1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 519428 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv:RE-building the future 2010/2011
Erat:

Håll dig till Erat så håller vi oss till vårat.

bisterfinnen:

Och vad gäller målvakter så gäller bytt är bytt och kommer aldrig mer igen...

bisterfinnen: :)

Bland de blinda blir också den enögde blind.

Erat: Hur går det för Brynäs med målvaktsutvecklingen då, för något år sedan kunde ni väl försörja hela Sveriges J18- och J20-lag med målvakter. Men vad hände sen

NuMo: Lite stavfel har ingen dött av! eller?. . .

Erat: Herregud! Det finns väldigt lite hopp för landet. Vi kommer internationellt att framstå som huvudsätet för analfabetism, trots utbildning. Det här måste skolministern ta tag i. Men antagligen är det redan för sent. Vi är ett sjunkande skepp.

spud: Jag förstår vad du menar. Ska poängtera att jag inte förväntar mig eller räknar med att han ska dominera, men att han som sagt blir en stor tillgång på backsidan och att jag är helt övertygad att han blir ordinarie på 6 backar, oavsett om vi värvar ännu en back eller inte och oavsett om hela truppen är skadefri. Det känns som en stabil och smart värvning enligt mig.

NuMo: Enligt mig själv så är det människor födda på 60, 70 och delar av 80-talet som behärskar det svenska språket bäst. Sen hände det något...

MODOJohan: Nu ska vi inte vara på det sättet.

MODOJohan: Det man undrar över är varför man inte får lära sig . , och stor bokstav i början på ny mening?
Det mest elementära, liksom.

Paddan? Du är väl lärare även om det inte är i svenska?

Hahl Bundy: Ja det också. Många gånger då man tex läser en annons på Blocket så har man sett att säljaren heter tex: "Erik andersson" eller "sven Berggren" för att nämna några exempel på andra våldtäkter.

Hahl Bundy: Internet, sms, försämrad standard på lärarna, större klasser, föräldrar som jobbar allt mer och har mindre tid till läxläsning, lägre krav i skolan, fler nysvenskar, det finns massvis med anledningar.

Erat: vad i hellvete vet du om modos juniorverksamhet? Modo har haft några säsonger nu då inte så väldigt många plantor har blommat ut förutom en draft 2:a i första rundan i hedman, men nu har modo en hel hög riktigt intressanta plantor på väg upp så snacka inte massa skit jävla barnunge. Sen hur fan känt du kalla foppa för en massa strunt, 1 månads träning och han går in i en 1:a kedja i vilket elitserielag som helst. Försvinn härifrån för ditt ordbajsande vill vi inte läsa!

Wayne Gresky: Jo tack, jag vet. :)

Sorgligt, vilket som.

Erat: bara för att erat lag inte har råd med några spelare så behöver du inte gnälla över alla andra...

Berka: jag vet en hel del, eftersom jag har varit en del av den själv! När jag var yngre. Även har jag nära släktingar som har spelat inom Modos verksamhet...

Erat: När du var yngre, jaså då! Jag trodde vi pratade om modos juniorer nu för tiden. Jaså du känner dom som spelat i modo, ja jag kan medela att jag känner oxå folk i verksamheten samt spelare i J18 truppen. Vad dom anser så är det många unga killar som kan gå riktigt långt, och eftersom modo spelat en 3-4 st i A-laget och gjort det riktigt bra så finns det ju anledning att anta att dom har rätt. Men du verkar ju ha stenkoll så vi modoiter får väl ta och lyssna på dina kloka ord då.

Fruktansvärt bra magkänsla nu. Jag tror att Pikkarainen skriver på för Modo och ansluter senast 2:a Januari. Att Forsberg Signar och ansluter senast den 8:e.
Låt hoppas att jag har fel, att de bägge ansluter innan och spelar redan den 26:e. ;)

McFire: Lineupen kan bli riktigt intressant den 26:e:
Eriksson
Pikkarainen
Bartecko
Nagy
Forsberg

InVinoVeritas: Skaplig tredjefemma det där...

Modo är ett av lagen som är intresserade - finns det en chans att han väljer Elitserien?
- Jag tycker kanske att Modos bud, är ett bud som man inte ska acceptera men Hannu kanske tänker annorlunda. Först ska jag prata med Hannu, han har inte kommit tillbaka till Finland än. Sen får vi se vad han tycker är bäst.

Nikki Nine: Hmm, om det stämmer att som det står där att MoDo inte lagt något bud, så förstår jag att agenten inte tycker att det är något att acceptera. Agenten vill väl iofs att spelaren skriver på ett livstidskontrakt värt 100 miljoner per säsong och där spelaren får 1% och agenten tar resterande 99%

Paddan: Kul i artikeln med tanke på diskussionen förut:

"Modo är inte den ända klubben som vill ha 27-åringen."

Paddan: Då är det bättre att gå direkt till spelare och betala dubbelt så mycket, nämligen 2%. Då kan vi stoppa 98 % i egen ficka.

Nikki Nine: Han kanske resonerar som Anders Eriksson, så i slutänden handlar allting ändå om pengar.

Dream Team: Jag tror att MoDo har ganska bra koll på Pikkarainen och erbjuder en skälig lön. Om någon annan klubb ger ett superbud så håller jag med modoledningen om att det skulle vara galet att gå med. Han får gärna återkomma, men inte till vilket pris som helst.

Wayne Gresky:

Agreed. Är fortfarande inte övertygad om att förra säsongen inte var något annat än en one season wonder.

