1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

504587 inlägg · 4099 ämnen

Slaget om Västernorrland, del VII, 18/3 -07

« · 858491 Till forumet

Slaget om Västernorrland, del VII, 18/3 -07
MODO Hockey - Timrå
Swedbank Arena
2007-03-18, kl 17:15

Målvakter:
60 Karol Krizan (30 Mikael Zajkowski).

Backar:
3 Mattias Timander
5 Hans Jonsson
6 Tobias Enström
8 Oscar Hedman
32 Tobias Viklund
35 Pierre Hedin
34 Tommy Wargh
38 Adam Andersson.

Forwards:
4 Mattias Hellström
10 Per-Åge Skröder
17 Kristian Kuusela
18 Peter Öberg
19 Mikael Pettersson
20 Oscar Steen
23 Zdenek Blatny
24 Niklas Sundström
28 Miloslav Horava
39 Per Svartvadet
59 Robert Döme

Kvartsfinalserien MODO Hockey mot Timrå i "Slaget om Västernorrland" är framme i en sjunde avgörande match ? precis som många hade förutspått.
- Nu är vi där och nu gäller det att vara ödmjuk inför uppgiften, säger Harald Lückner, MODO- coachen. Bara att erkänna också att vi hade flyt senast i Timrå, men på något sätt var det väl vår tur nu.
Hemma/borta har liksom inte haft någon betydelse för utgången av matcherna på sistone, MODO har två raka i E.ON Arena, Timrå två raka i Swedbank Arena.
- Ibland kan det vara lättare spela borta och följa den spelplan man har. Men nu handlar det om en sjunde avgörande match och självklart spelar jag den hellre i Swedbank Arena än borta.
Det var nära att ni gått bom direkt nere i Timrå senast, stolpskott Oscar Sundh redan efter tio sekunder.
- Det hade varit en kalldusch. Trots att slutet blev bra och att vi växte in i matchen släppte vi till för mycket. Tänker på Pärssinens stolpträff vid 1-1 och Koskinens friläge i slutet. Det är just på grund av sådana här saker jag menar att vi måste vara ödmjuka inför uppgiften.
Sammanfatta kvartsfinalserien så här långt!
- Fantastisk matchserie, den i särklass bästa och mest dramatiska. Det har varit sex härliga matcher för alla inblandade och inget tyder att den sjunde avgörande blir mindre dramatisk.
Du pratade mycket om din grundstomme Jonsson, Timander, Svartvadet, Sundström senast.
- Med all rätt. De var verkligen fokuserade och gjorde ett fantastiskt jobb. Jag var stolt på det sätt som vi växte in i matchen.
Vad säger du om det psykologiska 3-2 som kom 22 sekunder efter kvitteringen?
- Ett helt osannolikt mål. Jag kan inte påminna mig ha sett något liknande. Men klart det var skönt och flyt till tusen. Det här gjorde att vi aldrig hann reagera riktigt för 2-2. Vi var direkt i vinnarhålet igen.

Noterbart om laget
Skadade/ sjuka: Andreas Salomonsson borta säsongen ut, Justin Morrison fortfarande frågetecken, men klart på gång.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland, del VII, 18/3 -07
zigge: We aim to please! Part II.
Kommentera

Lumber Jack: Så Horavas "konstmål" var inte någon form av missil?
Kommentera

Paddan: Visst var det det. En transeuropeisk med riktad sprängverkan mot de svurna fienderna, i frihetens och mänsklighetens tjänst.
Kommentera

Går tydligen rykten bland Mora fansen att Eric Johansson skall vara klar för Modo ..,..jag vet inte vad man skall tro..men jag skulle hellre se nån annan spelare än han
Kommentera

Lumber Jack: Röd-vit missil , finns det? Måste vara fejk. Eller dansk?
Kommentera

Gusse:

Jag tror grymt mycket på den gode Eric. Han skulle verkligen passa fint in i laget.
Kommentera

Lumber Jack:

Ser ut som den där Tintin-raketen.
Kommentera

Bad_Brett: Det tycker jag också. I varje fall den ena.
Kommentera

Lumber Jack: Då är det väl dags för den urgamla frågan: Vad kom först, Tintin eller V2? Eller: Vem är starkast, Dupond eller Dupont?
Kommentera

"Kanske-kanske kan Brynäs skrälla i Modo borta, men dom har knappast mer än 40% chans at gå vidare! Men å andra sidan har Modo sviktat förr när det gäller på hemmaplan ! Dessutom så är det Brynäs som inte har NÅGOT att förlora medans MODO har allt!"
Kommentera

Therion: Han va nog REJÄLT i Hatten!!

