomonsson

28 Miloslav Horava,
40 Magnus Gästrin,
19 Mikael Pettersson

11 Pasi Tuominen,
4 Mattias Hellström,
13 Morten Green

18 Peter Öberg,
22 Tommy Enström.

Extraspelare:
8 Oscar Hedman,
32 Tobias Viklund.

MODO börjar matchen med tre centrar och fyra ytterforwardspar.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 1/11 2005
Polare: Servitör Lärking
Pyren: Nilsson och Sondell.
Kommentera

Frisco: "-In Italy for thirty years under the Borgias they had warfare, terror, murder, bloodshed - but they produced Michelangelo, Leonardo da Vinci, and the Renaissance. In Switzerland they had brotherly love, 500 years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock. So long, Holly"
Kommentera

Mot Templet
Kommentera

Meh. Vart är Martin & Co?
Kommentera

Frisco:
Det här blir en intressant match. MoDo lyckas ju ofta prestera på en häpnadsväckande nivå i såna här matcher. Jag tippar 1-4.

Froza Brynäs. (12 SM-guld)
Kommentera

Åsså börjar det bra...Tack för den, Jonsson!
Kommentera

Mats Edström: Åh fan, lirar Sundsvall ikväll också? ;-)
Kommentera

Dream Team: Cykla & vält!!!
Kommentera

Dream Team: Ops, sorry...glömde ju: *med glimten i ögat*
Kommentera

Mats Edström: Hehe.. jag missförstod dig rätt, ingen fara ;-)

2-0 nu, tydligen, heja dom som vinner!
Kommentera

Hej heja heja vi!
Kommentera

Mats Edström: Oj. Nu blir det svårt att få in mitt tips, men jag ger aldrig upp.
Kommentera

westerlind: Det är rätt, in i kaklet bara. Några till och mitt ser riktigt bra ut.
Kommentera

Härligt med 7 minuter i PP, då måste ju rimligtvis någon annan back än Enström få chansen åtminstone ett kort tag.
Kommentera

Vallin: Jag har inte ens hört hans namn nämnas så långt i matchen. Sätt spiken nu Mooodoooo...
Kommentera

Hawerchuk:

Braaa PP...

Hoppsan, nu blev det Stiff Upper Lip, det var oväntat.
Kommentera

Det var det!!!
Kommentera

Visst var det Wennerholm som trodde på Salle som skytteligavinnare? Verkar som han är på god väg att vinna en annan, mindre smickrande liga...
Kommentera

Vallin: Fast jag tycker att han blandar och ger på ett skönt sätt. Ett ass. här, en käftsmäll där och avslutningsvis ett shorthanded. På det hela taget en bra dag på jobbet!
Kommentera

Alla: Bra första 15.48 idag av MoDo. Det räckte till slut till vinst. Men det verkade som orken var slut efter det. De sista 7 minuterna av andra perran då MoDo hade PP räddade nog hela aftonen. Att MoDo sköt 4 skott på de 7 minuterna kvittar helt tycker jag. Annars har nog Mora varit ifatt målmässigt efter två perioder tror jag.

Bara 6 poäng kvar denna veckan.
Kommentera

Återigen tror man från MoDos sida att en match bara pågår i 1 av 3 perioder. Förstår inte att man gång efter gång uppträder likadant, öppnar storstilat i första perioden för att knappt vara fyra på pucken i andra och tredje perioden.

Dagens bäste spelare: Svarten (fram till han klev av isen efter 13 minuter av sista perioden).
Bäste back måste jag säga var Timander, även om jag tycker Sicak gör ett riktigt bra jobb idag.

Salle blir som vanligt grinigare och grinigare ju längre matchen lider och tar dumma utvisningar. Bara i 2+2:or bör han väl snart ha samlat ihop 40 minuter.

Green...ja, vad ska man säga, att lyckas tappa pucken fyra gånger efter varandra i samma byte...det är nästan oslagbart.

Kommentera

Frisco: Jag kan inte mer än hålla med och tillägga...

Svartvadet regerade idag. Hoppas att orsaken till att han inte avslutade matchen inte är nåt allvarligt.

