1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507750 inlägg · 4105 ämnen

Sillysäsongsnacktråd

« · 560274 · » Till forumet

Sv: Sillysäsongsnacktråd
Dream Team:

Snackade med en Dragan idag, som sa att Salo nog mest var en nödlösning ifall VF inte lyckas kontraktera någon bra målvakt. Eller hur han nu formulerade det.

Som sagt, skulle kännas skumt som fan om Salo skrev på för VF - när han bröt det kontrakt han har ett år kvar på för att han inte var motiverad att spela hockey längre. (Känns som att Tobbe L var en lite annan situation...)

NU ska jag sova.
Kommentera

knaskamilla: ...och helt plötsligt känns Frölunda mänskliga igen...Lundkvist ut och Sållo in.
Kommentera

Petey21: Jäklar, det tänkte jag ju inte på.

Eftersom jag av någon anledning inte tillåts använda message boarden så kan jag heller inte läsa vad fansen skriver på Avalanche officiella hemsida.
Kommentera

knaskamilla:

"Peter Forsberg's days in Denver are over."

"A press conference is expected to take place Thursday announcing his addition to the Flyers, the team that originally drafted Forsberg."

Kommentera

Paddan: Du glömde Sakic, det var tre från början som var med sedan Quebec-tiden (Sakic, Foote och Foppa). Men visst lär Pierre Lacroix få det hett om öronen nu, att släppa iväg både Foote och Foppa lär inte vara populärt...
Kommentera

knaskamilla: Tja, just nu känns det som att en post som GM i Avalanche inte är en angenäm sits. De enda två, vad jag kommer på, som varit med sedan Quebec-franchisen skriver kontrakt med andra klubbar.
Kommentera

knaskamilla:

Mest synd om är det väl om Foppa. Nu måste han ju slita nästan två år för att tjäna vad han förr tjänade på ett! Stackars sate...
Kommentera

Petey21: Ja då kan man ju säga att cirkeln är sluten - för det var ju i Flyers Foppa skulle hamnat från början om inte Ecke Lindros, som draftats av Quebec vägrat spela för fransoserna - och Foppa hamnade i Quebec och Lindros i Philadelphia i en av de sämsta traduppgörelser som gjorts.
Kommentera

Petey21:

Shit, alltså! Det trodde jag inte. Vad Coloradofansen ska vara arga/besvikna...
Kommentera

Foppa har tydligen skrivit på för Flyers... ett kontrakt på två år värt 10,7 miljoner dollar.
Kommentera

Modoante: Hehe.. förmodligen var det så ;-) Har han rekordet i flest antal förlorade SM-finaler, tro? Han ligger i vilket fall högt upp på den listan...
Kommentera

Dream Team: Så resonerade nog också Per hållberg när han gick till Färjestad:)
Kommentera

knaskamilla: Han kanske vill få en riktig chans att vinna ett SM-guld...
Kommentera

knaskamilla: jo jag vet..speciellt eftersom han bröt kontraktet för han var less på ishockey...kanske bara var så att han lessnat på övik..tobbe lundström gjorde väl samma sak när han flyttade till löven..han skulle ju åxå sluta
Kommentera

Gusse:

Skulle ju kännas mycket underligt om Salo helt plötsligt spelade hockey igen. Särskilt om det var i ES.
Kommentera

Äh, vi tar väl en artikel till när jag ändå är på gång

Team competitiveness key to Nazzy's return
Two other teams matched Vancouver's three-year, $18-million-US offer

Tony Gallagher
The Province

Wednesday, August 03, 2005

In the end, it seems Vancouver general manager Dave Nonis was extremely successful in selling the take-less, compete-more theory to his Swedish superstar Markus Naslund, the pitch evidently falling on receptive ears Tuesday night.

Naslund opted to return to the Canucks late in the evening because he wanted to play here and because the other two high-revenue teams which matched the offer of $18 million US over three years he will receive from Vancouver weren't, in his view, quite as ready to compete now as is the local club.

The agreement comes as great relief to the ownership and management of the Canucks, who were looking at restructuring their team had Naslund decided to take his skills elsewhere -- not really what you want to do from a marketing point of view given the NHL is returning from a tiresome lockout.

Naslund's re-signing allows them to hit the ice in much the same shape as they were when the lockout began, which is far more than most teams can boast. It puts them in what should be excellent shape for a good start to the season Oct 5.

