1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 519438 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv:RE-building the future 2010/2011

Wayne Gresky: Fast där sätter du ju likhetstecken mellan Ante och fortsatt kontrakt, utan att veta att det är någon sanning. Det jag är rädd för är att vi nu sitter med Ante och en säck pengar, istället för att sitta med Pikkarainen eller annan likvärdig back.

Poffa: Jag förstår inte riktigt vad det sitter i när det gäller Pikkarainen, varför inte Minsk släpper honom dvs. Bänkad de två senaste matcherna och innan det lite till och från, även då de haft 7 backar i spel så har han infunnit sig på läktaren. 4 assist på 16 matcher och sämst +/- i hela laget med -9. En rejäl kostnad på läktaren. Fernholm har varit ordinarie på 6 backar där sedan han anslöt för några veckor sedan för övrigt.

Jag tror de släpper honom inom några veckor om de slipper lönekostnaden helt.

Poffa:

Notan för Anders Eriksson: Max 1 Mkr.
Notan för nedflyttning och spel i Allsvenskan: Från 40 Mkr till konkurs.

Det känns som ett ganska enkelt beslut.

Gustafsson: Blir det som du säger så har jag inga invändningar. Om Eriksson kompletteras med Pikkarainen eller likvärdig annan back så är jag mycket nöjd.

Poffa: Jag har inte sett Anders spela i år så jag vet egentligen inte vad jag ska tycka, men det känns spontant som att det här är en helt OK värvning så länge som det inte är tänkt att just Anders är backen som ska ta oss till slutspel. Kombineras denna värvning av en back med liknande kvaliteter som Pikkarainen så är jag grymt nöjd.

Poffa: Att räkna på ett worst case scenario vore konstigt, då varken Dimi Cock eller MODO vill vara/ha de i Övik längre än nödvändigt. Den sämsta tänkbara är ju att dessa spelare väljer att peta navelludd resten av säsongen och MODO får betala deras löner, men det är ju vad som kommer bli.

spud: Har man inte räknat med worst-case scenario vad det gäller Cook och Dimi, tror du? För har man det borde man veta ner på kronan hur mycket de riskerar kosta klubben.

Har man inte räknat så, ja då ifrågasätter jag hur de tänker rent ekonomiskt.

Ambroo: Sponsorer, försäljning och inträdesbiljetter.

spud: En enkel fråga... Var kommer pengarna ifrån? Gärna ett seriöst svar nu.

Poffa: När man värvade Nagy/Bartecko/Ante har man ingen aning om hur mkt avsluten av Dimi-Cock skulle kosta, det gör man fortfarande inte. Men man visste att dessa spelare fick plats i budgeten.
Jag tycker det var rätt av freddan att plocka in Ante nu. Om Pikken får frisedel från Minsk är jag helt övertygad att MODO kommer kunna presentera ett bud till Pikka som gör oss konkurenskraftiga med lag utanför ryssland.

Undrar om flygkaoset runt om i världen kan sabba för oss till annandagen? Slovakerna är väl i Slovakien, Ante i USA och några av norskarna är säkert i Norge, även om de säkert åker bil.

spud: Dimi-Cook trollade med siffrorna innan man värvade Ante, eller hur? Samma med Nagy och Bartecko. Med andra ord så visste man hur mycket pengar man hade att värva en, eller två, backar för.

Man har nu använt så pass mycket pengar på Ante att man inte vet om man har råd med ytterligare en back. Har man nu inte pengar kvar för ytterligare en back borde man hittat en bättre back än Ante och lagt hela summan på den backen istället.

Poffa: Hur hittade du den slutsatsen? Nagy/Bartecko känns som en rejäl kostnad i jämförelse med vad man hört att Ante skulle ha för resten av säsongen.
Tror snarare att det är Dimi-Cock som trollar med siffrorna.

Icing-Ove: Har vi bränt så mycket pengar på Ante att vi inte säkert har pengar till ytterligare en back så tycker jag man gjort bort sig.

spud:
Enligt Freddan är det bara en extremt offensiv back (Hannu-Pekka) som kan bli aktuell framöver:
allehanda.se/sport/modo/1.2592588-eriksson-sluter-cirkeln

McFire: Att anklaga freddan för att vara kylig och sträva efter att vänta, samma vecka som han värvat 3 spelare, är väl lite magstarkt?

