1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Skellefteå AIK - MoDo Hockey 2012-09-13

« · 1515638 Till forumet

Skellefteå AIK - MoDo Hockey 2012-09-13

Förberedelserna är över. Nu startar kampen om poäng och tabellplacering i Elitserien 2012-13.

MODO Hockey inleder med match i Skellefteå Kraft Arena mot de två senaste säsongernas SM-finalister Skellefteå AIK.

– Det blir verkligen en värdemätare, säger MODO Hockeys headcoach Ulf Samuelsson och fortsätter:

– Skellefteå är en av de stora förhandsfavoriterna den här säsongen – vilket är helt naturligt. De har starka säsonger i bagaget och har i stort sett samma trupp som i våras tog silver.

Hur vill du summera MODO Hockeys försäsong 2012?

– Den har varit bättre planerad och upplagd än förra året. Vi har fått bättre möjligheter det här året – inte minst eftersom att vi klev in i säsongen med en fulltalig trupp direkt. Det var också en lärdom vi tog med oss från förra säsongen. Tittar man förberedelse- och resultatmässigt så är försäsongen 2012 klart bättre om man jämför med året innan.

Om vi tittar spel- och taktikmässigt – vilka förändringar ska man kunna se i MODO Hockeys spel den här säsongen?

– Det vi jobbat mycket med och någonting som vi hoppas ska prägla vårt spel är en bättre defensiv hockey. När vi analyserat matcherna från förra säsongen så kunde vi rent generellt se att vi bjöd på för mycket. Vi gav motståndarna alldeles för öppna och fina lägen. Det ska vi ändra på – samtidigt så ligger ändå vår tonvikt på snabba spelvändningar, att skapa mycket i vårt offensiva spel. Vi har många kreativa och skickliga spelare.

Läget i laget inför premiären?

– Vi har ju Påhlsson och Ritola på skadelistan och självklart är det tuffa smällar för oss. Dels om man ser till match för match men också för hur vi planerat vårt lagbygge. Men vi har under våra sista matcher under försäsongen sett att Morten Madsen tagit ett stort ansvar på en centerplats och nye Tomas Marcinko hoppas vi också ska kunna kliva in och ta istid.

Vad förväntar du dig för matchbild i premiären?

– Skellefteå kommer med all säkerhet att komma ut och försöka sätta press på oss. Vi vet att vi står inför en utmaning – en härligt inspirerande sådan, avslutar Samuelsson.

MODO Hockeys trupp i premiären
Målvakter:
29) Bernhard Starkbaum
69) Oscar Alsenfelt

Backar:
  3) Joonas Lehtivuori
  6) Ludvig Byström
15) Kyle Cumiskey
38) Nichlas Torp
49) Richie Regehr
51) Jonas Ahnelöv A
75) Richard Stehlik

Forwards:
10) Per-Åge Skröder
12) Dave Spina
17) Morten Madsen A
22) Ladislav Nagy
23) Björn Svensson
24) Niklas Sundström C
25) Marcel Müller
27) Peter Öberg
28) Kristian Forsberg
33) Gustav Possler
62) Janos Hari
65) Tomas Marcinko
70) Mario Kempe

Ej med:
Mattias Ritola
Samuel Påhlsson

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK - MoDo Hockey 2012-09-13
ETT ENDA DYGN KVAR!!!

Kommentera

Salle: JAG VEEEEET!!!!! TAGGA NHL13!!!!!! eller ööh, jag menar KROSSA SCHELLEFTE!!!!
Kommentera

Paddan:

Kung att starta med en bortaseger!

5-2 till Modo!

Kommentera

Här var det livat!

Drömmar om guld??

