1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506490 inlägg · 4103 ämnen

MoDo - Västra Frölunda 2012-02-27

« · 1470866 Till forumet

MoDo - Västra Frölunda 2012-02-27

Dags för säsongens match nummer 52 när ett formstarkt Frölunda kommer på besök till Fjällräven Center.

– De har vunnit nio av de tio senaste matcherna vilket är ett imponerande facit, säger MODO Hockeys headcoach Ulf Samuelsson.

Senast Frölunda besökte Fjällräven Center så slutade det med seger för MODO Hockey sedan Rob Schremp avgjort 1.03 in på förlängningen.

Det är enda gången som MODO Hockey besegrat Frölunda i vinter – i övrigt handlar det om tre segrar för göteborgarna.

– Men det har varit jämna matcher. För oss handlar det om att precis som i lördags göra 60 bra minuter. Gör vi det så ger vi oss själva chansen att ta tre nya poäng, säger MODO Hockeys lagkapten Ole-Kristian Tollefsen.

Efter tre raka förluster så hittade MODO Hockey in på segerspåret igen när man vann med 5-1 borta mot HV71.

– Det var massor av saker som var positivt i lördags i Jönköping – framför allt att det var bra lagspel rakt igenom. En helgjuten insats från samtliga, berömmer headcoach Samuelsson och fortsätter:

– Alla spelade på ett uppoffrande sätt. Vi hade bra skridskoåkning båda vägarna – offensivt och defensivt.

MODO Hockey innehar just nu den åttonde och sista slutspelsplatsen.

– Just att ha avgörandet i egna händer känns alltid bra, säger Samuelsson och fortsätter:

– Nu återstår det fyra matcher i grundserien och vi är helt inställda på att det här inte kommer att avgöras förrän efter den 55:e och sista matchen.

Frölunda som står för motståndet imorgon är seriens mest formstarka lag med nio segrar på de tio senaste matcherna.

– Det är ett facit som sannerligen imponerar. Senast tog de en klar seger borta mot ett hungrigt Linköping. Vi vet vad som gäller imorgon. Vi vet att Frölunda är ett svårforcerat lag med en stark defensiv och mycket bra målvaktsspel. Vi vet även att de har fina egenskaper i det offensiva spelet, avslutar Samuelsson.

Matchtruppen
Målvakter: 1 Forsberg, 32 Tellqvist.
Backar: 3 Lehtivuori, 22 Pöck, 27 Skinner, 28 Cedergren, 51 Ahnelöv, 53 Bohman, 55 Tollefsen.
Forwards: 10 Skröder, 13 Andersson, 14 Kalus, 17 Madsen, 18 Ritola, 19 Schremp, 23 Svensson, 24 Sundström, 25 Hedman, 26 Forsberg, 31 Axelsson, 37 Byström, 44 Danielsson, 62 Hari.

Kommentera

Sv: MoDo - Västra Frölunda 2012-02-27

Salle:

Frågan är om inte Djurgården kniper den sista slutspelsplatsen trots allt. De har en bra chans att vinna hemma mot Linköping och därefter lär de ta tre enkla poäng mot Timrå. Sedan väntar MoDo på Hovet. I sista omgången har de HV 71, som inte lär ha någonting att spela för.

Jag tror det finns en stor risk att Djurgården avslutar med fyra raka vinster.

Kommentera

Bad_Brett:Tar vi "bara" fem poäng till så vet vi att det blir Elitserien även nästa år. Det skulle räcka för mig!
Kommentera

bj21: Heja Modo ikväll!!!!
Kommentera

bj21: Tror att fyra poäng definitivt räcker för att få fortsatt spel i elitserien. Det känns dock overkligt bra just nu. Frölunda är grymt bra och passar oss relativt illa, men samtidigt så har vi hemmaplan vilket är en fördel. Brynäs är lite samma sak, men där handlar det om att de straffar oss i power play för i spel fem mot fem har vi ett par plusmål på dem(!).
Kommentera

J F K:Hmm, är hemmaplan verkligen en fördel? Har inte sett ut så nu på ett tag, hoppas verkligen det blir så ikväll. Som sagt, punktmarkera Fredrik P, är av yttersta vikt.    Kommer Axie att spela?