Poffa: Ja, det är det som är frågan. Kanske ska poängtera att det är så jag tror man resonerar. Men jag håller med dig. Att vara kylig och vänta är ett farligt spel. Sen beror det naturligtvis på resultaten efter omstarten, om vi vinner och klättrar i tabellen så blir det ju betydligt lättare att vara avvaktande i frågan. Vad som är rätt eller fel här vet jag inte, jag tror man behöver ha den informationen Freddan har angående Pikkarainen och resten av marknaden för att kunna svara på det i det här läget.

McFire: Hur länge kan vi vänta? Det är 14 matcher innan 31 januari, dvs 42 poäng att spela om. Efter 31 januari är det 11 matcher kvar av grundserien. Pikkarainen i all ära, men vi kan inte vänta för länge. Ska vi värva en back till så bör det ske betydligt tidigare än slutet på januari.

Wayne Gresky: Inte jag heller. Precis, nu tror jag man är kylig angående Pikkarainen men under tiden kollar upp alternativ att gå all-in på i slutet på januari om det skiter sig.

Nikki Nine: Jag tror aldrig att det var aktuellt att värva både Pikkarainen och Popovic. Det här gör dock antagligen att man väntar lite längre på Pikkarainen.

FB-gruppen : "Dags att Foppa köper Timrå bara för att lägga ner skiten." kanske har rätt

Nikki Nine: Har inte sett särskilt mycket, men det jag sett har varit över förväntan. När jag först hörde om att han var på väg till Sverige hoppades jag att MODO skulle hålla sig borta, vilket man gjorde. Men nu när jag sett han spela lite så är jag positiv. Han har överaskat på mig. Lite timmy känsla har jag haft över hans spel.

Är det någon här inne som sett Eriksson spela med Timrå i år?

Nikki Nine: Jag tror inte freddan släpper pikken om vi så hade 20 backar under kontrakt.
Vi får tacka jyckarna för att samarbetet fortsätter, nästa år har vi önskemål på att de testar våra utlänningar också i syfte att vi ska slippa köpa en säck gris.

Nikki Nine: Undrar om denna värvning betyder att Popovic/Pikkarainen är ute ur leken, eller tänker de sitta med Eriksson och Hållberg på bänken när alla är friska?

MODOJohan: Jepp.

NuMo: Mer lök på räkan?

NuMo: Tror du inte han vant sig med lite billigare hundkex de senaste veckorna?

spud: Ja, det är klart. Omklädningsrummen är ju rymligare i Lyan. Kanske om man serverar Ante en rejäl räkmacka med extra mycket majonäs efter varje period, att man kan locka honom till stordåd.

spud: Jag med, inget snack om saken. Sen om han då kostar 70 000 eller 150 000 i månaden tycker jag ärligt talat inte är så viktigt då det bara är 4 månadslöner karln ska ha. Popovic tror jag däremot kostar en rejäl slant. In med Eriksson, om han nu vill, avvakta på Pikkarainen och gå, om det skiter sig med Pikkadollen, all-in på Popovic?

Ska väl dock sägas att det antagligen är ett par namn till med på listan som vi inte vet om..

NuMo: Sen det kom fram att Tolle blir borta januari ut så vill jag ha in honom(Ante) i truppen.

Undrar hur länge vi skall behöva vänta på att höra om vi slipper Ante eller Inte.

Vilken slipper ni mest av de två?

shinzawai:
Eriksson är nog inte överdrivet dyr, tjänade 70000 per månad i AHL förra säsongen och verkar ju ha bestämt sig för att spela någonstans i Västernorrland resten av säsongen.
Så vem bjuder högst tro?

shinzawai: Vi må vara i ett utsatt läge på backsidan, men Freddans löfte om minst en back in i laget till annandagens match anser jag inte vara uppfyllt om det är Anders Eriksson.

