1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508357 inlägg · 4106 ämnen

Silly Season

« · 1916063 · » Till forumet

Sv: Silly Season
Tarasov: Jag tycker att 2 x Sedin vore trevligt, efter jul.
Samt en målvakt då, så klart...
Kommentera

J F K: Jag röstar för zucarello aasen, han är ju 31 nu och hur kul är det att spela i rangers när man kan få lira i modos fantastiska tröja?
Kommentera

J F K:
Efter att funderat ytterligare en dag, så tycker jag det vore roligt om avslutade säsongen med samma trupp som man hade när man började. Nu behöver man visserligen fylla på med en målvakt men dackell kanske håller för uppdraget.
Kommentera

hanzon: Tycker väl att en högkvalitativ center måste vara mycket mer prioriterat om man kikar på forwards.
Kommentera

Ser att Patrik Blomberg stått över två matcher i Timrå, Nu är Johan Persson på gång, så vore det inte fel att få in honom i Modo.
Kommentera

AIK förstärker upp backsidan, liljehöök ansluter från mora resten av säsongen
Kommentera

Monno: Absolut, det var lite det jag menade med att vi bör börja vinna igen om vi ska hänga på tåget i toppen, både AIK och Oskarshamn ser starka ut.
Kommentera

Gavelo: Ja fast AIK har ju 2 matcher mer spelade. Tar vi två 3p så är vi ju före dom.
Ska man gå efter snitt/avg. är ju tabellen dock följande:
Oskarshamn 2,27avg
AIK 2.15avg
Modo 2,09avg
Leksan/BIK 2.0avg

Detta snitt lär ju dock sjunka för de flesta lagen... Oskarshamn är ju god för 118 poäng just nu. Och det är väl inte så troligt.
Kommentera

Gavelo: Nej det var inget konkret mer rykten eller önsketänkande från några timråiter i somras.
Kommentera

Gäsp: Vart har du hört det?
Kommentera

hk: Var inte han klar för timrå? Svedberg är väl bara tilltänkt som andra målis?
Kommentera

hk: Ja drömma kan man
Kommentera

Gavelo: Anton Forsberg är på waivers.. MAN KAN DRÖMMA.
Kommentera

Tarasov: AIK verkar göra det dom ska idag så nu är vi helt plötsligt 5 poäng efter igen, det går fort i hockey.
Övrigt så kryper fler lag närmare så om vi ska hänga kvar i toppen så måste Modo börja vinna igen och det direkt.
Kommentera

J F K: Som jag sagt tidigare, båda har stor potential och vi behöver ge dom verktygen och tiden att lyckas, jag är mer orolig för målvaktssituationen, går Hanses sönder nu så är vi död i vattnet.
Kommentera

J F K:
Någon av Tommy alt Hedman, det är uppenbart att Tobias Ericsson inte anses plats öht. Skulle jag tvingas välja så tkr jag inte Hedman har spelskickligheten som systemet kräver, det gör inget att ha 7 backar att rulla på då skador mm gör att i princip alla får spela.
Kommentera

Tarasov: Faktum är ju att de två ligger mest löst för närvarande. Vem ska du ta bort då? Lillebror Enström är nog tokigt att skeppa. Ericsson är för dyr för att någon ska vilja ha honom. Nu är förvisso Aronsson skadad, men det är väl han då kanske?

Jag tycker att vi sitter lugnt i båten så länge vi är topp fem och det är innan nyår. Sedan kan man kolla på vad man måste förstärka.

(Förutom målvaktssituationen som givetvis är akut).
Kommentera

J F K:
Skulle nog behålla både Hedberg/Berglund i uppställningen om Modo plockar en back till.
Kommentera

Tarasov: Tar vi in en back till så blir det på Hedbergs och Berglunds bekostnad i första hand. Kortsiktigt skulle det höja kvalitéten, men jag vill inte göra så. Det sänker attraktionskraften för vårt hockeygym om vi ständigt plockar in rutinerade pjäser istället för att ge våra egna möjligheten att växa in.
Långsiktigt kanske både Hedberg och Berglund är lysande till våren så pengarna var mest i sjön...
Kommentera

Robin Ztorken L:
Jag skulle vilja ha in en spelskicklig back till, förutom en andremålvakt. Men vi kan även kosta på oss att sitta still o båten fram till jul tror dackell löser backupbiten.
Kommentera

Robin Ztorken L: Danny kristo dumpas av Brynäs, lär väl kosta tyvärr
Kommentera

Robin Ztorken L: Spontant så skulle det sitta bra med en riktig sniper
Kommentera