Boorken passar som hand i handsken! Så träffande.
Påminde om Matrix när han klev ut i sin svarta blottarrock, utan handskar, o visade hur många minuter Jämtin BORDE fått!
Kommentera

Therion: En yrkesspelare....hmm..han kan inte bli rik på sitt yrke.
Kommentera

Lumber Jack:
Hmm, undra om jag kommer in i morgon, på min nyinköpta biljett står det
"Kvartsfinal 4" Datumet är dock rätt.
Kan det vara Trådmakaren, dvs Lumber som även skriver biljett-texten?
Kommentera

zigge: Det är väl kvartsfinal 4 i Swedbank som står för dörren, ja, alltså er fjärde hemmamatch i kvartsfinalserien..
Kommentera

zigge:

På min gamla biljett står det också kvartsfinal fyra. Du är inte så smart du, va? ;)
Kommentera

Dream Team: Johupp, misstänkte väl just det. Men MODOspelarna känner sig just nu inte alls hemma i hallen, de tycker det ska bli en bortamatch.
Hoppas TIK känner sig hemma!
Kommentera

knaskamilla: Jag, nej? Nu var det väl inte jag som skrev ut den, utan självaste Allas Trav o Galopp.
Kommentera

zigge: Ja, det återstår väl att se. Att bortalaget har kommit över i runda slängar 500 biljetter till matchen torde inte försämra vare sig känslan av gott stöd från läktaren eller att de känner sig som hemma.
Men nu är det ju ni som har pressen på er - det är ni som spelar hemma!
Kommentera

Dream Team: ja vissta ja, OK, GRATTIS!! Lycka Till mot FBK!!
Hemma vinner man ju inte längre, tur Ni har 1 extra bortamatch mot FBK.
GRATTIS till SM-guldet!
Kommentera

zigge: Tack för ingenting. Ni knäcker oss lätt.
Optimisttips: MoDo-Timrå 13-1

S U C K...
Kommentera

Dream Team: "Men nu är det ju ni som har pressen på er - det är ni som spelar hemma!"

Hahaha...
Kommentera

Dream Team: 13-1? 22-0, tror jag hellre på. I morgon, faller allt isär. Tack gode gud för maten, det var en trevlig tid, men i morgon, så ligger vi alla tikare utslagna och helt överkörda. Amen.
Kommentera

Strindlund: Neggo-lirare där!!!
Kommer nån come-back i morron? Hahl? Svedberg?
Justin Ljumske?
Så synd, att OAVSETT vilket av Y-lagen som går vidare, så känns det som det är en rätt så sliten trupp. FBK går bara o väntar på Guldet - TVI FAAN!!
VARFÖR får vi inte läsa - Säsongen Över för (någon av) Peter Nordström / JJ / Ledin ??
Kommentera

Jag skäms över att erkänna det men "Knylan" är belägen i mitt hem i skrivande stund.

FORZA MODO

4-2 "igen" på söndag
Kommentera

MODO-OW: Rätt tänkt! Håll honom inlåst garderoben i 12 timmar till.
Kommentera

zigge: Tappade ju två landslagsmän i Olausson och Andreas Johansson. Tungt att tappa två så viktiga pjäser, men vi kämpar på med det vi har.

Hoppas det blir en sevärd match mellan era lag senare idag.
Kommentera

zigge: Stor chans att Hahl spelar...
Kommentera

Så, frågan man vill ha svar på en sådan här morgon är såklart: hur ofta skiter MoDo på sig i den här typen av lägen? Avgörande matcher i slutspelsserier alltså? Så klart tog jag då reda på det istället för att stå som ett fån, eller haka på tendensen att fylla Hockeysnack med kommatecken eller rader av exklamationstecken, likt den nya generationen av 30+ HS-are, vilka tycks ha Hobbex-katalogen som mest frekventa bokhylle-fyllare.

