1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2010/2011

« · 1249421 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2010/2011
NuMo: Dags att plocka fram skoltyskan.
Kommentera

Wayne Gresky: Har man inte stavat fel på ordet ´Modo så ser det ganska klart ut.
Kommentera

NuMo: Däremot minns jag att Ekman var enormt imponerad av Högardh när denne spelade i MoDo.

Här har vi originalposten: "Ekman lämnade SCA och kommer tillbaka till Sverige

По информации Sports.ru, нападающий петербургского СКА Нильс Экман на днях подпишет контракт с клубом МОДО , который выступает в элитной лиге Швеции . Enligt Sports.ru, anfallare Petersburg SKA Nils Ekman underteckna nyligen ett kontrakt med klubben MODO, som tjänar den svenska eliten ligan.

Уроженец Стокгольма, который 11 мая отметит свой тридцать четвертый день рождения последние пять сезонов провел вне родной страны. Han är född i Stockholm, som den 11 maj firar trettiofjärde födelsedag senaste fem säsongerna tillbringade utanför hemlandet. В НХЛ Экман выступал за «Тампу», «Сан-Хосе» и «Питтсбург», а в России играл в «Атланте» и питерском СКА. Ekman spelade i NHL för "Tampa", "San Jose" och "Pittsburgh", och i Ryssland spelade i Atlanta och St Petersburg SKA.

В минувшем сезоне Экман в 37 матчах за СКА забил 9 шайб и сделал 21 результативную передачу. Förra säsongen Ekman i 37 matcher för SKA skåra 9 brickor och gjort 21 assist. После вылета из плей-офф Экману было объявлено о том, что продлевать с ним контракт клуб с берегов Невы не планирует. Efter avgång playoffs Ekman meddelades att förnya sitt kontrakt med klubben i Neva planerar inte.

По информации Sports.ru, наряду с Экманом Санкт-Петербург покинет и опытный защитник Сергей Гусев . Enligt Sports.ru, kommer tillsammans med Ekman Petersburg lämna en erfaren försvarare Sergei Gusev. "

Redigerad kommentar

Kommentera

Wayne Gresky: Jo, det är sådana där tilltag jag tänte på. (Utan att ha hunnit se filmklippet.)

Det var visst någon NHL spelare som uttalade sig om Ekman också. Värsta kycklingen har jag för mig att han tyckte. Inte ett uns respektfullt hade han att säga om honom.
Kommentera

Wayne Gresky: Så länge det bara är en gammal som kommer in och av den kalibern (han är ju dum i huvudet, men väldigt bra) så tycker jag nog det är OK.
Kommentera

Nikki Nine: Hmm, intressant. Måste vara en del av den där föryngringen...
Kommentera

Nikki Nine: Den idioten? Ja, kanske det.
Kommentera

bisterfinnen:

Drömmen vore väl om MoDo och Fenix kunde värva Björn W
Kommentera

Wayne Gresky:

Kan inte mer än hålla med. En kaptensbindel får man för att man är en respekterad ledarpersonlighet och en som alltid sätter laget före jaget Inte för att man spelar i en specifik femma.

Lite som en forum-moderator alltså :-)
Kommentera

Poffa: "Svarten ska förpassas ner till tredjecenter och leda en defensivt skicklig kedja som kan neutralisera motståndarnas producerande kedjor. Därmed ska han också lämna ifrån sig kaptensrollen, då den är allt för förknippad med en position i de två första kedjorna."

Du är ute och cyklar. Så länge spelaren är en ledare och ett föredöme på och utanför isen så finns det absolut ingen regel som säger att han måste spela i någon av de första formationerna. När en spelare börjar få svårt att platsa kommer saken i ett annat läge.
Kommentera

Joakim Lindström, som fått sparken från KHL för ett tag sedan, känns som en spelare jag gärna ser i Modo igen. Och då med en fri ytterforwardsroll i en kedja som är komponerad för att producera, t ex tillsammans med Morten Madsen. Jocke är klart bäst framåt och behöver därför en bra tvåvägscenter bredvid sig, alltså inte Svartvadet.

Svarten ska förpassas ner till tredjecenter och leda en defensivt skicklig kedja som kan neutralisera motståndarnas producerande kedjor. Därmed ska han också lämna ifrån sig kaptensrollen, då den är allt för förknippad med en position i de två första kedjorna.

Ja, herregud. Sportchefen har en hel del att göra.

Kommentera

Skulle vara roligt och se om man försöker värva Krizan. Ge han ett try-out kontrakt på en månad och förklara situationen för honom väl med en slovakisk psykolog. Sen får man se vad han kan tillföra. Men självklart så måste man ju ha en B-plan om inte Krizan funkar och då måste man ha en riktigt bra målvakt. Och det lär kosta en hel del pengar med båda dom och dom pengar har inte MoDo. Men roligt hade det varit och se om Karol kunde gå in igen i Elitserien och dominera. ;-)
Kommentera

Ser ut som en liten dubbelhaka
Kommentera

Per-Åge Skröders beslut att stanna i Modo i minst två år till känns väldigt, väldigt skönt. Skröder har i år gjort 33 poäng på 48 matcher, trots ryggproblem och fotproblem. Han har varit Modos näst bästa målskytt med sina 17 mål.

