1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2010/2011

« · 1238634 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2010/2011
Nikki Nine: Jag gillar Perra, han var galet populär i Skellefteå, men han behöver ett starkt kollektiv för att lyckas, vilket inte är vad MODO gjort sig känd för.

Men jag ställer mig ganska frågande till att FBK valde Samuelsson, känns som 3-4 skoper svågerpolitik bakom det valet. Jag hade inte gillat att få Samuelsson som tränare, men Perra skulle jag gilla, om spelarna accpeterade vem det är som bestämmer.
Kommentera

spud: Inte första säsongen utan efter nästa säsong kan han bryta för es spel.
Kommentera

mattias - 74: ES klausul.
Kommentera

McFire:

Petersson Wentzel har förlängt med AIS.

Kommentera

Vad tror ni om Perra Johnsson som vår huvudtränare nästa år?

Då kanske Berka kan stava ett efternamn rätt dessutom ;-)

Redigerad kommentar

Kommentera

McFire: Jag delar din åsikt om att Svedberg bör ges 1a spaden och det förtroendet nästa år.
Men till skillnad från dig tror jag MZA är med i MODO även nästa år.
Kommentera

Jag skrev ett inlägg häromdagen, jag postar det igen så får jag fram vad det är jag tycker. =)

Såhär någonting anser jag man bör se på saken. Pettersson-Wentzel är ett exempel då det finns några fler unga lovande och inte svindyra målvakter att "välja" på. ganska tunn trupp men med mycket satsning på juniorerna. Jag anser jag ska satsa på 2 riktigt bra producerande kedjor och därför värva klasspelare som Jeff Hamilton och Darren Haydar, nu finns det fler spelare man kan titta åt som "alltid producerar" ( Juraj Kolnik, Tony Salmelainen, Jason Krog, Randy Robitaille, Kimmo Rintanen, Tommi Santala osv ) men just Hamilton och Haydar har jag fastnat för, likaså Christian Sandberg som inte lär kräva ( eller för den delen få ) hälften av en Haydar lön. Daniel Hermansson är ett annat exempel på spelare i allsvenskan som producerar och skulle säkert kunna passa bra i en 3:e efter de 2 producerande och "dyra" kedjorna. Som sagt tunn trupp men med höga toppar och riktigt stark centersida ( Hamilton kan spela center ) och ett förmodat klass power play.

MÅLVAKTER:

Svedberg
Pettersson-Wentzel

BACKAR:

Pikkarainen - Suhonen
Timander - Hållberg
Laurila - Bonsaksen
E.Larsson - JUNIOR

JUNIORER: (exempel)

E.Persson
Jonathan Zaar
Sebastian Åström
Lars Malm
Tobias Lundqvist

FORWARDS:

Skröder - Sundström - Haydar

Zuccarello - Sandberg - Hamilton

Madsen - Svartvadet - D.Hermansson

JUNIOR - K.Forsberg - Häggström

Joakim Mattsson
Daniel Magnusson
Adam Eriksson
Sondre Olden
John Westin
Simon Hermansson

Fredrik Pettersson-Wentzel - www.eliteprospects.com/player.php?player=13553
Christian Sandberg - www.eliteprospects.com/player.php?player=4526
Daniel Hermansson - www.eliteprospects.com/player.php?player=347
Jeff Hamilton - www.eliteprospects.com/player.php?player=10191
Darren Haydar - www.eliteprospects.com/player.php?player=10985&lang=en
Kommentera

Petey21: Om man inte skriver nya kontrakt med Skröder, Steen, Hinote, Green, Toukko, Enström, Molinder, Mojsiz, Malek, Zajkowski och bryter Hans Jonssons så betyder juh det att Modo saknar en hel del spelare, men har en hel del pengar att betala nya spelare med?
Utav de jag nu nämnde anser jag att man ska erbjuda Skröder kontrakt även om jag är lite kluven, sen är det juh frågan om vad han vill ha som sagt.
Kommentera

Salle: Jag räknar med att både Foppa och Macke lämnar och ser det bara som en bonus om någon av dem sen skulle vilja spela, det tycker jag ledningen också bör göra och inte vänta till i september på något besked från foppa eller dyligt utan börja bygga laget för nästa år redan nu. MZA Kan inte lämna eftersom han har kontrakt.
Om Steen och/eller Skröder lämnar så lämnar de juh även sin lön? Steen kostar juh tydligen mellan 100 och 150 tusen i månaden och Skröder har juh garanterat en högre lön än en okänd allsvensk spelare.
Kommentera

spud: Det är jag övertygad om också.
Men jag är inte lika övertygad om att #21 slutar lira. Inte heller att #19 lägger av trots "löften". :-)
Kommentera

Salle: Hinote kommer aldrig spela för oss om inte Peter gör det.
Kommentera

McFire: Du får gärna kolla upp deras produktion per spelade minut också. Då lovar jag att dom kommer högre upp än många andra i laget.