Kommentera

zigge: Hemmaplan är en fördel för att Frölunda är så duktiga på hemmaplan, inte för att Modo själva är så mycket bättre på hemmaplan.
Kommentera

zigge: Jag tror inte att man ska punktmarkera Pettersson, verkligen inte. Det hade varit en sak om man hade haft någon kedja som har som uppgift att neutralisera en motståndarkedja, men när man inte har det så skapar det bara extra oro. Det blir bökigare med byten och liknande.

Efter närmare eftertanke så tror jag att det vore vansinne att börja med någonting nu som vi inte gjort tidigare. Absolut måste man ta en liten diskussion hur man får bort Pettersson från matchen (Tollefsen?), men att tilldela en eller ett par spelare en uppgift att punktmarkera en spelare går nog inte.

Kommentera

J F K:

Störa nyckelspelare är vi sjukt dåliga på. Trash talk, överkörningar, påkörningar efter avblåsning etc. Allt för att få dem att tappa fokus, gäller både målvakter och stjärnor/heta spelare.

Det är så lätt att få dem ur balans genom lite specialbehandling.

Kommentera

J F K: Tolle är enligt mig alldeles för långsam för att ha någon chans mot petterson. Här måste hela laget bestämma sig för att man ska ge Petterson ett hårt välkomnande. Gärna sätta in några rejäla ryckare så luften pyser ut lite på honom. För annars blir hans speed svår att möta genom matchen.
Kommentera

Fredrik Pettersson har gjort 7p på senaste fem matcherna. Det har Skröder också. Det är inte Pettersson jag är rädd för inför kvällen, iaf inte så rädd att han behöver någon form av specialbevakning eller punktning.

Nä, det viktigaste är att få hål på Andersen, en mycket svårare uppgift än att hålla Petterssons produktion till ett minimum.

Kommentera

Poffa:

Nu dyker det upp ett hot till hos Frölunda,då Kahnberg gör comeback ikväll.
Jag sätter på mej Modokepsen ikväll,och ska försöka vara lika enögd som bara en Modoit kan vara.
Heja Modo.
Kommentera

spud: Om du läser mitt inlägg så ser du att jag vill få Pettersson lite ur balans. Dvs att Tolle gärna får rappa honom vid avblåsningar och överhuvudtaget spela fysiskt.
Kommentera

Salle: Västra Frölunda? Det var väl ett bra tag sedan dom tog bort Västra från namnet? Hur som helst. Lycka till i kväll!
Kommentera

J F K:

Skulle man inte kunna testa att ha exempelvis Tollefsen framför mål i powerplay? Någon lite elak som kan vara som ett irriterande fluga framför målvakten.

Kommentera

Portello: Ja, det var väl nån gång på Blixten Henrikssons tid man slopade "Västra" i klubbnamnet.
På den tiden när man också spelade hemmamatcherna i Frölundaborg.
En islada med stora fönster ovanför sittplats på långsidan och där solen alltid speglade sig i isen varje gång det var ett matchreferat därifrån i "Sportspegeln".
Minns att man alltid var så förbannad på det där jävla solblänket som gjorde att man inte såg ett skit av det som hände på isen...   :-)
Kommentera

Portello: Det var väl ett tag sedan man spelade gladhockey under namnet Groko i Luleå också? Här räds vi inte historiska tillbakablickar vid skapandet av trådrubriker.
Kommentera

Lumber Jack:Någon som vet vilka domherrar vi får i rävlhyan i afton?
Kommentera

Bad_Brett: Det är ett alternativ, men frågan är om inte Kalus skulle kunna göra nytta där. Han är stark och oöm... Konstigt att han inte får chansen istället för Svensson exempelvis.
Kommentera

Åke Westerlind: Dagens dommare är Lärking och Rönnmark :P
Kommentera

Pettan:Tack så mycket,Pettan för hjälpen! Tips: Modo vinner med 4-2!
Kommentera

Poffa: Viktigaste i kvällens match är att när klockan slår om till 60:00 så har Modo gjort fler mål än Frölunda. Om man sen gör det genom att stoppa Pettersson, störa Andersen eller pilla Joel i örat, de skiter jag i.
Forza Modo!
Kommentera

