1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2014/2015

« · 1623866 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2014/2015
dav32: Modo ska såklart inte under några omständigheter acceptera doping. Spelar ingen roll vad det är för medel egentligen.
Att man sen ändå kan vara hjälpsam om ens spelare säger att det inte är meningen så kan man såklart hjälpa till med utredningen. Men aldrig att man ska försöka hjälpa till med bortförklaringar om man inte har hårda bevis på det.
Kommentera

Bad_Brett:

Logiskt för mig hade vart att backa upp, men nu är det ju kanske inte modos starka sida, att kalla ett bantningsmedel för doping är ju i sig lite märkligt om man inte har behov av det.

Kommentera

J F K:

Jag kan definitivt förstå varför en kille som Hedberg blir en publikfavorit. Han har lite samma spelstil som Ovetjkin; Han ska fram till varje pris, det kvittar om det står någon i vägen. 

Men ironiskt nog påminde han mest om den stora hackkycklingen Dave Spina. Det vill säga, han försökte och försökte och bjöd på en rad spektakulera nummer, men likväl slutade det oftast med att att han tappade pucken i helt fel läge.

Jag hade ändå gärna sett honom i en checkingline, men om med tanke på den här dopingincidenten känns det rätt logiskt att inte förlänga.

Kommentera

ULTIMAVICI:Med tanke på den spelkvalitet och resultat  modo visat de senaste åren är jag inte helt speciellt övertygad om att man kmr att uppnå
några framgångar de närmsta åren.
Verkar vara en förening med ambition att vara med men inget mer, att inte då våga satsa på unga nytänkande kompetenta spelare tyder ju på inkompetens och en filosofi där överlevnad kmr före utveckling.

Kommentera

Bad_Brett: Jo, du säger inte tvärtom. Tvärtom du säger ju samma som jag.

Jag pratar om den fysiska potentialen. Inte den fysiska statusen. Och som du säger. Fysiken är utvecklingsbar.

Frågan är då hur jäkla smart man måste vara om man är ett fysiskt praktexemplar?

Ja, antagligen inte lika smart som en som har sämre utvecklingsbara fysik. Såmed goda basteoretiska kunskaper på planen så kan en en spelare med fysisk spetskompetens komam väldigt långt.

Kommentera

Nu är det iof så att vi har kontrakterat spelare som förmodligen kommer spela för en billig peng och förhoppningsvis kommer överraska nästa säsong, men hur många sådana ska vi ha i laget? Det vi måste få in nu är spets och Svartvadet är knappast sugen på att förlänga med Hedberg av den anledningen, hade inte Hedberg väntat på sin dom pga dopning hade han troligtvis lirat i Modo nästa år. Nu valde Svartvadet Hari istället! Det har diskuterats mycket varför Svarten ersatte Nylander med Hari vilket är en absurd diskussion! Hari istället för Hedberg är mer troligt och mer spännande än idiotiskt enligt mig! Sen kan vi inte ha en 50 manna trupp på kontrakt utan avkall måste ibland göras, ska vi då satsa på en kille som Hedberg eller te.x Viktor Olofsson? Svaret är helt självklart för mig iaf! Sen behöver man inte heller spy galla över Hedberg, talang finns det och killen ska ha ett stort + för sin kämparinsats, dock är det precis som andra kommenterat tidigare en stor avsaknad i spelsinne och för att kompensera för detta och bli en ledande spelare i SHL kommer det behövas mycket större spets på de talanger han har och han är inte där än!
Kommentera

dav32: Jag - och Bad Brett verkar det som - tycker helt enkelt att Hedberg inte är så bra. Han har lite för dåligt spelsinne för att nå några högre höjder. Det var hans kedja som rörde om i inledningen, men kollar du in hans statistik så inser du kanske att det mycket mer var Possler som var duktig än Hedberg. Killen åker oerhört mycket skridskor och ser flashig ut, men det blir inte så mycket utav det. När han dessutom är rent av svag defensivt så känner jag att det är ingen större förlust.
Kommentera

NuMo: Minns jag inte helt fel så var det Hedberg med andra Jr som höll modo levande i inledningen av sässongen, sen kmr spelare med speltidskontrakt och konkurrerar ut de som ska få rutin, det är ju en bra inv.
Att ifrågasätta ngn som inte får speltid är fan riktigt jvl obegåvat och nu hoppas jag grabben får komma till en klubb som tar tillvara på talangen.
Kommentera

NuMo:

Min uppfattning är den motsatta. Fysiken går alltid att förbättra. Däremot är bristande spelsinne ofta en akilleshäl. 