Men än en gång så är denna diskussion så j-a hypotetisk att det är absurt.

Det är ju så många frågetecken på silly season-himlen att det inte går att spekulera om kedjeformationer.
Spelar #21 & #19? Vilka övriga "gamlingar" är kvar. Steen? Skröder? MZA? Vem skall träna... Vi vet ju inte ens om vi spelar i ES nästa säsong för bövelen.

Kommentera

McFire: Men vilka ska man skriva kontrakt med då om nu Steen, Skröder, Näslund, Forsberg, Hinote och Green försvinner? Det är ju trots allt sex spelare som alla har åtminstone någon positiv egenskap, i vissa fall väldigt många? Hur lätt är det att ersätta dessa med "billigare" spelare som fortfarande ska tillföra något?

Blir det ett gäng chansvärvningar från allsvenskan? Någon ny, okänd tjeck som kan vara allt ifrån en ny Jaroslav Hlinka till en ny Tomas Kapusta? Om det handlat om en eller två spelare som ska ersättas är det en sak, men när det eventuellt handlar om två hela kedjor är det inte riktigt lika lätt...
Kommentera

McFire: Jo men hela den här diskussionen är ju helt onödig då de viktigaste kuggarna, Foppa och Markus samt en riktig målis, i laget är de osäkraste.

Dessa 3 är rollspelare som skall komplettera ett lag men dom har ju visat att dom funkar ihop, producerar och dessutom orkar spela mer än de sproadiska byten dom fått så jag skulle inte se nåt fel i det.

Att folk fortsätter dissar Tuokko fast han gör sitt jobb varje dag utan att knussla tycker jag är konstigt. OK att han var värdelös förra säsongen men han hade stora skadeproblem och spelade småskadad (brutet finger) de få gånger han fick chansen.
Green kommer antagligen att bli bättre ju längre säsongen går och dessutom vant sig vid spelsystem och rinkstorlek en ev andra säsong.
Hinotes lön är det ingen som vet nåt om men han älskar vi ju för sit uppoffrande spel och han är ofta på rätt plats vid rätt tillfälle.
Kommentera

Salle: Toukko och Hinote har tillsammans den här säsongen på 64 matcher gjort 7 mål. Toukko har på sina två ÅR i Modo gjort 4 mål totalt. Helt obegripligt att skriva kontrakt med dessa två för att ha dem som producerande forwards i en andrakedja.
Kommentera

Salle: Jag tycker att det är att lägga ribban fruktansvärt lågt, Hinote är bara bra på en sak och har varit det under hela sin hockeykarriär. Toukko har juh varit här ett bra tag och producerar egentligen ingenting, Green kostar garanterat en hel jävla del och har inte producerat när han fått chansen, mer än i ett par matcher innan han blev skadad. Visst har den kedjan varit bra, men att förnya kontrakten för att ha dem kvar som en andrakedja tycker jag är helt åt helvete till och med.
Kommentera

McFire: Det är ju så j-a mycket OM i denna diskussionen men varför inte.

Ponera att Skröder samt Steen sticker och Foppa och Markus tar pension.
Då saknas 4 st från 1:a och 2:a så varför inte bara lyfta upp en hel kedja som vi vet fungerar.

Kommentera

Petey21: Jag förstår precis vad du menar, men med Modos ekonomiska situation så måste man prioritera, prioriterar man då att lägga pengarna på en bra fjärdekedja och därmed inte ha pengar till att värva producerande spelare till första och andra kedjan så är man helt ute och cyklar och bör inte ens få vara sportchef på OK/Q8.
Kommentera

McFire: Jag ser inget fel i att ha Tuokko, Green och Hinote som andrakedja, tycker de får för lite speltid redan i nuläget. Med mer speltid skulle de även producera mer mål, de spelar ju åtminstone på rätt planhalva mest hela tiden, och det är ju en grundförutsättning för kunna göra mål. Om det inte är Honken som står, förstås... ;)
Kommentera

McFire: Jag tycker man ska satsa på att ha en bra fjärdekedja också, det är en mindre glamorös roll men en nog så viktig del av laget. Att avlasta de producerande kedjorna med hårt arbetande brunkare är en underskattad roll i svensk hockey. Helst skulle jag inte vilja se spelare som Molinder och Jonasén där, eller på någon annan plats i laget heller.

