J F K:
Tim Erixon
David Rundblad
Adam Larsson
Petter Granberg
Oscar Lindberg
P-E Bellemare
Victor Arvidsson
Jocke Lindström
Oscar Sundqvist
Du menar alltså att alla dessa kommer att lira i AHL?
Jag tror att Nylander lirar med oss i vinter. Sen till våren smäller det nog högre att spela om SM-guldet än att krampaktigt försöka överleva i kvalserien.
Thors 22:
Så du tror att Toronto hellre vill att han ska spela i MoDo? Allvarligt? Som att jämföra Barcelona med Stoke, var tror du en spelare får en bättre utveckling?
Jag tycker att det verkar som Kabanov trivs med att lira i Skellefteå AIK. Snart har han mer poäng än under hela fjolårssäsongen, och då är han ändå halvskadad och otränad.
Redigerad kommentar
J F K:
Jag skulle nog själv tippa att en ung talangfull offensiv spelare hellre spelade i lirarlaget Skellefteå AIK än i MoDo - om kontraktet var detsamma. Mer lir i offensiv zon, större chans att plocka individuella poäng, större chans till SM-guld. En 30-årig defensiv gnuggare skulle kanske välja MoDo för speltidens skull, men inte en kille som Nylander. Det inser du väl?
spud: Fel? Det är väl dagens hårda sanning?
Jag tror mkt väl Lööv har Modo som första alternativ i Sverige, något annat skulle förvåna mig. (Då SSK är i AS, moderklubb är moderklubb)
Om Lööv kommer till Sverige blir jag oerhört förvånad om han inte är Modospelare. Isf är det nog Svarten som nekat honom.
Nyllet Jr är jag dock inte lika säker på, ryktet är väl att han trivdes i klubben. Och jag tror Anders Forsberg har väldigt stor positiv påverkan för honom. Däremot ska man inte förringa det faktum att Kabanov är i SAIK och att sett till kapital kan vi inte matcha SAIK. Sen om Nylander väljer pengar är kanske mer tveksamt, han kan nog vara rätt säker på att dra in sina miljoner i framtiden. Men att ha en riktigt bra vän i ett annat lag brukar väga tungt.
Och givetvis ska Modo sikta på att vara en välmående klubb med god ekonomi. Men det är inget man fixar på nått år bara. Nu har vi ställt till det såhär jävligt och då får man leva med att vissa spelare tar högre bud. Vi kan såklart erbjuda service på sidan om m.m. Men handen på hjärtat, vilken SHL klubb idag skämmer inte bort spelarna som det vore 5åringar redan?
Monno: Denna diskussion är fel, och är symptom på vad som är fel i MODO.
Vi bör likt Skellefteå skaffa oss det självförtroendet att vi inte ifrågasätter spelares vilja att komma till MODO. I denna diskussion så letar vi möjligheter att tvinga hit Lööw och Nylander, men vi måste ju tänka omvänt. Att spelarna borde vilja till MODO. Hur uppnår vi det?
Genom att supportar försöker tvinga hit dem?
Ge dem förutsättningar till att utvecklas?
Vara en framgångsrik klubb med god ekonomi, som får stöttning, även när det går tungt?
Forsätta med jante och snacka ner varenda spelare som sticker ut på det ena eller andra sättet?
Redigerad kommentar
spud:
Tack för svar. Får hoppas att både Lööv och Nylander skulle vara sugen på att komma till modo ifall dom ska till SHL, vore väldigt bra förstärkningar för vårt lag.
Monno:
Lööv hade väl kontrakt med modo när han lämnade för nhl, han hade väl 2 år kvar på kontraktet då han skrev på en förlängning under förra säsongen (eller var det 1år).
Men hur fungerar det ifall han ska tillbaka till Sverige, är det det kontrakt han hade med modo som gäller eller är det brutet och han kan välja fritt bland alla SHL klubbar?
Monno: Kanske även Lill-Nyllet.
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/modo/article19546106.ab
Redigerad kommentar
Monno: Blir lite nervös bara att man värvar in en offensiv kraft, får mig att fundera ifall Roche inte riktigt var den spelare vi sökte (då man hört att Roche var menad att ta den sista backplatsen)
Frågan är ju bara hur vi ska få in juniorer i laget när vi har
Ahnelöv-Roche
Lehtivuori-Kauppinen
Torp-Hedman
..köra på fyra backpar? vila den back som varit mest "kall" av de ordinarie? Jag vet, inte likt Forsberg att inte lira juniorer men jag vill verkligen inte se att Carlson eller Lindgren gör en Byström och väljer en SHL-konkurrent.
ULTIMAVICI: Sluta trådfuska! =P
Men låter ju bra det. Har själv ingen koll på honom, men såg på EP att han har ju hygglig statistik. Och låt vara att det är 7år sedan, men 07/08 drog han ändå till med 17P på 14 slutspelsmatcher med Jokerit så någon sorts hockey besitter (besatt) han iaf. =)
Amitiel: Byter till rätt tråd.
http://modohockey.se/artikel/56903/
För att täcka upp lite för Ahnelövs långa frånvaro antar jag?
Så länge man fortfarande letar (och har pengar) efter en bra forward tycker jag inte den här värningen behöver vara tokig.
ULTIMAVICI:
1-0 i PP och sedan 2-0 i BP. Härligt att Possler fick måla så han kommer igång.
Redigerad kommentar
ULTIMAVICI:
Har inget från kommentatorerna, men från arenan.
Monno: Nja, Lehtonen behöver inte missa många matcher alls beroende på hur rehab går. Därför är nog Frölunda klart närmast. Sedan har SAIK varit mest desperata laget någonsin på forwardsjakt, men jag tror inte att man tar in en spelare på korttidskontrakt.
Vi hade behövt någon riktigt vass. Nu är det bara försäsong, men ingenting har hittills tytt på att vi har en målskytt i laget i år heller.
Monno:
Ja nog vet jag det, och jag har personligen inget emot korttidskontrakt, man måste få förstärka ifall man har skador. Men blir bara så förbannad när jag tänker på hur det lät när man plockade in Steen.
Amitiel:
Korttidskontrakt är ju inte ok. Ska en spelare skriva kontrakt med en klubb så ska det vara kontrakt för hela säsongen. Undra vad Loob och Helber tycker om detta.
Redigerad kommentar
Amitiel:Lustigt att han kan tänka sig ett korttidskontrakt dagen efter Lehtonen blir skadad
Det blir skellefteå
J F K:
Han verkar ju helst vilja spela i KHL så kör han på artistkontrakt fram till jul och sen tar man tiden fram till jul på sig att hitta en ny som man kan köra efter jul om han inte är sugen på skriva på en hel säsong.
ULTIMAVICI: Undrar om man får se Jesper Lindgren i representationslaget i vinter.
Visst är det lite tröttsamt med att höra jämförelser med storheter. "Han är lika bra som Foppa vid den åldern", "Han påminner väldigt mycket om Erik Andersson" osv. Dock är det en oerhört talang med otroligt spelsinne och kylan att slå de avgörande passningarna. Visst behövs lite mer muskler om han ska flytta på elaka motståndarforwards, men till och med Enström har ju lyckats trots att han långt ifrån är någon biff...
Redigerad kommentar