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: Ett av de sämsta var att ta i tycker jag. Men som sagt. Spelsinne går att utveckla . Den fysiska potentialen är fantastisk enligt mig.
Kommentera

NuMo: Edwin har väl ett av de sämsta spelsinnen jag sett i mododress. Han kommer jag inte att sörja, även om han kanske kan bli så småningom. I år var han inte SHL-mässig.
Kommentera

Monno: Såklart måste han lira. En utlåning är ofta en bra lösning.
Kommentera

NuMo: Med allt som hänt skulle jag gissa att han hamnar i allsvenskan. Och isf hoppas jag Modo ligger på och vill ha tillbaka honom nästa år.

Har svårt å se att han inte skulle lida spelmässigt denna säsong av att inte få vara med i ett lag och lira på några månader t.ex.
Kommentera

Monno:

Jag tycker det är tråkigt att Edwin Hedberg inte verkar bli kvar. Själv tror jag att han har kapacitet att bli hur bra som helst och det vill jag itne att han blir i någon annan klubb.

Kommentera

ULTIMAVICI: Ja nog tror jag Janos har kapaciteten att producera hyggligt i SHL. Men det är ju lite störande med beteendet han höll på med på twitter efter tiden i Modo.

Förhoppningsvis har han mognat både som person och spelare. Han borde ju dock passa in betydligt bättre med Forsbergs spelsystem med lite lösare tyglar än Uffes hårda skola.

Kommentera

Janos Hari tillbaka i Modo! Gissar att han är relativt billig då jag spontant känner att en junior kunde tagit den platsen, hoppas killen mognat och tränar arslet av sig för att visa oss skeptiker att han håller en hög nivå och lirar skiten ur motståndarna! Iaf nu är han modoit igen och vi ska inte göra annat än att välkomna honom tillbaka till familjen och önska honom all lycka till! Välkommen Janos

Redigerad kommentar

Kommentera

Satan så snygg den nya dressen är, blir ett garanterat köp när den dyker upp i shoppen! Definitivt på min topp 3 lista, gillade även dressen med svarta axlar guldsäsongen 06/07!
Kommentera

zigge: Jag vill nog säg att vi ser vilka som står på isen i september innan man kan säga något säkert.

Upplever Nyllet som på tok för klen för att klara NHL å ens AHL för den delen. Men har är extremt skicklig. Kanske det räcker? Men jag är tveksam.

Adrian säger ju att han ska stanna. Men där vågar jag nog ändå inte tro på det för än vi har spelat våra första matcher. :P

Kommentera

Monno: Nyllet definitivt borta, synd om även Adrian sticker redan i höst. Vem ska göra målen?
Kommentera

Gusse: Kempe har ju väldigt tydligt sagt att han blir kvar till expressen iaf.
Nu behöver det ju inte vara sant men.
Kommentera

J F K: Ska vi gissa att Hari kommer om vi tappar Kempe/ Nyllet.  Skulle båda otroligt nog stanna så finns det nog ingen plats för Hari. Tyvär tror jag vi tappar både Kempe å Nyllet. Nylander sägs ju ha sagt upp kontraktet med Modo så...
Kommentera

NuMo: Man måste nog minst vänta till några dagar efter draften. Det brukar vara en hel del turbulens då och kanske något annat lag vill byta till sig honom. Sedan vet Islanders också betydligt bättre vilka man vill satsa på och vilka man kan tänka sig låna ut.

Kommentera

Petey21: Jag befarar att vi inte får något besked angående Kabanov förrän i sista sekunden och då lägger HV ett bud.
Kommentera

Pettan: Har inget emot om Hari kommer tillbaka, tycker han är rätt sevärd och kan röra om lite i grytan och förmodligen billig i drift också. Så det är inte fel enligt mig.

