1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508354 inlägg · 4106 ämnen

SAIK - MoDo 13/9-2014

1628473 · » Till forumet

Sv: SAIK - MoDo 13/9-2014

Carl Lejonkräk:

Fast diciplin, arbetsmoral, aggresivitet i spelet utan puck klarar de flesta elitspelare av om dom vill. Det är det kreativa spelet begränsningarna brukar finnas i. 

Det är därför lag som Norge, Danmark, Tyskland o.s.v kan hålla matcher mot lag som Kanada, Sverige och USA målmässigt jämna.

Kommentera

Sawchuk: Hur pass bra det fungerar hänger också i högsta grad på kompetensen hos spelarna, allt går inte att nöta in om inte spelarna är kompetenta nog.
Kommentera

Sawchuk:

Grundspelet som elitlagen i Sverige spelar är på papperet väldigt lika och det är endast små detaljer som skiljer sig åt. 

Skillnaden ligger i hur man lär ut det, vilken kontinutet man har i memoriseringen/automatiseringen av grundspelet och hur höga krav man ställer på spelarna att lösa sin uppgift. Sedan måste tränaren kunna sälja det till spelarna. I Modo ser man ut att ha misslyckats med det och alla spelare agerar som individualister. En gammal klyscha kommer här väl till pass. " There is no I in Team "

Redigerad kommentar

Kommentera

ULTIMAVICI:

Nä, det är Modos brist på ett inövat grundspel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Modos stora problem ligger i bristen på kontinuitet, spelar ingen roll om A.F håller fast i sitt sätt att lira hockey när det är nytt för halva truppen inför varje säsong. Det kommer ta tid innan spelet sitter och tålamod är ett måste för supportrarna. Som jag skrev tidigare Modo får sikta på plats 9-10 och hoppas att spelet frammåt våren sitter tillräckligt för att klara play in, hur mycket topp 6 lagen drar ifrån bryr jag mig inte om för tillfället, blir vi lämnade i botten så kommer jag börja oroa mig, men tills dess är jag helt lugn!
Kommentera

Sawchuk: Det du nämner ser jag inte som Modos spelidé utan felavvägningar och misstag som jag precis skrev i mitt tidigare inlägg, tror du på allvar att det är Modos spelidé?
Kommentera

ULTIMAVICI:

Är grundspelet helt ok??? :O

Grundspelet är ju problemet. Det finns inget grundspel. 

Att ha fem spelare som åker och tittar på PF är inte ett grundspel, att ha en som checkar medan två ställer upp för att styra är inte ett grundspel, att ha ett Gap Control på +10 meter är inte ett grundspel, att skapa numerära underlägen 1-2 i anfallsspelet är inte ett grundspel, att lämna målvakten ensam mot två Skellefteåspelare för att man får spelvändningar på sig en meter innanför egen blå är inte ett grundspel.

Det här Modolaget har misslyckats kapitalt med sin spelide, dom måste dessutom spelat för mycket djungelhockey på träningarna istället för att fokusera på det taktiska.

9-2 i baken efter två matcher talar ett tydligt språk.

Kommentera

Sawchuk: Skall Forsberg sparkas så måste först Modo bli totalt frånkörda i tabellen, sedan måste det till ett avtal mellan Modo och A.F för det finns inte möjlighet att betala lönen under kontraktstiden och sedan ta in en ny tränare och för det tredje, varför i helvete pratar vi om detta? Grundspelet är ju helt okej och vi förlorar både mot Örebro och SAIK pga slarv

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk: Ja, vi får väl se. Jag tror inte det. Jag sa också att man inte skulle sparka Hensick, utan enda möjligheten var att någon köpte honom /tog över kontraktet. Bara för att jag fick rätt då innebär givetvis inte att jag får rätt nu.
Kommentera

J F K:

Wait and see.

Kommentera

Sawchuk: Kan inte tänka mig att man sparkar Anders. För det första har den sportsliga ledningen ohyggligt mer tålamod än supportrar och för det andra undrar jag hur man ekonomiskt kommer undan en sådan sak...
Kommentera

Sven Sewage: Tycker nog att Possler fortfarande är en klass bättre än Kempe. Förra säsongen så upplevde jagadet som att många av topplagen passade oss bra där vi stressade sönder deras spel och vi inte hade så mycket puck. Vårt problem var nog främst att vi hade kopiöst svårt mot lag där vi skulle föra spelet.

