1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo - Skellefteå, LÖRDAG 9 JANUARI 16:00

« · 1718718 Till forumet

MoDo - Skellefteå, LÖRDAG 9 JANUARI 16:00
Möten mot topplag i SHL 2015/2016 avlöser varandra för MODO Hockey när Skellefteå AIK gästar Fjällräven Center på lördag 16:00 för lagens första möte i Örnsköldsvik den här säsongen. Det väntas mycket publik till matchen vilket är någonting som MODO Hockeys huvudtränare Andreas Johansson ser som en extra krydda inför den stundande utmaningen.

– Det är väldig kul att det väntas mycket folk och det är så vi vill ha det. Det är varje atlets dröm att få spela inför fullt hus och att få njuta av den känslan. Stödet från supportrarna är viktigt för oss och det märks verkligen i matcherna när hemmalaget har publiken på sin sida, säger Andreas Johansson och konstaterar:

– Jag hoppas att alla på läktarna är rejält laddade för nedsläpp 16:00. Då ska vi tillsammans lyfta Fjällräven Center tack vare ett jäkla drag.

MODO Hockey kommer senast från seger över serieledande Frölunda på bortaplan där matchen slutade 3-4 efter att Gustav Possler svarat för den matchvinnande målet. Det var andra matchen i rad som Possler svarade för mål och den tredje raka som forwarden gjorde poäng i.

– Den matchen var då och det var saker som vi gjorde bra som gjorde att vi kunde vinna matchen och det var saker som vi gjorde mindre bra. Vi har snackat igenom och analyserat båda sidorna men konstaterat att den prestationen vi svarade för då inte kommer att räcka till seger i mötet mot Skellefteå imorgon, säger Andreas Johanssn och fortsätter:

– En av sakerna vi pratat om är att sluta dra på oss onödiga utvisningar och att spela på en hög nivå rakt igenom matchens 60 minuter. Har man tagit momentum i matchen är det väldigt onödigt att bjuda in motståndarna i matchen på ren dumhet.

"Krävs maximalt fokus och diciplin"

MODO Hockey tar emot Skellefteå AIK på hemmaplan för första gången den här säsongen. Lagen har mötts en gång tidigare och då i Skellefteå Kraft Arena där matchen slutade 5-3 efter att det sista målet föll i öppen kasse. Det mötet skedde för över två månader sedan. Skellefteå AIK kommer till match med en riktigt vass formkurva då laget vunnit 9 av de 10 senaste matcherna och senast kommer från seger över Brynäs.

– Mot Skellefteå krävs det att vi spelar med maximalt fokus och diciplin hela matchen. Vi kan lira hockey med alla och vi kan prestera bra matcher mot alla men det krävs att samtliga i laget ligger så nära en hundraprocentig prestation sett över hela matchen för att vi ska kunna slå Skellefteå.

Per-Åge Skröder har svarat för mål i två raka matcher och närmar sig en tjusig milstolpe då det återstår tre mål innan Skröder svarat för 200 mål i MODO-tröjan. Skröder har kamperat ihop med Maxim Lapierre och Bill Thomas de fyra senaste matcherna.

– Den kedjan är en som ska prestera och leverera och får de tid att tillsammans spela ihop sig så kommer kemin. Jag tycker att de tränade bra under träningsveckan innan jul och det syntes då att de hade något på gång. Vi behöver en fortsatt bra prestation från dem, säger Johansson och fortsätter:

– I den senaste matchen var alla spelare bra, Carl Grundström kom tillbaka och kan systemet och hur vi spelar så det går snabbt att fasa in honom igen efter JVM-turneringen.

Läget i laget

Två spelare är på skadelistan för MODO Hockey, men i övrigt är alla spelare tillgängliga för match.

– Nichlas Torp är på väg tillbaka och det är inte långt kvar för honom. Byron Ritchie är på is och jag tycker att det ser bra ut även för honom, säger Johansson och fortsätter:

– Dennis Persson är åter efter sjukdom och vi har därför åtta backar friska, vilket naturligtvis är bra. Jesper Lindgren är här och tränar med oss och behöver spela matcher, vilket han får med både J20 och Björklöven.
Kommentera

Sv: MoDo - Skellefteå, LÖRDAG 9 JANUARI 16:00
Om det är någon som tror och hoppas på seger imorn så ska jag genast ta ur er dessa villfarelser.

