1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506671 inlägg · 4103 ämnen

Skellefteå - MODO Hockey 2007-10-20

934584 · » Till forumet

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2007-10-20
Svenska Ishockeyförbundets Tävlingsnämnd beslutade idag att man bötfäller Modo för att man vägrade skriva under ett avstängningsmeddelande i matchen mot Skellefteå 20 oktober.

Straffet blir 5000 kronor.

"Tävlingsnämnden konstaterar att MODO Hockey inte följt gällande tävlingsregler och finner att föreningen ska åläggas en straffavgift", skriver förbundet i utlåtandet.
Kommentera

Tänkte att det kunde vara intressant att veta vilka som ingår i disciplinnämnden och vilket deras regelverk är. Regelverket är nog godtyckets regelverk, jag har då iallafall inte hittat något. Detta är i alla fall medlemmarna och lite om deras bakgrund och nuvarande arbete.

Martin Holmgren, Ordförande
Juridisk domare och rättschef hos kulturdepartementet.

Cattis Zethelius, Sekreterare
Administratör på hockeyförbundet och på SISU.

Hans-Göran Elo, Ledamot
Gammal hockeyspelare, spelade för Hammarby och Djurgården. Jobbar numera för arbetsgivaralliansen, en slags stödorganisation främst för arbetsgivare inom det ideella.

Ulf Lindgren, Ledamot
fd. domare i Elitserien i ishockey. Han fick Guldpipan 1985.

Åke Markström, Ledamot
Gammal Skelleftåspelare som kommit upp sig inom förbundet. Fixade JVM till Skellefteå år 2000. Driver mäklarfirma i Skellefteå?

Stefan Persson, Ledamot
Gammal hockeyspelare, fostrad i Piteå, sedemera Brynäs och New York Islanders (4 Stanley Cup!) Numera projektledare på profilklädesfirman Wackes.
Kommentera

bisterfinnen:

"som följd av någon" = "till följd av något"
Kommentera

bisterfinnen: Undrar om det förekommit att spelare haft såna här blodampuller som man kan ha när man ska klä ut sig till vampyr i munnen för att simulera en skada vid highsticking? Borde vara lätt att ha tillgängligt i båset! :)
Kommentera

Paddan:

Nej, läkaren ska bara tillkallas för att sköta om spelaren. Ev. påföljder utöver GM ska avgöras vid en efterföljande videogranskning.

Även förseelser som inte blev utvisning (för att domaren/domarna missade det) ska kunna bestraffas i efterhand.

En skada som uppkommer som följd av någon som inte strider mot regelverket ska naturligtvis inte rendera någon ytterligare påföljd.
Kommentera

Wayne Gresky:

Ja, sådant kan ju alltid hända. Kanske det ska finnas ett tak på avstäningens tid, låt oss för sakens skull säga en säsong?!

Det finns en skadepåföljdsregel som har ett "olyckshändelse-rekvisit", Highstickning. Inkonsekvent och ologiskt om ni frågar mig.
Kommentera

bisterfinnen: Vid en första tanke kanske det kan förefalla logiskt med avstängning medan spelaren är borta. Men råkar du skada fel spelare kan i så fall din karriär vara över. För vad händer om du skulle tackla en spelare hårt men juste? Med svenska regler så åker du ut för charging. Om spelaren då får sin 11:e hjärnskakning när han trillar i isen och tvingas lägga av så blir du ju avstängd för alltid!
Kommentera

bisterfinnen: Hmm, ska man konsultera läkare om en korrekt utförd tackling också resulterar i skada på motståndaren? Så att man kan få matchpenalty för sånt också?
Kommentera

Wayne Gresky:

Näh, tänkte väl mest på kalle anka-regeln. Tycker att stor-kalle själv Peter Andersson visar på sin och regelskaparnas feltänk när han påvisar regelns bakgrund:

"Regelverket är sådant att både handling och effekt ska avvägas."

Hur ska en domare direkt efter en förseelse kunna utröna vilken effekt handlingen gett? Inte ens lagens läkare kan ju med säkerhet ställa en (opartisk) diagnos direkt på isen.

Det enda raka är att ändra rapport-reglerna så att såväl en missad förseelse som ett felaktigt utdömt straff i efterhand ska kunna korrigeras. T.ex ska ett Match Penalty i efterhand kunna korrigeras till ett game misconduct likaväl som en missad förseelse ska kunna leda till avstängning motsvarande den skadade spelarens konvalescens.

Mitt förslag är alla skrivningar om automatisk straffskärpning vid skada tas bort helt. Möjligheten att utdöma MP och GM finns ju ändå. Ev. straffskärpning ska ske i efterhand, när skadan är konstaterad och diagnostiserad och matchvideon kan granskas i lugn och ro.