Modo var trots allt ett lag som släppte in relativt få mål...

Nu är det fortfarande extremt tidigt på säsongen.
Kommentera

Sven Sewage:

Det Skellefteå som klädde av oss igår är nog ett mittenlag då det har spelats 55 omgångar.

Modo måste spela äckligt äckligt äckligt diciplinerat i spelet utan puck samtidigt som man anfaller som ens liv hängde på att det blir mål om man ska plocka treor i vinter.

Anders F blir första tränaren som får gå i vinter.

JFK: Vad menar du med " I värsta fall " ;)

Kommentera

Ifall jag var Anders Forsberg skulle jag spela ett betydligt mer avvaktande och försvarsinriktat spel. I försvarsspelet skulle fokus ligga på att hålla rent framför egen kasse, ge fri sikt till keepern och dra ner på farten hos motståndaren. Ungefär som Leksand spelar. Spelar man sig ur er press så är det ju öppna landskap, och det är inte så märkvärdigt svårt att spela sig ur er press.

Framåt skulle jag satsa på kontringar, skott med skymning och styrningar samt träna in ett bra PP.  Framåt har ni ett par riktiga matchvinnare som på egen hand kan avgöra matcher, tänker framför allt på Kempe som är er bästa spelare tillsammans med Ullmark.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K:

Problemet som jag ser det är att Anders Forsberg spelar en hockey som han inte har materialet för. Boxen och försvaret i allmänhet ska stressa och pressa, i 5mot5 ligger fokus på anfallsspel, hög fart/tempo och puckinnehav. Så kan man spela om man har en bred skridsko- och spelskicklig trupp med som har mycket kreativitet och fantasi i alla femmor, dvs Skellefteå AIK. Era killar hänger inte med i tempot som tränaren ger direktiv att spela i, både i fötterna och i skallen. Spelar  ni mot ett lite bättre lag kommer de att skoningslöst att utnyttja de givmilda blottorna, och de flesta andra lag i SHL är faktiskt lite bättre och skickligare än er på papperet.

Sen blir det givetvis ett svårt mentalt läge ifall ni åker på ett par förluster nu i början, speciellt med tanke på att ni har många unga killar i viktiga positioner.

Näe lite orolig skulle jag nog vara ifall jag var en MoDoröv. Det var verkligen en utklassning igår, hade vi inte slagit av på takten kunde det ha blivit tvåsiffrigt.

Kommentera

Arlansk: Magiskt överlever... Även om vi kommer till kval så blir det mot typ Rögle, Mora, Västerås typ. De bästa laget från allsvenskan går upp och det blir typ fjärde-femte lag man får möta. Även hur gnälliga supportrarna är så kommer SHL-lagen vara storfavoriter i en matchserie i bäst av sju...
Kommentera

Sven Sewage: Nja, det är på tok för tidigt att säga nåt med säkerhet. Andra perioden igår var fullständigt oacceptabel, men annars har vi inte blivit utspelade. PP ser ändå bättre ut än ifjol, men boxplay verkar vansinnigt då man spelat på samma sätt som förra säsongen, men då zonen är större så blir man till slut för utspridda och det blir tokfritt framför mål.
Försvarsspelet i egen zon är nog värsta problemet. Exceptionellt många mål är returer där vår kille stått bredvid utan att ens vara nära att hindra målskytten från att nå pucken.
Kommentera

McFire:Men lönestrukturen går att göra något åt till nästa år om Modo magiskt överlever denna säsong.

På utgående kontrakt finns Ullmark, Ahnelöv, Kauppinen, Lehtivuori, Persson på option, Roche, Flanagan, Hari, Nordgren, Nättinen, Påhlsson, Skröder och Önerud.

