1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 518984 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv:RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky: Problemet är väl att Tommy är kompis med alla och inte kommer att försvinna i första taget. Jag har inget förtroende för honom åtminstone.

Är det någon idé att skriva ett sånt där massdokument i år igen eller är det bara slöseri med tid?

Redigerad kommentar

Nikki Nine: Om Trollsås är rätt man på rätt ställe (vilket jag tror), så kommer detta att åtgärdas och MoDo successivt bemannas på rätt sätt. Dessutom kommer det att skötas snyggt.

Poffa: Djurgården brukar sägas ha en del rätt snygga souvenirer, är det något du skulle vilja "sno" rakt av från deras sortiment, som exempel?

Petey21: Man skulle ju kunna sno deras hemsida...

Poffa: Angående souvenirbiten så blev ju du och jag GRYMT imponerade av Celtic Store i Glasgow.
Kvalitetsgrejor till hyffsad kostnad men designerna var ju det som stack ut.

Allt från helt Grön-Vita klassiska sportgrejor till mer eleganta med en enkel logga.
Allt från urbana hoodies till snygga slipovers och golfware.
Allt från varma jackor till svala shorts.

Dessutom hade dom ju en j-a massa annat med Celtics logga och/eller färger.

Tänk OM vi kunde komma i närheten av nåt dylikt...

Nikki Nine: Ja, deras hemsida är ett föredöme. Uppdateras mest hela tiden med alla möjliga typer av artiklar och info, mycket bra sida. Där har MoDo en hel del att lära...

Petey21: Nu tittade jag bara på kläderna, men hittade inte speciellt mycket roligt. Jag har tittat runt lite och har samlat ihop några saker som är intressanta. Inte klockrena, men intressanta. Märkligt nog är det väldigt låg kvalitet över lag.

Länk 1: Djurgården Vintage T-shirt
Länk 2: Brynäs Vit Piké med diskret logga
Länk 3: Färjestad Zip Hood (men med ett slitet tryck och mindre tydligt)

Salle: Jo, där snackar vi medvetenhet vad det gäller souvenirer.

Poffa: Skulle tippa att det ser liknande ut bland de flesta klubbar i de övre divisionerna i England/Skottland.

Har Lumberjacks forum fimpat sitt SS-forum? Jag som precis börjat läsa där ibland, men nu hittar jag det inte?

shinzawai: Var snack om att de skulle gömma det för oinloggade, så det har nog med det att göra.

Nikki Nine: För att?

shinzawai: Ingen aning :)

Nikki Nine: Det skulle ju kunna vara ett sätt att förhindra snyltning och smygläsning av rykten, men samtidigt så har det ju inte postats ett enda intressant rykte under det forumets existens så det verkar ju lite märkligt. Det fanns ett visst underhållningsvärde i de mest bisarra nyförvärvsfunderingarna, men det känns som om man kan överleva utan dessa också.

Wayne Gresky: Bartecko och Nagy föregicks ju av rykten iofs.

shinzawai: Om just dessa spelare?

Ni kommer väl ihåg att ni kan chatta med Freddan nu?

Jaha, Tollefsen tillbaka i slutet av januari. Heja.

Nikki Nine: Men menar karln allvar när han säger att det 75% chans på att knyta upp Pikka? Eller är det bara en av hans grodor där han snackar först och tänker sen?

Skribenter påstår att de inte vågar skriva sånt de vet samtidigt som det är ett väldigt stort antal "gäster" på LJs forum, inte att det blir supersvårt att kunna läsa nu men det blir förhoppningsvis bättre.

Jag vet att nivån på forumet inte är i närheten av lika bra som den var på det gamla forumet, men det känns ändå som att det är bra mycket bättre nu än det var i t.ex. Augusti.

Mano: Pikkarainen är helt klart etta på värvningslistan och jag misstänker att man väntar en vecka till innan man siktar in sig på plan B. Plan B är om något skulle dyka upp på marknaden till en rimlig kostnad. Dyker inget upp på marknaden skulle jag inte bli jätteförvånad om Suchy är plan C.

Wayne Gresky: Fredrik verkar helt klart säker på att Pikkarainen är trolig att komma hem. Vågar man lita på honom? Vågar vi hoppas på att han håller samma kvalité denna säsong som förra? Det är ändå enda säsongen han har producerat riktigt bra.

Wayne Gresky: Jag frågade Freddan om Suchy, han kommer inte att lämna Poprad.

Nikki Nine:

Haha, var det jag sa? MoDo har aldrig haft rätt i sina prognoser förut och det vore konstigt om de skulle börja nu. Amatörer.

McFire: Ok.

Det verkar för övrigt som om Freddan kör "Mount Splashmore"-taktiken när det gäller Pikkarainen.

Wayne Gresky:

Vänta nu förresten. Vad betyder följande:

Fredrik Andersson: Vi håller på att avsluta kontrakten, en "buy out"

Jag tolkar det som att man inte lyckades hitta någon klubb som var villig att ta över Cooks lön och att MoDo alltså blev tvugna att köpa ut honom, innan han skrev på för sin nya klubb...