Thors 22: På tal om lyckade nyförvärv, undrar jag om Sundlöv är ute och letar efter något nytt, eller kommer han nöja sig med vad vi har?
Inte minst finns det pengar till det i så fall...
Kommentera

Monno: Vår guldhjälte Kuusela gjorde avgjorde med två mål på DIF i CHL igår. Numer C i Tappara...
Kommentera

hanzon: Är et bekräftat att han lägger av?
Kommentera

hanzon: Okej, det var utom min kännedom.
Förstår hans beslut, hälsan går före hockeyn.
Jo men skröder gjorde en riktigt bra säsong ifjol och jobbade kopiöst, inte så mycket mål men han visade hjärtat vilket är väl ungefär vad Modo vill ha som riktmärke framöver
Kommentera

Gavelo: Vad det gäller Öberg, så kan vi glömma honom eftersom han har lagt skridskorna på hyllan. Däremot så ser jag gärna Skröder i laget.
Kommentera

Gavelo: Håller med, ingen panik.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Som jag ser det är det lite för tidigt att stärka upp laget redan nu, många har inte nått upp till sin potential än och jag tror man bör vänta med att ta in nya spelare iaf ett par veckor till som tidigast.
Dock hoppas jag att man samtalar med skröder och Öberg om en comeback, både dessa skulle med sin rutin vara ett ruskigt tillskott för Modo, sen är dom nog billigare än de flesta importer utifrån.
Kommentera

Steken84: Han skulle säkert göra det bra i Allsvenskan.
Kommentera

Mathias Porseland är ledig. Tyngd i försvaret.

www.eliteprospects.com/player.php?player=2455
Kommentera

Amitiel: undrar om det finns en chans att Luoma bli kvar säsongen ut?
Kommentera

Önskar er ett stort lycka till ikväll. Jag hoppas ni har hämtat er från i våras och stöttar laget så mycket ni kan. Ser fram emot ett kvalspel mellan er och Karlskrona under mars/april.
Kommentera

Monno: Här snackar vi Modo, detta är ett modoforum.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Fast Brynäs spelar väl ändå inte ikväll?
Kommentera

WarEvryPractice: Grymt kul att det drar igång och helt ovisst..
Kommentera

Monno: Jämfört med andra svenska lag tror jag inte heller MoDos scouting har varit så mycket sämre. Problemet är att vi har lite pengar och vi har inte råd med så värst många bommar.

Jag menar istället att scoutingen har varit dålig jämfört med vad den borde kunna vara. Mitt förslag för bättre scouting har varit att ha ideella scouter. Bygga upp en organisation som är större än NHL-lagens och verkligen få koll på sjukt många spelare. Men det förslaget är kanske lite flummigt, det krävs att några bitar kommer på plats innan det skulle funka (tex mjukvara)

Därför tycker jag try-outer känns som en bra väg att gå för MoDo just nu.

Ja, de där fenomenet med Svensson har jag också funderat på. Är det en synvilla eller är det verkligen så att tex Björn blev sämre under tiden i MoDo? Vem vet.

Nåja nu lämnar jag den här diskussionen för denna gång. Viktigare saker på gång.

Det är ju match ikväll!
Kommentera

Monno: Björn Svensson är en mycket speciell person. Det finns en anledning till att han inte blev kvar i Malmö trots att han presterade väldigt bra på isen. Timashov var också en väldigt speciell person på sidan av isen.

Det finns ibland anledningar till att man gör sig av med vissa spelare trots att de presterar bra. Tydligast var väl Lapierre i vintras, men det är långt ifrån första gången ett lag till synes utan orsak väljer att klippa banden till en spelare...
Kommentera

WarEvryPractice: Molinder hade man ju faktiskt ett väldigt tålamod med måste jag säga. Den evigt lovande talangen.
K-fop har jag precis osm JFK är inne på läst en del om att han skulle ha begärt väldigt hög lön.
Madsen, ja där cirkulerade ju rykten om lite allt möjligt.

Det vi har varit så oerhört dålig på är ju just att förvalta spelarna vi har. Vad är det som gör att Björn Svensson kommer hit, spelar jätte jätte bra, men sen tynar bort till snäppet under dussinlirare?

Soutingen har varit dålig, men det beror nog på vad man jämför med. Jämfört med NHL där Foppa, Macke och Anders har referenser ifrån, ja helt klart mycket sämre. Jämfört med alla andra lag i SHL? Nja där har det nog vare väldigt mkt gissningar även hos andra... Än om det såklart blir bättre och bättre. Och vi var nog ändå på den sämre skalan i vilket fall. ;)
Kommentera

Amitiel: Bryggman står med han också. ;)

Nu är Olsson med också. =)

Råkade anmäla mitt inlägg när jag skulle redigera det. :P
Kommentera

Ogie Ogilthorpe:

Det är inte bara min egen slutsats att MoDos scouting varit dålig. Det har tex Markus Näslund, Anders Forsberg och Foppa sagt i intervjuer när de sammanfattat sin tid i MoDo. Så det är ju svårt att bortse från det.