Det är 13 spelare med utgående kontrakt och det är väl Ahnelöv och Önerud som man känner att honom måste Modo behålla. Kanske Hari och Flagan också om dom fortsätter sitt fina spel. Det är mycket pengar som går ut där på spelare som inte behöver vara så svåra att ersätta. Ullmark kommer såklart sticka till NHL men ersätt honom med Markus Olosson från J20 och låt Reideborn vara etta.  På backsidan är J20 sprängfyllt med duktiga spelare, dags att låta dessa få speltid. Istället för Lehtivouri och Kauppinen, värva en toppspelare för deras löner och låt en J20-back ta den andra platsen. Be till Foppa att Possler och Kempe stannar en säsong till, lägg Skröder och Påhlssons löner på duktiga offensiva spelare, fyll på med J20-spelare i botten.

Kommentera

J F K:

Kan bli en jobbig säsong för er. Urkasst försvarsspel, menlöst anfallsspel, dålig box och svagt PP. Vad kan Anders Forsberg hitta på nu? Förrutom att ha en massa finger med i spelet i sina spelares framtida karriärer alltså.

Kommentera

Rytter: jag tycker att Skröder och Possler redan ifjol passade bra ihop. Ännu bättre med Flanagan antar jag där de två yngre kam utnyttja farten och Skröder tar kampen framför mål och i hörnen.

Ritola har stundtals sett klart bättre ut och mer fokuserad mot mål, men det blev för mycket av det goda. Varför inte låta honom vara i en kedja där han får ha ganska mycket puck? (även om man ändå måste jobba på att få honom effektivare).
Kommentera

McFire:Jag vet inte men det går väl att uppskatta.

Skulle tro att Påhlsson, Skröder, Ahnelöv och Ritola har bäst betalt. Några hundra tusen per person i månaden. Roche ligger nog mellan dessa fyra och nästa grupp.

Bakom dessa är det antagligen "dussinspelarna", dvs Hedman, Torp, Lehtivuori, Önerud, Possler, Ullmark, Nättinen, Flanagan, Öberg, Kauppinen, Kempe. Ligger väl runt 100k/månaden allihop, give or take

Sen finns det ett gäng som säkert är "billiga". Hari, Persson, Bengtsson, Carlson, Olofsson, säkert Nordgren också. Stor lön jämfört med dig och mig men i hockeysammanhang är det nog ganska billiga.

Ingen vetenskap det här utan mina uppskattningar. Possler, Ullmark och Kempe fick alla nya kontrakt och säkert fina löneförhöjningar.

Tränarstaben, tror Alavaara och Gradin är billiga kompislösningar, men Anders Forsberg som var hetast i Europa i Skellefteå kostar nog några hundra tusen i månaden. Masken har säkert bra betalt men han vill jag inte byta mot någon.

Kommentera

Hur ser lönebudgeten ut i Modo idag? Visst skar man ner ganska rejält på den inför denna säsong va?

Finns det någon här som är insatt eller har insyn och kan uppskatta vad spelarna har för löner? Det skulle vara oerhört intressant.

Jag antar att dom största löneposterna utgörs av Påhlsson, Skröder, Ahnelöv och Roche.

Påhlsson signades ju innan Svartvadet och då spelarbudgeten var större men får ändå ses som ett "misstag" om det handlar om summor uppåt 250 000 - 300 000 i månaden då han egentligen bara är en hårt jobbande 3e eller 4e center med sina styrkor i boxplay och tekningscirkeln, vilket inte ens det visat sig vara speciellt högklassigt. Dagens SHL hockey är annorlunda, långsamma men starka spelare som honom behövs inte på samma sätt idag.

Skröder hade väl ett 1+1 kontrakt som Modo hade möjlighet att bryta inför denna säsong?
Jag räknar med att Skröder hör till samma priskategori, summor uppåt 300 000 kr i månaden.
Här har Modo inte råd att vara nostalgiska, Skröder tillför mindre än Simon Öhnerud idag och även förra säsongen.

Ahnelöv känns som en bra värvning där Svartvadet egentligen bara har maximalt oflyt när han går sönder i landslaget.

Roche känns tidig att bedöma men av det jag sett hittills så är han antagligen den spelskickliga PP back Svartvadet betalar för.

