1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

503365 inlägg · 4098 ämnen

MoDo - Växjö, TORSDAG 22 OKTOBER 19:00

« · 1705855 Till forumet

MoDo - Växjö, TORSDAG 22 OKTOBER 19:00
– I ishockey gäller det att för vissa saker ha ett kort minne medan det för andra gäller att hela tiden dra erfarenhet av det som skett. Om vi jämför vårt spel just nu med vad vi presterade för en månad sedan så ser vi att vi kommit långt men vi får inte betalt för de saker vi gör rätt, säger MODO Hockeys huvudtränare Larry Huras och fortsätter:

– Vi förlorar med ett mål mot Djurgården och det är en stor skillnad på nio poäng, sett till våra uddamålsförluster, kontra noll poäng och det är verkligheten just nu. Vi kan inte gå runt och tänka på poäng och hur tabellen ser ut, istället lägger vi fokus på nästa match, nästa byte och alla de små detaljerna som gör att vi istället kommer att vinna med ett mål i täta matcher.

"Flera spelare har klivit fram i andras frånvaro"

Larry Huras förklarar vidare var laget är på väg och att det är väldigt viktigt att få med sig alla på tåget och att alla ser hur långt man har kommit, men även att man har en bit kvar för att kunna spela och prestera på hög nivå under 60 minuter i en match. Det räcker inte att spela bra i 50 minuter.

– Positivt är att vi har flera kedjor som klivit fram i frånvaro av andra. Emil Pettersson och Ludvig Nilsson, som exempel, har fått mycket istid där vi ser förbättring för varje match som går. Det kan vara lätt att glömma bort hur unga de killarna är och att det för båda dem är deras första hela SHL-säsong från start. Det är en chans för flera av våra unga killar att få chansen i en större roll och det är någonting vi som lag kommer ha stor nytta av när vi får tillbaka Byron Ritchie och Kyle Wilson samtidigt som Noah Welch ansluter inom kort, säger Huras och konstaterar:

– I stort sett alla kedjor fungerade bra i den senaste matchen mot Djurgården och det är ett bra betyg när man jagar reducering och kvittering utan att gå ner på folk.

"Jag tror på en underhållande match mot Växjö Lakers"

De regerande svenska mästarna Växjö Lakers gästar Fjällräven Center för första gången den här säsongen och har efter en tung start på SHL 2015/2016 nu tre raka segrar i bagaget inför torsdagens match där nedsläpp sker 19:00.

– Växjö Lakers hade en tung start och det är helt normalt att ha en liten "baksmälla" efter att de tog titeln den förra säsongen. Men de verkar ha jobbat sig igenom den tunga starten och de är ett väldigt bra lag som har ett vasst powerplay med flera bra spelare, säger Huras och avslutar:

– Jag tror på en underhållande match då Växjö är ett lag som vill spela en positiv och anfallsrik ishockey. Även vi vill bjuda på underhållning och framför allt plocka tre päng inför vår hemmapublik.

Bilden föreställer ett tidigt Husums IF, ett lag och en ort som producerat ett antal MoDospelare och ligger ca 30 km norr om Örnsköldsvik. Bilden är hämtad från: www.modohjerta.org/
Kommentera

Sv: MoDo - Växjö, TORSDAG 22 OKTOBER 19:00
hellge: Angående PP, vi kanske borde ringa in Conny-klack som PP tränare? Skicka hem Gradin att sticka sockor.
Fast visst har Conny fått kontrakt i nån B-liga?
Kommentera

Monno: Jag själv fattar inte varför Gradin inte har fått sparken än,är det för att han är polare med Foppa?
Kommentera

modomille:
Låt oss säga att Larry själv har fått välja ass, hur tror ni att han då hade tänkt, vilka hade då fått ersätta Gradin och Allavaara?
Kommentera

hanzon:
Tror han hade behållt Alavaara och tagit en nordamerikan som andretränare
Kommentera

ivandrago: Ja helt seriöst så går det inte att komma ifrån att den enda faktor som varit lik de senaste 3åren är dåligt PP samt Gradin & Alavaara.
I år är iofs defensiven kanske det som är mest akut, men vet inte om det är 100% Alavaaras förtjänst då det är Huras som infört det nya spelsystemet. Men just PP då det bygger mkt på varianter av uppställning spel och inte minst uppspelen som är helt bedrövliga så ar vi minst sagt mkt som kan förbättras.
Kommentera

Monno:
Detta är väl Gradins andra va? Vi har historiskt sett haft problem i pp ganska många säsonger( utan att ha kollat statistiken).

Idag vill jag se följande
Ottosson bygga vidare på sin senaste insats
Och att laget tar vid där de lämnade senast
Kommentera

Monno:

Hahaha! Att ni ids böja älta de assisterande tränarna igen som en avgörande faktor för att Huras inte har lyckats få laget att spela bra än.