Salle är het på helt fel sätt (igen). När fan skall Harald ta han i örat ordentligt.

Gästrin har tur att han är center annars hade han varit petad. J-a ståhockey han producerar. Han orkade åka skridsko i ca 10 minuter sen var det segt tempo. Tur att Micka P verkar vara lite på uppgång så att Gässe får lite hjälp.

Kommentera

Hawerchuk: Martin & Co är tillbaka på torsdag. Tanken är att SR ska sända någon match på webben och idag var det dags för detta från Kempehallen. Janne Nyman var förresten bisittare i afton.
Kommentera

Stäng av LupppaascchPUCKO i ett antal matcher. Verkar blivit kortslutning på mer än ett sätt där. I övrigt så var Green ritkgit bra idag, som vanligt. Medans Gästrin ser ut som om han är 55 och har gikt.

MODO och PP är som vatten och olja. Och Enström fortsätter att dominera PP från sin backplats. Det är som om han är sänd till denna planet bara för att spela PP.

Kommentera

Poffa: Ross L var förresten lagkamrat med Marc Brown 98/99 i den kanadensiska juniorligan. Mer om Brown kommer på modohockey.se i afton.
Kommentera

Martin S:

Svarten verkar vara knäskadad enligt Aftonbladet.

Kommentera

Frisco: [Bra första 15.48 idag av MoDo.]

Mer som var bra idag: Vi tog in tre poäng på Brynäs i maratontabellen och kröp under 30-poängsmarginalen igen. Det här ska nog kunna fixas inom två säsonger. Hehe.
Kommentera

Paddan: Hade Hasse träffat med sitt tacklingsförsök är frågan om han inte fått in bästa tacklingen i Kempehallens historia. Men nära skjuter ingen hare, så priset till matchens tacklare går istället till Sicak som fick in en riktig propp.
Kommentera

Petey21:

Mitt tacklingspris går till Wargh som fick två i en tackling.

Kommentera

Martin S: Blir intressant med lite info om Brown. Är det förresten webbradion som har det lilla runda bordet nere vid sargen i närheten av hemmabåset? En polare och före detta fotbollslagkamrat till dig sa det, men jag vet icke om den informationen är korrekt... :)
Kommentera

Petey21: Runda bordet nere vid sargen tillhörde MODO-TV idag(i och för sig samma folk som webbradion).

Fd fotbollgslagkamrat? Vem?
Kommentera

Poffa: Ja och egentligen var det väl ingen tackling heller från Wargh.
Kommentera

Frisco:

Jo, det tycker jag väl att det ändå var.

Kommentera

Poffa: Jag tippar att Ross L får 3-4 matcher för slaget. Han slår ju ner Svarten bakifrån, inte direkt snygg.
Kommentera

Martin S:

Mitt tips är att han får spela nästa match.

Kommentera

Martin S: Slaget som sänkte Svartvadet var en riktig "sucker punch" bakifrån a la Bertuzzi, så det borde vara några matchers avstängning. Snyggt var det inte.

Och före detta fotbollslagkamraten heter Christer Larsson, ni lär visst ha spelat i Ö/B 88 samtidigt.
Kommentera

Petey21: Det stämmer att vi har spelat i samma lag. Dock var detta innan sammanslagningen mellan Billsta och Överhörnäs, vi spelade ihop i Billsta IF. För att hålla denna tråd inom hockey så kan jag meddela att två spelare från vårat lag senare vann JSM-Guld med MODO och att 87:an Johan Nilsson bor i Billsta.
Kommentera

Martin S: Hmm.. får jag gissa att de två spelarna som vann JSM med MoDo var Håkan Berglund och Mattias Hållberg (den sistnämnde är för övrigt min barndomsgranne, vi har skjutit många slagskott mot hans föräldrars garagedörr till de sistnämndas stora förtret)?
Kommentera

Petey21: Det stämmer att det var dessa två spelare som vunnit JSM med MODO. Mattias slutade väl med hockeyn ganska tidigt medan Kekke spelade en hel hop med säsongen för Svedjeholmen efter hockeygymnasiet.
Kommentera

Martin S: Någon som vet hur det är med Pavlikovskys skada? Är han aktuell för matchen på torsdag?