Att av dessa vara utan Påhlsson och Skröder och istället ha två poängsprutande nordamerikaner för toppkedjorna skulle onekligen kännas bra.
Scoutingen är dock av högsta vikt här, Hensicks har vi ju uppenbarligen råd med lika lite som dagens skröders.
Kommentera

J F K: Absolut, nu har vi valt en väg där vi ska satsa på juniorer och budgeten har gett Svartvadet begränsningar på marknaden. Att gapa om att laget saknar spets och klasslirare ger inte ett skit. Nu har vi valt en väg och ska det ge resultat och stabilitet så vore det illa att gå ifrån detta. Igår tillkommer alla 6 mål i baken av ett mediokert försvars/markeringsspel tack gode gud för det är min enda kommentar, detta är väldigt lätt att ordna till. Spelsystemet behöver inte korrigeras nämnvärt, i defensiven finns en del att ordna. Sedan siktar vi inte på att komma topp 3, kan vi stänga till bakåt och få stabilitet i laget så är jag supernöjd om vi kan kämpa om en slutspelsplats och sikta på play in. Juniorerna kommer vara bättre frammåt vårkanten och en spetsvärvning frammåt kommer att värvas.
Kommentera

Monno: Jag tycker att Ullmark ser lite sämre ut. Han går så hårt på situationen att han hittills i år inte varit redo på eventuella returer eller en sen passning. Jag tycker att han var bättre på avvägningen ifjol.
Sedan kanske det beror på att vi faktiskt fick bort returer och tog bort passningsvägar då (minus Cumiskey), men känslan är att Ullmark har ett snäpp till.
Kommentera

J F K:Och en dålig lönestruktur lämnad av Näslund sätter honom ytterligare i skiten ekonomiskt.

Dessutom tror jag att Anders Forsberg är väldigt välbetald.

Kommentera

J F K: Mest synd om Ullmark nästan. Inte mkt att göra åt på något mål direkt...
Tycker Reideborn såg stabil ut det lilla han stod. Inte mkt att göra åt på det målet heller. :-P
Kommentera

ULTIMAVICI: Jo, Fanny sade väl någon gång att man i Färjestad inte accepterar en dålig markering ens på träning, utan coacherna kräver fokus på detaljer.
Jag tror inte på att i dagsläget ändra spelsätt från grunden, men jag tror stenhårt på att jobba med detaljer. I värsta fall får vi skicka ned Sawchuk och jobba blad-blad, rätt sida och allt i försvarsspelet.

Till och med Wallsson tyckte att första perioden igår var jämn, men ändå ligger vi klart under pga två pohklagsmarkeringar. Andra ska vi inte prata om för då var det spel mot ett mål.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Vad gäller Svartnade så tror jag fortfarande på honom. Han jobbar oerhört hårt, är kunnig, är engagerad, är väldigt social och har ett välkänt namn. Han har till stor del varit den största anledningen till att vi fått hit så pass bra juniorer.
Vad truppen framförallt saknar är pengar. Hade han haft Skellefteås börs så hade vi säkerligen haft helt andra namn i laguppställningen. Givetvis kan individuella spelare ifrågasättas osv, men det är ju rätt uppenbart att han måste trolla med knäna.
Kommentera

Ska ett totalhaveri komma så är det ju bra att det gör det redan nu, hade vi förlorat med uddamålet i 10 matcher på raken så skulle det pratas om tålamod och att vinsterna kommer om vi fortsätter gnugga. Nu kom väckarklockan, och kan Djurgården slå Växjö så kan vi slå alla lag, dock måste det till taktiska förändringar och någon i båset som börjar jaga på spelarna och visar att vi inte tolererar ens en markeringsmiss som inte leder till mål i baken, våga dessutom låta spelare som agerar naivt få stå över ett byte som en markering. Titta bara på vad Färjestad lyckas med med ett på papperet svagt lag år efter år, upp med kraven och förändra självbilden!
Kommentera

Sawchuk: Sen har vi ju det där med sportchefsfrågan där rekryteringsprocessen kan ifrågasättas likt i många andra föreningar. Finns verkligen de bästa sportcheferna bland de gamla storspelarna? Tar inte föreningen förlätt på rekryteringen på denna post?
Kommentera

Sawchuk:

Förr så spelade man mest med VF C HF VB HB. I den moderna hockeyn räknar man istället, de traditionella rollerna är nästan borta. Ofta så hamnar man ändå relativt likt som tidigare på grund av sina utgångslägen. Alla måste dock ta sitt offensiva och defensiva ansvar beroende på vilken ordning man har i hemjobbet.