Bara för den sakens skull så passade jag på, senast jag var på en match i arenan, att specialstudera Gradins och Alavaaras numera nästan mytologiska avsaknad av påverkande kroppsspråk och engagemang i form av att vara på spelare, skriva på taktiktavla, pusha spelare etc.

Det mest förbluffande i min studie blev i den matchen var att Huras var den som hade de minsta attributen av de tre och han var egentligen inte ens med i undersökningen. Det visade sig att han hade minsta blocken att skriva på (De assisterande hade ju taktiktavlor. Huras har ju bara sin lilla papperslapp som han skriver en figur i varje gång domaren blåser i pipan.

Alla tre verkade engagerade, de skrev på sina tavlor (och papperslapp) de stod med armarna kring enskilda spelare och delade ut taktiska råd och pushade spelarna. (Om det nu inte var dagishämtningen de talade om.) Om någon av de tre var förlorare på punkten att se engagerade ut så var det nog Huras, som såg ut att prata nästan mer med de assisterande, än med enskilda spelare. Men det borde väl vara i sin ordning.

Angående Huras var att det såg ut som att det bara var han som "pekade med hela armen". Men det torde väl också vara den naturliga ordningen. Just att huvudtränaren är den som mest liknar en agitator likt Mussolini.

Fast så är det. Vi har ett uselt PP. Det verkar vara något i Ö-viksluften.

- Det är sant det.
Kommentera

Varför anammar man inte ett annat lags powerplay, som är erkänt duktiga för sitt PP. Jag tänker på lag som Linköping, Frölunda, Färjestad och Skellefteå. Dessa lag har haft ett starkt powerplay under flera årstid, trots spelartapp av många duktiga spelare som bytts ut. Det måste finnas massor med detaljer i deras pp-spel som man kan titta på för att förbättra vårt.
Kommentera

Teif Alsadi: De lag nu nämner har ständigt vassa spelare och Modo saknar kanske spelartyperna smart center och PP-back.
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Förutom en renodlad powerplay back tycker jag att vi har flera spelare som kan enkelt fylla alla positioner i ett bra powerplay. Lapierre o skröder framför mål, butler o Wilson/thomas på kanten o Olofsson som skytt. När welch kommer hoppas jag att han bidra ordentligt i powerplay. Han har ett bra skott o vad jag såg av honom förra året så var han skjutglada, vilket är största saknaden vi har just nu
Kommentera

Teif Alsadi: enligt allehanda så byter Heshka och Hedman plats i powerplay alltså så spelar Hedman i första pp uppställningen. Djuse hade varit ett bättre alternativ tror jag.
Kommentera

Teif Alsadi: PP är ju heller ingen raketforskning så ni borde kunna göra det bättra.
Bolla runt pucken och leta avslut samt skymma målvakten....en gåta
Kommentera

NuMo: Mot Djurgården (såg den live) så nötte nog Gradin hål på byxfickorna. Det var inte mkt till aktivitet därifrån. Men han kanske företog sig när du såg natchen.
Kommentera

Kudos till dom tappra själar som alltid är på match, trots det bristande underhållningsvärdet som erbjuds..
Kommentera

S-vikaren: hey!
Kommentera

S-vikaren: Lapierre lägger en hyfsad macka.☺
Kommentera

tjern: Jösses 😅
Kommentera

ivandrago: ja jag håller ju på Modo men det är ingen skam om ni förlorar ikväll. Skellefteå har då svårt mot smålänningarna. Give them hell
Kommentera

Sven Tuta:

Nu såg jag på bild på teven att Gradin skrev på sin stora taktiktavla och Huras skrev på sin papperslapp, samtidigt. Sen skrek Gradin något pushande till spelarna. Det gjorde inte Huras.

Fotnot. Sam Hallam stod med armarna i kors och gjorde ingenting, trots att Växjö nyss släppt in mål.

- Fan vad man ser mycket sanningar på teven.
Kommentera

NuMo: Kan bli mycket mål i kväll, Växjö missar lika mycket i egen zon som vi gör.
Kommentera

tjern:

Vi hade mycket väl kunnat göra ett mål till, men Växjö hade också en chans när Bjurö höll på att glida utanför mål.

Modo hade riktigt svårt att få ut pucken ur zonen, tycker det var lite nonchalant spel av Modo då.

Nu kom målet i baken i stället. Vi behöver en muskelknutte framför vårt mål emellanåt.
Kommentera

tjern: Var korven god Heshka?
Kommentera

ULTIMAVICI:

ÅÅÅÅHHH!