Har för övrigt varit tyst om Kabanov. Han vill ju själv stanna, och Anders Forsberg vill ju ha honom kvar, så jag hoppas att ledningen försöker behålla honom. Eller ligger allt i Islanders händer vad gäller honom? Han var ju trots allt bara utlånad. Men hoppas man jobbar på en lösning vad gäller Kabanov, vore kung om han stannar.
Kommentera

Pettan: Jo Hari är mer eller mindre klar.
Kommentera

J F K: Senast idag hörde jag från väldigt trovärdiga källor att man drar i Patrik Zachrisson! Det troliga är att man inte lyckas landa den värvningen även om hans KHL klubb uteslutits. Pga att andra KHL lag kan visa intresse och andra lag inklusive SHL lag kommer visa sitt intresse och han har varit i Linköping tidigare! Själv ser jag gärna att intresset från Modo är lagomt stort och vi struntar i den värvningen! Dock visar det att det finns pengar att värva för!
Kommentera

Pettan: Ahnelöv lär inte varit skitbillig och Perra har väl deklerat typ två forwards och eventuellt en back till.

Med tanke på din kommentar förutsätter jag att du såg Janos Hari förra säsongen och vet hur bra han är nu?

Kommentera

Tjena! Fick idag höra från en mycket pålitlig källa,att Kontrakt är skrivet med Janos Hari.Vet inte riktigt vad jag tycker om det,mer än att det är tydligen väldigt illa ställt med ekonomin, om man ser till spelarrekryteringarna.
Kommentera

J F K:Kan Josef ta en ordinarie plats i vinter? Eller mest utfyllnad? Nån som har koll på honom?
Kommentera

Monno:  Träffade Dennis Persson och han sade att om han inte blir bra i vinter efter den här försäsongen så blir han aldrig bra. Modo kör tydligen VÄLDIGT mycket hårdare och bättre än Brynäs gjorde ifjol. Han tyckte att deras försäsong var rätt primitiv och inte alls lika varierad och utvecklande som Modos. Dock har Brynäs bytt upplägg i år och ska enligt uppgift köra bättre än förra säsongen.

Dennis själv tyckte att han hade varit väldigt dålig i Brynäs beroende på skadorna. Inte ens på slutet när han inte längre fick lika mycket kritik så kunde han spela ordentligt, utan att det är först nu som kroppen känns riktigt bra.

Han nämnde också att Påhlsson. Öberg och Öhnerud jagade på juniorerna någonting kopiöst:)

Kommentera

J F K: Har ju tydligen ruggigt bra betalt i SAIK också så han har nog ingen brådska.
Kommentera

ante08: Möller är förvisso ruggigt vass, men han är ändå den minst viktiga av de där. Han har lite för dåligt spelsinne och får han inte passningarna är han inte lika farlig som exempelvis Lindström. En riktigt vass avslutare, bra skridskoåkare, men som sagt så finns det anledningar till att han inte åker över...
Kommentera

Möller blir kvar i Guldgruvan en säsong till!

Kommentera

Adrian Kempe klar för två år till! :-)
Nu är det bara hoppas han blir kvar på denna sida pölen också. :-P
Kommentera

Petey21: Modo som för andra året tar sig till semi för både B- och A-junioerna ska inte klara det, men Skellefteå som inte ens varit nära ska kunna fylla på med juniorer. Nog fasen ska det kunna komma fram killar genom oss också, även om vi tappar Adrian och Nylander. Just Nylander känns jobbig då jag tycker att han är för klen för att spela i nordamerika och att han är i mina ögon klasser bättre än Adrian fortfarande.
Kommentera

Gillar verkligen inte att det tydligen finns spekulationer om att både Nylander och Kempe kan vara förlorade redan till nästa säsong. Om så blir fallet måste nog Svartvadet öppna börsen mer än tidigare tänkt, för då blir det ytterligare hål i en redan tunn trupp, och jag har svårt att se att man kan fylla ut varenda spelarförlust med J20-spelare.
Kommentera

Bad_Brett: Jag har väl någon sådan examen i tidernas begynnelse, men börjar dra mig mer mot någon slags skatte-/juridik-/logistiksnubbe i praktiken. En irriterande jävel som lägger näsan i blöt i etablerade strukturer är min målsättning i alla fall.