Som jag beskriver nedan spelar de flesta elitlagen, med vissa variationer och skillnader i detaljerna.

Ettan hem (spelaren närmast puckföraren, oftast en back) kontrollerar gapet, spelar fördröjande och styr ut PF utan att jaga utanför tekpunkterna om man inte har bra understöd.

Tvåan hem äger mitten kontrollerar gapet och ser till att boxa ut motståndarens tvåa som hotar där. Trean hem ger understöd åt ettan.

Fyran hem ska jobba så hårt hem i mitten att han ligger på rätt sida och avstånd från motståndarens trea framåt och boxar ut vid hot.

Femman hem jobbar hårt hem i mitten och skall befinna sig max en halv klubblängd från deras fyra på rätt sida. Hotar deras fyra boxar man ut.

Deras femma släpper man i första vågen ( oftast back på icke pucksida )

Då man klarat av första vågen sorterar man ut. Ettan hårt ut på PF utan att gå bom, trean ger understöd till ettan vid sarg, tvåan säkrar området framför mål. 4 och 5 är reserver ungefär vid top cirklar. Går vi bom i hörnen kliver den på pucksida in och försvarar medan den vid icke pucksida kollapsar ner i B-området just framför mål och boxar hot där tillsammans med 2an . Här är det förbjudet att stirra puck!!!

Går pucken till back ligger 4 el 5 i skottlinjen 1-3 boxar ut.

Vinner vi puck ovanför motståndare i egen zon går vi rakt fram, vinner vi nedanför byter vi sida.

Detta är ingen raketforskning och går relativt enkelt att träna in, problemet är att hitta spelare som är beredd att göra detta jobb 3x20 minuter tre gånger i veckan.

Detta är det första de virriga spelarna i Modo bör få ordning på, då man nått dit kan man börja fundera på det kreativa.

Redigerad kommentar

Kommentera

Rytter: Av det man såg ifjol tycker jag Byström skulle kunna gå in i en 4e.
Sen tycker jag Hari överraskat positivt i början! Inge feg körning på honom. Tycker han förtjänar mer istid.
Kommentera

Backarna kan vi skicka på grundkurs.

Testade att flytta runt på forwardssidan men man har ju inget trollspö tyvärr.

Tror det handlar om att ha spelare som köper att det blir ett jävla skitgöra i 53 omgångar på isen. Killar som är beredd att sätta laget före jaget och som vill vara med på en riktigt tuff resa i vinter.

Om det är Kempe, Önerud eller Skröder o.s.v vet jag inte, det är tränarnas uppgift att välja rätt.

Starta första 5-10 minuterna nästa match på tre linor och två backpar, coacha lite mer transatlantiskt och låt 4e linan och 3e backparet gå in och avlasta medan dom andra kräks av utmattning.

Efter tio minuter kan man börja rulla in 4e lite oftare om det behövs.

Konkurrens om speltiden kommer den här truppen bara att må bra av.

Kommentera

supertr?tt:

Det vi kan ta med från dagens match är att det fan inte kan bli sämre iaf. 

Vad tycker ni om ändringen i kedjor i tredje?

Possler - Flanagan - Skröder 

Tror detta skulle kunna fungera bra. Ger mer tyngd i kedjan, samt att Ritola - Flanagan - Possler vill ju alla ha mycket puck. Tror dessutom att det skulle lyfta Skröder att få spelare med fart runt sig och som kan leverera pass.

Som center i andra så skulle jag vilja se Nättinen. Han har ju inte visat upp mycket än, men verkar ju ha haft en besvärlig försäong med skada, så förhoppningsvis blir han bättre och bättre och får upp farten allt eftersom. Vilka ska spela på kanterna? Kempe och Ritola eller Ritola och Önerud?

Tredje får Påhlsson centra, vilka spelar på kanten? Den som inte tar plats i andra av Kempe och Önerud, plus Hari eller varför inte Olofsson.