Det logiska straffet borde vara att spelaren som orsakat skadan (om det inte tydligt framgår att det var en ren olyckshändelse typ t.ex. krock) blir avstängd lika länge som beräknad konvalescens och att straffet kan kombineras med penningböter.
Kommentera

bisterfinnen: Området bedömningar av hjärntumörer?
Kommentera

Wayne Gresky:

Är det bara jag som tycker att aftonblaskan i artikeln lyckats vara både sakliga och opartiska och på det stora hela skapat en intressant artikel i ämnet?
Kommentera

Paddan: I det här fallet vill jag även kritisera tv-produktionen. Är det en situation som ger matchstraff vill jag se minst 50 repriser, men sammanlagt tror jag att det bjöds på 3-4 stycken igår. Annars måste jag säga att ppv-kommentatorn nog var den bäste jag hört i år. Han visste vad de flesta spelarna hette och lät bli de där trista inlästa historierna som vissa andra rabblat som ett mantra under hela matcher.

Angående läkarens skicklighet så får man inte hans kompetens för given, det är rätt vanligt att läkare gör felaktiga bedömningar:
www.aftonbladet.se/kropphalsa/article1038704.ab

Domaren borde lyssnat till Haralds tränarinstinkt!
Kommentera

Poffa: Och eftersom jag bara sett situationen spelas upp i min hjärna säger jag: Äh, vadå, Steen rörde ju honom knappt!
Kommentera

AM: "Larsson åkte in i sargen med huvudet först. Solklart matchstraff tänkte alla."

Haha. Ingen utvisning, tänkte jag.
Kommentera

Synd att dom missar det vesäntliga i hela situationen, nämligen att det inte var en tackling i ryggen...

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/elitserien/article1060957.ab
Kommentera

Nikki:

Inte konsekvens av en tackling utan konsekvens av en foul som normalt skulle rendera minst en tvåminutersutvisning.
Kommentera

MorganaLefaey: Jag har svårt att se att dom kommer att sparka Harald jag. Men som det känns nu så verkar ju inte han kunna motivera spelarna till att prestera. Det kanske är så att Harald fortfarande går och tänker på guldet och att han var den som gjorde det omöjliga. För ibland blir man rejält brydd när han går ut och säger att laget spelar bra när det ser ut som pojklags nivå på isen.
Kommentera

Petey21: Man behöver inte beskåda dem. Jag brukar kunna klanksa ner på modo ganska rejält, men den här gången så skall jag klanka ner på domaren.
Så jävla otroligt att han får mp för det där. Nu kan jag väl inte säga att matchen avgjordes där för modo sög kolrot hela jävla tiden och tror inte de kommit närmare om det inte hänt, men ändå.

Harald får sparken innan november är slut om man inte ligger topp 6.

Kommentera

Salle: Någon som vet om dessa två tacklingar finns att beskåda på nätet?
Kommentera

AM: Detta blir värre och värre.

Larsson går in i situationen mellan de två MoDoiterna, Steen och Wargh, som självklart trycker till. Dock så görs detta axel mot axel.
Att Larsson sedan faller med huvudet in i sargen och gör sig illa är ju bara otur.

OM regeln skall vara så här så MÅSTE man (läs domaren) kunna mildra straffet via en videogranskning efter matchen . Fast då betyder ju det att en domare erkänner att han har fel och det har väl aldrig skett i svensk hockey.
Kommentera

Poffa: Det måste vara en regelvidrig tackling som skadar spelaren för att det ska bli matchstraff.
Larsson tackling på Wargh var alltså utförd i enlighet med regelboken.
Tänkte ifrågasätta varför steen inte fick matchpenalty när han enligt regelboken skulle fått det, tills jag kollade och såg att det var ändrat. Han är alltså automatiskt avstängd på måndag.

523 – TACKLING BAKIFRÅN – Checking from behind
a) En spelare som åker på, hoppar på, otillåtet tacklar eller på något sätt träffar
motståndaren bakifrån skall, efter domarens omdöme, ådömas:
- Mindre straffet + Misconduct Penalty, (2+10)
- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty (MP)
b) En spelare som med checking from behind skadar sin motståndare skall ådömas:
- Match penalty (MP)
Kommentera

Frisco: ja det är det väl, nej jag bara jävlas, regeln är som hockeyligan/förbundet i övrigt.
Nej tillbaks med läktarflaggor.
Kommentera

RTS: Så när är det en skada, då? När man inte kan fortsätta spela?

Tommy Wargh blir tacklad in i sargen, så att han gör illa handleden. När utvisningen döms så vet de inte om han kan komma tillbaka till matchen, eller ej. I det fallet borde det alltså blivit 5+20 för att han skadar spelaren?