Segern mot Frölunda var inget annat än att tre turmål hopade sig i en och samma match. Det var egentligen bara Skröders mål som var ett riktigt hockeymål och som tillkom genom skicklighet. Resten var tur och slump. Tur och slump

Jag menar pucken damp ner på Posslers blad efter att två Frölundaspelare klantigt kolliderat. Han gjorde ingen prestation. Pucken bara låg där fyra meter från målet, mitt framför keepern.

För att inte tala om Welchs mål. Jag lovar att skulle han kunna slå en tio miljon lika puckar utan att de skulle går in på det där sättet.

Sedan hade vi Öbergs mål. Även det flax. Att Frölundabacken skulle stupa som han gjorde händer också ytters sällan. Domaren kunde nästan ta för diving.

Ett annat argument för att detta bara var tur är skotten. 37-14. Att bara får iväg 14 skott visar på svaghet

Nej, gott folk. Det blir förlust. Klar förlust. Ska vi gissa att det är avgjort efter första? Matchen slutar 1-6.
Kommentera

hellge: även om vi gjorde turmål så gjorde vi ett mer mål i spel fem mot fem än Frölunda. Vinsten tycker jag kom för att vi förhindrade dem från att skapa målchanser, snarare än flytet framåt. Med domare som plockat ut för förseelser för båda lagen tror jag att vi vunnit klarare och definitivt fått många fler skott på mål.
Kommentera

hellge: Sluta att vara realist, var optimist istället :-)
Kommentera

hellge: Det är långt ifrån alltid att lag som har skottövertag vinner matcher. Du behöver inte gå tillbaka så många omgångar då samtliga lag med sämre skottstatistik vann sina matcher. Att Frölundaspelare ramlar anser jag att de har blivit stressade så de gör misstag. Vilket fall som helst så blir det en svårare match mot Saik.
Kommentera

hellge: Angående Welsh mål. Lägg pucken på mål då händer bra saker. Har du aldrig hört det uttrycket? För övrigt tycker jag att det var smart att han sköt en isare istället för en puck i plocken som många gör. Det är mycket svårare för mv att göra bra saker med isare eller en puck som studsar ca: 2 meter framför mv.
Kommentera

Eller: Vi behöver inte be om ursäkt över vinsten mot Frölunda. Vi var bättre i spelet 5/5. Målen, ja visst var det medstuds med det tankesättet att vi "hade tur". Vi kan vända på det och säga alla dessa matcher vi har haft otur istället, då har vi legat lite bättre till i tabellen. Tror att laget är oerhört taggade idag, och håller vi oss borta från utvisningsbåset så kan nog laget överraska. För farten och kampviljan är ljusår bättre än under Huras tid. Synd bara att hela försäsongen blev bortkastad.
Kommentera

Sven Tuta:
Hoppas det här är dagen då s-teå spöket försvann. Vet inte när vi vann senast mot dom. Har för mig att det var med 5-4 för mååånga år sen.
Vill se ett ultradiciplinerat försvarsspel idag, om det nu går:)
Kommentera

Ben Perrault:
Såg förresten s-teå bussen här i ume för nån timme sen. Blev nästan lite sugen att få motorstopp precis framför el nåt:)
Kommentera

Tror jag talar för alla Luleåfans när jag säger lycka till i eftermiddag och tvåla till de självgoda orcherna från Sveriges fulaste stad. Vi och ni har haft våra kontroverser genom åren men idag håller vi alla tummar och tår på att Marklundarna får ta bussen hem utan poäng.
Kommentera

Referee(s) Pehr Claesson, Daniel Winge
Linesmen Johannes Käck, Tobias Nordlander

MODO Hockey ()
Head Coach: Johansson, Andreas Assistant Coach: Olausson, Fredrik

Goalies
37. Reideborn, Adam
45. Bjurö, Jonatan

1st Line
57. Djuse, Emil
5. Welch, Noah

13. Thomas, William
40. Lapierre, Maxim
10. Skröder, Per-Åge

2nd Line
22. Carlson, Albin
41. Hedman, Oscar

15. Butler, Robert
17. Dwyer, Patrick
27. Öberg, Peter

3rd Line
26. Heshka, Shaun
20. Kwiatkowski, Joel

31. Possler, Gustav
14. Pettersson, Emil
11. Olofsson, Victor

4th Line
29. Persson, Dennis

44. Grundström, Carl
28. Ottosson, Axel
60. Nilsson, Ludvig
Kommentera

MODO Hockey - Skellefteå AIK 0-0
Kommentera

NuMo: Bra start, spelarna verkar ha taggat till lite extra idag!
Kommentera

Skröders direktpassning i mittzon till Lapierre som blev fri var det högsta klass på. Fick nästan gåshud.

