1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2010/2011

« · 1241989 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2010/2011
renen: Faktiskt rätt intressant. Janne K har lyckats med små medel i Växjö.
Kommentera

spud: SÅ JÄLA HÄLIT! NU KOMMA VI HEMM ME BUCKLANN!

Dock bara ettårskontrakt. :(
Kommentera

10 mil norrut ryktas det att Janne Karlsson ska träna Modo, alltså Växjö Karlsson. Fagerwall till j20.

Redigerad kommentar

Kommentera

Wayne Gresky:Glädjedödare :)
Kommentera

AM: Härliga tider! Att Pikken står upp för MoDo även nästa vinter gillar vi!
Kommentera

NuMo: Bra bra, då är NHL det enda hotet mot att han spelar med oss nästa säsong.
Kommentera

AM: Sparka Freddan ................................och Hedin.
Kommentera

AM: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Kommentera

Lule ska väl ändå Modo lyckas passera?
Kommentera

renen: Det tror jag inte. Däremot tycker jag det är fascinerande att han endast använder "inga kommentarer" när det gäller sin egen framtid. Inte när det gäller hurvida spelare är aktuella för oss.
Kommentera

spud:Visst är han Modoit, men undermedvetet kan han vara i Kloten redan, sen undrar man om han verkligen ska lämna trygga Bjästa.
Kommentera

renen: Freddan är MODOit, han vill allt gott till MODO, han kommer göra så gott han kan.
Kommentera

Björn W: Hur engagerad är Freddan då att jobba med lagbygget inför nästa säsong om detta stämmer?

Är väl bara att gå till sig själv då man vet att man ska sluta ett arbete

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo: Jo, det sägs så.
Kommentera

Björn W: Freddan på väg bort. Då blir det många glada.

www.webben7.se/1479-modos_sportchef_pa_vag_till_schweiz.aspx
Kommentera

En klocka ringde i mitt bakhuvud när jag hörde "Niklas Westman" och visst var det han som stod för den här legendariska "scoop"-artikeln också. En liten Machiavelli, tycker han sig nog vara.
Kommentera

Wayne Gresky: Haha, det här får vi hoppas är ett samverkansjobb mellan journalist Westman och Fagerwall, i stil med när UIKs gamla klubbdirre skulle vara "klar" som ny marknadschef för MoDo enligt VK.

Iff jo kåmm fråm Ume, the jåbbs vill kåmm tå jo.
Kommentera

shinzawai: Är det sant så måste någon avgå! Att lyckas med konststycket att nästan få Björklöven nedflyttade med allsvenskans (vad jag hört) tredje dyraste trupp kan knappast anses meriterande.
Kommentera

spud: Fagerwall? Seriously? :/
Kommentera

spud: Om Fagervall ska träna laget kan till och med jag erkänna att vi kommer åka ur.
Kommentera

Paddan: Och här har vi vinnaren...

Kommentera

För de av er som inte förstod populärkulturreferensen

http://www.youtube.com/watch?v=qFQl-rrDryM

Kommentera

Nikki Nine: För att parafrasera en American Idol deltagare: Pick him, Freddan, pick Pikkarainen!
Kommentera

Poffa: Känns bra. Skröder och Pikkarainen nu, tack.
Kommentera

Salle: Me like, a lot!
Kommentera

Susse kämpar på ett tag till..
Kommentera

Susse nytt 1+1 kontrakt.
Kommentera

Dream Team: Det verkar snarare vara av ekonomisk orsak som SKAIK gjorde detta.

"– Sedan ska vi aldrig säga aldrig. Det kan bli så att vi tar en ny kontakt med Jyris agent efter säsongen.

Menar du att ni skulle ge honom ett nytt kontraktsförslag?

– Det kan bli så. Allt är möjligt. "
Kommentera

shinzawai: Märkligt att SAIK inte fattat detta förrän nu tycker jag.
Kommentera

SAIK sparkar Marttinen. Synd att han verkar vara helt slut i huvet, annars hade vi kunnat hitta en arg och intressant back i honom.
Kommentera

hellge: Fler lokala förmågor till hockeygym?
Kommentera

Björn W:

”Vi måste bli PR-agenter för vårt lag på heltid”

Höhö, som om vi inte skulle vara det nu?