Kommentera

Patrik Källstr: En jäkla skitig backhand och plötsligt så har vi en sil i mål.
Kommentera

NuMo: Bra Powerplay Modo!
Kommentera

Patrik Källstr: Rena rama hönsgården. Inte en passning till egen spelare.
Kommentera

Patrik Källstr: Kul, Modo styr men saik har ett anfall på 7 min och gör 2 turligt mål.. :/
Kommentera

Berka:Gör SAIK 2 mål på ett anfall?
Kommentera

73Sjöbba:

Roligare att ligga under än att bara spela 0-0, trök!

Kommentera

Berka Under grundserien förra säsongen hade SAIK så sagolikt mycket tur mot Modo att det borde vara straffbart. Det är bara inse att det spelar ingen roll om man är bättre eller sämre än SAIK, för de kommer ha samma ohyggliga flyt med studsar även där här säsongen:/
Kommentera

Patrik Källstr:Ok.
Kommentera

3-0 i en match där Modo stått för de mesta och de bästa...

Heja saik eller nått
Kommentera

Berka: Dags att visa att ordet Powerplay överhuvudtaget finns inom föreningen nu kanske?
Kommentera

Patrik Källstr: Domarna är iaf konsekventa
Kommentera

Berka: Fast Alsenfelt har varit hyfsat darrig. Ihåligare får man leta efter.
Kommentera

Berka: Ridå utan dess like
Kommentera

Det räcker inte med att man börjar bli sjuk tydligen...
Kommentera

Patrik Källstr: Ja nu är det ridå fast Modo kanske varit lite bättre, men saik har en ruggig utdelning!
Vad ska man säga saik har egentligen igentligen men har gjort 4 mål, med saiks flyt hade Modo haft minst 4
Kommentera

Patrik Källstr: Jaja. Allt har inte varit förgäves och negativt i lla fall. Tvingades göra en ny sökning på digitalboxen för att få in canalen. Något jag dragit på allt för länge. Nu är det gjort. Meeen. Vad skall man se på nu då? Radiosporten kanske.
Kommentera

Kul med hockey igen! Lr nått.

Nagy är helt offside och Alsenfelt bygger väl inget självförtroende direkt...
Men Kempe ser bra ut tkr ja :-)
Kommentera

Flyt eller inte, blir ju helt nerkissade.
Kommentera

J F K:

Alsenfelt står hittills för en av de sämsta insatser jag har någonsin har sett av en elitseriemålvakt. Mike Morrison gjorde ingen period som var i närheten av detta.

Sedan kan man förstås diskutera vad i helvete utespelarna håller på med, men det bisarra är att Alsenfelt var nära att släppa in ytterliggare puckar.

Han såg ju bra ut under försäsongen så vi får väl hoppas att det är premiärnerver eller något. Men målvaktsbyte nu är en självklarhet.

Kommentera

Holloway het hittills!
Kommentera

Man grinar just nu. 1-0 hade inte varit mål med gamla reglerna. 2-0 skulle läget vara över, men biljardmästaren löser det ändå. 3-0 är exempel på hur man fuskar till byten på bästa möjliga sätt. Det i kombo med att vi tydligen tycker att man inte skall Rädda speciellt många puckar får en att längta till slutsignalen. Må lördag bjuda på mer underhållning.
Kommentera

McFire: Inte spelmässigt. Målmässigt, absolut, men nu är det 55 omgångar och då tycker jag att spelet är viktigare. Skulle man förlora mot ett - återigen - extremt turligt SAIK på bortaplan är det inte hela världen.

Sedan undrar jag om den som kom på att Lehtivuori och Cumiskey ska spela ihop är riktigt nykter. De har varit katastrofala ihop varenda sekund de spelat i egen zon under hela försäsongen. Trots det tycker någon att de ska spela ihop. Jag finner helt enkelt inte ord för att beskriva det.

Kommentera

J F K: Värdelösa i egen zon oavsett.
Kommentera

McFire: Man var rätt bra i försäsongen och sorterade bättre än ifjol. Det är premiär och mycket press. Ha lite lugn...
Kommentera

J F K:

Det påminner mig om Hardy Nilssons experiment med offensiva och defensiva backpar. Men tränaren vet ju alltid bäst...