Det som jag är irriterad över är hur man skrivit regeln.
Kommentera

RTS: Om en spelare åker in i sargen med huvudet före. Är det alltid en motståndares fel?
Kommentera

AM: Tror nog de flesta läkare hemma som borta vet lite mer om skador än bortalagets tränare.
Kommentera

Paddan: I NHL heter regeln "Intent to injure", jag föredrar verkligen den skrivningen framför IIHF-varianten där utvisningens längd beror på utfallet.
Kommentera

Paddan: Jo jag har precis läst det, skrämmande om det är så att lagets egna läkare ska vara med och bedömma utvisningar.
Kommentera

AM: Och så här kommenterar Harald situationen:
"Harald Lückner var självklart besviken på hur matchen gestaltade sig, främst var han dock väldigt upprörd på matchstraffet som Oscar Steen fick.

- Mycket märkligt måste jag säga. Jag ser en fara för Svensk Hockey i detta med att domaren skall kontrollera huruvida spelaren är skadad eller ej. Först fick Steen 2+10 minuter för checking from behind men efter att domaren överlagt med Skellefteås läkare så ändrades domslutet till 5+20. Självklart så är han skadad då, dundrade Lückner.

- Om det skall vara såhär så får vi sluta styrketräna och bara träna start och stopp i fortsättningen."
Kommentera

Chuck Norris is not hung like a horse... horses are hung like Chuck Norris.
Kommentera

AM: Some people get lucky and kill two birds with one stone. Chuck Norris once killed four birds with half a stone. What's that? You say there's no such thing as half a stone? The four dead birds didn't think so either.
Kommentera

Salle: Sen har tydligen aftonbladet hunnit med att fråga alla i publiken och övriga om den händelsen...

"De flesta misstänkte en hämnd eftersom Larsson satte en tuff tackling på Tommy Wargh 4.06 in i mittperioden. "
Kommentera

Och Aftonbladet har koll på vad som hände...

"I tisdagsmatchen mellan Modo och HV 71 var Oscar Steen bäste Modospelare. Nu var Ö-vikslaget i obalans och det fick Skellefteås Thomas Larsson plikta för.

12.56 in i perioden jagade han en puck i Modos zon när Oscar Steen tryckte honom i ryggen så att han åkte in i sargen med ansiktet. Larsson blev liggande och Steen fick matchstraff för tacklingen."

Kommentera

Salle: Men Box play var strålande idag ..nästan ingen aik chans alls
Kommentera

Wayne Gresky: INGEN skulle åkt i den situationen som gav Steen 5+...

SAIK:aren faller med huvudet i sargen när han klämmer sig in mellan två MoDo-spelare.
Kommentera

Paddan:
Döme kanske hade lika mycket vilja som underhudsfett.
Kommentera

Gusse: Var det någon som skulle åkt ut i stuationen så var det ju dessutom Wargh och inte Steen. Ska stillestående närkamper vid sargen ge matchstraff bara för att någon tappar balansen så är snart den här sporten fjantigare än basket.
Kommentera

Wayne Gresky: En ny 5 minutare och matchstraff..även denna hårt dömd ..Måste det drabba nått av dom andra stora lagen innan det händer nått
Kommentera

65selander:

Ah, är det nya James-singeln de gör reklam för måntro?
Kommentera

Icing-Ove: Warg måste ha svarat för något av årets miss, missa öppet mål när pucken ligger på mållinjen. Svarten var riktigt usel igen. Hasse Jonsson måste ha svarat för årets svagaste insats men sämst på planen var Lahti som var ett skämt tillsammans med sina assistenter på linjerna.
Kommentera

knaskamilla: Eller så äter man alldeles för nyttigt nuförtiden, dags att ta tillbaka Döme som näringsfysiolog. Någonting måste han ju ha gjort rätt som kunde lassa in så mycket och ändå gå ut och leverera titt som tätt.
Kommentera

Paddan:
Luktar SM-guld lång väg...
Kommentera

Paddan:

Ja, busschauffören kan vi väl inte sparka i alla fall?
Kommentera

Jaaaaaaaaaaaaaa, vi håller nollan på bortaplan. Helttoppenfenomenaljävlauruselttamefan. Sparka Hedin!
Kommentera

Icing-Ove: haha det tackar jag för enda chansen att bli känd, Rubrik i tidningen (Nordaboy även kallad Modo jävlare)
Kommentera

65selander:

Verkar vara ett moget gäng. Undrar vad de har för inträdeskrav. Förmodligen måste de ha ngn sorts övre IQ-gräns, i alla fall...80?
Kommentera

Paddan:

Precis. Skillnad på vem som gör det. Dessutom är det ju alltid då en spelare skadas som en konsekvens av en tackling det ska rendera i 5+20, men det räknas tydligen bara om det är en Modospelare som står för tacklingen.
Kommentera

Nikki: Nu ser jag inte matchen, men det lät på webradion som att de båda situationerna var ungefär lika fula, men den ena kostade bara två minuter och den andra 5+20
Kommentera

Paddan: Är väl denna [url=www.carlstadsfinestcrew.se/blog/]falang[/url] som inte kan sköta sig.
Kommentera

Jaha, skillnad på vilket lags spelare som skadas tydligen.
Kommentera

934584 · »