"We evaluated every element to this and in the end it all pointed to the market being what it is and Markus' desire to return to Vancouver," said Naslund's exhausted Kingston, Ont. agent Mike Gillis, who had a long day also signing clients Tony Amonte (Calgary), Bobby Holik (Atlanta) and Pavol Demitra (Los Angeles).

"There's no doubt that competitiveness played a huge part in his decision and maybe the way it is now, you really do have to sacrifice a little to be on a winner.

"I mean, there's a reason why Martin Brodeur took less to stay playing in New Jersey. Obviously, money was not the overriding factor in Markus' final decision."

The return certainly blows away all the nonsense about Naslund being bothered by the personal attention he receives in this city, and the burden of being the captain and having to speak to the media every day during the season, as has been suggested publicly over the last two weeks.

Had he been troubled by these factors, the other cities in the running would surely have been given more consideration.

The locking up of Naslund comes just as the league appears set to make an announcement on the reinstatement of the Swede's longtime linemate Todd Bertuzzi, who will certainly be heartened to hear that when he does return to the ice the chemistry the pair generates should still be very much intact.

Bertuzzi is said to be in the best shape of his life, tipping the scales at 238 pounds, roughly 10 pounds lighter than when he was suspended by the league in March 2004.

Naslund went to bed late Tuesday night in Sweden and was not answering his phone, but his decision now allows Nonis to go about the business of actually improving the team that left disappointed after losing Game 7 to the Calgary Flames last year.

Word is he has made inquiries about Paul Kariya and at least two other players about the possibility of joining the Canucks, whose image around the league certainly gets a lift with Naslund's return.

That's great news," said Ed Jovanovski from Florida, where he was trying to contact his departing defensive partner of last year, Marek Malik, to congratulate him on his big-money deal.

"Obviously Markus is a big part of our team, the captain, and he brings a lot with his presence. With the new rules, I expect he'll really be something special this year. The rules will help him ... they should help us all. I just hope they find a guy for me to play with soon."

Jovanovski will become an unrestricted free agent at the end of next year, so he presents the next big challenge toward keeping this team together (the market for Scott Niedermayer likely to be a good indicator of where he'll come in next year at just 30 years of age).

Kommentera

Ibland lönar det sig att läsa message boards, ja förutom Avalanches som inte ens vill låta mig besöka den sidan utan säger att jag är "banned".

Här kommer artikeln

"Naslund signing shows Nonis has a firm grip
No one needs to worry about 'boy GM'

Ed Willes
The Province

Wednesday, August 03, 2005

Considering that the world around him was going insane -- and considering the next couple of days would make or break the Vancouver Canucks, to say nothing of his embryonic career as an executive -- Dave Nonis sounded fairly calm Tuesday.

Yes, he said, negotiations were under way with Markus Naslund and the captain was aware of the Canucks' limitations. Yes, there had been talks with Scott Niedermayer, but Nonis doesn't regard the situation as either/or ... in other words, the Canucks wanted to proceed with Naslund and the familiar core which, tragically, no longer includes Marek Malik, or they would rebuild around Niedermayer and a new nucleus.

Nonis left the distinct impression he's very much in control of things, which may come as some comfort to the faithful who are used to the more theatrical style of his predecessor.

Then again, there was a reason he sounded very much in control of things. Nonis, as The Province's Tony Gallagher uncovered later in the evening, had locked up Naslund for the next three years, thereby securing the core of his team and, just as importantly, securing his position as the new sheriff in town.

With the player market in the new NHL moving at the speed of light, there was some concern over the new man's ability to do the job. But with the signing of Naslund, Nonis has sent a clear message about the franchise's future and his own abilities.

He isn't Brian Burke. He's still a little green. But in a hyper-accelerated marketplace, where GMs are adding and discarding players as if they were managing fantasy-league teams, Nonis delivered the one player he had to deliver.

Now the Canucks can get on with their season and the fans can get on with the serious business of living and dying with this team. But the one thing they no longer have to worry about is the boy general manager.

"The pieces only fit if the numbers let them fit," Nonis said earlier in the day. "If it doesn't work out, it's up to us to move on to something else."

Still, earlier on Tuesday, there was some question over what would be left if things didn't work out for the Canucks. Day 2 of the new NHL was marked by unprecedented movement around the league, but as Canucks fans waited for news of Naslund, Plan A, or Niedermayer, the organization's fallback, the only announcement concerned the loss of the useful but expendable Malik to the always accommodating New York Rangers.