Jag tycker att det du berättar låter spännande och som en modell som skulle kunna passa oss som handsken. Frågan är om det finns någon klubb i Sverige i någon sport som skulle passa bättre, Leksand möjligen?

Det skulle vara intressant att specialstudera och verkligen nagelfara hur de har gjort och göra om det till en MODO-modell.

Just blandningen mellan kultur, marknadsekonomi och individens engagemang kan vara en modell som passar oss. Sen lockar den mig också. Men som du sa, en stenrik anonym privatperson är säkert inget som den genomsnittlige MODO-iten gillar.
Kommentera

Nikki Nine:

Fick jag jag välja så skeppade jag Mats till Petersburg och fick marknadsmässig ersättning, hellre än att stenrika girigbukar ska få sno spelare utan att betala för sig.

Eller säg så här, gärna Chicago. Bara de betalar för sig, gärna Toronto, bara de betalar för sig.
Kommentera

hellge: Absolut, men jag ska skriva färdigt mina sex oskrivna matcher först. ;-)

Just Packers-modellen är väl inte direkt liberal, men det är ett alternativ för den som är tveksam att lägga den beslutande makten i händerna på en privatperson. Den modellen kräver dock ett ännu större engagemang både lokalt och hos oss supportrar i övriga landet. Vi måste bli PR-agenter för vårt lag på heltid och ni däruppe får dra med gamla moster Agda som inte varit på hockey på 30 år för att fylla den sista stolen. Ni måste se det så att MoDo är ett försäljningsargument för Övik och att navelpillare som vare sig går på matcher eller har något intresse av att avsätta o-önskade styrelseledamöter på årsmöten är vandrande hot mot MoDo och er way of life.

Mycket går ju att börja med när som helst, på en light-individnivå.

Den rå-liberala varianten där vi lämnar vägen öppen för en, idag okänd, privatperson kan kräva mindre av kollektivet, men innebär också en osäkrare framtid.

Redigerad kommentar

Kommentera

hellge: "Vi måste bli rika."

Ryska klubbar vill ha Zuccarello... ska vi säga 100 miljoner för en säsong?
Kommentera

Björn W:

Ja, då kör vi. Operation lobbying.

Hjärta & mod, mod & hjärta, Modohjärta!

Vi har lite jobb att göra, nu ska vi omvända 40.000 skeptiska att bli strikta liberaler, åtminstone när det gäller hockeyaffärer :)

Det är bäst vi filar på argumenten, det kan ta tid, men bör gå med rätt argument. Opinionsarbete är kul.

Redigerad kommentar

Kommentera

hellge: Jag menar det jag nog varit inne på och tassat på många gånger förut och egentligen borde samla i en längre bloggpost till slut.

Men ska vi sammanfatta det:
*MoDo har outnyttjad potential i biljettförsäljningen på sina a-lagsmatcher och kommer att få det bättre ställt med Botniabanan.

*MoDo har outnyttjad potential i arenautnyttjandet förutom hockeyn.

*MoDo har outnyttjad potential i sin förmåga att sälja kringprodukter som kunder efterfrågar (jag har själv efter 22 år som medlem aldrig deltagit i någon slags kundundersökning arrangerad av klubben om vad jag efterfrågar).

*Ö-viks kommun har Sveriges bästa hockeyinfrastruktur per capita.

*Vi har både tusentals fans och ett lokalt näringsliv som inte vill se MoDo försvinna. Tyvärr har vi dock en ägandeform som fryser inne stora värden i händerna på medlemmarna i en ideell förening som inte lockas av att bry sig om de formella kanaler som finns idag och inte heller kan förväntas komma med någon form av kapitaltillskott när långsiktiga investeringar behövs genomföras.