Hur som helst, håller med dig om den här historien och är nog nästan böjd att dra mig mot en fundering om han medvetet trollade och sitter och fnissar framför skärmen när han läser kommentarerna på nätet. Det skulle nästan vara lite sympatiskt. Och han är trots allt Svarten, några frikort har han, speciellt innan värvningarna ens har hunnit börja göra bort sig på isen. :)

Hur som helst, Kristian Forsberg som vi precis har skeppat blev ganska vettig i sin roll till slut, men det är också en utveckling som skett i takt med en sportsligt allt sämre serie. Det är den variabeln som ofta faller bort i våra bedömningar online, tycker jag. Joonas är en lottsedel, men förhoppningsvis en lottsedel med ganska goda avkastningsmöjligheter i en allt fattigare och sämre serie.

Kommentera

Monno: Det låter jättebra, även om jag inte vet A Forsberg track record när det gäller scouting. Han torde i alla fall ha en uppfattning om vilka kvaliteter på spelare han vill ha till spelsystemet och förhoppningsvis passar Nättinen in där.

Det är så lätt att en spelare fastnar i "fel" roll där borta och aldrig får riktigt chansen att i en vettig miljö visa vad han är bra på.

Kommentera

J F K: Enligt Amitel på LJ forum ska Nättinen vara en av spelarna A Forsberg hade på sin lista efter hans utflykt på andra sidan pölen. Ingen info om hur högt upp på listan men.

Sen får man väl ta det med en nypa salt då det är från ett forum men Amitel brukar ha rätt bra inside koll.

Kommentera

den här killen hade nog varit en kanon värvning, låter lite som en högerskjutande cumiskey.
Kommentera

Svartvadet säger vi ska värva spets enbart spets och snackar om tex Janmark man går bom på Janmark och vips dyker det ner en finne som inte gjort sig något namn? Luktar tyvärr panikvärvning lång väg. Detta är ingen spelare man säljer årskort på måste vara spelare som folk känner till. Men självklart ska man inte döma ut honom redan men känns inte bra vi lägger pengar på sådana här spelare när vi behöver namn kunnigt folk.
Kommentera

J F K:

Nej, jag är inte i ekonomibranschen. Jag är ingenjör. Däremot är Björn W ekonom om jag inte missminner mig.

Men det stämmer att jag har tjatat mycket marknadsföring och det är egentligen det jag kritiserar även i detta fallet. Kommentaren "Publiken i Örnsköldsvik har alltid älskat finländska spelare" känns inte seriös, utan känns som någonting han drog till med för att han egentligen hade för dålig koll för att yttra sig.

Det hade i sådana fall varit mycket bättre att gå på din linje och dra en parallell till Kabanov:

"Ett stort löfte som precis som Kabanov inte riktigt har blommat ut ännu och vi är övertygade om att det finns en massa outnyttjad potential. Nättinen är en allround-center som både kan bidra i offensiven och döda utvisningar."

Nåväl, jag får väl påpeka ytterligare en gång att jag absolut inte kritiserar värvningen i sig, utan enbart att artikeln är skriven på ett sätt som får det att framstå som att Svartvadet har köpt grisen i säcken.

Kommentera

NuMo: Sannolikt har inte Svartvadet sett honom, och när skulle han ha kunnat det? A Forsberg kan mycket troligare ha gjort det, men sannolikt har man några kontakter som sett honom spela och man får lov att lita på sådana. Givetvis i kombination med att killen nog inte är svindyr direkt.

Produktionsmässigt så hade Kabanov ännu sämre stats i AHL och platsade ju inte ens där stundstals ifjol.

Sundströms 15 poäng på 55 matcher sista säsongen i NHL såg inte direkt upplyftande ut och även om NHL givetvis är mycket bättre än AHL så trodde nog inte många att Susse skulle vara så dominant i elitserien som han var baserat på de poängen.

Det jag vill ha sagt är givetvis att det är svårt att bara gå på stats när omgivning, tränarens förtroende, skador och en massa annat spelar in. (Om man nu inte är typ Foppa som kunde göra Ville Nieminen och Häggström till stjärnor).