Wayne Gresky: Instämmer. Pikkarainen får med största säkerthet minst dubbelt så hög månadslön om han väljer någon annan av de klubbarna som redan visat intresse. Uppenbarligen så har både KHL och NLA-lag lagt bud redan och att matcha deras maxbud är inte realistiskt.
Men! Min magkänsla säger att han väljer Modo, trots detta.

Nikki Nine: I och med att vi säkrat upp med Anders Eriksson så är vi inte helt desperata i vår backjakt. Det borde förbättra förhandlingspositionen om han är intresserad av att komma tillbaka.

McFire:
Han är klar, det här släpper inte MoDo. Näslund och Forsberg ringer upp på julafton och säger att de har pengar hemma i byrålådan som Pikkarainen kan få om han bara skjuter i powerplay...

Wayne Gresky: Eller så är det avancerad maskhållning och han är, som vissa hävdar, redan klar för MoDo. Detta känns ju som ett önsketänkande och en förhoppning om att han kan återupprepa fjolårets sagolika succé.

Fast jag har ju fått sett min hett efterlängtade Jameskonsert, så för mig så är allt bara rosenskimrande och puttinuttigt just nu, så han kommer nog säkert hit och betalar för att spela för, som han säger "bara för att vi ska visa Timrå vilka som är bäst i Västernorrland och ta oss till slutspel".

Angående Hannu-Pekka...

Han hade väl 2-årskontrakt med MoDo men med NHL- & KHL-klausul.
Är han inte då "tvingad" att gå tillbaka till klubben han hade kontrakt med, dvs MoDo???

Salle: Ett brutet kontrakt är ett brutet kontrakt är ett brutet kontrakt. Förutom i de livegnas land USA.

Björn W: Men men det har ju funnits andra fall där (NHL-)spelare "tvingats" tillbaka till den ES-klubben (Luleå?) dom bröt kontraktet med. Men han lånades ut (av NHL-klubben) till annat lag för att han skulle slippa gå tebax till LHF?

Eller är det bara nån livegen grej som inte vi kör med här i vackra fria Svedala???

Salle: Sedan kan man ju också göra som Los Angeles gjorde med Ersberg, man uppmuntrade honom att ta kontakt med KHL-klubbar. När han hade ett kontrakt klart kunde man hävda att han brutit mot överenskommelse genom att signa med en klubb i en liga som inte undertecknat samarbetsavtal med NHL och därmed kunde Kings sparka honom och de blev fria från Ersbergs kontraktskostnader. Eller så sade ryktena i varje fall

Salle: Sorry, men nu förstår jag inte riktigt hur du menar i ditt första stycke. Klart är ju i alla fall att Hannu-Pekkas anställningsavtal med MoDo bröts genom att han utnyttjade en klausul i det om att göra det. Det finns därmed inget anställningsförhållande mellan MoDo och H-P.

Jag har ju försökt säga det här några gånger, men vad du gör när du skriver kontrakt med en NHL-klubb är att du skriver kontrakt med en franchise (=säljrätt) inom företaget NHL.

Ska man på något sätt kunna organisera en liga på samma sätt i Europa måste vi organisera om hela modellen för vem som äger klubbarna. Självständiga juridiska personer som en idrottsklubb kan ju inte på något sätt äga en rättighet till en spelares tjänster utan att sitta på ett gällande anställningsavtal.

En massa juristdravel nu, här kommer Pikkarambo:
www.youtube.com/watch?v=T9TZ_2VPFFU

Björn W: Tack för hjälpen. Då har vi, än en gång, rättat ut ett frågetecken här inne.

Pikkarainen står väl inför ett val mellan trygghet och pengar. Väljer han pengarna före tryggheten så kommer han spela i ett Alpland resten av säsongen.

Väljer han tryggheten så ligger Modo bra till. Han kommer då till en klubb vars supportrar har våta drömmar om att han ska spela för klubben. Han kommer till en klubb som kommer ge honom mycket speltid, stort utrymme att spela sitt spel och naturligtvis är en van miljö.

Man hoppas innerligt att tryggheten ligger honom varmt om hjärtat, då spelar han nämligen i Modo resten av säsongen.

Poffa: Kan man verkligen säga att MODO står för tryggheten? Det har hänt en hel jävla del i MODO sen Hannu var här.

spud: Har det det egentligen. Spelarkris, ledarturbulens, tabellläge mm borde ju stämma rätt bra jmf med förra julen. :-)

spud: Det är samma supportrar, det är många spelare han spelade med ifjol, staden ser likadan ut, arenan är densamma och han kommer till en klubb där han lyckades alldeles förträffligt. Klart det finns en trygghet i detta som han inte hittar i en klubb i Schweiz.

Poffa:

Det kan ju vara TIK, (Förlåt, kunde inte komma på något mer utvecklingsstört namn, trots att jag borde smäda) som gett Pikkarainen ett drömbud. Då har han ju härligheten att välja mellan också.

Poffa: Han lyckades ju inte så bra efter att Hannu tog över.

spud: Vilken tur att Hannu inte är kvar, då.

Poffa: Samma supportrar skriver du. Ja fysiskt sett men mentalt har det blivit en markant ändring. Om han läst debatterna tex. här på HS så kommer han aldrig att skriva på. Vi får väl hoppas att Minsk legat i www-skugga. 

Redigerad kommentar

Frisco: Jaså? Pratar vi inte om exakt samma saker som vi gjorde ifjol? Eller är vi för positiva, nu?

Frisco: En av fördelarna med att han lirat i en diktatur. :)

Frisco: H-P är hård finne, då förstår man inte svenska. Språket för människor med sladdriga handleder. :)

« · 1322735 · »