Molinder eftersom han "blir över" då han inte har några egentliga styrkor alls vare sig i offensiven, och därmed inte platsar i de producerande kedjorna, eller det fysiska spelet och därmed inte platsar i en checkingline. Jonasén (som exempel, han spelar ju inte ens här längre), är visserligen rätt spelartyp för den kedjan men inte hänger med på den här nivån. Det måste vara spelare som har samma inställning och fysiska egenskaper som Tuokko, Hinote och för all del Jonasén, men som även hänger med i tempot på elitnivå.
Kommentera

Salle: Tycker du vi ska ha Toukko - Green - Hinote som andrakedja nästa säsong?
Kommentera

spud: Jo det är juh sant, det man "vet" är juh bara rykten tyvärr. Jag tycker dock det finns solklara fall som Molinder och Enström, sen att man bryter med Hasse. I övrigt är det juh ssom sagt pengarna som avgör det mesta, Expressen skrev att Oscar Steen hade 150 000 i månaden har jag för mig? Han tycker jag dock inte vi ska förlänga med oavsett. Sen förutsätter jag att tex Mojsiz och Green vill ha en hel del, som någon annan klubb kan få betala nästa säsong anser jag. Toukko har jag också gärna kvar, men då måste han underkasta sig en lön för en fjärdelina spelare med lite speltid, egentligen samma med Hinote förutsatt att de producerande kedjorna är "klara" och det finns icke-eu platser över.
Kommentera

spud: Då lyfter vi upp hela klabbet till en 2:a lina helt enkelt. För med tanke på spel och produktion/tid på is så är det ju där dom hör hemma.
Kommentera

McFire: Det där är ju en omöjlig fråga att svara på då man inte vet vad de tjänar. Allt beror på vad de vill ha i kuvertet.

Men Tuokko tycket jag t.ex att vi ska ha kvar, åtminstone ge han ett bud med en vettig lön.
Kommentera

spud: Vilka av de med utgående kontrakt tycker du vi inte ska erbjuda nytt?
Kommentera

Petey21: Jag håller med dig, det är en grym fjärdekedja, men anser du man ska lägga pengarna där och istället ha Molinder och Jonasén i andra kedjan? För det är juh som sagt så det hade sett ut nu om inte Peter och Markus spelat gratis. Nästa säsong kan vi juh naturligtvis inte ha en fjärdekedja för dom här pengarna, pengarna bör läggas på producerande spelare.
Kommentera

Petey21: Det finns inte en chans att vi har råd att ha denna nivå på´4e nästa år.
Kommentera

MorganaLefaey: Jag ser inget problem med att ha två nordamerikaner i en checking line som den fjärde kedjan trots allt är. Det är en roll som är vanligare där än här, och att hitta dugliga hårt forecheckande spelare är nog lättare om man tittar på nordamerikaner.

Det här är väl första gången på många år som fjärdekedjan pressar tillbaka motståndarna i egen zon och skapar tryck där. Nuvarande fjärdekedja funkar betydligt bättre i den rollen än billigare inhemska lösningar som exempelvis Molinder och Jonasén. Om man vill hitta producerande forwards som sprutar in mål har man ju i princip hela Europa att titta på, men just hårt forecheckande spelare är inte fullt lika vanliga på denna sida Atlanten.
Kommentera

qwertas: Det känns juh som att Andersson är sportchef av en enda anledning, att han fanns i klubben när de sparkade Ecke.
Bra kommentar framför kameran då han sa att Pikkarainen spelade i Modo nästa säsong med 99% säkerhet. Kul att se hur han följer upp det.
Vad har Andersson för kvalitéer som gör honom till en bra sportchef? Vilken utbildning? Vilka meriter? Vilka kontakter? Det är som du säger, det är nu han måste jobba, får se vad han gör fram till september, blir juh minst sagt intressant..
Kommentera

MorganaLefaey: Så sant så sant. Hur ofta värvar vi spelare som är, ja vad ska man kalla det, "producerande klasspelare" redan på förhand? Aldrig.. Pengarna verkar ska delas ut på 4 kedjor haha. Skämt åsido så blir det juh lite så, spana in fjärdekedjan, en dur Toukko, Dan Hinote och en antagligen rätt dyr Josh Green.. De är inte bara dyra utan tar upp bägge icke-eu platserna precis som du säger. Inte hållbart i något lag men vettiga ambitioner, enda anledningen till att det funkar ( om nu nionde plats "funkar" ) är att Peter och Markus spelar gratis, annars skulle vi förmodligen ligga på kvalplats.
Kommentera

shinzawai: Personligen så tycker jag inte att Freddan gjort något som gör att han förtjänar den titeln. Visst har han varit rätt klumpig i media med en del uttalanden men i övrigt så tycker jag att han gjort ett jobb som av mig får betyget godkänt, varken mer eller mindre.