Fredrik Andersson: 75-procentig chans, men svårt bedöma när det handlar om KHL och Ryssland

Tja, vad ska man säga? Näslunds intåg verkar inte ha avskräckt Freddan från att säga idiotiska saker, snart tvärtom. Inte tusan bedömer man en chans till 75% om den är svårbedömd!

Redigerad kommentar

Lite av det "konkreta" från chatten med namn.

Häromdagen sa du att det var 2 backar och 1 forward som var aktuellt, nu när det redan värvats 2 forwards, är det fortfarande aktuellt med 2 backar?

Fredrik Andersson: En eller två backar, defintivt en innan omstarten

----------------------------------------------------

Kan en sådan back som Mark Popovic vara av intresse då han nu får gå från Lugano eller är han för dyr för er plånbok?

Fredrik Andersson: En bra back, så ja

-----------------------------------------------------

Hur intressant är Slovakiske backen Radoslav Suchy som förstärkning på backsidan?

Fredrik Andersson: Han har varit på tapeten, men han kommer inte att lämna Poprad

-----------------------------------------------------

Är Anders Eriksson aktuell i nuläget?

Fredrik Andersson: En av spelarna vi för en dialog med

------------------------------------------------------

Hur stora är chanserna att få Pikkarainen?

Fredrik Andersson: 75-procentig chans, men svårt bedöma när det handlar om KHL och Ryssland

Bad_Brett: Jag tycker att du är lite hård nu Brett.

Kanske lite dumt att nämna någon siffra över huvudtaget men han är ju helt öppen med hur det ligger till.

Jag tolkar det som att agenten och Pikka inte skulle ha något emot att komma "hem" igen men att laget/ligan är svårarbetad gentemot.

Långt ifrån någon blunder i mina ögon.

qwertas:

Hmm... Jag kanske misstolkade honom i sådana fall. Min poäng var i alla fall att om man ska bedöma chanserna till att någonting inträffar och att man av erfarenhet vet är att en faktor är väldigt svår att uppskatta, så är det lite konstigt att bedöma chanserna till 75%. Jag förstår inte bara varför han inte kan säga något i stil med:

"Chanserna är goda och vi jobbar med det varje dag, men det är alltid lite osäkert med KHL."

75% låter som att affären är i princip klar, vilket leder till beviskelse när säsongen sedan går utan att någon Pikkarainen presenteras.

Bad_Brett: Personligen tycker jag att det är roligt såhär i vardagen att han är så öppen med sina egna personliga bedömningar och även med olika namn. Men jag förstår exakt vad du menar, att det kan slå tillbaka.

qwertas: Jag håller med Brett. Kommentaren avslöjar att man inte har koll och utan koll, så stänger man inte affärer (åtminstone inte i en tuff marknad). Jag tycker också att han är väl transparent om MoDos intressen. Samtidigt måste jag ge FA litet credit för det arbeta han har lagt ner på att åka runt och se plausibla spelarförvärv. En självklarhet, ja, men jag har en känsla av att han har varit mer aktiv än sin(a) föregångare.

McFire: Visst är det roligt med öppenhet McFire, men kanske inte alltid så klokt

McFire:

Hade en "vanlig" sportchef varit det så hade jag nöjd. Men nu är det inte en vanlig sportchef, utan en sportchef som bland ihop namn, gnäller över hur värvningar vände på flygplatsen, som hänger ut sin tilltänkte förstemålvakt i media och som gång på gång har misslyckats med landa värvningar inom den tidsram som enbart han själv har satt upp.

Nåväl, jag ska inte klaga allt för mycket nu när vi har Markus. Men om Markus mål är att göra MoDo till en proffsig förening med gott anseende, då borde de nog försöka lägga lite munkavle på Freddan.

Snipan: Samtidigt är ju inte scoutingen imponerande i sig. På vilken planet skulle Cook vara en bra power play-back? Han hade inte skottet eller passningsskickligheten... Man undrar ju hur Freddan bedömt honom...

McFire: Jag tycker att Freddan ska ha mycket cred för att han ställde upp på chatten, speciellt efter anställningen av Näslund. Sen är det en svår balansgång med man man kan säga och inet kan säga. En chat med "inga kommentarer" blir inte särskilt underhållande i längden. Att MoDo vill ha tillbaka Pikkarainen kändes inte som någon större hemlighet, så jag tycker nog inte att Fredrik avslöjade för mycket.

Redigerad kommentar

J F K: En synnerligen välbefogad fråga. Det svaret man hoppas mest på, är väl att han hade spelade över sin egen förmåga i en liga som bättre passade honom när FA såg honom. Men det är sant - det krävs litet fantasi för att få ihop det.

J F K: Här måste jag få försvara Freddan lite eftersom Cook var välscoutad. Man såg honom själv vid flertalet gånger, samt använde man sig av personer som är i Finland på daglig basis.

Cook var en mycket bra powerplayback i Finland förra säsongen, just skottet, passningarna och spelsinnet var väl det som utmärkte honom i den ligan förra året. Man hade lite farhågor angående hans defensiva kvaliteter men valde att se mellan fingrarna eftersom han var tänkt att producera.