Och är inte Brett i ekonomibranchen? Tycker du att man gör bra PR genom att dissa finnar eller är det månne bättre att lyfta det? Jag menar, HV brukar alltid sägas ha lyckats fantastiskt med finnar men det finns säkerligen en hel del lik även i deras garderob:)

Kommentera

Bad_Brett: Det har väl egentligen bara varit en finne som vi älskat och kommer att älska för evigt.  Då pratar jag ändå 70-tal.
Kommentera

Bad_Brett: Tydligen ska han ha drabbats av en axelskada 12/13 vilket förstörde lite av utvecklingen. Laget han spelade för slutade sist i divisionen så han lär inte ha haft den bästa omgivningen heller. 

Annars verkar han kunna spela boxplay/powerplay och vara väldigt allround. En spelartyp jag saknat i Modo då alla har haft väldigt specifika roller. (om jag inte minns helt fel så har det nämnts i någon intervju med Forsberg att han vill ha ut mer av alla spelare, Att spelaren ska komma ut ur sin bekvämlighetszon.)

Då börjar plötsligt den här värvningen kännas mera logiskt. Var en av Finlands "toppspelare" i JVM också så.. Jag håller en liten tumme och välkomnar honom till truppen! 

www.hockeysfuture.com/prospects/joonas_nattinen/

Kommentera

J F K:

Ja, vi kan ju ta Kuusela, Pikkarainen och Salmela som exempel också. Det var mest formuleringen "finländska spelare har dessutom alltid lyckats bra här" som jag reagerade på.

Det skrivs inte ett enda ord i artikeln om varför de ville ha honom eller vad han kan erbjuda. Bara att han är revanschsugen och vill fortsätta utvecklas i MoDo.

Jag sågar inte denna värvning, absolut inte. Däremot får jag intrycket av att Svartvadet inte har stenkoll på honom. Det skulle inte förvåna mig om MoDo har blivit erbjuden honom till ett väldigt bra pris och valde att nappa.

Men tanke på allt snack om hur MoDo har värvat spelare som de inte har sett spela, är det ju ganska konstigt att Svartvadet inte nämner en enda egenskap som han har fått upp ögonen för.

Kommentera

J F K: smartphones... Kabanov hade inte lysande stats heller har jag för mig...
Kommentera

Bad_Brett: Mikko Leinnonen, Jojo, Hjerpe, Lehtonen. Nog finns det många lyckade också.
sedan var väl inte Labanov som statistiskt varit lysande i AHL, så nog tror jag mer på Svartvadet /A Forsberg än någon tyckare som läst statistiken på eliteprospects tills annat bevisats.
Det känns annars lite som Collberg. Tidigt en supertalang, men som inte lyckats på seniornivå.
Kommentera

zigge:

Jag gissar att de har fått en bra deal. Svarten verkar ju inte direkt ha stenkoll:

"Publiken i Örnsköldsvik har alltid älskat finländska spelare – och finländska spelare har dessutom alltid lyckats bra här."

Öhm... Nja. Konstig generalisering om inte annat. Visst hade vi några finländska ess på 80-talet, men efter det? Bland annat stjärnor som Tuokko, Tuominen, Kiviaho, Kousa, Kurvinen, Laurila, Snellman, Suhonen, Tarkki, Torkki och Vesa.

Inte direkt hundraprocentig utdelning om ni frågar mig.

"Joonas är en bra hockeyspelare som behöver få utrymme att utvecklas. Det är precis vad han kommer att få i MODO Hockey."

"Det är också precis detta vi vill stå för. Att unga, hungriga och revanschsugna spelare ska utvecklas och ta nästa steg. Vi är glada över att Joonas valde spel i MODO Hockey kommande säsong."

"Att Joonas redan nu kommer på plats för att bekanta sig med klubben, tränare, spelare, staden och den dagliga hårda träningen som genomförs bevisar bara ytterligare att han är en spelare av "rätta virket"".

Jag vet inte ja. Personligen får jag lite Miss Teen South Carolina-vibbar:

www.youtube.com/watch?v=lj3iNxZ8Dww

Kommentera

Bad_Brett:Intressant? Vet inte det jag, killen verkar ju inte göra mål iaf? Undrar vad Svarten ser i han, mer än kanske låg prislapp? Är det nåt vi behöver, är det väl målskyttar av rang. O ett fungernade pp.
Kommentera

« · 1623866 · »