Kvällens hjältar

Goalies  
32. Tellqvist, Mikael
1. Forsberg, Anton

1st Line  
55. Tollefsen, Ole Kristian
51. Ahnelöv, Jonas

44. Danielsson, Nicklas
24. Sundström, Niklas
10. Skröder, Per-Åge

2nd Line  
22. Pöck, Thomas
3. Lehtivuori, Joonas

23. Svensson, Björn
18. Ritola, Mattias
37. Byström, Anton

3rd Line  
27. Skinner, Brett
28. Cedergren, Patrik

26. Forsberg, Kristian
19. Schremp, Rob
17. Madsen, Morten

4th Line    
53. Bohman, Marcus

14. Kalus, Petr
13. Andersson, Fredric
25. Hedman, Anton
Kommentera

Pettan:Tack så mycket,Pettan för hjälpen! Tips: Modo vinner med 4-2!
Kommentera

Nyckeln till kvällens match blir att göra fler mål än Frölunda. Om så sker kan de få svårt att vinna.
Kommentera

Petey21: fast Modo har ju ovanan att göra självmål så det gäller att göra målen i rätt kasse så att säga.
Kommentera

Salle: Hur var Byström senast mot HV? Eftersom han får fortsätta så måste han väl ha gjort en godkänd insats? 

Personligen hade jag hellre sett Janos den platsen. 

Tippar på förlust med 1-4. 

Kommentera

Bittesehr: Det absolut snällaste man kan säga om Anton var väl "osynlig", men inte ens det stämde i alla byten. Att han skulle konkurrera ut Janos i andrakedjan under någon annan tränartrojka ser jag som otänkbart. Klarar laget slutspel får man nästan plocka fram den gamla klassikern "trots coachningen" och inte tvärtom, he he.
Kommentera

Jag ser mörkret i tunneln.

Kommentera

Mano: Anton är dock starkare defensivt än Hari, vilket gör att jag i alla fall har viss förståelse för varför han kan gå före. Hari kan vara lite lat i hemjobbet och fladdra runt en del i egen zon, men nog hoppas jag att han får chansen i en producerande enhet någon gång.

Själv skulle jag villja ha Hari i andrakedjan och Anton kan få slåss med K Fopp, Madsen och Anton Hedman om platser i tredje- samt fjärdekedjorna. Tyvärr verkar Samuelsson inte ha samma tänk när det gäller juniorer som man brukar ha i modo-led. (Förutom Bäckman då som verkade hata juniorer).

Kommentera

Hellberg lär väl spika igen nu..
Kommentera

spud:Tomt i F C
Kommentera

bisterfinnen: Måndags matcher är ju lika attraktivt som söndagshuvudvärk.

Däremot är det ju rätt behagligt att se matchen hemma. 

Kommentera

spud: måndagsmatcher
Kommentera

bisterfinnen: Jess!

Sötvattensräkan.

Kommentera

Kalus är en av få hockeyspelare i denna serie jag unnar en löneförhöjning i och med en ev förlängning av kontraktet.
Kommentera

spud: Vad är det med Sundström då?
Kommentera

spud: Madsen har imponerat i spel fyra mot fem hela säsongen. Tyvärr hade han nästan lite för bra koll på klockan nu i slusekunderna.
Kommentera

NuMo: äh det är ju bara att lägga in lätta puckar, hellberg släpper dom förbi sig :) eller returer, vilket han visade på 1-0 målet
Kommentera

Vilken feelgood intervju. 
Kommentera

Jag avgudar fortfarande Foppa. Det är bara så.

Kommentera

NuMo: Tror du Guds barn kommer från en jungfrufödsel? 
Kommentera

lu93rowa: Ja, det var ett billigt mål, det erkännes. men med tanke på hur frölundaiterna snurrat på sistone så är jag nöjd med om vi vinner med bara ett mål.
Kommentera

lu93rowa: Tycker inte att det är en så grov tavla på 1-0. Det ser ut så för att pucken rullar in, men han skjuter i exakt rätt höjd ovanför benskydden som målvakterna har svårt för.
Kommentera

J F K: men sen släpper han returer hela tiden
Kommentera

spud: En äkta egen talang är frambringad i mittcirkeln i Kempis av två lokala elitidrottspersoner av olika kön.
Kommentera

Vilket meningslöst spel av MODO hittils. Löjligt svagt försvarsspel.
Kommentera

NuMo:Och Arto blir så besviken varje gång Frölunda missar en målchans..
Kommentera

Gusse:

MoDo måste börja lägga in puckarna lågt mot mål istället för att försöka passa igenom Frölundas box helat iden.

Kommentera

Bad_Brett: Vai helv... Ritola verkar åka på en enkelriktad gata. Helt ofarlig, han skall passa, passa, passa. Jajust det ja. Du är avslöjad grabben.
Kommentera

« · 1470866