*Ö-vik är en nybyggarstad med bara lite drygt 100 år på nacken. Nybyggarstäder ska dömas ut på förhand och dess invånare ska slå tuffa odds, annars kan man lägga ner dem. :-)
Kommentera

Björn W:

Intressant.

Du får gärna utveckla mer vad du menar och pedagogiskt förklara för oss.

Jag börjar vara öppen för allt som kan rädda vår klubb. Just nu känns vi något fattiga och tandlösa, likaså våra bröder och systrar i norr och syd. Det verkar som den svenska köpkraften på hockeymarknaden har tappat massor de senaste åren. Kan vi hitta en ägarform och organisation som genererar pengar så är jag beredd att ge upp nästan alla andra behov och krav.

Hur är det ni ekonomer brukar säga? "varje aktie är en röstsedel"

Vi måste bli rika. Pengar finns, grejen är bara att få folk att satsa dem i vår klubb.

Det brinner i knutarna, utveckla!
Kommentera

Wayne Gresky: Lite inbrottsrisk i Wisconsin under matchdagarna, men vafasen...
Kommentera

Björn W: "Over 78,000 names are on the waiting list for season tickets."

Coolt!
Kommentera

hellge: Å tredje sidan så spelar Green Bay Packers, med en befolkningsstorlek i klass med Umeås, i NFL. Så jag skulle inte vilja döma ut alla möjligheter till udda fåglar i en sådan liga, men det krävs mycket när det gäller proffsighet och engagemang från alla på kontoret till minsta lilla supporter om det ska bli verklighet.

Just Green Bay Packers ägandeform är en intressant sak att titta på om man har ambitionen. En ägandeform som skulle kunna locka till och med dem som skräms av majoritetsägare.

http://www.packers.co...reholders/

En bra början är i alla fall att Anders Källströms tvärsäkra nej utan någon form av argumenterande numera är avvecklat av den nya ledningen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka: Det är inte särskilt många europeer som orkar harva på i AHL mer än två säsonger.
Kommentera

Wayne Gresky: Åsså kommer hälften av alla spelare som far över till nhl bli nerflyttade i ahl och tjäna sämre än dom gjorde hemma, ahl kommer således bli en bra liga.

Nhl får en win-win situation för en billig slant
Kommentera

Wayne Gresky:

Och i denna liga kommer knappast MODO, Timrå, Luleå, Skellefteå, Brynäs, SSK vara med, tveksamt även med FBK. Det är för litet publikunderlag och för små städer.
Kommentera

shinzawai: Det verkar ju bli ett NHL-avtal och då kommer han att försvinna oavsett hur hans eget kontrakt ser ut. Nästa säsong ser otroligt tung ut. MoDo är dock inte det enda laget som tappar spelare. Det lär inte bli en särskilt bra kvalitet på elitserien 10-11.

Min gissning är att NHL:s jakt på spelare är det som slutligen kommer att spräcka elitserien och knuffa in klubbarna i en europaliga.
Kommentera

Wayne Gresky: Hur ofta har det snackats om NHL för en spelare som inte blivit så? Börjar MZA tänka "tänk vad häftigt att spela i Blackhawks med Kane" så kommer det att bli svårt att stanna i Sverige.

Jag är helt övertygad om att kontraktet inte hindrar honom för fem öre. Vi får hoppas att vi får lite ersättning och har en plan B bara.
Kommentera

Det här ser ut som intervjun Shinzawai fråga efter.
Kommentera

Zuccarello var bäst på planen mot Slovakien och Renberg passade på att än en gång lova att Mats spelar i NHL nästa säsong. Dock verkar något ha gått upp för dom då Marie Lehmann kontrade med att påpeka att det beror lite på kontraktssituationen. Wikegård sa under matchen också att han kommer spela i NHL och Härenstam svarade att han har kontrakt med Modo i 2 år till, då svarade Wikegård, ja men det löser sig det finns klausuler och grejer för sånt där. Hahaha, viftar bort det han.
Kommentera

« · 1241989 · »