MoDos samtliga slutspelsserier som gått till avgörande match, samt resultat:

Semifinal 2002
Match #5
MoDo Hockey - Frölunda 4-3 (1-0, 0-2, 3-1) Publik: 5489

Kvartsfinal 2001
Match #7
MoDo Hockey - Luleå HF 2-4 (1-1, 1-1, 0-2) P: 5597

Semifinal 2000
Match #5
Brynäs IF - MoDo Hockey 3-6 (1-2, 0-2, 2-2) P: 6153

Final 1999
Match #5
MoDo Hockey - Brynäs IF 2-4 (0-1, 2-1, 0-2) Publik: 6458

Semifinal 1998
Match #5
Djurgårdens IF - MoDo Hockey 4-0 (0-0, 2-0, 2-0) Publik: 13850

Final 1994
Match #5
Malmö IF - MoDo Hockey 3-1 (2-0, 1-1, 0-0) Publik: 5850

Kvartsfinal 1993
Match #3
Malmö IF - MoDo Hockey 3-1 (2-1, 0-0, 1-0) Publik: 5679

Final 1979
Match #3
Djurgårdens IF - MoDo AIK 3-8 (1-1, 2-3, 0-4)

Semifinal 1979
Match #3
MoDo AIK - Leksands IF 5-3 (0-2, 3-1, 2-0)

Kvartsfinal 1967
Match #3
MoDo AIK - Djurgårdens IF  3-2 (1-1, 1-1, 1-0) P: 7 020

Totalt blir det här 10 slutspelsserier som har löpt linan ut, och MoDo har segrat i 5 av dem. Inte så oroväckande, men desto värre är det med de serier som ligger nära i tiden. Efter SM-finalen 1979 har MoDo endast lyckats vinna 2 matcher av 7 möjliga, i denna typ av läge. Den enda serie som gått till sju matcher (kvarten 2001) slutade just med en jobbig förlust mot Luleå på hemmaplan, efter att man mot alla odds precis lyckats stjäla match 6 i Delfinen.

Kvar från våren 2001 i MoDo är endast Micke P (plus Fredrik Warg då, men i fel lag), så just rutinen av den här typen av lägen finns inte alls i MoDo. Snarare är det väl så att fler TIKar har en sjunde match i färskt minne, då deras senaste slutspel, 2004-05, slutade just så.

Det här ser brunt ut, rent erfarenhetsmässigt alltså.

Det enda som ser positivt ut ut är väl mikenomads liknelse av oss vid engelska fotbollslandslaget - ett sådant åker ju inte ut mot ett kroniskt losergäng som Spanien i kvartsfinal - nä, vi åker ut mot de tyskvärmländska ulvarna i semi, såklart.
Kommentera

Alfred Awful:
Du borde ha tagit med hur många gånger Modo under 80-talet vunnit avgörande nedflyttningsmatcher mot Crif, Vita Hästen och andra skräcklag :-)

Då var nog slogan "The Heart Attack of Hockey"....
Kommentera

Icing-Ove: Det hade varit mer spännande att se hur många gånger i kvalserien MoDo lyckades med konststycket att leda med betryggande 3-0 och i slutändan förlora med 4-3. Känns som att det inträffade ungefär varenda gång motståndet hette Västerås IK.
Kommentera

Paddan: Lite inspiration till kvällens gnäll på läktarna:
www.youtube.com/watch?v=tu_cajjDbNc
Kommentera

Wayne Gresky: Man kan aldrig se de där snuttarna med Frisco och Poffa utan att le igenkännande.
Kommentera

Alfred Awful: He he...gillar jämförelsen mellan oss och Spanien, känns om inte klockren så iaf närapå. Vi har lirarna, glöden, passionen (både bland spelarna och supportrarna)..liksom Spanjorerna tar vi vår idrott på blodigt allvar. Vi kan dock sakna kylan i de avgörande lägena och effektiviteten är inte vårt signum, inte heller vår förmåga att granska omvärden objektivt.....;-)