Som Fjärde kedja får Bengtsson och Öberg gnugga på, men vem ska spela tillsammans med dom varken Hari eller Nordgren är denna typ av spelare, finns det någon bra gnuggare till junior som kan ta plats istället för Nordgren?

Skulle vilja placera ut Skröder och Påhlsson i olika kedjor och helst peta Nordgren ifall vi har bra alternativ i J20, en kedja med dessa blir för långsam.

Possler - Flanagan - Skröder

Ritola - Nättinen - Önerud

Kempe - Påhlsson - Hari

Öberg - Bengtsson - Nordgren

Extra: Olofsson - Ska gå in i någon av top 2 kedjorna ifall dessa inte fungerar, Är det någon av kantspelarna som har en dålig dag är det bänken och in med Olofsson som gäller.

Skulle detta kunna vara värt ett försök?

Sedan är frågan vad man ska göra med backarna, dela på Hedman och Torp och ge dom defensivt ansvar i var sitt backpar?

Kommentera

supertr?tt:

Tror han kommenterar på ViaSat.

Tror mer på honom än Alavaara och Gradin om jag ska vara ärlig.

Forsberg är jag också osäker till, lite annat att läsa noter själv än att sitta vid ett självspelande piano som tidigare.

Kommentera

Sawchuk:Vad gör Luckner nuförtiden?

Kommentera

J F K:

Jag tror den största faran nu är att säga att vi väntar och ser.

Ett par förluster till så kan det faktiskt vara panik på riktigt. Vi är inte Färjestad som kan plocka in 3-4 europeiska klasspelare så fort det börjar osa katt.

Om man tar tag i det nu så kan man ju börja arbetet innan det är panik. Spelarna är ju inte dummare än att dom fattar vad som gäller. 

Nä nu blir det 1-3-1, igelkotten i egen zon och snabba spelvändningar som gäller.

Tråkigt men effektivt.

Forza Modo!

Kommentera

J F K:

Såg att Rundblad blev Ljungblad för mig, jäkla stavningsskit :P

Konstigt att ingen sänkte mig för den :D

Nåja.

Hursomhelst tror jag att dom inte är tillräckligt talangfulla helt enkelt, det är ju inte bara SAIKS NHL exporter som inte nått upp till Öviksgrabbarnas nivå.

Dricksvattnet?

Kommentera

J F K: Sedan finns det givetvis risker med att ändra för mycket också. Då är det lätt att det uppfattas som att man inte tror på laget osv. Läs för övrigt Fannys krönika över paniken som spreds i det FBK som inte tog tre poäng förrän i den tolfte matchen.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: Ähh det är lugnt. Blir Löfven statsminister imorgon så fixar han miljard sponsring av vattenfall så kan vi värva Crosby efter det. ;-):-P
Kommentera

Sawchuk: Jo, jag håller med i allt. Det känns som det aggressiva pressspelet i egen zon är något man kan jobba på under träning, för man är inte redo att vara så aggressiva i checkingen ännu. Spelarna är inte trygga i det.
Kommentera

Sawchuk: Självklart blir inte alla som Foppa, men det är rätt intressant tycker jag att Skellefteå exporterat så många och INGEN har etablerat sig på allvar. Adam Larsson gick väl så tidigt som femma i driften, men även andra som Tim Erixon, Rundblad, Oscar Lindberg osv har alla haft det tungt. Vad beror det på?
Kommentera

Sawchuk:Håller med. Modo måste gå in och se dessa 53 matcher som slutspel. Detta är Modos slutspel. Där får tränarna jobba med målbilden att alla matcher är skitviktiga.

Hoppas man vaskar om och ger ungdomarna mest istid innan gubbarna varvar igång, om det nånsin händer. Tre av Bengtsson, Hari, Olofsson och Kempe ska utgöra en kedja som efter Ritola, Possler och Flanagan får mest istid. Nättinen, Skröder, Påhlsson och Nordgren får finna sig i att få lite istid. Vill dom ha mer så får dom faktiskt spela bättre. Vågar tränarna detta?