Precis som Wayne skriver nedan så blir nästa säsong hans första "riktiga" säsong som sportchef.
Kommentera

shinzawai: MZA har ingen nhl-klausul i sitt kontrakt och kan därmed inte bryta det för spel där så länge det inte finns ett avtal med hockeyligan, vilket det i dagsläget inte gör.
Kommentera

Wayne Gresky: Med tanke på hur svårt spelarrekryteringar verkar vara just nu där spelare väntar på chanser både från KHL och NHL så ser jag INTE fram årets SS. Speciellt när vi har noll-koll-Andersson på SC-posten.
Kommentera

qwertas: Skøder vann poängligan ifjol och är väl bara 31? Han har haft ryggproblem och alla spelare kan ha dåliga säsonger. Jag vill ha kvar Skrøder ett par år till och blir väldigt besviken om han lämnar.
Kommentera

MorganaLefaey/qwertas: Jag tycker att formuleringen på den mening som sa att MZA saknade NHL-klausul såg ut som att ett ord fallit bort och nu tror alla att MZA blir kvar utan tvekan.

Fråga er varför en toppspelare i ung ålder med drömmar om NHL skulle skriva ett treårskontrakt som inte tillåter NHL-spel?
Kommentera

qwertas: Har för mig att freddan gick ut med att han inte trodde MZA skulle spela i NHL pga kontraktets utformning. Men minnet är inte som förut och jag kan minnas fel.

Skröder är trots en seg/dålig säsong i toppen på interna poängligan. Men fortsätter trenden neråt så kanske det är lika bra om han drar vidare.
Det som är viktigt är att man inför nästa säsong ser till så att nyförvärven faktiskt är bra nog att spela i de 2 första formationerna. Som det sett ut de 2 senaste säsongerna är det väl bara MZA som varit producerande av forwards.

Jag anser också att det är hemskt dåligt att ha två nordamerikaner och de spelar i vår 4e formation. Lär finnas billigare spelare att sätta på en sådan plats och skaffa något riktigt offentivt.
Kommentera

qwertas: Laget nästa säsong blir upp till bevis för Freddan. Då är i stort sett alla Ecke-kontrakt borta och han har haft ett helt år på sig att leta spelare. Läget känns spännande och väldigt riskfyllt på en och samma gång.
Kommentera

shinzawai: MZA kan endast bli aktuell vid ett nytt avtal mellan NHL och Hockeyligan, han har inte någon klausul i kontraktet vad jag vet.

Skröder till Tyskland? Ja, det kanske är bäst så. Tycker att han sett ganska seg ut denna säsong även fast han producerat ganska bra. Bättre att fylla på med någon yngre speedigare, Skröder är nog dessutom väldigt dyr.

Jag ser i alla fall fram emot nästa säsong mycket med tanke på att man nu har chansen att sanera och förnya truppen från grunden i och med att ganska många kontrakt går ut.

Sundström blir klart bättre till nästa år och Svartvadet gör väl varken från eller till, dock tycker jag att han skall underkasta sig och lira som tredjecenter kommande säsong.

Jag tror på Freddan om han nu bara får lite deg att jobba med från styrelsen.
Kommentera

www.expressen.se/sport/os2010/ishockey/1.1882652/modostjarna-lockas-av-tysk-klubb

Skrøder lockas av Tyskland. MZA kan bli NHL-aktuell och Pikka lockas av storklubbarna. Svartvadet och Sundström är ett år äldre nästa år.

Vad fan, nu börjar framtiden svajja ännu mer.
Kommentera

Berka:

Patric Carlsson håller nog inte måttet i en elitserie. Det jag har sett av honom är att han jobbar på bra i viss amatcher men att han allt som oftast har en förmåga att försvinna i många matcher. Tycker Jesper Ollas eller Hägglund är 2 spelare som borde prova på spel i Es om nu inte Leksand går opp. Hägglund är väl dessutom från Övik!

