Paddan:
Kung att starta med en bortaseger!
5-2 till Modo!
73Sjöbba:
Roligare att ligga under än att bara spela 0-0, trök!
J F K:
Alsenfelt står hittills för en av de sämsta insatser jag har någonsin har sett av en elitseriemålvakt. Mike Morrison gjorde ingen period som var i närheten av detta.
Sedan kan man förstås diskutera vad i helvete utespelarna håller på med, men det bisarra är att Alsenfelt var nära att släppa in ytterliggare puckar.
Han såg ju bra ut under försäsongen så vi får väl hoppas att det är premiärnerver eller något. Men målvaktsbyte nu är en självklarhet.
McFire: Inte spelmässigt. Målmässigt, absolut, men nu är det 55 omgångar och då tycker jag att spelet är viktigare. Skulle man förlora mot ett - återigen - extremt turligt SAIK på bortaplan är det inte hela världen.
Sedan undrar jag om den som kom på att Lehtivuori och Cumiskey ska spela ihop är riktigt nykter. De har varit katastrofala ihop varenda sekund de spelat i egen zon under hela försäsongen. Trots det tycker någon att de ska spela ihop. Jag finner helt enkelt inte ord för att beskriva det.
J F K:
Det påminner mig om Hardy Nilssons experiment med offensiva och defensiva backpar. Men tränaren vet ju alltid bäst...
Berka: Själv hittar jag ingte Skelelfteåflytet. Inget mål de gjort behöver de be om ursäkt för, tvärtom. Modo har ju haft flyt att inte Alsenfelt släppt ytterliggare mål.
Våra stenstoder i egen zon är en stor del av förklaringen. Har de testat att ta ett skridskoskär än?
Paddan: Underdog. Det lär illa.
Nu närmar jag mig mina pengar i alla fall.
Patrik Källstr: Yourselves...
Annars känns det jobbigt att ha två målvakter som inte börjat bra.
Monno:
Han får inte släppa in skott från den där vinkeln, även om Möller får en bra träff.
Men jag vet ärligt talat inte vad jag tycker om Uffe som tränare. Jag menar, nu när Ritola är borta, varför testar han inte Hari i en producerande kedja? Vad har han tänkt att Nagy ska uträtta med Kempe och Marcinko?
Och backparen är ju så idiotiska att det inte ens är värt att diskutera.
Monno:
Marcel Muller har det sämsta direktskottet i Elitserien genom alla tider från blå. Hur fan kan han få stå som skytt??????? Han har fått felträff på 5 av 5 :O
Modo har efter fem år av samma fel inte fattat att man måste dra hem tredje man mot lag som Skellefteå.
Modo har som det ser ut och som en del av oss befarat inte tillräckligt med naturliga målskyttar.
Vem ska stå i mål?
Nåja, första matchen.
Redigerad kommentar
Sawchuk:
Haha, Forsberg och Madsen lirar Powerplay, ser ut som då grabbarna på Volvo lirar morgonhockey.
Redigerad kommentar
Förberedelserna är över. Nu startar kampen om poäng och tabellplacering i Elitserien 2012-13.
MODO Hockey inleder med match i Skellefteå Kraft Arena mot de två senaste säsongernas SM-finalister Skellefteå AIK.
– Det blir verkligen en värdemätare, säger MODO Hockeys headcoach Ulf Samuelsson och fortsätter:
– Skellefteå är en av de stora förhandsfavoriterna den här säsongen – vilket är helt naturligt. De har starka säsonger i bagaget och har i stort sett samma trupp som i våras tog silver.
Hur vill du summera MODO Hockeys försäsong 2012?
– Den har varit bättre planerad och upplagd än förra året. Vi har fått bättre möjligheter det här året – inte minst eftersom att vi klev in i säsongen med en fulltalig trupp direkt. Det var också en lärdom vi tog med oss från förra säsongen. Tittar man förberedelse- och resultatmässigt så är försäsongen 2012 klart bättre om man jämför med året innan.
Om vi tittar spel- och taktikmässigt – vilka förändringar ska man kunna se i MODO Hockeys spel den här säsongen?
– Det vi jobbat mycket med och någonting som vi hoppas ska prägla vårt spel är en bättre defensiv hockey. När vi analyserat matcherna från förra säsongen så kunde vi rent generellt se att vi bjöd på för mycket. Vi gav motståndarna alldeles för öppna och fina lägen. Det ska vi ändra på – samtidigt så ligger ändå vår tonvikt på snabba spelvändningar, att skapa mycket i vårt offensiva spel. Vi har många kreativa och skickliga spelare.
Läget i laget inför premiären?
– Vi har ju Påhlsson och Ritola på skadelistan och självklart är det tuffa smällar för oss. Dels om man ser till match för match men också för hur vi planerat vårt lagbygge. Men vi har under våra sista matcher under försäsongen sett att Morten Madsen tagit ett stort ansvar på en centerplats och nye Tomas Marcinko hoppas vi också ska kunna kliva in och ta istid.
Vad förväntar du dig för matchbild i premiären?
– Skellefteå kommer med all säkerhet att komma ut och försöka sätta press på oss. Vi vet att vi står inför en utmaning – en härligt inspirerande sådan, avslutar Samuelsson.
MODO Hockeys trupp i premiären
Målvakter:
29) Bernhard Starkbaum
69) Oscar Alsenfelt
Backar:
3) Joonas Lehtivuori
6) Ludvig Byström
15) Kyle Cumiskey
38) Nichlas Torp
49) Richie Regehr
51) Jonas Ahnelöv A
75) Richard Stehlik