Niedermayer's name, in fact, generated most of the heat throughout the day. Late in the afternoon, his agent Kevin Epp said the great defenceman could finalize his decision as early as today -- which seemed to indicate he would choose between Vancouver and Calgary. Niedermayer, who's also contemplating a multi-year, $6.8-million-US-per offer from the New Jersey Devils, may still end up in Vancouver, but if Nonis can find a way to work Naslund, Todd Bertuzzi and Niedermayer under the salary cap, he should consider a new line of work.

Minister of Finance pops to mind.

But, in the end, Naslund was restored to his team and this market, and there's something reassuring about that. The sublime Swede might have received more money elsewhere but Naslund, you sensed, was never fully about the money.

Being captain of the Canucks seemed to mean something to him. Playing in Vancouver seemed to mean something to him. The fans' unconditional affection for him seemed to mean something to him. Today, all those things we always thought about him will be confirmed.

It's funny. During the course of attempting to track this story down Tuesday, a call was placed to Burke to see if he had any interest in signing Naslund for his new club in Anaheim. The Canucks' former GM protested he'd never do that to Nonis.

"[Naslund] should finish his career in Vancouver as a Canuck," Burke said. And there was something very right in that.

Kommentera

Paddan: Jahapp, man kanske skulle ha kollat tidningarna i Vancouver också. The Province skriver något om att han signat med Canucks, men mer går det inte att få ut då man som femtielva andra tidningar i USA och Canada måste vara medlem för att få läsa artiklarna.
Kommentera

Gusse: Det skulle vara intressant att se om den där informationen om Macke stämmer. Jag kan inte hitta något på de stora siterna, heller ingenting på några av skvallersidorna. De enda som sagt att det skulle vara klart var en radiostation i Vancouver.
Kommentera

Salo till Frölunda...macke kvar i voncover..nu händer det lite..men när skall MODO värva...

Kan Modo begära pengar av Frölunda för salo om han skriver på?
Kommentera

Så har du ex MODOiten Aucoin hittat en ny klubb. 16M$ för fya säsonger in the Windy City. Dessutom kan vi räkna bort Flyers som en möjlig klubb för TV-Pucken 88 kombinationen då Flyers idag signade Derian Hatcher, Mike Rathje samt Chris Therien.

Bobby Holik som blev utköpt av Rangers och fick två skottkärror med pengar skrev idag på för Atlanta och han skrattar nog hela vägen till banken.

Det kanske mest intressanta idag är väl att Näslunds agent bekräftar det Näslund tidigare sagt. En återförening kanske är möjlig trots allt? När kommer ÖA med uppgifter i denna fråga?

Adam Foote klar för Columbus också, han lämnar Colorado/Quebéc som han varit trogen ända sedan han draftades.
Kommentera

Nikki: Gretzky?
Kommentera

Martin S:

Ryktena säger att Mario Lemieux pushar hårt för att få Foppa till Pittsburgh... fast vem skulle inte göra det?
Kommentera

Poffa: Timmys kontrakt med Flyers måste väl vara rivet eller? Han kan väl knappast sitta på två kontrakt samtidigt?

Ryssland har förresten sagt nej till nhl dealen. Eftersom det tydligen räckte med att ett land sa nej så är den borta. Detta innebär i såna fall att nhl kan plocka spelare utan kontrakt hur som helst. Vill de plocka spelare med kontrakt så antar jag väl att Ryssarna siktar på fotbollspengar i övergångssummor typ.

Till sist så tror/gissar jag att Forsberg signar ett stort sponsorkontrakt med Pepsi eller Wal-Mart inom en snar framtid. Vad detta skulle innebära för hans framtid i nhl kan ni ju fundera på.
Kommentera

Paddan:

Då räknade jag fel.

Kommentera

Poffa:

Restricted Free Agents:
Stanislav Chistov, Chris Kunitz, Travis Moen, Rob Niedermayer, Samuel Pahlsson, Mark Popovic, Ruslan Salei.
Kommentera

Martin S:

Timander har ju två kontrakt. Påhlsson har väl mig veterligt ett år kvar på sitt kontrakt. Eller räknar jag fel i hastigheten?

Kommentera

Idag så kan alla lag borta i nordamerika bjuda på fria agenter hej vilt. Vilken blir den första stora stjärnan som signar? Kommer Niedermayer att flytta hem till Vancouver? För hur många lag kommer Forsberg/Näslund att vara klar för samtidigt?

Intressant att läsa aftonbladet. Ena dagen så är det klart med en återförening, nästa dag så tror dom inte alls det, dag tre kommer wennerholm in i bilden och säger att foppa trivs i denver och stannar, dag fyra så har de minsan snackat ihop sig och kommer att spela för minst 24 olika nhl-lag samma säsong.