Kommentera

Lumber Jack: Ja precis det behöver juh inte vara något negativt, tvärtom. Viklund har väl kontrakt något år till han, men Hedmans går juh tydligen ut nu i vår så det känns juh inte alls som en omöjlig värvning. Blir spännande att se vad Pikkarainen gör också..
Kommentera

McFire: Freddan har nämnt i någon intervju att han tycker det var ett misstag att släppa Hedman/Wiklund, det var trots allt det framtidskapital vi hade. Men det kanske var bra. Nu har de varit ute sett sig om på hockeyns bakgårdar och längtar kanske hem till hjärtat igen.
Kommentera

Lumber Jack: Ja honom funderade jag faktiskt också på :) Jag gjorde det lite enkelt för mig och förändrade inte så mycket på backsidan.. men visst, Hedman istället för Suhonen eller Laurila, ska bli spännande att se dessa två nu i slutet på serien, känns som man har sett för lite av de båda för att kunna bedöma riktigt. Det har känts bra med Laurilas högerfattning på slutet måste jag säga.

Nästa säsong vill jag dock som sagt ha Jeff Hamilton på blå i PP, oj oj.. :)
Kommentera

McFire: På backsidan hoppas jag att Freddan knyter till sig Oscar Hedman igen. En hyfsad back i rätt ålder att bygga vidare på. Hellre honom än exempelvis Suhonen.
Kommentera

McFire: Föryngring.... det smakar så bra!
Trött på sega gamla farbröder nu som har reumatism å taskiga ljumskar.
Kommentera

qwertas: Absolut, jag ser alla du skrev som som alternativ som potentiella, dock tror jag ingen av dem tar något try out kontrakt på 3 månader som tex Madsen då de garanterat får anbud, tyvärr. Sandberg dock ser ser jag gärna att man signar för ett par år till och med.
Kommentera

Lumber Jack: Ja jag är lite kluven där faktiskt.. Men efter att ha sett såna som Pettersson-Wentzel och Joacim Eriksson så tror jag fan att det kan bli bra alltså, en "sådan" och Svedberg, riktigt bra. Det betyder dock inte att jag skulle klaga om vi värvade en Gerber i form eller dyligt, jag är lite kluven angående det där som sagt.. =)
Kommentera

McFire: Håller med dig i att man bör fråga Sandberg om han inte är sugen på att spela Elitseriehockey (om nu inte AIK skulle gå upp) kommande säsong.

En spelare som är mycket intressant, frågan är om han inte är för mycket AIK:are för att flytta från klubben. Har för mig att han fick förfrågningar förra året från klubbar i ES.

Finns andra spelare också som är klart intressanta i Allsvenskan och jag tror överlag att många ES-lag är för fega för att satsa på dessa killar. Man värvar hellre en "säker" spelare från något europeiskt land istället vilket inte alltid faller så väl ut.

Skrev det i min blogg för ett tag sedan också angående spelare från Allsvenskan. Bara i AIK skulle jag tycka förutom Sandberg att Beck, Bång och Gynge skulle vara intressanta för ett tryout.
Kommentera

McFire:

Prioritet # 1: En målvakt i toppklass. Fram med största sedelbunten, inga budgetversioner. Fläska på bara. Spare no spences, som han i Lidl-reklamen säger. Jag vill inte uppleva ett år till utan förste målis.

Svedberg blir påläggskalv i ytterligare något år.

Kommentera

Såhär någonting anser jag man bör se på saken. Pettersson-Wentzel är ett exempel då det finns några fler unga lovande och inte svindyra målvakter att "välja" på. ganska tunn trupp men med mycket satsning på juniorerna. Jag anser jag ska satsa på 2 riktigt bra producerande kedjor och därför värva klasspelare som Jeff Hamilton och Darren Haydar, nu finns det fler spelare man kan titta åt som "alltid producerar" ( Juraj Kolnik, Tony Salmelainen, Jason Krog, Randy Robitaille, Kimmo Rintanen, Tommi Santala osv ) men just Hamilton och Haydar har jag fastnat för, likaså Christian Sandberg som inte lär kräva ( eller för den delen få ) hälften av en Haydar lön. Daniel Hermansson är ett annat exempel på spelare i allsvenskan som producerar och skulle säkert kunna passa bra i en 3:e efter de 2 producerande och "dyra" kedjorna. Som sagt tunn trupp men med höga toppar och riktigt stark centersida ( Hamilton kan spela center ) och ett förmodat klass power play.

MÅLVAKTER:

Svedberg
Pettersson-Wentzel

BACKAR:

Pikkarainen - Suhonen
Timander - Hållberg
Laurila - Bonsaksen
E.Larsson - JUNIOR

E.Persson
Jonathan Zaar
Sebastian Åström