Den var värt ett mål.
Kommentera

NuMo:
Ska Rit-Ola måla ikväll då?
Kommentera

NuMo: Ruskigt bra start av modo. Trodde inte det skulle vara den här farten på dem.
Kommentera

NuMo: Äh, han är slut...
Kommentera

snowden: Det är väl närmast 100% säkert. Modo brukar ju missa sina gamla spelare.
Kommentera

Nieminen:

Den får Bjurö ta på sig. Jäkla retur.

Men har vi tur så döms det bort, men det tvivlar jag på.

Ju fler gånger jag ser det så lutar jag mot att det skall dömas bort.
Kommentera

Trådtjuvar! Håll matchtråden!
Kommentera

NuMo: Bortsett på bortdömda målet så sköter vi försvarsspelet riktigt fint. Tänk hur det såg ut i början av serien!
Kommentera

Nieminen: extremt dålig spelkänsla av domarna, friar en som står 2m ifrån sk inte andra ta en utvisning 22m ifrån...
Kommentera

Nieminen:

Absolut, men Skellefteå känns lite vassare och ställer Modos försvar 2 mot 1 några gånger.

Nu får vi spela box igen, det gick bra förra gången och ser bra ut nu också.

När vi etablerar anfall själva så har vi en tendens att flytta puck snabbt till backskott som gör att deras målvakt måste göra en förflyttning, det är ju bra, men det finns inga spelare som skymmer de gångerna, så det blir ju inga problem för målvakten ändå.
Kommentera

NuMo: att vi är snäppet sämre än Skellefteå kan jag köpa. Faktum är att jag tycker stt vi för första gången på många år kan matcha dem hyggligt gällande farten. Sedan är de ett bättre lag som sagt, men jag gillar verkligen vad vi visat upp efter jul.
Kommentera

NuMo: väldigt roligt att se Modo spela just nu.
Vilken otrolig skillnad motför tidigare på säsongen! Man håller faktiskt jämna steg med Skellefteå och spelar med hög intensitet och fysiskt hårt.
Passningsspelet ser också bättre ut, nog en kombination av betydligt hårdare träning och bättre självförtroende.
Tror fortfarande att det blir väldigt svårt att vinna matchen, men om man fortsätter spela såhär finns goda möjligheter att klättra ett par placeringar i tabellen.
Kommentera

Nucky:

Skellefteå får en turfriläges efter att Hedman missat, men Bjurö spelar bra.

Flera spelare spelar riktigt bra tycker jag. Skröder är lysande och slår backhandpassningar nästan som Susse. Öberg också bra och Lapierre känns skön med sina långa dragningar.

Nu skulle vi behöva en turstuds framför deras mål för där är det trångt, men vi tar kampen i alla fall även om vi inte får lägen mot mål.
Kommentera

Nucky: Nu får ju förfan dommarna vässa sig. minst två solklara utvisningar på saik.
Kommentera

NuMo: Hasselbackspotatis görs inte i en handvändning...
Vi skulle fått utdelning på några av chanserna vi har nu (och så klart gör gruvpojkarna mål i samma ögonblick)...
Kommentera

Fan nu var vi nära igen!

Skröder tror att han är Niklas Sundström. Ännu en lysande backhandpassning.

VA!

Hur i helv! gick det där till? Skellefteå gör mål rakt upp i bortre krysset via ett lurigt dragskott. Tycker faktiskt inte att det gick att försvara sig mot.
Kommentera

NuMo: Solklart en groda av Bjurö
Kommentera

jeensen: Flyttmål. Tar lite på Bjurö som styr den stolpe in. Synd då vi varit bättre än Skellefteå ett tag.
Hur Fan kan vi alltid få så mycket utvisningar mot oss? De släpper två solklara från Skellefteå och tar en likvärdig på oss.
Kommentera