Är det bara Sundström av folket från Övik som sitter på kontrakt? Sedin, Näslund, Sedin, Hedin, Weinhandl o Forsberg har det inte. Är osäker på hur situationen är för Påhlsson, Jo jag vet att Samme är från Ånge.
Kommentera

Paddan: Däremot verkar min meningsbyggnadsförmåga ha tagit en evig semester.
Kommentera

westerlind: Äh, så här säger de väl inte när du köper kulört tidskrifter

- Nej, vi tar tyvärr inte Visa-bilder!
Kommentera

NuMo:
Just det, "tar bilder" gör man möjligtvis på ICA Trollet om man inte vill betala.
Kommentera

westerlind & NuMo:

Skönt att två så rutinerade skribenter ställer sig bakom mig i denna svåra tid. Det tackar jag ödmjukast för.

Kommentera

westerlind: Det känns som att det borde heta "Ta (ett) kort PÅ oss" och "ta (en) bild AV oss.
Kommentera

Poffa: Det är lungt. Det heter "ta kort". Det innebär inte att det inte heter "ta bilder" också.
Kommentera

Poffa:
Äh, bry dig inte om honom, det heter visst "ta kort". Bilder är ett övergripande begrepp som innefattar såväl t ex fotograferade, tecknade som målade alster.

Jämför:
A) "Vill du ta kort på oss?" och
B) "Vill du ta bild på oss?"

Helknasigt säger jag.
Kommentera

Frisco:

Jävla svensklärarinna. Om du inte är snäll så blir det varken kort eller bilder för din del.

Kommentera

Frisco: Så här har jag svårt att se att någon på radiosporten skulle uppträda

"I come out of my body somehow when I'm there," Haynes said. "I remember one time climbing up on the desk during a fight. I was jumping up and down, staring into the monitor, swinging with the punches. Norm (Jones) was tugging on the back of my shirt to get me down. He thought I was jumping off the press box.
"After the game, it was a mess up there. I had to clean off my computer screen because it had spit all over it."

Mike Haynes, radiokommentator från Avalanche matcher berättar om sina känslor under matcher mellan Detroit och Colorado.

Kommentera

Poffa: Det heter inte ta kort. Det heter ta BILDER.

Gör gärna det åt mig också som är ute och njuter av en tågresa just då.
Kommentera

Lumber Jack: Han är i alla fall den den enda person som jag har hört talats om som faktiskt på match utför de trick som Kenta "Magic" Nilsson övar på träning. Detta utan att vare sig vara aktiv eller ha annan inspiration än att ha sett Kenta själv misslyckas gång på gång på träning.
Kommentera

Paddan: Underskatta aldrig Tomas "Sätt två man på mig" Hellgren.
Kommentera

Poffa: Hmm, är det såna med lila och gul fingerfärg?
Kommentera

Paddan:

Inget hardcore-fan, du inte.

Kommentera

Paddan:

Jaha. Ja, då blir det väl den tredje isträningen då. Eller...vänta...det är trevligt att sova på morgonen... Fjärde får det bli.
Kommentera

Poffa: Eftersom lokaltrafiken bestämt sig för att leka hejvilt med busstidtabellerna så måste jag kliva upp tidigt som faan för att vara vid Kempis vid 10-tiden.
Kommentera

Paddan:

Inte kan du väl låta något så bagatellartat som sömn komma i vägen för att vara på den första isträningen? I så fall så är du inget hardcore-fan.

Kommentera

knaskamilla: Den andra isträningen är ju mer anpassad efter de stackare som faktiskt har ett jobb. Om jag inte minns fel så börjar den runt halv sex på kvällen.
Kommentera

Poffa: Åfan, har du skaffat pressackreditering? ;)

Vaknar jag, för ovanlighetens skull, före kl 10 så lär jag nog befinna mig i Kempehallen på fredag.
Kommentera

Paddan:

Undrar vem Ocar Hedman är... Sen är jag besviken över att de ljög om att första träningen skulle vara nästa måndag. Well, well, jag får väl gå på den andra träningen i stället... (Eller tredje?)
Kommentera

Paddan:

Tja, jag lär väl åka dit för att försöka lista ut vilka spelare som är vilka. Kanske ta lite kort för de som inte kan närvara, snacka lite skit med de andra som lär vara där OCH inse att det är fasen så kallt att se på den första isträningen.

Kommentera

« · 560274 · »