Att nu snubben går och gör en Martin Wilde i ett nytt land, i en ny liga kan väl inte vara scoutingens fel.

Finns väl ganska många sådana exempel där en spelare varit otroligt bra i en liga för att sedan floppa i en annan.

Redigerad kommentar

qwertas: Jag har svårt att se hur det gick ihop. Cook visade ju inga kvaliteter som man bör ha för att vara duktig i power play. Han var en rätt hygglig back i fem mot fem, men när Modo spelar power play med Hållberg och Westin istället så är det rätt illa! Nej, jag kan inte se att det var bra scoutat. Hade han bra statistik från Finland så måste det ha berott på bra lagkamrater!

Wayne Gresky: Jag håller med. Att han säger "75 % chans" istället för "det finns en chans" känns inte så viktigt egentligen, oavsett hur han formulerar sig där så är det enda han i slutändan sagt att han vill värva honom, har inte fått ett nej men inte ett ja heller. Så tycker jag man ska se på det.

NuMo: Är det bara jag som tycker att Trollsås i det här fallet ska hålla käften på ren svenska? Nu är det Markus som ansvarar för vad som sägs till media vad gäller den sportsliga biten. Det ska inte vara en massa bud från olika håll, utan låt Markus vara vårt ansikte utåt istället för att hans auktoritet ska underblåsas av en massa lillpåvar som vill synas samt höras.

J F K: Jag tycker att om man läser kvällstidningsartiklar så gör man det på egen risk när det gäller blodtryck och den bild av verkligheten man får.

Jag ser två repliker från honom i den där artikeln som jag nu var tvungen att trycka på (tvi!), antagligen uttalade i samband med presskonferensen på direkta frågor.

Men visst, ringer de upp honom med sportsliga frågor så ska han skicka tillbaka det till växeln ute vid Kempis för vidare befordran till MN.

Redigerad kommentar

J F K: Fast om man är lite selektiv ur dagens skörd av åsikter så kan man ju tolka det som att i stort sett alla skall hålla käften. Då må de heta Trollsås, Andersson eller Näslund.

Den enda som verkligen håller käften heter Forsberg. Fast han skall väl inte hålla käften.

NuMo: På något sätt får jag en bild av att du besatts av Tage Danielssons ande när jag läser ditt senaste inlägg. Skrevs det på östgötska?

J F K:
Jag håller inte alls med dig i ditt resonemang. På dig låter det som om en spelare har bra stats från en annan liga men sedan misslyckas i en annan så beror det till fullo på lagkamraterna i det tidigare laget.

Gör man 10 mål från backposition så beror det förmodligen på att man skjuter mycket och träffar mål. Kan köpa ditt resonemang till viss del om det är så att man har många andraassist men inte annars.

Allt kan ju inte vara svart eller vitt, vissa spelare kommer helt enkelt inte till sin rätt överallt.

Jesper Mattsson får sparken från Malmö. Där har vi våran PP-back :-)

Nikki Nine: Mattsson skulle nog kunna funka, men hur är hans form?

qwertas: Frågan är om man i "bra scoutad" ska kunna förutse hur goda chanser det finns att en spelare kan anpassa sig till en annan liga. Erfarenhetsmässigt så vet vi jag att det finns massvis med finska backar som öst in poäng i SM-liiga som sedan knappt gjort en poäng i elitserien samtidigt som en måttligt producerande back som Pikkarainen fullkomligen exploderar i elitserien i poängkategorierna.

Fan vad hårda ni är mot Freddan, känns som om vissa bestämt sig för att använda motorsågen och startat den i onödan. Jag myser bara över inblicken i hans arbete jag. T.ex. vilka spelare som varit på tapeten, hur kontrakt ser ut, vilken dialog som förs och hur man motiverade vissa beslut.

Han lyckades få mig att "önske-kräva" Pikka från att ha varit 100% säker på att han sitter fast i KHL, det är väl det enda negativa, men generellt sett så tycker jag att det var en skitkul chatt att läsa.

Angående nuläget så får man väl anta att de är nöjda med forwwardssidan, den frågan fick jag tydligen inte igenom i chatten av någon anledning. Där meddelar han att det funnits kontakt/intresse för Randy Robitaille, att man fick nej tack av Niklas Nordgren, att man håller kontakt med Samuel Påhlsson, att Zuccarello inte är aktuell och att han har förhoppningar om Foppa.

I övrigt så ska Nagy genomgå en läkarundersökning när han kommer och eftersom han just nu spelar med Slovakiska landslaget så kanske man ska lämna 1% öppet där, även om det förmodligen krävs en allvarlig skada för att vi skall skicka tillbaka honom. Bartecko får man förutsätta att han redan genomfört sin då han varit här ett par dagar och Freddan säger att han är i bra form.

På backsidan så säger han att det är 1 eller 2 backar som ska in och att det blir definitivt 1 innan omstarten.
Eftersom han namnger Pikkarainen då han får "önska" en värvning så får man ju se honom som det solklara förstavalet. I övrigt så uppger han att de för en dialog med Anders Eriksson, att Suchy inte kommer att lämna Poprad och det finns intresse för Mark Popovic.

Spännande!

« · 1321556 · »