Kommentera

Arlansk

ÅKA SKRIDSKOR, Tillbaka till grunderna, rätt sida, mellan sin markering och eget mål, hårt jobb, alltid en man mer hem än vad motståndarna anfaller med, noga med gapcontrolen (utrymmet man ger anfallarna i spelvändningarna), räkna rätt och sluta stirra puck, snacka varandra rätt därute.

Tålamod, det räcker om vi vinner med 1-0 efter 60 min.

Spela efter resurserna och med självinsikt, Modo 2014 ska inte lira finhockey.

Sluta svänga undan, fullfölj och jobba klart varje situation.

Ingen spelare som skjutit mindre än tre riktiga skott på mål är godkänd, man måste vilja ta sig till lägena.

Enkelt va!  ;)

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk:Hur ska Modo vinna på torsdag?
Kommentera

J F K:

Hur mycket man än individualiserar träningen så blir inte alla Foppa och Susse heller, eller hur?

Jag tror att Foppa skulle slå sina pass vilken sorts träning han gått igenom, det var en gåva inte produkten av speciell träning, Många andra i det Modolaget nådde inte samma höjder.

Jag tror att Skellefteås NHL produkter helt enkelt inte har samma inneboende talang som Foppa med flera hade. Ljungblad kanske är den med mest liknande spelsätt men talangbägaren är helt enkelt inte lika full.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk: Jo, men missförstå mig rätt. Susse och Foppa var inte de spelare de var för att de hade mest taktisk träning. Edwin Hedberg skulle kunna spela i hundra åren och ändå inte slå de passningar som de två killarna kunde. Ju mer styrd du blir, desto mer begränsat blir ju också tänkandet. Om du har tränat i dödagar på att rensa mot sargen så är chansen extremt liten att lägger en sundström-flipp på Skröders blad mitt i banan.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K:

Spelsinne är ju också till viss del inlärt beteende, hur fort man reagerar och vilka lösningar som finns i ens rutinbank vid ett givet scenario.

Kommentera

J F K: För att avrunda min lilla monolog. Är det inte dags att köra exakt samma spelsystem över alla juniorlag? Är det inte dags att juniortränarna får hjälp initialt av A-lagstränarna med att instruera spelarna individuellt till att kunna det systemet? Är det inte också då dags att på allvar lägga resurser på individuell video som målvaktstränare jobbat med i flera år. Man visar säkert segment på hur motståndare spelar osv, men att man har en taktisk handlingsplan för alla spelare.
(Kör modo efter det ovan så är jag den förste att erkänna mig okunnig till det.)
Kommentera

Sawchuk:Just utbildningen av spelare är det väl inte det största problemet just nu. Bästa spelarna i inledningen har alla varit egenproducerade. Tror dessutom Modo blir bättre av att man utbildar spelarna för att dom ska bli bäst. Betyder att dom spelar bra i Modo.

Problemet är väl mycket att en hel femma består av 35+ spelare som är på väg ner och att Nättinen inte har något flås (eller talang?) så ytterligare en kedja dras ner i skiten

Men tittar vi framåt och Modo magiskt överlever denna säsong finns det stort utrymme att göra ändringar. Forwardssidan skulle kunna bestå av

Olofsson, possler, kempe, Ritola, Bengtsson, önerud, Öberg, Öhman och kanske någon junior som tar plats. Kanske Hari förtjänar nytt kontrakt. Det lämnar några få platser där Modo kan lägga sina pengar på riktiga toppspelare men grunden i Modo består då av unga spelare som kan spela den nya ishockeyn. Ritola kanske kan säljas till KHL?

Samma med backsidan där J20 är fyllt av duktiga spelare. Fyll på och lägg pengarna på några riktiga toppbackar och förläng inte med spelare som Lehtivuori som inte kan försvara.

Och ge Forsberg nya assisterande tränare om han nu ska fortsätta

Men nu denna säsong måste fokus läggas på att försvarsspelet fungerar. Ge mycket istid till Possler, Ritola, Flanagan, Hari, Bengtsson, Olofsson, Kempe inledningsvis, dom spelarna som vill göra något. Testa nya backar från J20 och bänka seniorspelare som inte spelar bra nog som Hedman och Torp idag. Men har modo någon tränare som vet försvarsspel? Jag tvivlar, det är kompisanställningar.

Kommentera

1628473 · »