Är Ante billig så gnäller jag inte över att vi tar honom, men nog vill jag se ett skarpare namn än så som nyförvärv innan jul.

McFire: Eriksson, Popovic och Pikkarainen på G samtidigt? Om vi tackar ja till Eriksson och landar Popovic kan vi helt plötsligt inte ha plats för Pikka. Freddan/(Macke) är nog rätt skitnödiga nu och kan bli tvingade till att ta den första som tackar ja..

Besked idag från Anders Eriksson sägs det.

"I dag, söndag, räknar Anders Eriksson med att lämna besked om vilken klubb han väljer för resten av säsongen.

- Jag vill lyssna en sista gång på vad Timrå och Modo erbjuder, så jag kan inte säga nu vad beslutet blir. Det är två riktigt bra klubbar."

Duktigt med exponering i media den senaste veckan får man säga. Något nytt varje dag, Bartecko, Nagy, Näslund, Bjuhr sparken, rykten om Popovic in, Foppa tränar igen osv osv. Någon som sett en artikel om något annat elitserielag överhuvudtaget? Haha :)

Poffa: Glad?

Jag är ledsen. Det tog alldels för lång tid.

Nån som vet var man kan hitta läsbar matchfakta för Danmark - Slovakien som spelades idag? Slovakien vann iaf med 3-0 och kom 3:a i fyrlagsturneringen. Igår förlorade man mot Vitryssland med 0-1, i sudden. Nagy spelade då i förstalinan och med ett A på bröstet. Från dagens match hittar jag som sagt ingen läsbar matchfakta.

Pettan: Intressant, Wikegårds kompis. De två brukar kunna "dissa" ikapp när det kommer till diskussioner om Modo. :)
I övrigt så låter det som att han vet vad han pratar om när det kommer till målvakter och han har ju minst sagt levererat resultat i Almtuna.
Det får vi nog isåfall se som ett rejält lyft på den posten.

Poffa: Ska man vara topp 4 krävs det förmodligen en topp 4 målvaktstränare. Och vem det ska vara vete fan.

supertrött: Tror faktist att Almtunas Micce har fått en förfrågan om inte min fågel har sjungit falskt ! Men den brukar inte vara falsk:)

supertrött: Jag är inte mannen att namnge vilka som är de bästa målvaktstränarna, än mindre de tillgängliga. jag vet ärligt talat inte. Markus Näslund och Fredrik Andersson får nu med sina kontakter kolla upp det noga, fram tills dess att vi har en ny på plats så kan Freddan eller annan lämplig kanske heja på dom på träning.

McFire: Håller med om det du skriver , men vem ?

supertrött: Du har ju inte fel i det du säger, men jag vill inte att klubben nöjer sig med att bara hitta någon som är bättre än Bjuhr. Jag vill att man siktar högt och får tag på någon riktigt bra. Och då faller Freddan bort som alternativ.

supertrött: Absolut, men personligen ser jag helst att man siktar högre än någon som bara kan "axla manteln" från någon som gjorde ett för dåligt jobb. Som Näslund sa så ska Modo bli en topp fyra föreningen, med allt vad det innebär. Då vore det ett skämt att fortsätta med den klassiska "svågerpolitiken" istället för att som sagt, sikta högre.

McFire: Med tanke på resultatet av Bjuhr så är vi många som kan axla hans mantel, även Fredrik Andersson.

Poffa: Vi får hoppas att det inte är för att Freddan i fortsättningen också ska ha en uppgift i föreningen, för vad gör honom till en bättre målvaktstränare än Bjuhr? Freddan har väl varken utbildning eller erfarenhet vad gäller den posten. Nej, så får vi hoppas det verkligen inte är. Det vore en klassisk "anställa en kompis svågerpolitik" och sämsta tänkbara start för Markus Näslund på sitt jobb.

Poffa: Har alldeles för dålig koll på målvaktstränare för att rekomendera någon, men de på jobbet säger att jag mest är i vägen så jag kan alltid ställa upp som förebild.

Poffa:

Helt ärligt, en blancocheck till Pecka Alcén?

« · 1322225 · »