7225: Skymd sikt och rätt upp i krysset. Jojo..
Kommentera

NuMo: Nu börjar raset som vanligt mot Skellefteå. Vi har spelat otroligt bra halva matchen men vi sätter tyvärr ej någon av alla våra chanser vi haft. Vi har haft mer chanser en vanligt mot Skellefteå. Då gäller det att ta vara på dom med.
Kommentera

J F K: Håller med, har vart ett antal utvisningar på Saik när vi tryckt på. Jävla skit att vi inte kan sätta våra chanser.
Kommentera

S-vikaren: Sen märkligt spel i BP, synd då spelet i stort ser riktigt bra ut.PP nu
Kommentera

jeensen:
Risk för ras nu?
Hoppas Dwyer får sätta ett.
Kommentera

7225:

Nä, tycker inte att det går att lasta Bjurö. Han är skymd, skottet kommer ganska plötsligt och det är välplacerat.

Att Tim Heed gjorde mål nu var något som jag kände så fort de började prata om hans måltorka. Typiskt Modo.

Nu är det uppförsbacke. Tyckte vi var bättre än Skellefteå den här perioden, plötsligt står det 2-0 i baken. Nu har vi PP, dags att göra något.

Skellefteå friläge och Bjurö räddar igen. Det där hålet i försvaret när vi är i anfall måste vi täppa till. Skellefteå har haft flera frilägen.
Kommentera

MODO Hockey - Skellefteå AIK 0-2
Kommentera

Största skillnaden är att Skellefteå är mer effektiva när man får lägen en vad vi är. Vi är minst lika bra spelmässigt.
Kommentera

NuMo: Öberg tog inte heed som han borde där. De missade överlappningen.
Många passningar bakom ryggen och annat svårt från honom. Han borde spela lite enklare.
Kommentera

Dundee: Precis, ineffektiviteten blir vårt fall än en gång.
Kommentera

7225: Äeh fyfan, jag lägger ner för idag kanske det kan ge tur. Blir bara deprimerad av att se alla missade lägen. Tack för idag :)
Kommentera

Dundee: De är framförallt starka framför sitt eget mål, vi får inte många bra lägen på de få returer som hamnar där.

Jag tror att vi behöver göra målen när vi kommer i flyende anfall då de inte har hunnit hitta sina försvarspositioner.
Kommentera

NuMo: Hade vi varit lika effektiva som mot frölunda så hade vi gjort 4-5 mål... Hur kan de skilja så mycke från dag till dag?!
Kommentera

NuMo: Matchen påminner mycket om SAIK-Brynäs häromdagen, Brynäs skapade nog så mycket speciellt i början men resultatet blev 3-1.
Man blir fett less på den då de alltid vinner oavsett matchbild,
Anledningen är nog att de har kvalitet på alla positioner och därav i längden är det bästa laget..
Kommentera

J F K:

Är väl såhär det är att vara ett bottenlag. Man kan matcha de bästa till stora delar men det är de sista 5-10% + flytet som saknas. SAIK tar till vara på sina lägen trots att vi till stora delar varit bättre i 5 mot 5.

Visst att vi måste ha poäng, men spelet är ju ljusår bättre jämfört med under Huras, är det någon som tror att vi inte klarar ett kval ifall vi håller nivån över de senaste 4-5 matcherna?
Kommentera

Matrix:

Då gjorde vi våra mål i flyktiga anfall. Men vi spelade ju bortaspel då och kunde ta vara på spelvändningar och misstag från Frölunda, misstag som var ovanligt tydliga.

Skellefteå är ju riktigt bra på att döda vårat anfallsspel och när vi kommer in i anfallszonen så har de en otrolig kvalité i sitt positionsspel och en styrka vi inte kan matcha, man-man.

Vi måste bli bättre i avsluten när vi gjort spelvändning och får läge. Deras målvakt är heltät efter isen så jag tror vi måste träffa kryssen.
Kommentera

Nieminen:
Jag tänker var är dom hitköpta målsprutorna när vi behöver dom?
Tänker på Buttler o Thomas.

Dags att kliva ram nu och göra rätt för lönen.
Spelmässgit är det ju annars bra!
Kommentera

Robin Ztorken L: Butler och Thomas är mest en belastning, inte bara i lönebudgeten. Skrev de på för två säsonger?
Kommentera

Robin Ztorken L:

Dags för Sedinarna att sluta samla pengar i ladorna för att befästa sin legendstatus i Modo.
Kommentera

« · 1718718