Får Skröder vara hel och frisk, samt kör stenhårt på försäsongsträningen, så kan han mycket väl snitta en poäng per match kommande säsong. Han är dessutom lite av en retsticka och sådana behöver vi verkligen.

---------

Framöver är det fokus på målvaktsposten. Jag trodde Malek bara hade ett år på kontraktet, men som andra redan påpekat finns han med på den lista över spelare som har kontrakt. Om den stämmer hoppas jag Modo försöker göra sig av med Malek och värvar en bättre målvakt.

Kommentera

renen skrev:
shinzawai: Det håller inte en säsong till med detta målvaktsspel, vi måste ha en målvakt som kan stå på huvudet och vinna matcher åt oss.

Exakt. Jag trodde Malek hade 1-årskontrakt? Snacka om dyster läsning när man ser att han tydligen har kontrakt nästa säsong, hur långt kontrakt har han?
Hjälp.
Kommentera

NuMo:

Jag kallar det inte bonnröta när man värvar en målvakt som har 93,0 i räddningsprocent efter att ha spelat mot Demitra och Gaborik. Det anmärkningsvärda var snarare att man faktiskt hade tänkt att satsa på Zacke. Det borde väl vara allmänt känt att slovaker inte tar ut sig i onödan i till exempel träningsmatcher.
Kommentera

Bad_Brett: Ren och skär bonnröta. Hade inte Zacke gått sönder den säsongen så vettefan om vi sett honom mellan stolparna något. Det var knappast ett utslag av god scouting heller, de som såg honom visste ju inte om de skulle skratta eller gråta.

Hur man skall hitta en liknande målvakt igen kan jag inte begripa, för man måste trotsa all logik.
Kommentera

NuMo:

Nej, precis, men MoDo fann ju en lösning på detta problem när man värvade Krazy Karol - Tillräckligt egensinnad och knäpp för att NHL-klubbarna skull sky honom som pesten. Synd bara att han skulle bli tjock som en gris och leka Hextall på träningarna.
Kommentera

Bad_Brett: Jag håller iofs. med angående den "petningen", men det verkade som att det var förutbestämt på något sätt. Det var precis när man bestämt sig för att Svedberg inte orkade mer. På det stora hela så tror jag ändå att dialogen med målvakterna är mycket bättre nu och att Malek inte behövde känna sig speciellt oroad av det. Han fick sitt välförtjänta förtroende tillslut och jag tycker att han avslutade säsongen mycket bra.

Det här innebär ju inte att man inte måste hitta en målvakt som är utöver det vanliga. En som försvinner till NHL efter en säsong i laget.

Radiointervju med Freddan förresten.

www.webben7.se/1746-webbradiomodos_sportchef_sammanfattar.aspx
Kommentera

"- ..En spelare som alla vill ha och visst var det tuffare än vanligt förhandla med honom den här gången."

Undra vad det handlade om som freddan förhandlade med honom förra gången.
Kommentera

NuMo:

Jo, men jag kan inte släppa riktigt den där incidenten när Malek hade gått in och storspelat (Mot Luleå tror jag att det var), för att sedan bli petad av Bjuhr direkt efter. Maken till dålig fingertoppskänsla har jag sällan skådat.

Jag tror säkerligen att Svedberg kan tränas upp eftersom hans största problem är det rent fysiska. Han är för klen för orka hålla överkroppen uppe.
Sedan tycker jag att det är helrätt av honom att gå ut och skära av skottvinklarna på det sätt som han gör, men han måste i sådana fall lära sig att styra ut returerna bättre eller bli snabbare tillbaka.
Kommentera

renen: Det blir ju som sagt intressant att se klubbens jakt på målvakt, för jag känner mig ganska säker på att man kommer att prioritera den frågan. Ska man lyssna på självutnämnda ettan på området "Micce Målvakt", så finns det ju hur många superlöften som helst på allsvensk nivå. Borde väl inte vara så svårt att locka till en elitserieklubb. Men det blir ju löften i sådana fall, ingen väletabledrad världsmålvakt.
Kommentera

shinzawai: Det håller inte en säsong till med detta målvaktsspel, vi måste ha en målvakt som kan stå på huvudet och vinna matcher åt oss.
Kommentera

shinzawai:

Enligt Lelle Hermansson så har Svedberg en vinnarskalle och en träningsmoral som Foppa. Det är ett stort plus vilket kan innebära att han kan bli en träningsprodukt. Frågan är om det räcker.

Världens bästa diamantslipare kan inte göra briljanter av gråsten.

Frågan om Bjuhr räcker till eller inte går inte att avgöra av noviser som oss innan det gått ett par år. Som jag förstår det så har han tagit grepp på hela föreningens målvaktsfostran från ung till gammal. Resultatet av hans arbete kanske inte syns i den här generationen A-lagsspelare.
Kommentera

NuMo: Svedbergs största problem enl mig är att han är både är dålig på skott där det skyms men även att han inte har någon sådan där superplock. Vet inte om jag sett Svedberg verkligen nypa en puck som tom Zacke gör relativt ofta.
Kommentera

Bad_Brett: Tittar man på Malek så ser man ju en stor förbättring.