I kväll gäller det, ikväll är jag stoltare än jag nånsin varit över att vara Västernorrlänning! Vårt län rosar inte marknaden i övrigt vad gäller positiv PR iute i landet...
Kommentera

Alfred Awful: TACK för den statsen!
Men, ser ni inte det uppenbart positiva? Av alla gånger MODO haft avgörandet på hemmaplan, har man ju vunnit 3, torskat 2!!
Dvs vinst i 60% av matcherna!
Mina vibbar är att när Foppa o Sedinarna spelat bra, så vinner också MODO.
Fåsenu, Foppa 1 pass, Sedinarna en hel hög!
Hellström målar i em!!!
Kommentera

mikenomad: Brukar ni spela den här på hemmamatcherna? Det är nog den bästa timrålåten jag hört. Påkostad video har ni gjort också!

www.youtube.com/watch?v=mLM-mZmKVpo
Kommentera

Paddan: Själv bodde jag ett kort slag i Gurkstan, besåg VIK-Flygvapnet, vill minnas VIK gick upp till 3 elr 4-0, Smörjhallen kokade, men MODO vände i sista perren, 4-5 elr nåt.
År? Tjaa, 86 elr 87, Alfred Aw kan säkert vidimera.
Kommentera

Wayne Gresky:

Jag tror inte att det finns någon risk att Knylan trummar sönder Banken ikväll då han för tillfället ligger fullständigt utslagen på golvet.
Kommentera

gud: Tycker nästan att jag gör Timrå en tjänst genom att plocka fram så fina låtar.

Här har vi en med modo:
www.youtube.com/watch?v=NuwxwkUYfhY
Kommentera

zigge: Kan det ha varit den här matchen? Periodsiffrorna skulle ju mycket väl kunna betyda det. Kvalserien säsongen 1985/86 var det iaf.

Tis 25/3  IK VIK-Hockey - MoDo AIK...................4-5 (2-0,2-3,0-2)
publik 5.619
Kommentera

MODO-OW: BRA JOBBAT!! Ett delslag vunnit! Fylle-bussen går 15:00 från Strömavbrotts-arenan, så väck honom inte.
Kommentera

Wayne Gresky:

Det är nog bara du och dina muppar till vänner som håller på modo som gillar det du tar fram..Vi i övriga Sverige är inne i 2000 talet..

Utveckling kallas det visst för..
Kommentera

Dream Team: Jepp, Präxis rätt, TACK!!
Har Du en egen liten bibel, elr finns så gamla matcher på nätet?
/Dinousarien Z.
Kommentera

gud: Äh, jag vet att det krävs en viss intelligensnivå för att uppskatta det. Tråkigt att du känner dig utanför.
Kommentera

Wayne Gresky:

Psst..
Vet du inte vad utveckling innebär..Fråga då hellge eller Poffa..

Dom vet..
Kommentera

Wayne Gresky:
Vilken stämning det skulle bli i Swedbank Arena om båda de där låtarna spelades, tänk att alla skulle sjunga med. Jag ringer Bengt Hedin...Om de inte spelas ikväll då får Bengt Hedin sparken anser jag. Äh, sparka Bengt redan nu, förresten.

Tik, tik, tik, tik!!!! Modo Waka!!
Kommentera

Laddar upp inför kvällens match med en från tidigare i vinter ..där slutresulatet blev 8-1 ..Gissa vilken?
Kommentera

gud: Pratar man musikalisk utveckling med någon som håller på Timrå så antar jag att det innebär att man tar och gör en "ny låt" (läs plagiat) i en genre som dog för drygt 15 år sedan.
Kommentera

zigge: Skarin är vaken så trumman kommer ni inte att slippa. Den killen kan trumma så isen vibrerar. Det blir iofs mycket studspuckar då.
Kommentera

Jag har drömt en massa feberdrömmar om matchen idag. Jag tror att den spelades fyra eller fem gånger i mina drömmar, och vi förlorade varje gång (fast på olika sätt). Den sista gången stannade jag hemma, men det hjälpte inte ett skit.
Kommentera

« · 858491