Äh, in med Dahlberg ändå
Kommentera

Martin S: Stämmer bra, och inte bara Svedjeholmen utan även någon säsong för KB65. Sedan har han väl även varit spelande tränare för Svedjeholmen, vet icke om han fortfarande är aktiv inom hockeyn. Men det var en målskytt av rang, kanske MoDo får övertala honom att göra come back om man behöver en giftig avslutare. Mattias bor numera i Stockholm så risken finns väl att Djurgården kallar in honom om de får backbrist... ;)
Kommentera

Paddan: Harald sa på pressis att Rasti kanske spelar på torsdag. Det avgörs på träningen imorgon. Om Perra är skadad så att han också missar matchen så innebär det väl att Molinder spelar från start antar jag.

Ja, jag vill också se Dahlberg in action.
Kommentera

Martin S: Jag vill också se Dahlberg i laget, och Harald sa ju i en intervju i ÖA idag att han vill ha en "bulldozer till forward", och eftersom Dahlberg är just den spelartypen vet jag inte vad han väntar på?
Kommentera

Petey21: Intervju med Brown ute på modohockey.se nu
Kommentera

Vallin: "Visst var det Wennerholm som trodde på Salle som skytteligavinnare? Verkar som han är på god väg att vinna en annan, mindre smickrande liga..."

Ja, han tar över efter Kåberg:-)
Kommentera

Jag är deprimerad. Jag och min stolsgranne måste ha varit de enda i hela Kempehallen som följde pucken och därför missade slaget som resulterade i det långa powerplayet. Kan man se det någonstans?

I övrigt förstår jag inte heller de som gnäller över att Green får spela. Visserligen hade han någon sorts gummiklubba i ett byte, men det måste väl ändå vara Lonkens fel? Annars tycker jag att han jobbar på bra. En av få som nästan såg ut att ha ork kvar hela matchen.
Kommentera

knaskamilla: Äh, vi som satt på D Vänster såg ingenting heller, det där sarghörnet och vad som händer runt MoDos bås brukar vara lite svårt att se från vår position. För jag vägrar att tro att vi hade våra blickar åt något annat håll...

Nåväl, det löser sig väl kanske i och med en eventuell flytt till övre etaget i nya arenan.
Någon som vet, förresten, om man slipper den där tusenlappen om man väljer att tinga en plats i nya arenan redan nu?
Kommentera

Det lät ju positivt om Svartens skada i dagens Allehanda, men samtidigt så sade man väl om Zacke att han troligtvis bara skulle missa en match...en jävla lång match, tydligen.

Kommentera

En liten artikel av Ulf Eklund om Salles egendomliga "mood-swings" under säsongens matcher. Tycker det känns som att Harald borde ta ett eller ett par kvartssamtal med Salle för att försöka få någon ordning på honom. Att i en period spela drömhockey och sedan åka omkring och sura och slasha motståndare i knävecken mm känns väldigt märkligt. Eller drar nytillskottet i familjen så mycket energi ur honom att han bara orkar hålla uppe motivationen i en period?

Kommentera

Paddan: Ursäkta att jag lägger mig i, men jag håller med, något måste göras för'n. Men jag tror inte Harald kan hjälpa Salle, man går inte till tränaren om man brutit armen, inte heller om man har problem likt Salles. Jag tror Salle behöver profshjälp med hans smått manodepressiva läggning. Denna säsong har han sabbat mer än han tillfört.

Egentligen borde det inte vara så svårt att ta hjälp av någon om hur man hanterar t.ex. ilska. Se på amerikanerna, de är långt före oss på den punkten, de är inte alls lika rädd att ta hjälp om de behövs.

Jag har sårt att se att det finns någon spelare i ES som är bättre än en harmonisk Salle. Han har grymt spelsinne, ES bästa skridskoåkning och MoDos bästa skott enligt keeprarna.
Kommentera

« · 605789