Svedberg måste bli mycket starkare så att han kan stå kvar i mål efter förflyttningar. Dessutom så tycker jag att han hamnar för långt ut när han går ut och möter skytt. Det räcker att något oförutsett händer med pucken så är det ett hav av yta bakom honom när han krälar omkring ett par tre meter ut.
Kommentera

Wayne Gresky:

Jag är ändå orolig över målvaktssidan. Man måste väl ha insett att Svedberg inte är mogen ännu? Faktum är att jag nästan tycker att han blev sämre ju längre säsongen led. Ibland undrar jag hur kompetent den där Bjuhr verkligen är.
Kommentera

Hawerchuk: Jag tolkade det mest som att ingen automatisk förlängning kickat in än. Går det att få tag på yngre backar av någorlunda klass så tycker jag gärna att Hasse får gå i pension nu.
Kommentera

Wayne Gresky:

Personligen tycker jag att Hasse spelade upp sig sista delen av säsongen, och jag har honom gärna kvar till en rimlig kostnad.

Jag tyder det också som att parterna inte talat med varandra än, annars borde väl det motsatta stått som en nyhet också?

Kommentera

Wayne Gresky: Jag tror inte man ska tolka någonting med den listan. Men Hasse hade väl ett 1+1? Man kanske inte har snackat med varandra än.
Kommentera

Hasse är inte med på listan, ska man tolka det som att han inte blir kvar nästa säsong?
Kommentera

Nikki Nine:

Oj. Det kändes lite oväntat. Skoj!
Kommentera

NuMo: Skröder hade väl problem med ryggen under hösten, vilket syntes på intensiteten. Så vi får hoppas att han kommer tillbaka i gammalt gott slag om han får vara fräsch och hel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Nikki Nine: Mycket bra. Skröder har haft en seg säsong, men producerat riktigt bra ändå. Om alla hade så¨hög lägstanivå.
Kommentera

Så är det klart. Skyttekungen Per-Åge Skröder  stannar hos MODO Hockey. Han har skrivit nytt kontrakt gällande under två plus ett år.
- Skönt att det är klart, kommenterar Skröder. Hela tiden har MODO Hockey varit nummer ett, men det är klart jag funderade en aning när min agent fick bud från CSKA Moskva.

Kul!

Redigerad kommentar

Kommentera

TIKbiff:

Hehe, det där var faktiskt fyndigt skrivet :)

Kommentera

spud:

"och min karriärbarometer pekar rakt ner när det gäller denna kille"

Tror nog skröder är glad för det, men var inte ledsen spud, det händer när man blir äldre har jag hört, kolla med doktorn om du kan få några piller
så kanske barometern din börjar peka uppåt igen.

Ps, det var ett jäkla namn du döpt den till.
ds.
Kommentera

Björn W: Åldern i sig är egentligen inte det största problemet. Det som var illavarslande var att han såg ut att ha tappat fart. Får han fart på skridskoåkningen igen borde han hålla tre år till om motivationen finns där.

Ja har viss förståelse för båda sidor:
- MoDo måste hålla i slantarna och vågar inte lägga alla resurser på en spelare som till synes är på nedgång. Dock blir han väldigt svår att ersätta.
- Skröder känner att det här är sista chansen att dra in rejält med pengar. Dock så skulle det vara bra för tryggheten att stanna.

Jag håller med Björn om att en bonuslön där slutspel och kanske även poängproduktion ingår.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag får väldigt gott förtroende när han inte är slänger upp de pengar som skröder vill ha. Killen gör många mål, men han är skadad rätt ofta och min karriärbarometer pekar rakt ner när det gäller denna kille.
Kommentera

shinzawai: När agenten betonar familjesituationen så där vill man ju i alla fall tro att det handlar om ett försök till att få till en lönehöjning, det är hans jobb och så ska han göra. Jag säger så här - ge honom oförändrad lön, men med en bonus på 1-2 månadslöner om MoDo går till slutspel. Högre lön rakt av är jag skeptisk till för en spelare som kommer att vara 32 år gammal när serien startar.

Redigerad kommentar

Kommentera

Wayne Gresky: Och en värvningssituation som för några år sedan när inte KHL sabbade alla försök att värva vettiga spelare.
Kommentera

shinzawai: Det hade känts väldigt bra att ha fullt förtroende för Freddan i det här läget.
Kommentera

Poffa: Man blir grinfärdig. Vad fan ska vi få för lag nästa år? :(
Kommentera

orion: ja, en sån kolonsommar är inte de sämsta inte. Själv har jag testkört hojen idag, de var kallt så de kan jag inte rekomendera än;)
Kommentera

Berka: en sån sommar kunde jag tänka mej att ta i colon...
Kommentera

orion: En sån sommar har jag firat 2 ggr, kanske du får fira någon gång du oxå om du har tur
Kommentera

Berka: Jag tar med glädje emot ett kolon!
Kommentera

« · 1249421 · »