Kommentera

J F K: Ser man de possitiva är det ju att modo är jämna med saik på borta is spelmässigt
Kommentera

Berka: Själv hittar jag ingte Skelelfteåflytet. Inget mål de gjort behöver de be om ursäkt för, tvärtom. Modo har ju haft flyt att inte Alsenfelt släppt ytterliggare mål.

Våra stenstoder i egen zon är en stor del av förklaringen. Har de testat att ta ett skridskoskär än?

Kommentera

J F K: Lugn? Jag är fruktansvärt lugn :) Påpekar bara fakta, om vi var bra förut, eller kommer vara bra senare är en helt annan sak. Faktum kvarstår att vi i denna period blev nerkissade och är värdelös i egen zon.
Kommentera

Berka:5-0 nu ser dåligt ut det här.men vi spelar ju iaf jämt med Saik på bortaplan eller hur var det?
Kommentera

McFire: Nu lade jag i alla fall in en tia vardera på oavgjort resp. Modoseger. 140 och 650 gånger pengarna.  Tycker det ser bra ut. Tuffe Uffe kommer att skälla ut dem i periodpausen.
Kommentera

Modoante: Spelar jämt gör vi, men försvarsspelet ser inte alls ut som det gjort tidigare under försäsongen. När Alsenfelt släpper in allting så har väl Modo tappat intresset.
Kommentera

NuMo: Äh, det här är planenligt. Allt för att skapa en underdogkänsla inför länsderbyt...
Kommentera

Paddan: Sjukt. Skotten är 10-18, men resultatet 5-0.
Kommentera

Paddan: Underdog. Det lär illa.

Nu närmar jag mig mina pengar i alla fall. 

Kommentera

You can go fuck yourselfs!!!!

Kommentera

Heja Starkbaum!
Kommentera

Patrik Källstr: Yourselves...

Annars känns det jobbigt att ha två målvakter som inte börjat bra.

Kommentera

J F K: Tkr dock att Starkbaum inte hade jätte mkt å göra åt målet. Välplacerad och stenhårt.
Kommentera

Monno:

Han får inte släppa in skott från den där vinkeln, även om Möller får en bra träff.

Men jag vet ärligt talat inte vad jag tycker om Uffe som tränare. Jag menar, nu när Ritola är borta, varför testar han inte Hari i en producerande kedja? Vad har han tänkt att Nagy ska uträtta med Kempe och Marcinko?

Och backparen är ju så idiotiska att det inte ens är värt att diskutera.

Kommentera

Monno:

Marcel Muller har det sämsta direktskottet i Elitserien genom alla tider från blå. Hur fan kan han få stå som skytt???????  Han har fått felträff på 5 av 5 :O 

Modo har efter fem år av samma fel inte fattat att man måste dra hem tredje man mot lag som Skellefteå.

Modo har som det ser ut och som en del av oss befarat inte tillräckligt med naturliga målskyttar.

Vem ska stå i mål?

Nåja, första matchen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk:

Haha, Forsberg och Madsen lirar Powerplay, ser ut som då grabbarna på Volvo lirar morgonhockey.

Kommentera

Sawchuk:Kan det bero på dålig kommunikation i laget?

Redigerad kommentar

Kommentera

Ska detta bli en sån där säsong där två darrande målvakter får stå varannan match och snittet ligger på ca 4 insläppta mål per match?
Kommentera

73Sjöbba: Nä men tkr Kempe och Starkbaum får en ok. Och Nagy gick från att vara mega dålig till att iaf försöka i sista.(lite sent kanske).

Absolut största problemet i matchen var det oerhört dåliga passningarna.

Lite jobbigt att Oscar fick sån skit start och Regehr imponerar inte.

Man bara första matchen, vist var vi väl totalt värdelös första matchen ifjol va?
Kommentera

« · 1515638