Visst kan man ha haft dåligt tålamod också. De finns spelare de borde försökt behålla (Eddie L, Timashow etc).

Molinder och K-Fop hade man ju ett stort tålamod med. Iofs var det lite konstigt att K-Fop försvann efter sin bästa säsong i MoDo. Men som utomstående är de ju svårt att säga om MoDo gjorde fel när vi inte vet vad som ligger bakom.
Kommentera

Lite underligt att på Modos hemsida så är hela truppeb uppe nu utom Mikko som är så ny, fast bara Bjurö under målvakter.

Ska skadan vara så seriös att dom valt ta in en ny för hela säsongen och inte bara tillfällig ersättare.
Kommentera

Gavelo: efter att ha sett tempot på de träningarna jämfört med AJs träningar lutat jag åt dåliga tränare, men visst kan du ha rätt.
Kommentera

J F K: Kanske det varit så att klubbledningen inte haft tålamod med att låta tränarna utveckla spelare eftersom man desperat har försökt att vända den negativa trend klubben haft spelmässigt egentligen sen SM-guldet?!
Kommentera

Gavelo: Problemet som jag ser det är att ingen tränare på många år utvecklat spelarna. Hade vi behållit dem så hade det inte automatiskt inneburit att de blivit så bra som många är nu.

Sedan var vissa tokdyra eller på annat sätt inte villiga att stanna. Madsen och K fopp vill bägge ha riktigt mycket mer för att stanna än de kostat tidigare. Dvs, allt är inte då enkelt som det är på papperet.
Kommentera

Ogie Ogilthorpe:
Instämmer helt, varpå man kanske inte som modoit skall ha för stora förhoppningar om att man klarar av att ta steget upp till shl på några år.
Bygg en stomme, utveckla spelarna, se potentialen och låt det ta tid så kommer det bli en stabil förening på sikt.
Kommentera

WarEvryPractice:

Märkligt att ingen här inne verkar ha lärt sig ett skit. Ni gnäller på Svarten, men själva är ni ju precis lika icke-analytiska.

Problemet är inte att vi värvat dåligt. Problemet är att vi kickat spelare till höger och vänster. De var liksom inte goda noga för Modo. Det här tyder ju så klart på avsaknad av långsiktiga planer och strategi. Problemet blir att man får ingen kärna. Och talangutvecklingen blir extremt lidande.

Hade vi inte kickat spelar nertill höger och vänster hade vi haft en kärna av spelare som madsen, molinder, kfop, häggström, för de lägre formationerna och Ritola + edwin hedberg i de högre. Jens Westin, Ludwig Byström, Eddie Larsson på backen. Och många fler namn kan nämnas. Inte fan hade de misslyckats så kapitalt i ett kval som legoarmen av transatlanter gjorde i våras. Och spelare som albin carlsson t.ex. hade tagit steget till en fullfjädrad SHL-spelare.

Jämför SAIK. Inte fan har de bara supertalanger. Pontus Petterström är en grovjobbare utan offensiva skills en han tillför en jävla massa. Och Adam Petterson, hur många år har han fått på sig att utvecklas? De bygger konsekvent i en och samma riktning och de låter det ta tid.

Inte som Modo, som hattar helar tiden.
Kommentera

MoDo's scouting har som bekannt varit bristfällig senaste åren. Det finns förvisso fina undantag (Nylander, Önerud, Emil P, V Lööv).

Men likt förba..at, det är ju en trend som måste brytas om vi ska kunna komma tillbaka till SHL. Att ha bättre koll på vad man värvar är ett måste. Därför tycker jag try-outer är rätt väg att gå.

Jag har svårt att se vad som skulle vara problemet med att man använder try-outer (nån skrev det tidigare). Färdiga lag kanske inte ska använda korta kontrakt allt för mycket. Men är man i MoDos situation ser jag bara fördelar.

Luoma säger ju själv att han siktar på SHL. Han är i MoDo för att visa upp sig, ungefär som Salmela gjorde för några år sedan:

www.hockeysverige.se/2016/08/10/mikko-luoma-tranar-med-division-1-klubb-jag-vill-spela-i-sverige/

Tror inte han är dyr för MoDo. Men visst vi betalar nog mer än HC Dalen.
Kommentera

Nucky: Hört men glömt bort. Något i höftregionen iaf. Typ ljumskar eller nå sånt.
Kommentera

« · 1916063 · »