Passningar från back rakt i gapet igen!
Kommentera

NuMo: Vad hade man väntat sig med samma backcoach? Definitionen av galenskap är väl bland annat att göra samma sak gång på gång och hoppas på ett annat resultat.
Kommentera

Näe fytusan vad trött jag är på det här, Jag bor i ett varmt land lägger ner sjukt mycket tid och pengar på att se alla matcher, fast jag borde göra annat. Nej snart har jag faen fått nog. usch år ut och år in av ångest varför fortsätter man?
Kommentera

NuMo:

Jag tycker inte att Ludvig Nilsson är redo för att spela på den här nivån. Korkade utvisningar och fattar överlag dåliga beslut ute på isen. Är Nordgren ledig fortfarande?
Kommentera

J F K:

Det är ju något uppenbart fel i uppspelstänket när man hela tiden drar de där livsfarliga passningarna som motståndarna redan skurit av. Nu gjorde Possler likadant.

Jag tror faktiskt att det var första matchen hemma mot Växjö ifjol som Växjö helt neutraliserade våra försök till uppspel gång på gång. Jag tycker de gör likadant den här matchen, även om de började dåligt..

I mitt tycke är Peter Öberg Modos bästa spelare så här långt.
Kommentera

Bad_Brett: håller med dig, jag har knappt sett en sekvens där jag känner "åh den där Nilsson är ju faktiskt bra!" Men så här jag inte sett mer än 4-5 matcher heller..
Kommentera

Bad_Brett: Ludvig har dragit ned Pettersson och Possler hela hösten. Dags att prova något nytt där. Sedan kanske Pettersson skulle få centra istället för Lapierre. Lapierre är riktigt bra, men någon spelfördelande blir han inte som sagt. Jag tror att han skulle göra sig bra som ytterforward i förstakedjan.
Kommentera

J F K: Håller med. Lapierre ska spela special teams och hänga med grabbarna i tredjekedjan.
Då samtidigt som Kiwi vid tekning, eftersom det bara är han bland backarna som kan skjuta.

Kan tillägga att jag inte direkt gillar värvningen av Heshka.
Kommentera

J F K:

Jag vet inte, jag är rätt förtjust i Lapierre trots allt. Han kanske inte är någon Sundström, men han är betydligt kvickare i tanken än Pettersson och jag tror att han han bli ruskigt bra ifall väl laget kommer igång. Han bidrar även med mycket tyngd som skapar ytor åt Butler.

När vi får tillbaka lite skadade spelare, skulle jag kunna tänka mig Pettersson som ytter bredvid Lapierre och Butler:

Pettersson-Lapierre-Butler
Skröder-Ritchie-Olofsson
Possler-Wilson-Thomas
Grundström-Ottosson/ny-Öberg
Kommentera

dempa: Han gjorde en jätte bra ikapp åkning å tackling i offensiv zon. Men det var allt.
Defensivt gör han för mkt misstag. Offensivt oduglig.
Jäkla scen förändring fram till powerplay break dominerar vi totalt. Sen tappar vi verkligen allt! Är som att hela laget fick mjölksyra....
Kommentera

Dwyer är klar. Presenterades på jumbotron precis
Kommentera

Monno:

Då ersätter vi ny med Dwyer! :)
Kommentera

hellge:

Patric Dwyer. Pefekt. Bra jobbat Hellge. ;)
Kommentera

Bad_Brett: aaaaaaaaaargh!!!'
Kommentera

Måste väl backa och säga att en målvakt ändå behövs, herregud.
Kommentera

snowden: Dags för nya sarger.
Kommentera

eHaha!

Sämsta PP hittills. Vi fick knappt låna pucken. Vi hade den en gång en chanspassning som inte gick hem. Sen så är det såklart missflyt (om man får säga flyt) av Bjurö.

Ja, vi behöver ju lite uppförsbacke. Dt är för lätt annars.
Kommentera

NuMo: Håller med dig i det du skriver och framförallt om P. Öberg!

Bjurö (sargjävel) vad gör karln. Suck
Kommentera

tjern: Ja, det börjar hända lite för ofta. Annat var det när tvillingarna snurrade i sarghörnen. Då var det välputsat där.
Kommentera

NuMo: blev ju mål i pp iaf... Grundström snyggt!
Kommentera

Gäsp:

Grundström gör en viljeprestation. Skulle vara bra om vi kan hänga med i uppförsbackarna.
Kommentera

NuMo: Tvillingarna var lite för ofta i hörnen, men de tog sig ändå in till målet till slut.
Kommentera

NuMo: Lite foppamanér!
Kommentera

Sa inte Huras efter förra matchen att Bjuru var bra med klubban?
Harry Luras som vanligt
Kommentera

henkeiskogen: Bjurö håll dig i mål för fan.
Kommentera

Värvamålvakt.com
Kommentera

Grulle visar varför han jämförs med Foppa.

Centerkrisen brer ut sig?
Kommentera

ut med Bjurö tack:)
Kommentera

« · 1705855