1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507074 inlägg · 4104 ämnen

Publik i Kempehallen, i slutspel.

« · 227861 Till forumet

Publik i Kempehallen, i slutspel.
Damnit, man lämnar er i några timmar och så har ni besudlat tävlingstråden något kolossalt med publiksnack.

Nåja, får väl bjuda er på en tråd för nattens fortsatta diskussioner innan man lägger sig för att vakna i tid till lite fin obråkig svensk idrottstradition (så länge finnfuskarna håller sig borta iaf)

Vasaloppet.

Nåja, publik var det och till skillnad från, återigen, modohockey.seforumsentouraget så har jag bestämt mig för att vi ska införa något nytt här på HS. Nämligen: perspektiv.

Perspektiv nummer ett: Det kommer i det långa loppet inte vara möjligt för MODO Hockey att driva ett hockeylag i Ö-vik med ambitionerna att vinna SM-guld om publiksiffrorna ligger i stil med dagens, i ett slutspel.

Perspektiv nummer två: Dagens publiksiffra är helt normal, givet fler förutsättningar är den faktiskt ganska bra för att vara den första hemmamatchen i en sjumatchers-serie i Örnsköldsvik, ja den är faktiskt bra för att vara i vilken medelstor svensk stad som helst.

Här är de senaste årens publiksiffror i första hemmamatchen i slutspel i Ö-vik:

2000: 4218 (mot VF, match nummer två i serien, MoDo-vinst i första matchen borta).

2001: 3850 (mot LHF, match nummer två i serien, Luleå-vinst i första matchen borta)

2002: 3956 (mot LHF, match nummer två i serien, Luleå-vinst i första matchen borta)

Såå...trots att de senaste säsongerna innebar större framgångar i grundserien, större profiler i laget, mer mediefokus på laget...så har:

Intresset för den första matchen i en sjumatchersserie i Ö-vik inte minskat ett dugg de senaste åren

Tar vi det till ett större perspektiv har publiksiffrorna för lag i liknande situationer: LHF, Brynäs och faktiskt även MIF legat någonstans i trakterna 4000-4500, sett i relation till de 30000 som bor i centralorten Ö-vik är det heller ingen "dålig" siffra utan återigen, snarare en ganska hyfsad.

Så, innan jag ger mig för ikväll: Håll isär begreppen tack, en publiksiffra på drygt 3900 i första matchen i en sjumatchersserie, när Canal + sänder är ingen katastrof över huvud taget och den säger definitivt inte ett piss om något "sjunkande intresse".

Det enda det handlar om är ett bevis på dåliga långsiktiga förutsättningar att driva ett högavlönat elitserielag som satsar på SM-guld.

I staden Örnsköldsvik.

Så, gonatt på er sötnosar.
(Ska bara kontrollera att ni sköter er under någon kvart).
Kommentera

« · 227861